Kuinka pärjätä kotona hoitovapaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistus

Vieras
Olen ollut kotona viisi vuotta kolmen lapsen kanssa. Nyt on tarkoitus mennä syksyllä töihin kun nuorimman vanhempainvapaa loppuu ihan puhtaasti siitä syystä, että säästöt on tehokkaasti näiden vuosien aikana käytetty, mies vaihtoi työpaikkaa ja on vielä koeajalla ja muutimme isompaan asuntoon jossa on tietysti myös isompi vuokra.

Palaisin töihin oikein mielelläni kaikkien näiden vuosien jälkeen. Ainoastaan nuorimman tilanne mietityttää ja ahdistaa. En ikinä kuvitellut että joutuisin pistämään alle vuoden ikäisen hoitoon. :( Nyt sain vielä tietää, että lasten hoitopaikka ei järjestynyt kovinkaan läheltä ja vaikka hain pienimmälle pph-paikkaa, joutuu hänkin isoon päiväkotiryhmään. Kaukana sijaitseva hoitopaikka kasvattaa lasten päivää entisestään!

Mies varmaan repii pelihousunsa kun taas tällaista mietin, mutta miten voisimme pärjätä niin, että olisin lasten kanssa kotona vielä vaikka pari kuukautta pidempään? Vaikka vuoden loppuun niin nuorinkin ehtisi täyttää sen vuoden ja vähän päälle. Suurin ongelma lienee, että meillä on autolaina jota lyhennetään lähes 500e/kk ja vuokra-asunto, joten sitäkään maksua ei saa tauolle!

No oliko pakko muuttaa isompaan asuntoon? Silloin ei voi tulla yllätyksenä, että rahaa on käytössä vähemmän. Miten paljon yks vauvaikäinen voi viedä enemmän tilaa, kun jo nyt piti vaihtaa isompaan asuntoon?

Voitko tehdä osa-aikatöitä ja lapset mummolla tms.? Tai iltatöitä, kun mies kotona?
Voitko myydä lasten vanhat vaatteet? Voitteko ottaa lyhennysvapaata? Voitteko säästää ruuassa, bensassa ja ylimääräisissä menoissa?

[QUOTE="vieras";23793604]No oliko pakko muuttaa isompaan asuntoon? Silloin ei voi tulla yllätyksenä, että rahaa on käytössä vähemmän. Miten paljon yks vauvaikäinen voi viedä enemmän tilaa, kun jo nyt piti vaihtaa isompaan asuntoon?[/QUOTE]

Kiitos, tämä auttoi. Ja asuimme kaksiossa ennen tätä. Isompi oli hakusessa jo toisen lapsen syntyessä.

[QUOTE="vieras";23793605]Voitko tehdä osa-aikatöitä ja lapset mummolla tms.? Tai iltatöitä, kun mies kotona?
Voitko myydä lasten vanhat vaatteet? Voitteko ottaa lyhennysvapaata? Voitteko säästää ruuassa, bensassa ja ylimääräisissä menoissa?[/QUOTE]

Työni on 8-16 työtä kuten on miehenkin, eikä mahdollisuutta muuhun oikein ole jollen hae kokonaan muuta työtä. Molemmat mummot ovat vielä töissä itsekin. Ylimääräiset menot on aika karsittu jo nyt, mutta pitää nyt varmaan kirjoitella ihan paperille onko mitään tehtävissä.

Jos ei rahat riitä, on vaan mentävä töihin. Ei auta, vaikka olis pitkät päivät lapsella ja itellä ja kävisi sääliksi pientä. Niin se vaan on, jos rahat loppuu. Ei se teidän lapsi kieroon kasva, vaikka hoitoon noin pienenä meneekin.

