Kuinka paljon teidän perhe matkustelee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dfsd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24193646]Vanhin lapsi on 18 v ja emme ole käyneet kesällä ulkomailla kuin yhden ainokaisen kerran (jos Ruotsia ei lasketa mukaan) . Ja tuo yksi kerta oli jo liikaa. Mieluummin vietämme kesät Suomessa.[/QUOTE]

Voinko kysya missa maassa kavitte :D? Ja miten se oli "liikaa". Maitahan riittaa, joten jokaisen makuun loytynee jotain. Aika suppea nakokanta jos vain Suomi, pieni plantti maapallolla, kiinnostaa.

Mä myös sain duunin sen ansiosta, että olin matkustellut. TOSIN kyseessä oli ulkomaalaistoimistossa oleva työ. Sanoi esimies myöhemmin suoraan ratkaiseva tekijä mun ja muiden välillä oli se,kun olen matkustellut paljon. Meillä myös on laitettu jo 8-vuotias tilaamaan itse ruuat yms äidin tai isän avustuksella.

Meilläkään ei ole ns. etelän lomiin ollut pitkiin aikoihin varaa.

Lentäen esikoinen on käynyt kanssani: Manner-Espanjassa kerran, Kanarian saarilla kerran, kerran Kyproksella, kahdesti Kreetalla ja kerran Tanskassa. Pojalla on ikää 14 v.

Keskimmäinen on käynyt lentäen Kyproksella, Kanarian saarilla ja Tanskassa, ikää on 9 v.

Kuopus 6 v on käynyt Kanarian saarilla ja Tanskassa.

Kesäisin tehdään automatka, viime kesänä se suuntautui Tanskan Legolandiin, sitä ennen on matkattu autolla Ruotsiin: Öölantiin, Kolmårdeniin ja Astrid Lindgrenin maailaan Vimmerbyyhyn. Tänä vuonna mennään Etelä-Ruotsiin.

Esim. tämän vuoden automatkan kustannukset ovat yhteensä tonnin, tähän sisältyy mökkivuokra ja laivamatkat. Bensat ja ruuat eivät ole mukana, eivätkä myöskään huvitteluliput (huvipuistot, teemapuistot, vesipuistot).

Tuon lisäksi 2 - 3 krt vuodessa käydään risteilyllä Tukholmassa.

Kotimaan huvipuistoissa ei juurikaan käydä, tänä kesänä ei ole käyty vielä missään, ehkä Visulahdessa tai Puuhamaassa käydään sitten loppulomassa, ja Heurekan dinosaurukset houkuttavat.

Huvipuistojen sijaan suunnitteilla on esim. retki Pihlajasaareen, Korkeasaareen, Luonnontieteellisen museoon, kotiseutumuseoon, kansallismuseoon, kotieläinpihaan ja paljon uimarantaretkiä. Oma lomani alkaa tänään!

[QUOTE="vieras";24193646]Vanhin lapsi on 18 v ja emme ole käyneet kesällä ulkomailla kuin yhden ainokaisen kerran (jos Ruotsia ei lasketa mukaan) . Ja tuo yksi kerta oli jo liikaa. Mieluummin vietämme kesät Suomessa.[/QUOTE]

Kuin myös. Mutta talvella tykkään käydä jossain lämpimässä. Viime talvena en ollut ja kyllä tuntui vuoden pimein aika pitkältä. Onneksi taas ensi maaliskuussa pääsee aurinkoon :)

Tuli tosta kielitaidosta mieleen oma kokemus. Mulla on aina ollut huono kielipää ja samoin koko meidän perheellä. Isäni lähetti mut 15-vuotiaana kuukauden kielikurssille Englantiin. Ei toki väkisin, kyllä mä lopulta ihan itse halusin lähteä. Samalla tuli kierreltyä Lontoota ja eteläisempää Englantia. Ylipäätään kokemus vieraasta kulttuurista sytytti mussa niin suuren kipinän, että into heräsi montaa muutakin asiaa kohtaan. Esim. historia ja uskonto kiinnosti mua tuon reissun jälkeen koulussa enempi. Englantia oli pakko puhua tuolla matkalla. Lausuminen kyllä parantui ja sain rohkeutta puhua englantia. Mulle riitti yksinkertaisesti tuo yksi kuukausi, että uskalsin ruveta käyttämään englantia ja nykyään mulla on ihan hyvä kielitaito englannin kohdalla. Nousipa silloin koulussakin englannin numero vitosesta kutoseen :D.
Nykyään rakastan matkustelua. Kaksoset ovat nyt 1,3-vuotiaita ja marraskuussa lähdemme ensimmäiselle ulkomaanmatkalle.

Mä olen itse sosiaalityöntekijä ja meillä kyllä vaikuttaa työnhakijoiden kielitaito ja matkustelukokemus. Kukaan ei tosin koskaan ääneen sitä myönnä, mutta kyllä esim. työhaastattelussa kautta rantain kysytään matkustelukokemusta. Kyllähän matkailu avartaa ja on yleissivistävää, siitä ei päästä yli eikä ympäri. Mutta tottakai on paljon muitakin yleissivistäviä asioita, kuten lukeminen.

