*KUINKA PIAN RASKAUSOIREET ALKAVAT?*

  • Viestiketjun aloittaja **Magda
  • Ensimmäinen viesti
Sarahoo
Tästä saa usein noottia kun testaa niin aikaisin, mutta 3+4 tein ekan herkän liuskatesti ja sain haamun, vaikken tehnyt edes aamupissasta. Tänä aamuna toinen ja edelleen haamu, mutta ehkä vielä tummempi. Ja molemmat vastaukset tulleet reippaasti testiajan sisällä.

Voiko se olla totta, että olisin taas raskaana toukokuisen keskenmenon jälkeen? :)

Oireet alkoivat samoihin aikoihin kuin alkio olisi kiinittynyt. Siitä lähtien mahaa nippaillut ja rinnat olleet kipeät.
 
Kati
Jaanpa nyt oman kokemukseni, koska noita kaikentietäviä neuvojia näyttää riittävän niin täällä kuin neuvolassakin.
Minulle sanottiin neuvolassa, ettei munasolu voinut kuukautisten jälkeisen viikon alussa kiinnittyä ja aiheuttaa oireita. Mutta tiesin sillä hetkellä, 1+2, että olen raskaana ja tein raskaustestin rv 2+5 eli hyvissä ajoin ennen oletettuja kuukautisia ja se näytti plussaa, vaikka tein sen illalla. Ja myöhemmin ultrat vahvisti minkä jo tiesin - poika oli viikkoa neuvolan laskuja vanhempi. Ja ei - emme yrittäneet lasta, en ollut "tuntoherkkä" ja odottanut tuntemuksia.
Olemme kaikki yksilöitä, toiset herkempiä tuntemaan muutokset kehossaan, toisille hormonit tekevät enemmän temppuja kuin toisille. Turha lähteä kommentoimaan muiden tuntemuksia. Kukin tavallaan.
 
Onsku
noi raskausoireetkin mitä aina luetellaan on niitä yleisimpiä mitä naiset tuntevat. Jokainen kuitenki yksilö ja itse sen oman kroppansa parhaiten tuntee :)
Täällä n. puolitoista vuotta yritystä nyt takana. Tärppiä odotellessa :)
 
Elle
Moi Kyllä se mieli silloin kesällä kepposia teki, mut nyt koko viikolla ollut outoa vatsakipua ja tehnyt kovasti mieli kalaa... huomena vasta pitäisi kuukautiset alkaa, mutten malttanut odottaa tuleeko ne ja PLUSSAA tuli tänään. Rv ois vasta 3+6 yllättävän aikaisin oireita. Nyt vaan toivotaan että kaikki menis hyvin!
 
sparkle1986
Heissan!

Oli itsekin pakko tulla tänne raapustamaan.. ehdottomasti! :)

Lopetin 1.11 hormonaalisen ehkäisyn.
Olin tuohon päivämäärään mennessä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä jo reilut 10 vuotta (olen 26.v).
Aloitin e-renkaan käytön 1-2 vuotta sitten, sitä ennen olin kokeillut 2 eri pillerimerkkiä.
Poistin e-renkaan ns. kesken kaiken eli poistin sen viikkoa aikaisemmin kuin olisi pitänyt.
Poistin e-renkaan siksi, että kyllästyin jatkuviin hiivatulehduksiin.. mutta myös lapsista olimme avokin kanssa jo ehtineet puhua tyyliin "Tulee jos on tullakseen".
E-renkaan poiston jälkeen tuli tietenkin kuukautiset, jotka kestivätkin mukavat 7 päivää (3.-9.11) :/
Sen jälkeen olemme olleet suojaamattomassa yhdynnässä monesti.. keskimäärin joka toinen päivä tähän päivään saakka :)

Tuossa viime keskiviikkona eli 14.11 alkoivat ihan järkyttävät alavatsakivut!!
En pystynyt edes kunnolla istumaan koska alavatsassa oli niin kova paineen tuntu.. tuntui kuinka kohtu olisi ollut räjähtämispisteessä!!
Epäilin tuolloin raskautta, koska eihän kenenkään pitäisi tulla raskaaksi näin nopeasti kuukautisten loppumisen jälkeen..? Vai voiko..?