[QUOTE="vieras";23793672]Voitko olla "työttömänä" ja saada isompaa rahaa kuin kotihoidon tuki siis. Monet tekevät näin, vaikka se minusta onkin epäreilua.[/QUOTE]

Eli irtisanoutuisin töistä? Mulla on siis sama vakipaikka johon olen palaamassa vielä tämän viiden vuoden jälkeenkin... En haluaisi menettää sitä...

[QUOTE="vieras";23793685]No en tiedä onko fiksu mut ottaisin varmaan luottoa et vois kitkuttaa esim. pari-kolme kk ja sitten töissä käydessä lyhentelisin pikkuhiljaa luoton pois.....[/QUOTE]

Uskomattoman typerä idea.

Jos ei rahat riitä, on vaan mentävä töihin. Ei auta, vaikka olis pitkät päivät lapsella ja itellä ja kävisi sääliksi pientä. Niin se vaan on, jos rahat loppuu. Ei se teidän lapsi kieroon kasva, vaikka hoitoon noin pienenä meneekin.

Näinhän se on... Se on vaan tuon pienimmän laittaminen mikä kovasti kirpaisee... Ja vielä kun sain tuosta hoitopaikan sijainnista tietää niin pelottaa että miten pitkäksi se lasten päivä kasvaa kun viemiseenkin saa melkein tunnin varata (ja siitä vielä tunti töihin)! :(

Pystyisitkö tekemään lyhennettyä työaikaa/työviikkoa? Se helpottaisi ainakin hiukan eikä rahallinen menetys ole yleensä kovin merkittävä. Kelaltahan saa vielä sen pienen tuenkin siihen. Ja sitten järjestätte viemiset ja haut niin että päivistä tulee mahdollisimman lyhyet: se kumpi menee myöhemmäksi vie lapset ja aiemmin pääsevä hakee.

Viimeksi muokattu:
Mulla on sama tilanne muuten, mutta olen yh ja kyllä mä meinasin jäädä kotiin kituuttamaan. Tän nuorimman lapsen isä ei edes maksa elatusmaksuja, joten tulot ei tosiaan ole hääppöset.

Olen jo nyt harjoitellut tulemaan toimeen pienemmällä summalla. Perus kotiruokaa ja herkut sekä pihvit minimoida. Vaatteita voi kierrättää ja alennusmyynneistä ostaa ennakoiden tulevaa.

Jos ei riitä niin meen sossun luukulle.

[QUOTE="aapee";23793709]Eli irtisanoutuisin töistä? Mulla on siis sama vakipaikka johon olen palaamassa vielä tämän viiden vuoden jälkeenkin... En haluaisi menettää sitä...[/QUOTE]

Eikö sinulle tulisi karenssikin, jos itse irtisanoutuisit?

Tosiaan tee lyhennettyä työaikaa ja samalla jonotatte pph-paikkaa.

Tai sitten elätte lainarahalla, jos ei muuten ole rahaa etkä halua laittaa pienintä hoitoon. Voisiko pienin muuten saada hoitopaikan kaveriperheestä?

[QUOTE="aapee";23793709]Eli irtisanoutuisin töistä? Mulla on siis sama vakipaikka johon olen palaamassa vielä tämän viiden vuoden jälkeenkin... En haluaisi menettää sitä...[/QUOTE]

No et tietenkään irtisanoudu jos kerran vakipaikka sinulla on. Tosi hankala tilanne,enkä osaa oikein neuvoa antaa.

[QUOTE="vierailee";23793758]Miten niin typerä idea? Tuleeko sinulle yllätyksenä,että osa lapsiaan kotona hoitavista joutuu rahoittamaan kotona olonsa lainarahalla?[/QUOTE]

Mulle ainakin tulee yllätyksenä jos kulutusluotolla kotona ollaan. Tulee muuten pirun kalliiksi ne kuukaudet, kun lyhennellään sitten vuosi tolkulla takaisin...

Älä irtisanoudu.

