Kuinka paljon teidän perhe matkustelee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dfsd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dfsd

Vieras
Kuinka paljon teidän perheenne matkustelee ja millaisia reissuja teette? Entä reissaatteko kahdestaan miehenne kanssa?

Tuntuu, että kaikki ovat koko ajan menossa jonnekkin. Alle kouluikäiset lapset ovat käyneet jo ties missä maissa ja meidän lapsista ei ole kuin vanhin (9v) ollut lentokoneessa. Kerran kesässä tehdään joku isompi kotimaan reissu. Viime vuonna oltiin Ahvenanmaalla viikko, yhtenä kesänä viikko lapissa ja tänä kesänä mennään neljäksi päiväksi Helsinkiin. Lisäksi joka vuosi käyty Wasalandiassa, Tropiclandiassa ja vielä jossain muussa paikassa, esim. Särkänniemi, Ähtärin eläinpuisto tms. Kaikki päivittelee miten me ei koskaan matkustella jne.
Miehen kanssa joskus ollaan oltu yksi yö hotellireissulla jossakin Suomessa. Ulkomaanreissut olis halvimmatkin viisi henkiselle perheelle vähintään 1200e ja vielä siihen eläminen ja oleminen kohteessa, passien hankinta kahdelle nuorimmalle yms.. eli voisi ainakin 2000e laskea.

Matkusteleeko kaikki perheet oikeasti koko ajan? Kaikki tuttavaperheet nytkin ulkomailla tai lähdössä pian.

Samaa mäkin ihmettelen. En ymmärrä miten kaikilla tuntuu olevan varaa ulkomaanmatkoihin perheen kanssa ja lisäksi vielä kaikki kotimaan reissut päälle. Me ei miehen kanssa kahdestaan reissailla. Joskus lapset ovat mummolassa yötä ja käydään kahdestaan syömässä ja kaupungilla ja illalla katotaan kotona leffa tms. Perheen kanssa matkustelemme varojen mukaan. Tänä kesänä oltiin kolme yötä mun tädin luona Vaasassa ja käytiin Wasalandiassa, saaristoristeilyllä ja oltiin kaupungilla ja rannalla. Se on meidän tämän kesän kesälomareissu. Vanhin lapsi (11v) oli kaverin perheen kanssa Mökillä kolme yötä. Päivän reissun teemme vielä Lempäälän Ideaparkkiin (sinne reilu 100km). Syys- ja hiihtolomilla ei välttämättä matkusteta mihinkään. keksimme kotona jotakin erikoisempaa tekemistä. Saatamme käydä esim. elokuvissa. Yhtenä syyslomana ajoimme Lappiin. Muuten ei olla käyty missään muuta kuin kesälomalla.

Meillä käydään lasten kanssa kesällä yks reissu kotimaassa. Sunnuntaina mennään viikoks Helsinkiin. Ulkomailla ei le matkusteltu, paitsi esikoinen, joka kävi isoäidin ja tädin kanssa Pariisissa pari vuotta sitten.

Miehen kanssa ei käydä koskaan missään, ei kahdestaan ja minä reissaan aina yksin lasten kanssa. Omia lomia mulla on 2 kertaa vuodessa pitennetty viikonloppu ihan yksinään tai kaverin kanssa.

Meidän perhe matkustelee aika paljon. Lapsi täyttää syksyllä 5-vuotta. Syyslomalla olemme aina käyneet ulkomailla. Yleensä jokin kaupunkiloma Euroopassa. Syyslomalla käydään aina ulkomailla, sen lisäksi ollaan yhtenä kevänä käyty Islannissa ja yhtenä kesänä Lissabonissa.
Joululomalla ei käydä missään. Nautitaan joulusta kotona ja isovanhempien luona. Hiihtolomalla reissataan Suomessa tai käydään jollain päivä Tukholmassa risteilyllä. Viime hiihtolomalla olimme kaksi yötä hotellissa Tampereella ja kävimme HopLopissa, Ideaparkissa jne.
Omilla vanhemmillani on asuntoauto, joten kesällä reissaamme sillä. Lisäksi pari huvipuistoa ja vesipuistoa tulee kesän aikana koluttua.