Kävin 15.11 lääkärin vastaanotolla joka antoi minulle lääkkeet "emätintulehdukseen".
Voin vaan sanoa ettei niistä puikoista ole ollut mitään apua.. pikemminkin päinvastoin!!
Juttelin tänään (19.11) viimeksi lääkärin kanssa joka neuvoi menemään mahd. pian labraan ottamaan verinäyte jolla selvitetään mahd. raskaus.
Mitään kotitestiä en ole vielä tehnyt, koska se tuskin mitään näyttäisi..?

Tälläkin hetkellä vatsaani sekä alaselkääni juilii todella pahasti kun istun kirjoittamassa tätä.
Lisäksi pari päivää sitten rintani tulivat niin aroiksi etten pysty melkeinpä itsekään koskemaan niihin.. pienikin hipaisu tuntuu vievän nännin mukanaan :eek:

Toivottavasti tämä kaikki kipu ja särky olisi sitä mitä toivomme, mutta epäilen itse kyll vahvasti..
Kokemuksia?
 
Elle
Minulla ainakin koviakin kipuja välillä, varsinkin yöllä! Niitä ilmeni viikko ovulaation jälkeen eli kolme viikkoa edellisistä kuukautisista. Itsekkin ensin epäilin jotakin tulehdusta emättimessä tai kohdussa koska välillä niin tuskaa oli ja on vieläkin, mutta testi paljasti syyn :) Suosittelen että teet Sparkle se raskaustestin!
 
elina
Heippa, katsoin että tää ketju ois aika aktiivinen joten halusin tulla kyselemään. Harrastin n.1,5kk sitten seksiä ja sen jälkeen kuukautiset ovat tulleet ihan normaalisti kaksi kertaa. Nyt on alavatsaa alkanut sattua sellaisesti ns.piikikkäästi ja pientä pahoinovintia, tätä ennen olen ollu kuumeessa ja kipeänä viikon. Nyt vain sattuu tähän vatsaan ja sitä on kestänyt noin 2vko. Huolettaa sillä unohdin kahdesti peräkkäin ottaa epillerit ja harastin sen jälkeen seksiä. Kondomikin meillä oli! Eihän tässä ole syytä huoleen, vai kannattaako se testi tehdä?
 
Mya
Olen nyt kahteen ketjuun yrittanyt kirjoittaa, mutta aika hiljaista niissa on. Joten kirjoitan nyt viela tannekin ketjun, josko meno olisi vahan eloisampaa taalla! :)

Eli taalla yksi esikoisesta haaveileva! Ikaa juuri taytetyt 32 vuotta. Pillerit jatin monen vuoden syonnin jalkeen viime helmikuussa. "Vauvantekoa" ollaan kokeiltu nyt 2 kiertoa ja nyt on kolmas meneillaan. Taman kierron aikan ei paljoa yritysta ole ollut, koska mies on toipumassa pienesta leikkauksesta eika peittojen heiluttelu oiken onnistu kunnolla :D
Mutta kauhea hinku olisi saada se ensimmainen nyt aluilleen!

Nyt on meneillaan kiertopv 25/30-36. Mulla siis kierto hieman epasaannolinen, vaihtelee yleensa 30 ja 36 paivan valilla. Sankypuuhia ollaan tassa kierrossa harrastettu kiertopaivina 18 ja 19.

Nyt taas rinnat alkaneet kipeytya, niin kuin yleensakin n. viikkoa ennen kuukautisten alkamista. Eli ajatulset alkaa taas menemaan iihen ,etta sielta ne menkat taas kohta tulevat :(

Olen luonteeltani niin akkipikainen, etta olen jo ehtinyt alkaa panikoimaan koska kahdesta edellisesta yrityskerrasta ei ole tullut tulosta. Olisi kiva saada vertaistukea tilanteeseen!

En syo mitaan ravintolisia/vitamiineja tms. Olisikohan semmoisista apua?



-Mya
 
Raven
Itsellä oireita on tässä raskaudessa ollut lähinnä tissikipu, palelu (lämmöt hieman koholla) ja lievät flunssaoireet. Tissikipu alkoi ovulaation aikoihin ja on jatkunut siitä lähtien, plussan jälkeen pikkuhiljaa voimistuen. Samoin lämmöt oli koholla oviksesta lähtien. Kurjin olo oli plussaa edeltävänä iltana, luulin tulevani kipeäksi.
 
