Kuinka pienen voi mielestänne jättää vkoksi hoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
anu
Meillä 4v. ollut vasta yhden yön reissuja.Pärjäis varmaan pitempäänkin mutta mummolla ei taitais voimat riittää. ;-)
Eikös yleensä sanota että ikävuosia vastaava määrä öitä vois olla erossa. (Siihen en vielä itse taida pystyä, tulis liian kova ikävä...)
 
5-6-vuotiaan, jos isovanhemmat ovat sillä tavalla tuttuja, eikä heitä nähdä vain kaksi kertaa vuodessa tunti kerrallaan ja jos heidän elämäntapansa ovat muuten kunnossa, että luottoa riittää. Ja jos lapsi on itse valmis ja halukas jäämään isovanhemmilleen.
 
Moon
Poika miellä nyt 1 vee enkä ainakaan vielä raaskisi jättää... Yhden yön kyläilyjä nyt takana kaksi ja niidenkin aikana ehtiny kova ikävä tulemaan!

Mutta asiahan on ihan vanhempi-lapsi kohtainen ja hoitopaikan on oltava musta tarpeeksi tuttu lapselle.
 
Meidän tyttö on ollut vuoden ikäisenä 2 yötä mun vanhemmilla ja se oli kyllä ihan maksimi. Tytöllä kyllä mennyt kaikki hyvin, mutta mä rupesin jo miettimään liikaa ja mun äitikin ihan väsyi jo :D

En osaa sanoa kyllä yksiselitteistä vastausta, sekin kai riippuu lapsesta...
 
mie
Likat ovat olleet mummilla viikon joskus. Nyt menevät 5 vrk mökille äitini sisaren kanssa. Siellä myös äitini toinen sisar omien lastenlastensa kanssa (samanikäiset tytöt). Täti oli kuopuksen synnytyksessäkin mukana, tuttuja ovat. Niin, toinen lapsista koululainen, toinen esikoulussa.
 
Viivi
Voisin jo päästää meidän kohta 4 vuotiaan mummon ja ukin kanssa viikoksi etelään. Haluaisivat ottaa pojan mukaan mut vielä en ole päästänyt. Katsotaan nyt talvella lähteekö heidän mukaan vai mennäänkö kaikki niinkuin aijempina vuosina.
 
pehmis
mulla on 8 ja 3 veet eivätkä ole koskaan ollu viikkoa pois.mutta riippuu niin lapsesta toiset voi jättää 4 veestä toiset vasta pari vuotta myöhemmin!
8vuotiaani pti olla viikko alku kesästä kun leirille meni,mutta jo kahen päivän päästä piti hakea pois kun ikävöi niin kovasti..
 
aslö
Esikoinen menee nyt kouluun ja on ollu max 4 yötä poissa äidin luota tähän mennessä. En usko, että itse pystyisi. Nykyäänkin jo vkonlopun aikana soittaa, että haluaa tulla aikaisemmin kotiin :)

Mutta lapset on erilaisia.
 
En jättäisi vieläkään, lapset nyt 7 ja 8. Sinänsä uskon että pärjäisivät, en vain halua jättää niin pitkäksi aikaa ilman äitiä ja isää - jos vain toinen vanhemmista on viikon pois, se on eri asia.
 
Meillä poika oli viime kuussa 2 yötä mun vanhemmilla ja pärjäs ihan hyvin. Mulla oli varmaan enempi ikävä :D Poika oli tuolloin 1v9kk. Viikoksi en varmaan raaski jättää moneen moneen vuoteen.. Ehkä sit kun on koulussa jo...
 
Alkuperäinen kirjoittaja miemie:
Jostain oon joskus lukenut, että lapsi kykenee olemaan erossa vanhemmistaan yhden yön per ikävuosi. Tiedä sit, et kuin "oikeaa" tietoa tämä on.
Psykologit yms. on tätä suosittaneet. Niin minä itsekin tekisin. Lapsi on nyt kohta 1,5v enkä kyllä kahdeksi yöksi voisi kuvitellakaan jättäväni. Ihan vauvana (vaikkei nyt vuotta vielä ollutkaan) on ollut pari kertaa mummolla yötä. Ja me heti aamulla hakemaan!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Voisin jo päästää meidän kohta 4 vuotiaan mummon ja ukin kanssa viikoksi etelään. Haluaisivat ottaa pojan mukaan mut vielä en ole päästänyt. Katsotaan nyt talvella lähteekö heidän mukaan vai mennäänkö kaikki niinkuin aijempina vuosina.
Meidän tyttö oli 4v viikon isovanhempien kanssa etelässä ja hyvin meni! sekä äidillä että tytöllä ja isovanhemmilla myös!
 
Riippuu varmaan lapsista, toiset kovempia ikävöimään. Mä olin ala-asteikäisenä jo sellainen, että halusin usein yökylään kavereille, en ikävöinyt. Sanotaan niinkin että lapsella kotona turvallinen olo, kun uskaltaa olla jossain ilman vanhempia.
 

Yhteistyössä