Me perheenä matkustetaan lähinnä vain mökille tai sukulaisiin eri puolelle Suomea. Yhden kerran käyty esikoisen kanssa laivalla, ja minä toisen kerran Lontoossa. Kuopus ei vielä ole päässyt ulkomaille, ja tovi vielä mennee ennen kuin reissua aletaan suunnitella. Minulla ja miehellä on muutama työulkomaanmatka/vuosi, ja sekin tuntuu vuosi vuodelta raskaammalta. Eli me ei matkusteta juurikaan.

Lisään vielä äskiseen, että miehen kanssa olemme kerran olleen kahdestaa Englannissa ja lapsi oli mummilla hoidossa. Pari lyhyttä kotimaan reissua ollaan tehty kahdestaan, mutta pääasiassa matkustamme perheenä. Olemme opiskelijoita, joten lomiakin on välillä vaikea sovittaa yhteen.

Olen yh ja nuorimman kans oltu Sveitsissä, Manner-Espanjassa, Tukholmassa ja Kanarialla. Lapsi nyt 2 v. Kesällä en kaipaa ulkomaille, mutta talvella pitäis päästä etelään, se on vain uhmaikäisen kanssa vähän raskasta kuitenkin, kun ei ole toista vanhempaa vahtimassa.

Vähän. Ei tällä hetkellä ole varaa kunnon lomamatkoihin. Tänä vuonna ollaan käyty Tukholman ja Tallinnan risteilyillä, ja käydään vielä kerran Tallinnassa. Lapsi on tosin vasta 1v3kk.

Kesälomalla lähdemme yleensä pariksi viikkoa asuntoautoilemaan. Yleensä kierrämme Norjaa ja/tai Ruotsia. Kerran menimme laivalla Saksaan ja reissasimme Saksassa ja kävimme Ranskan puolella myös. Tukholmassa ja Tallinnassa käydään parikin kertaa vuodessa päivän tai parin lomalla. Lisäksi olemme käyneet perheenä kaksi kertaa Kanarialla, kerran Pariisissa, kerran Lontoossa ja kerran Turkin Alanyassa ja pari kesää sitten USA:ssa sukulaisten luona. Miehen kanssa käydään joskus kylpylälomalla kahdestaan. Myös perheen kanssa käydään joka vuosi kylpylässä. Toki vuosittain tulee myös rymyttyä huvipuistoja ja vesipuistoja. Vuosi sitten olimme mieheni kanssa pidennetyllä viikonloppureissulla Prahassa.

Me ei matkustella juurikaan. Tehän ap käytte vaikka missä kohteissa Suomessa. Meitä ei miehen kanssa innosta nuo huvipuistot yhtään ja hiukan huono omatunto onkin, kun ei kuljeteta lapsia niissä. Yleensä otetaan kesällä joku kotimaan käyntikohde. Sukulaiset asuvat kaukana, joten joka kesä jossain kuljetaan. Meillä on esikoinen vasta juuri käynyt ulkomailla, nuoremmat lapset eivät vielä. Kahdestaan miehen kanssa ei reissata (ehkä joskus tulevaisuudessa). Yksin reissaan joskus harvoin (tyttökavereitten kanssa).

Tosi vähän matkustelin perheenä, mutta syy ei ollut raha vaan se, että meillä oli 15 vuoden ajan koira, jolle oli käytännöllisesti katsoen mahdotonta saada hoitajaa reissujen ajaksi. Niinpä itsekin lentelin peräkkäisinä päivinä työmatkojakin niin, että aamulla kohteeseen ja illaksi takaisin kotiin. Ei matkailtu kotimaassakaan, koska koira örppäsi autossa eikä olisi ollut kovin mukavaa keneltäkään autokyytiä pyytää.