Elle
Onnea Mayalle yritykseen! Minä jätin pillerit Toukokuussa pois, eli noin puolivuotta meni ennen kuin tärppäsi (marraskuusa)Tosin ei olla mieheni kanssa joka kierrolla siihen aikaan kuusta keretty olemaan koska reissutyöt ja opiskelut. Vasta plussan jälkeen aloin syömääm raskausajan multivitaa.
 
Sannukka
Avopuolison kanssa raskautta "yritetty" puolisen vuotta suurinpiirtein... Lokakuussa sitten alkoivat vihlovat alavatsakivut ja toive raskaudesta viimein heräsi... Mentiin viikko eteenpäin kunnes yöllä alkoi tosi kovat vatsa kivut jotka ajoivat ensiapuun. Pitkien tutkimuksien jälkeen selvisi että kohdussani oli 14 cm halkasialtaan oleva munasarjakysta joka jätti alleen vasemman munasarjan ja munatorven. Lokakuun puoltaväliä elettiin kun tähystyksessä poistettiin sitten munasarja sekä munatorvi. Itkin ja itkin että näinkö meille ei vauvaa sitten ikinä tulekkaan... Noh tämän episodin jälkeen en ole koko vauvaa uskaltanut toivoa ennenkuin nyt! Tärppi päivä oli 24.11 ja nyt on viikonajan ollut tosi etova olo ja ihan kun kävelisi ilmassa. Olen aina ollut tosi tempperamenttinen luonne, mutta nyt avokkini on sanonut että olen kuin tuuliviiri tunteittei kanssa! Yhdessä hetkessä raivoan ja kiukkuan ja hetie kohta nauran tai itken. Myöskin erinäisiä mielitekoja on alkanut esiintyä! Voisin syödä esim porkkanaa koko päivän. Olen aina ollut perso makealle, mutta nykyisin pelkkä ajatuskin suklaasta tai muusta makeasta ällöttää!! Voiko tämä siis olla että tuolla masussa olisi joku vai kuvittelenko vain kaiken kun vauvan toive on niin suuri???
 
MeeJoo
Esikoisesta: 3+5 paikkeilla huomasin, että nännit ovat laajentuneet. Testiin ennen menkkojen alkamista hailakka plussa. Sen jälkeen rv 4-5 menkkakipuja ja palelua, rinnat arat, ei muuta. Rv6-10 ellotusta.

Tällä kertaa: Ennen menkkojen alkupäivää palelua, rinnat arat, menkkakipuja --> ihan normaalit menkkoja edeltävät tunteet ja haalea plussa 4+0 sekä selkeä plussa 4+1. Sen jälkeen edelleen samoja tuntemuksia, arat rinnat, menkkakivut, paleleminen. Pari kertaa on käynyt etovan olon aalto, mutta ei mitään pahoinvointia, vielä. Maha pyöristyy päivän aikana, aamuisin vielä litteä...

MeeJoo 4+6
 
Jonsuu
Heippa! Miekii ajattelin osallistua tänne keskusteluihin :) Onko kellään mahdollisesti ollut esim hiustenlähtöä ( tai kulmakarvojen / ripsien ) raskaus aikana? Mulla noita ylempänä mainittuja oireita on ollut, mut lisänä on tullu hiusten runsas lähtö! Myös ripsiä ja kulmakarvoja lähti ihan kunnon tuppoina, ajattelinkii jo että sulkasato on meneillään ku karvat häviää :D Mutta onneks nyt jo vähän vähentynyt.. Testiä siis en ole tehny vielä ( sen verran monta negaa tullu testeissä :( Mutta toivotaan nyt parasta :)
 
Jonsuu
Tuolla edellä mainittiin myös että menkat voi tulla vaikka olisikin raskaana, mutta mites testin kanssa, näyttääköhän se silti sen plussan jos on raskaana ja kuukautiset "normaalit".. ?! Kertokaa tyhmälle :)
 
Milo
Osaiskohan joku avitella minnuu asiassa.