Pystyisitkö tekemään lyhennettyä työaikaa/työviikkoa? Se helpottaisi ainakin hiukan eikä rahallinen menetys ole yleensä kovin merkittävä. Kelaltahan saa vielä sen pienen tuenkin siihen. Ja sitten järjestätte viemiset ja haut niin että päivistä tulee mahdollisimman lyhyet: se kumpi menee myöhemmäksi vie lapset ja aiemmin pääsevä hakee.

Tästä voisin neuvotella työpaikan kanssa! Soitankin heti huomenna. Jos teen esimerkiksi niin että olisin ma-to klo.8-15 ja perjantaisin 8-14 niin siitähän lähtisi yhden päivän verran tunteja viikossa. Mitä se Kela korvaa?

Herää muuten kysymys, että kuinka paljon enemmän saatte rahaa, jos käyt töissä?
Meneehän teiltä sitten päivähoitomaksut kaikista lapsista, siis 3 kpl!

Oletteko hakeneet kelalta asumistukea ym.?

sullahan on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen kyllä, eli saat tehdä lyhennettyä työpäivää. jolloin hoitopäivät ei oo niin pitkät. tuo auton järkevyys kyllä kovasti ihmetyttää, tarvitsettekohan ihan tosissaan noin kalliin auton? tai onko sitä pakko maksaa noin nopsaan pois?
teille ei tulisi varmaankaan kovin kalliiksi palkata hoitaja kotiin, kun ottaa huomioon että kolmen lapsen päiväkotimaksutkin on aika paljon ja kotihoitajan palkaaamiseen saisitte yksityisen hoidon tuen tai vaihtoehtoisesti kotitalousvähennyksen. kannattaa ainakin selvittää asia. jos läheltä löytyisi toinen perhe, joka suostuisi siihen että palkaatte yhteisn hoitajan joka hoitaisi molempien perheidn lapsia vuoroviikoin teillä, ja vuoroviikoin toisen kotona niin se tietysti helpottaisi vielä. sitten tietysti on myös yksitysiä perhepäivähoitajia jne.

meidän perheessä kyllä vaikka otettais lainaa että saattais ne muutamat kuukaudet kattettua että lapsi olis ees vähän reilu vuosikas kun menee hoitoon. tossa iässä ne muutamat kuukaudet tekee kuitenkin tosi paljon. onko sinulla mahdollisuus tehdä ilta tai viikonlopputöitä vaikka sitten siivoamassa tai kaupan kassalla jos ei oman alan töissä ole sitä mahdollisuutta?

[QUOTE="vieras";23793817]Herää muuten kysymys, että kuinka paljon enemmän saatte rahaa, jos käyt töissä?
Meneehän teiltä sitten päivähoitomaksut kaikista lapsista, siis 3 kpl!

Oletteko hakeneet kelalta asumistukea ym.?[/QUOTE]

Joo, me ollaan laskettu että kun palaan töihin joudumme maksamaan täydet tarhamaksut eli kolmesta lapsesta vajaat 500e. Loppujen lopuksi mun tuloista jää suunnilleen saman verran käteen kuin mitä nyt jää vanhempainvapaalla. Enemmän kuitenkin kuin mitä hoitovapaalla jäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-äippä;23793776:
Mulla on sama tilanne muuten, mutta olen yh ja kyllä mä meinasin jäädä kotiin kituuttamaan. Tän nuorimman lapsen isä ei edes maksa elatusmaksuja, joten tulot ei tosiaan ole hääppöset.

Olen jo nyt harjoitellut tulemaan toimeen pienemmällä summalla. Perus kotiruokaa ja herkut sekä pihvit minimoida. Vaatteita voi kierrättää ja alennusmyynneistä ostaa ennakoiden tulevaa.

Jos ei riitä niin meen sossun luukulle.

Olethan tietoinen, että Kela maksaa elatusavut, jos isä ei suostu maksamaan! Kela perii nuo sitten isältä takaisin!

Yhteistyössä