Viime vuosina olen reissannut yksin ja kuopus ollut koiran kanssa kotona. Kuopus on jonkin verran reissannut isänsä kanssa (New York, Lontoo) . Esikoisen kanssa olin - ennen koiraa - kerran kaupunkilomalla Wienissä, mutta hän on pienestä pitäen reissannut paljon isovanhempiensa kanssa Euroopassa. Ja täysi-ikäiseksi tultuaan sitten eri puolilla maailmaa. Nyt kun koiraa ei enää ole, otan luultavasti ensi maaliskuussa kuopuksen mukaani Floridaan. Lennot ovat nykyään huomattavasti edullisempia kuin 20 vuotta sitten...siis palkkatasoon suhteutettuna. Hotellejakin löytyy edullisesti, kun vaan vertailee hintoja. Ja Suomihan on kallis maa, joten maailmalla päivittäisen elämisensä saa halvemmalla kuin kotimaassa.

Me ollaan aloitettu ulkomaan matkailu nyt vähitellen ja innostuneet siittä. Meillä on 3 ja 5 vuotiaat pojat ja he ovat mukana aina :) Tänä keväänä nuorimmainen tuli ensimmäistä kertaa lentokoneeseen mukaan. Taliinnassa, Saksassa, Skotlannissa käyty. Saksassa ja Tallinnassa muutamankin kerran.
Matkaamme halpalennoilla ja varaamme vasta paikan päällä hotellin tottakai olemme katselleet aina niitä valmiiksi. Nyt olisi vielä ennen minun koulun alkua mennä kiertelemään eurooppaaa saas nähdä nyt onnistuuko.. Niin ja ei todellakaan tule matkaaminen tonnia enempää maksamaan sanoisin siinä 500- 1000€ riippuen kuinka hyvin saa kaiken varattua niin äkkilähdöt kyseessä :)

Me ollaan käyty tässä 6 vuoden aikana yhden kerran 5 päivän mökkireisulla, muuten ollaan oltu ihan kotosalla, ei oo kyllä tarve mihinkään ollut lähteä, mennään joskus sitten etelään kun kummatkin lapset muistavat reissusta jotain.

Voisi sanoa etta meidan perhe matkustaa paljon, ainakin kerran kuukaudessa matkustamme ulkomaille, tassa kuussa matkustamme jopa kaksi kertaa.

Voi siis sanoa etta rakastamme matkailua!

Meidän perhe matkustelee aika paljon. Lapsi täyttää syksyllä 5-vuotta. Syyslomalla olemme aina käyneet ulkomailla. Yleensä jokin kaupunkiloma Euroopassa. Syyslomalla käydään aina ulkomailla, sen lisäksi ollaan yhtenä kevänä käyty Islannissa ja yhtenä kesänä Lissabonissa.
Joululomalla ei käydä missään. Nautitaan joulusta kotona ja isovanhempien luona. Hiihtolomalla reissataan Suomessa tai käydään jollain päivä Tukholmassa risteilyllä. Viime hiihtolomalla olimme kaksi yötä hotellissa Tampereella ja kävimme HopLopissa, Ideaparkissa jne.
Omilla vanhemmillani on asuntoauto, joten kesällä reissaamme sillä. Lisäksi pari huvipuistoa ja vesipuistoa tulee kesän aikana koluttua.

Vou... kerrotko vielä, miten opiskelijabudjetilla pystytte tuohon. Olisi kiva tietää tässä asuntolainan kanssa taloutta tasapainotellessa....

Olen myös yh. Poika 15-vuotta ja tyttö 7-vuotta. Vanhin lapsi on käynyt jo mm. Kanadassa isovanhempien kanssa, Kyproksella mummin kanssa ja isänsä kanssa Lontoossa ja silloin kun hän oli ainut lapsi tuli käytyä pojan kanssa muutamalla etelänmatkalla ja mm. Pariisissa ja Wienissä. Tyttö on käynyt Ruotsissa, Sveitsissä ja Sloveniassa. Nyt lähdemme kolmestaan syyslomalla jonnekkin Eurooppaan. Isovanhemmat reissaavat asuntoautollaan ja ottavat välillä lapsia mukaansa. Tälläkin hetkellä lapset ovat isovanhempien mukana asuntoautoilemassa Lapissa. Heillä on kesäloma ja mulla vasta elokuussa joten mukavaa kun pääsivät reissuun. Parissa huvipuistossa ja vesipuistossa tulee käytyä kesäisin. Talvella saatamme tehdä jotain parin päivän reissuja esim. Helsinkiin. Kerran ollaan käyty Ahvenanmaalla ja joskus mennään tuttujen mukana mökille. Poika pelaa jalkapalloa, joten jonkun verran tulee reissuja urheilun myötä. Tyttö oli tänä kesänä kahden päivän heppaleirillä.
Itse olin kesällä 2009 parin ystäväni kanssa Budapestissä lomalla ja 2010 Lissabonissa ja joskus kun tyttö oli pieni niin olin Prahassa. Lapset yleensä isällään reissujen ajan. Lasten isä on kotoisin kauempaa, joten isän mukana käyvät pari kertaa vuodessa sukuloimassa.