1,5vk sitten harrastimme kerran suojaamatonta seksiä.. Nyt tuntuu että koko kroppa on ihan sekaisin; närästää, nälättää, tuvonnut olo. Eilen päätin tehdä raskaustestin ihan rauhoittaakseni omaa mieltäni ja testi näytti negatiivista. Nyt se erikoinen osuus sillä menkkani (tai jotain tuhnua) alkoivat eilen illalla 2vk ennen normaalista(????) Kertaakaan menkkani eivät ole alkaneet näin ajoissa. Onko kellään vastaavaa ja teinkö raskaustestin liian ajoissa? Voiko vielä näyttää positiivista?
 
Milo
Kirjoitin tänne vähän aikaa sitten ja nyt tilanne muuttunut..

Olen tehnyt kaksi rtestiä ja kumpikin näytti positiivista, että ilmeisesti siellä sitten jokin kasvaa :) Nyt vaan neuvolaan varaamaan aikaa. En olisi uskonut että kerrasta tulisi raskaaksi.
 
Martzu1989
Päätin kans liittyä tänne kun muualla tuntuu olevan hiljasta :)
Onko täällä ketään joka tehny haamu testin kun menkat 4-5 myöhässä ja jonkin aikaa sen jälkeen plussannu?
Itsellä on nyt kk 6päivää myöhässä. Perjantai aamuna tein testin, odotusaika 5min. en aamukiireessä kerennyt aikaa tarkkailemaan, hetki testin tekemisen jälkeen vain kurkkasin että jaaha, negatiivinen.. Päivällä kun tulin töistä kurkkasin testiä huvikseni siinä oli hailakka haamu, enkä tiedä koska se siihen on ilmestynyt, joten en uskonut siihen. Menin ostamaan kaksi apteekin omaa testiä, toisen tein samanpäivän iltana, siihen ilmestyi minuutin aikana todella haalea haamu (ei ole viivanpaikkaa, joskus aikaisemminkin tehnyt samaisen testin, johon ei ole mitään ilmestynyt vaikka missä valossa katsoi=))
Lauantai aamuna tein toisen, johon tuli hieman vahvempi haamu, näkyy testissä edelleen :) Kerroin miehelleni ja olemme nyt ihan onnessamme, mutta en uskalla intoilla liikaa, jos käy jtn, eihän se testi edes haamua näytä, ellei oo sitä hcg-hormoonia.. päätimme, että ens perjantaina teemme uuden. plussaa toivotaan!
Oireita on ollut melkein kaksi viikkoa, maha nippailuja, alaselän jomotusta, meinaisn että nyt menkat alkaa, mutta pysyny poissa.. jokusen päivän ollu nyt rinnat pinkeenä ja arat, ja rutistaessa maitoo.. :O Kierukka poistettiin lokakuun 3.
Oireita, testikertomuksia yms kiva jakaa :)
 
kisunpisu
Heissan!

En halua ketään pudottaa pilvistä, mutta oma kokemukseni neljän raskauden jälkeen on, että silloin on tärpännyt, kun mitään oireita ei ole ollut. Kuvitellut raskausoireet ovatkin minulla aina olleet pms-oireita, jotka ovat yleensä aivan samoja, kuin raskausoireet (päänsärky, pahoinvointi, mielialanvaihtelut, arat rinnat jne.)
Jotenkin raskaushaaveet aina saavat ihmisen toivomaan ja tutkailemaan asioita ja tietysti kaiken aina haluaisi tulkita toivomallaan tavalla.
Kaikilla ei tietysti näin ole, mutta kuulemma usein näinkin, että oireettomuus onkin hyvä juttu :)

