Kuinka pienen voi mielestänne jättää vkoksi hoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TeSuLah:
Riippuu varmaan lapsista, toiset kovempia ikävöimään. Mä olin ala-asteikäisenä jo sellainen, että halusin usein yökylään kavereille, en ikävöinyt. Sanotaan niinkin että lapsella kotona turvallinen olo, kun uskaltaa olla jossain ilman vanhempia.
Tämäkin asia on kaksipiippuinen. Lapsi tosiaan voi kokea olonsa turvalliseksi, kun uskaltaa olla vieraiden kanssa. Toinen ikävämpi vaihtoehto on, että lapsella ei ole sellaisia kunnollisia kiintymyssuhteita, joita hän ikävöisi, vaan lapsi voi kiinnittyä kehen hyvänsä häneen huomiota kiinnittävään aikuiseen.
 
Nämäkin jutut on mun mielestä ihan lapsi kohtaisia. Ja tietty siihen vaikuttaa myös se mihin menee hoitoon (miten läheiset välit hoitajiin).
Toiset lapset "pärjää" pidempään kuin toiset. Eli mun mielestä ei ole mitään selkeää nyrkkisääntöä. Lapsen ehdoilla =)
 
mun mielestä turhaa hyysäystä
No tähänkin on monta teoriaa.
Jos lapsi tykkää olla kylässä, niin mikä siinä sitten. Anna olla kylässä.
Kauheesti suhtaudutaan negatiivisest siihen et lapsi on useamman yön poissa.
Minä ainakin olin jo ihan vuoden ikäisestä ja samat luonnehäiriöt ois vaikka oisin tississä roikkunu 12-vuotiaaksi asti.

Ekalla leirillä olin 7-vuotiaana.
Enkä kyllä pätkääkään ikävöiny vanhempia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -:
kuinka pienen voi jättää esimerkiksi viikoksi isovanhempien luokse hoitoon?
Kouluikäisen 8-9 v:n voisin jättää viikoksi isovanhemmille. Leikki-ikäiselle 3-4 päivää ihan maksimi, kun tulee jo niin kova kotikaipuu muuten. Alta vuoden ikäinen voinut olla viikonlopun tarvittaessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miemie:
Jostain oon joskus lukenut, että lapsi kykenee olemaan erossa vanhemmistaan yhden yön per ikävuosi. Tiedä sit, et kuin "oikeaa" tietoa tämä on.
niin,mäkin palailen aina 26 yön jälkeen sit äitykkäni luokse taas tankkaamaan ennenkuin uskallan olla seuraavat 26 yötä pois :/
 
katti
varmaan jonkun 6-7-vuotiaan.
Meillä kohta 4-vuotias ja on max 2 yön reissuja. 2-vuotias on korkeintaan 1 yön hoidossa silloin harvoin kun on, tosin syyskuussa tulee olemaan 2 yötä (näkee kyllä siinä välissä päivällä meitä vanhempia) ja lokakuussa sitten tulee olemaan putkeen 2 yötä kun olemme miehen kanssa reissussa, huolettaa jo valmiiksi että mitä poitsu tuumaa, tuntuu niin pitkältä ajalta....
 
Itse myös uskon tuohon vuorokausi per vuosi sääntöön, toki 24h sinnetänne tuskin hetkauttaa. Mutta pakko myöntää että olin ihmeissäni kuinka ystäväpariskunta pystyy lähtemään etelänreissulle ja jättää kotiin 1v4kk lapsen. Itse en pystyisi reissusta nauttimaan, 24h jälkeen alkaa ahdistaa. Ja ainakin meidän neidit kapinoi vastaan kun palaan, vaikka olisivat olleet isänsäkin kanssa, ikävä purkautuu pari päivää kamalana kiukkuna.
 
Mun 2v 4kk on nyt mun vanhempien kanssa mökkeilemässä,lähtivät lauantaina ja me lähdetään perjantaina sinne.On sujunut aivan loistavasti tähän mennessä,mutta hänellä on siellä kaksi vuotta vanhempi isosisko turvana,yksin ei varmaan menisi noin hyvin.
 
Meillä likka täyttää pian neljä ja pisin aika mitä on reissussa ollut on ollut kaksi yötä ja nekin oli minun vanhempieni luona kun kuopus syntyi. Ja silloinkin siinä välissä kävi minua, vauvaa ja miestäni sairaalassa moikkaamassa eli ihan kokonaan ei erossa oltu.
Hyvin oli pärjännyt :)
Muuten on öitä poissa kotoa ehkä kerran vuodessa yhden yön. Ei itse hingu yökylään enkä viitsi viedä ja jäädä itse "vaan kotiin". Menee sitten jos itsellä on menoa tai kun itse haluaa.
Noin pitkä aika tuntuu valtavan pitkältä ajatella itseäni erossa tytöistä, eriasia tietyst olisiko se niinkään pitkä tytöille :snotty:

Mutta kyllä varmaan tuon nelivuotiaan voisin ajatella viikon verran olevan yökylässä jos olisi tarve tai jos lapsi itse haluaisi =)
 

Yhteistyössä