Säästöillä, teen sijaisuuksia koulun ohella ja suurimpana vaikuttajana toki, että olemme saaneet perintöjä. Yleensä arastelen raha-asoista puhumista, mutta anonyyminä ihan sama.

Mulle tää on tuskaa kun en pääse matkustelemaan niin kuin haluaisin. Osaksi johtuu rahasta, mutta suurin syy varmaan siitä johtuu että mä en saa mieheltä "tukea" asiaan. Se jankkaa jatkuvasti ettei ole varaa ja mä taas olen sitä mieltä että varaa olis jos haluais. Esim säästää pari kuukautta niin pääsee hienosti matkaan.
Mutta kun oon yksin päätösten kanssa niin on jotenkin kakka fiilis miettiä kohteita. Mä olen nyt pari kertaa tosissani miettinyt ihan viikonloppumatkaa meille kahdelle, niin lopahtaa fiilis kun mies ei edes kiinnostu että mihin paikkaan mä meitä haluaisin viedä...
Johtunee osittain menneestä, Mä olen matkustanut ja asunut ulkomailla eikä mulle tarvi olla kaikki valmista vaan tykkään itse etsiä majoitusta ym ym sillä kyllä ulkomaillakin pärjää. Mulla on kielitaitoa jota miehellä ei. Se varmaan osittain rassaa sitä, että ei pärjäis ilman mua... ottaa itsetunnon päälle. Ja sitä mä en taas ymmärrä että miksi pitäisi. eikö pitäisi olla vaan iloinen että toisella on kokemusta ja pystyy handlaamaan vaikeammatkin tilanteet... No se on sisäpolitiikkaa :)

Mutta haluaisin viedä lapsia ulkomaille jossakin vaiheessa, en koe että vielä on pakko, ikää on vajaa 4 v ja reilu 2 v. Ensi kesänä uskon että Ruotsi Kolmården tai Tanskan Legoland kutsuu. Sillon näille voi jäädä muistikuvia jo...
Sitten jotain rantalomaa myöhemmin, Kanarialle vesipuistoihin kun pojat on sen ikäisiä ja kokoisia että voivat päästä kaikkiin laitteisiin.

Mä olen sitä mieltä että mitä enemmän matkustaa, se oikeasti avartaa ja tiukkapipoisuus jää unholaan kun näkee miten muualla eletään.

me ei matkustella. kotimaassa tehdään pieniä reissuja. en oo yhtään matkustaja tyyppejä, mun mielestä se ei oo lomaa että lähdetään ryvettymään jonnekin ulkomaille. Lomaa on se kun ei tarvi mennä mihinkään eikä tehdä mitään.

kerta vuoteen ainakin reissattu, välillä kaksin välillä koko perheellä, yhdessä jos menty niin 2viikon reissu ja kaksin sitten viikon reissu. tavoitteena olisi että päästäisiin kahden reissun tahtiin, syksyllä pitkä vkonloppu kaksin ja talvella sitten se aurinkomatka joko kaksin tai koko porukalla.
ja kesällä kotimaassa nää normi huvipuisto-reissut ja kaksin viinijuhla-reissu.