Viitaten tuohon edelliseen. Minulla on nyt kolmas raskaus, ja minulla raskausoireet ovat olleet tosi voimakkaat. Kyse on siis yksilöllisesta taipumuksesta reagoida raskaushormooniin, jota alkaa erittyä hedelmöittymisen jälkeen. En ole aikoihin seuraillut kuukautisten alkamisia, koska ne ovat ajoittain hyvin epäsäännölliset. Tämä raskaus oli meille eräänlainen ylläytys...mutta minut herätti ajatukseen mahakivut, kuin kuukautiskivut, etova pahaolo, korostunut hajuaisti, kamala vilutus (lämpöä onkin 37,4) ja rinnat turpoavat koko ajan ja ovat todella kosketusherkät. Näin on ollut aikaisemminkin. Ihmiset kokevat ja reagoivat asioihin eri tavalla. Minä tulen todella huonovointiseksi nukutusaineista tai vahvoista kipulääkkeistä ja toisille tulee niistä euforinen olo. Siskoni on lääkäri ja hän kertoi olleensä juuri mielenkiintoisella luennolla, missä kerrotiin että toisilla on "jotakin" en muista nimeä, mutta jonka vuoksi ei voi kestää esim. lääkeaineita, jotka sisältävät OXO-jotakin esim. Oxonormia. Sama reaktio syntyy näillä ihmisillä esim. Greippimehusta. Elämä on mielenkiintoista..
 
Viimeksi muokattu:
kisunpisu
Kirjoitin tänne vähän aikaa sitten ja nyt tilanne muuttunut..

Olen tehnyt kaksi rtestiä ja kumpikin näytti positiivista, että ilmeisesti siellä sitten jokin kasvaa :) Nyt vaan neuvolaan varaamaan aikaa. En olisi uskonut että kerrasta tulisi raskaaksi.

Luin viestisi vasta nyt, mutta paljon Onnea. Minulle kävi juuri noin edellisen raskauden aikaan. Minulla oli kaikki mahdolliset raskausoireet ja tein testin. Se näytti negatiivista. Pahaolo kasvoi ihan sietämättömäksi ja vasta kuukauden kuluttua tein uuden testin. Se olikin positiivinen ja kun menin neuvolaan raskaus olikin jo viikolla 9.
 
Viimeksi muokattu:
tättähäärä
Voisikos joku ystävällinen hieman avittaa hölmöä?? :) eli olen tässä nyt säikähdyksen partaalla kun sain ihanan pojan viime marraskuussa,ja nyt vähän vajaa 3vkia sitten tuli harrastettua petipuuhia,ja tietysti ilman ehkäisyä,ja nyt alamahaa ns. "pistelee" ja välillä pientä pahoinvointia..kuukautisteni pitäisi laskujen mukaan alkaa noin viikon päästä..eli olisiko mahdollista että nyt olisin tullut uudestaan raskaaksi,vai olenkohan säikähtänyt aivan turhaan??
Kiitos nyt jo etukäteen,jos joltain jonkinlaista neuvoa tulee :)
 
murbur
Jätin tässä juuri viime kuukautisten jälkeen e-pillerit pois, enkä sitten tullut käyttäneeksi ehkäisyä, kun ajattelin, ettei heti kuukautisten jälkeen voi tulla raskaaksi. Nyt on kuitenkin ollut kaikenlaisia oireita. Pahinta on ollut nuo alavatsan kivut vähän niin kuin kuukautisissa. Myös pientä vuotoa on ollut muutamana päivänä. Vainoharhaisesti olen alkanut epäilemään raskautta, vaikka voihan tämä tietysti johtua e-pillereiden poisjättämisen aiheuttamasta hormoonisekoilusta.
Tuntuu vain tuskaiselta odottaa seuraavien kuukautisten alkua, mutta en viittisi turhaan mennä ostamaan raskaustestiäkään. Järjellä ajatellen en erityisemmin toivo raskautta tähän elämäntilanteeseen, mutta alitajunnassa taitaa piillä pieni toivo siitä, että jos kuitenkin... Jätin e-pillerit pois ihan mielenterveydellisistä syistä, kun ne tuntuivat aiheuttavan minulle jatkuvia mielialan vaihteluja.

Onneksi raskaus ei loppujen lopuksi kovin suuri vahinko olisi. :) Olen miehen kanssa keskustellut tästä asiasta ja ollaan molemmat sitä mieltä, että tulee, jos on tullakseen. Kyllä me jotenkin selvitään, jos vauva sitten sattuisi tulemaan.
 
