Kuinka paljon teillä menee ruokaa hukkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Starbucks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ruokaa kannattaa myös uusiokäyttää. Puuron jämät leipätaikinaan, samoin juuston loput yms. Tämän päivän lisukeriisin loput huomiseen hedelmärahkaan, jämäpastat salaattiin jne. Jos jääkaapissa lojuu yksi surkea porkkana, sen voi vaikka raastaa salaatin sekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
pakastatteko te oikeesti vaikka nakkikeiton lopun
En. Jos sitä soppaa jää vain yksi annos, otan töihin mukaan evääksi. Jos sitä jää 2 annosta, syödään seuraavana päivänä. Pyrin tekemään ruokaa sen verran, ettei jäisi kamalasti yli, mutta joskus jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ruokaa kannattaa myös uusiokäyttää. Puuron jämät leipätaikinaan, samoin juuston loput yms. Tämän päivän lisukeriisin loput huomiseen hedelmärahkaan, jämäpastat salaattiin jne. Jos jääkaapissa lojuu yksi surkea porkkana, sen voi vaikka raastaa salaatin sekaan.

voi kun osaiskin noin sutjakasti laittaa ruokaa! =) Mulla tulee aina seinä vastaan jos aion vaikka just käyttää sen kaurapuuron sämpylätaikinaan niin ei löydykään hiivaa tms.

ei ole varaa heittää mitään hukkaan, sekin siis.
lisäksi, mua ällöttää niin paljon se miten kaupat yms. heittävät ok ruokaa menemään, etten halua itse kyllä pistää roskiin mitään mitä voi vielä syödä ja teen kaikkeni ettei ruoka pilaantuisi..

No jossain vaiheessa ne tulee sieltä pakastimesta heitettyä roskiin, jos sinne laitan, en nimittäin muista sieltä mitään ottaa ja leipä ei ole niin hyvää enää pakastamisen jälkeen. Meillä menee aika paljon hukkaan, vaikka yritän ettei menisi. Lapselta menee jonkin verran, kun ei välttämättä syö kaikkea mitä tarjoaa.

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
pakastatteko te oikeesti vaikka nakkikeiton lopun

syön. jos en syö, pakastan.

mutta onko se sitten enään hyvää kyllä peruna menee rakeiseksi jos sen pakastimeen laittaa

ei se pahaksi mene, ainakaan mulla.
nimim. kaikkiruokainen, ei nirso

en mäkään nirso ole, ammatiltani kokki ja tiedän sen esim. mitä sille perunalle siellä pakastimessa tapahtuu ei ole enään sen jälkeen makunautinto

Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
voi kun osaiskin noin sutjakasti laittaa ruokaa! =) Mulla tulee aina seinä vastaan jos aion vaikka just käyttää sen kaurapuuron sämpylätaikinaan niin ei löydykään hiivaa tms.
Mä teen joka lauantai ennen kauppaan lähtöä "jääkaappi-inventaarion" ja vähän sen mukaan teen ostoksia. Viikolla, kun kokkailen ja jotain jää yli, suunnittelen hyötykäytön seuraavalle päivälle. Mulla on Siwa niin lähellä, että jos kuivahiiva olisikin loppu, niin nopeasti hakee lisää. Tosin pyrin pitämään noi kuivakaapit sellaisessa tilassa, että hiivaa, jauhoja yms olisi aina saatavilla.

Nyt mulla on esim pala tuoretta piparjuurta jääkaapissa ja se pitäisi alkaa käyttämään pois. Koska en millään saa sitä koko mötikkää ympättyä kerralla ruokaan, raastan sen ja pakastan pieninä annoksina.

Mua myös hävettää kun joutuu heittämään ruokaa roskiin. Monesti ostan porkkanapussin kaupasta ja sitten unohdan sen jääkaappiin.. En vain muista käyttää niitä ja seuraavan kerran kun ne muistaa niin ne ovat jo pilalla ja joutavat roskiin. Nuo porkkanat taitavat olla ne yleisimmät roskiin heitettävät.. Heti pitäisi ne raastaa tai pilkkoa niin ne tulisi syötyä.

Samoin leipää menee joskus roskiin pieniä määriä, vaikka koira onkin. Unohtuu vaan jääkaappiin liian pitkäksi aikaa.

Meillä lasten annosten jämät menevät hukkaan - kompostiin. Perunankuoria ja banaaninkuoria kertyy seuraavaksi eniten.
Hyvin harvoin käy niin että joku ruokapaketti oikeasti jää avaamattakaan kunnes käytettävä ennen-päiväys on ummessa.
Isoista leipäpaketeista osa laitetaan pakkaseen ja joskus perheenjäsenet syövät eri ruokia kun tarjolla on kolmenlaisia tähteitä.

Silloin, kun saan autokyydin kauppaan, pyrin ostamaan kerralla mahdollisimman paljon. Katson ostaessani pakkausten päiväykset ja sijoitan esim leikkeleet jääkaapissa siten, että pisimpään säilyvät ovat hyllyllä taaimmaisena ja lyhyimmin säilyvät edessä. Näin tulee käytettyä ne "oikeassa" järjestyksessä.

Yhteistyössä