Mun sisko asuu lähellä Lontoota. Joten olemme käyneet Lontoossa/englannissa perheen kanssa yhdeksän kertaan. Minä yksin vielä useammin. Lapset 3v, 5v,8v ja 15v. Vanhin oli viime kesänä Pariisissa mummin ja tädin kanssa. Lisäksi ollaan käyty kerran Kanarialla. Ennen kuin nuorin syntyi kerran autoilimme Eurooppaa. Kerran olemme käyneet Thaimassa koko porukka. Nuorin silloin 8kk. Muuten ihan Suomessa perus Särkänniemet ja Powerparkit läpi joka kesä. Laivalla käydään silloin tällöin ja Tukholmassa ja Tallinnassa minilomia. Lapissa joka vuosi, koska tykkäämme hiihtää ja lasketella. Kylpylöissä käydään aina joskus ja esim. kaupunkilomia Suomessa aina joskus. Vanhimmilla lapsilla kesäleirejä yms. Vanhin oli tänä kesänä rippileirillä itäisessä Suomessa. Miehen kanssa kerran kävimme Dublinissa kahdestaan.

Lentokoneessa meidän perheestä ei ole kukaan ollut. Ehkä parin vuoden sisällä toteutuu. Lapin reissun tein pojan 5v kanssa viime kesänä, ja tänä kesänä mennään perheenä. Risteilyllä käydään n.3-4x vuodessa. Sitten käydään huvipuistoissa ja vuorokauden reissuissa niin että jäädään hotelliin yöksi.

Kerran kuussa vähintään mennään jonnekin perheenä.
Lapset on kuitenkin niin vähän aikaa pieniä että otetaan ne mukaan vielä kun tahtoo :)
(4v. 6v. ja 13v.)
Reissut on päivän tai viikonloppun pituisia milloin suomessa milloin naapurimaissa (Ruåtti tai Viro)

Vanhin lapsi on 18 v ja emme ole käyneet kesällä ulkomailla kuin yhden ainokaisen kerran (jos Ruotsia ei lasketa mukaan) . Ja tuo yksi kerta oli jo liikaa. Mieluummin vietämme kesät Suomessa.

Minä matkustin lapsena vanhempien kanssa aika paljon. Tai no ensimmäisen kerran olin ulkomaan matkalla mukana 10-vuotiaana ja siitä eteenpäin joka vuosi kerran tai kaksi. Vanhemana sitten paljon enemmänkin. Mulle kehittyi todella hyvä kielitaito. Isä laittoi mut jo 10-vuotiaana heti itse tilaamaan englanniksi ruokani ja kysymään myyjältä esim. sopivaa paitakokoa yms. Sain heti kipinän siihen, että olen rohkeasti aina uskaltanut puhua englantia ja kuullut vieraita kieliä. Matkustelun kautta sain kipinä ylipäätään kielten opiskeluun ja jo ala-astella luin englannin lisäksi Saksaa ja yläasteella kaveriksi tulivat ranska ja ruotsi. Matkustelu herätti kiinnostusta toki myös kulttuuriin ja historiaan, mikä auttoi koulussa keskittymään ko. aiheisiin paremmin. Kyllä matkustelu on todellakin yleissivistävää! Tarkoitan nyt lähinnä kaupunkilomia, kiertomatkoja ja kaukomatkoja yms. Mutta kyllä perus Turkin lomallakin saa paljon uutta irti, jos itse haluaa vain ottaa. Mä itse koen saavani lapsena niin paljon irti matkustelusta, että toivon, että voisin antaa saman edun myös omille lapsilleni. Toki kaikilla perheillä ei ole varaa, eikä se nyt mikään elinehto loppujenlopuksi ole. Mulla on lapset 2v, 4,5v ja 6v. Olemme käyneet Prahassa, Lontoossa, Tukholmassa ja syksyllä menemme Pariisiin. Kotimaassa tehdään 3-6 pientä reissua vuodessa. Esim. 1-2yötä hotellissa jne. Huvipuistoja yms nyt kierrettyä joka vuosi.

Mä muuten sain ensimmäisen työpaikkanikin matkustelun ansiosta :). Kyseessä oli opiskeluiden ohella tehtävä työ puhelinoperaattorin asiakaspalvelussa. Työhaastattelija sanoi, että kun olen matkustanut paljon, varmaan olen avarakatseisempi, kielitaitoisempi ja rohkeampi eri asiakasryhmiä kohtaan. TOKI tätä kaikkea olisi voinut olla ihan kuka tahansa matkustelematonkin, mutta olipas siitä hyötyä tuossakin.

Odotan kiukukkuisia kommentteja ;D

Yhteistyössä