MiuMau
Lopetin hormoonikierukan käytön viime vuoden joulukussa (17.12.12). Yllättävää kyllä, kierto on muuttunut normaaliksi 28-30 pv ja vauvahaaveita kovasti. Viime kierron aikana jo ajattelinkin, että olisi tärpännyt, mutta ei kuitenkaan. Nyt on meneillään kp 10 eli jos paikkansa pitää niin viikonloppuna pitäisi ovuloida. :p Alavatsa on kyllä vieläkin kummallisen kipeä etenkin, kun sitä hiukan painaa ja pientä painon tunnetta alavatsassa sekä sohvalta nouseminenki riipaisee välillä. Mut en sitte tiiä johtukko nuo vain siitä, kun minulle tehtiin viime vuoden helmikuussa sektio, jos ovatkin jotain kiinnikekipuja vieläkin. Gynekologi ei tosin ole huomannut mitään epätavallista.
Saa nähdä josko tässä kierrossa tärppäisi!
Tämän ekan lapseni kanssa huomasin ekat raskausoireet viikolla 20. :D Vasta kun tunsin pojan liikkeet vatsassa.
 
Sanzajulia
Heippa kaikki.

Tänään oon lueskellu tosi paljon niin näitä keskusteluita, koska itellä vähän miettimistä ollu jo parisen viikon ajan että oonkohan raskaana vai enkö ole. Olen lueskellut että minkälaisia oireita niin muilla ihmisillä on ollut kun epäilevät että ovatko raskaana vai ei, ja että onko itellä samanlaisia ollut/on.
Joillakin näköjään ollut niin että rinnat ovat olleet arat, alavatsassa kipua ja mulla on ollut pistelevää kipua alavatsassa tänään viimeksi ja pari pv sitten, lämpöä ollut ainakin kihlattuni mukaan ja hän on ollut siitä ihan varma myös. Netistä luin myös että flunssaoireet voivat myös tarkoittaa jotain semmoista mutta en ole varma ymmärsinkö oikein? Itellä on nyt nimittäin ollut nenä tukossa mukavasti.
Pari viikkoa sitten ollut pientä pahoinvointia mutta nyt on alavatsakivut tullu vastaan. Mutta voi olla myös että menkat alkamassa koska on jo vähän yli 2vk myöhässä ja huomenna olen menossa ostamaan raskaustestin koska haluan tietää. :) Kihlattuni kanssa olemme kuitenkin jo puhuneet että jos on positiivinen tulos, niin kyllä me pärjäämme vaikka siitä varmasti tuleekin vaikeeta. :) mutta ajattelin vain kysyä että mitä mieltä olette? itse en ole ikinä ennen kirjoitellut tämmöisiin mutta kertahan se on ensimmäinenkin. toivottavasti tekstistäni edes jotain ymmärtää. Ja tämä saattaa myös johtua vaan stressistä mutta eiköhän se helpotu huomisen testin tekemisen jälkeen ja josko nuo menkat vaikka alkaisikin!
 
Anneli
Tein viikonloppuna testin ja plussaa oli! Menkat oli jo viikon myöhässä, mutten aluksi osannut epäillä mitään kun ovat muutenkin olleet vähän epäsäännölliset. Ennen testin tekemistä googlailin huvikseni kummallisia oireita, jota vähitellen olin huomannut. Ensinäkin aivan tolkuton jano (joka alkoi jo ennen kuin menkkojen piti alkaa). Join luultavasti ainakin 4 litraa vettä päivässä ja mikään ei tuntunut riittävän. Nenäverenvuoto pienimmistäkin syistä. Lievä lämpö tai flunssainen olo, joita en osannut yhdistää raskauteen, kun olin muutava viikko sitten hirveessä flunssassa. Rintojen aristus ja nyt enenevissä määrin kuukautiskipuja ja ovulaatiota muistuttavaa vihlontaa.

Ihanalta tuntuu, vaikka juuri nyt on hankala elämäntilanne, varsinkin talous tosi tiukalla. Jotenkin oudosti tämän myötä tuli todella positiivinen ja luottavainen olo! :)

Ihan en ole tajunnut vielä koko asiaa, kun ei ollut suunniteltu juttu. Jännittää kovasti. Toivottavasti kaikki menee hyvin... :) :) Tsemppiä kaikille muillekin samassa tilanteessa oleville!
 

Yhteistyössä