Mä väitän kyllä, että ihmisestä huomaa heti tunnin keskustelun jälkeen jos tämä ei ole matkustellut sen kummemmin. Kyllä se matkustelu vaan avartaa ja sivistää niin paljon. Toki ne jotka eivät matkustele väittävät kivikovaa vastaan. Kyllä lapsia pitää viedä ulkomaille mahdollisuuksien mukaan. Riittää kyllä, että odottaa esim. 10-12vuoden ikäänkin.
En väitä, että olisi epäonnistunut vanhempi, jos ei ole mahdollisuutta reissuuttaa lapsiaan. Kyllä paljon voi myös korvata sillä, että edes reissataan kotimaan kohteissa, luetaan paljon, vähemmän aikaa ruudun ääressä ja opetellaan hyviä käytöstapoja ja etikettisääntöjä esim. perheillallisilla.

Voinko kysya missa maassa kavitte :D? Ja miten se oli "liikaa". Maitahan riittaa, joten jokaisen makuun loytynee jotain. Aika suppea nakokanta jos vain Suomi, pieni plantti maapallolla, kiinnostaa.
Mallorcalla olimme. Oli liian kuuma ja hyttyset söivät yöllä. Sinänsä loma oli ok, mutta jos ulkomaille lähden rantalomalle, niin ei enää kesällä. Suomen kesä on paras!

Mä väitän kyllä, että ihmisestä huomaa heti tunnin keskustelun jälkeen jos tämä ei ole matkustellut sen kummemmin. Kyllä se matkustelu vaan avartaa ja sivistää niin paljon. Toki ne jotka eivät matkustele väittävät kivikovaa vastaan. Kyllä lapsia pitää viedä ulkomaille mahdollisuuksien mukaan. Riittää kyllä, että odottaa esim. 10-12vuoden ikäänkin.
En väitä, että olisi epäonnistunut vanhempi, jos ei ole mahdollisuutta reissuuttaa lapsiaan. Kyllä paljon voi myös korvata sillä, että edes reissataan kotimaan kohteissa, luetaan paljon, vähemmän aikaa ruudun ääressä ja opetellaan hyviä käytöstapoja ja etikettisääntöjä esim. perheillallisilla.
Kielitaitokin voi kehittyä erinomaiseksi, vaikkei koskaan olisi ulkomailla ollut. Kuopuksen enkun opettaja yläasteella kysyi, onko englanti pojan äidinkieli. No ei ollut eikä ollut poika ikinä käynyt ulkomaillakaan. Tämä netti vaan on siitä ihmeellinen väline, että se yhdistää ihmisiä eri puolilta maailmaa ilman, että tarvitsee lentokoneeseen mennä :)

Me matkustamme järkyttävän vähän. Mieheni ei pysty suunnittelemaan mitään vaan haluaa tehdä niin kuin hyvältä hetkessä tuntuu ja minä taas en lähde suunnittelematta neljän lapsen kanssa mihinkään.

En osaa nukkua vieraissa paikoissa ja olen kahden valvotun yön jälkeen hyvin hermostunut ja haluan kotiin. Bussissa minulle tulee huono olo ja oksennan. En muista koska olisimme olleet ns. lomalla. Päivän ja maksimissaan kahden sukulointia on 6-7 kertaa vuodessa ja päivämatkoja lähikaupunkeihin pari kertaa kuussa läpi vuoden.

Mä väitän kyllä, että ihmisestä huomaa heti tunnin keskustelun jälkeen jos tämä ei ole matkustellut sen kummemmin. Kyllä se matkustelu vaan avartaa ja sivistää niin paljon.

Minä olen kyllä sitä mieltä, että on mahdollista matkustaa paljon ilman että se avartaa tai sivistää. Ja toisaalta, sitä mieltä vopi avartaa ja sivistää muutenkin kuin itse matkustelemalla.

Jonkun verran kyllä. Joka kesä ympäri suomea ja kerran vuodessa etelässä pari viikkoa. Näiden lisäksi myös viikonloppureissuja aina kun on sopiva tilanne. Tänä vuonna ollaan käyty Münchenissä, Köpiksessä, Tukholmassa ja tänään lähdetään Espanjaan.

kerran vuodessa viikon ulkomaan reissu koko perhe. Muutamia päivän, parin hyppäyksiä kotimaassa. Tällä hetkellä kaikki matkat koko perheellä. Kunhan lapset vähän kasvaa, niin sitten miehen kanssa pari pidennettyä viikonloppua Keski-Euroopassa

Kotimaan matkoja 5-8kertaa vuodessa viikon tai viikonlopun reissuja (mökkireissut vielä erikseen ) , ulkomaille kerran vuodessa lasten kanssa ja kerran kahdestaan miehen kanssa .

Mä näivettysin hengiltä jos olisin aina vaan suomessa... Oon yh, lapset 8 ja 10 vuotiaat, exän kanssa jo aikanaan vietiin kumpaakin pienestä pitäen ulkomaille yleensä kerran vuodessa. Nyt viimesen 5 vuoden aikana yh:na ollaan käyty lasten kanssa Turkissa, Kanarialla, Thaimaassa pariinkin kertaan, Portugalissa jne. Lisäksi olen ilman lapsia käynyt New Yorkissa, Lontoossa, Irlannissa, Skotlannissa, Gambiassa ja Pariisissa. Ja pienituloinen olen. Matkustelu vaan on ainot harrastus jota haluan tehdä, eli kaikki elämiseltä liikenevät varat menee siihen. Nyt on suunnitteilla ensi talveksi 3kk matka Thaimaahan, siten että vuokrataan lasten kanssa sieltä kämppä ja mä teen etänä töitä suomeen, onneks on joustava työnantaja...

Mulle tää on tuskaa kun en pääse matkustelemaan niin kuin haluaisin. Osaksi johtuu rahasta, mutta suurin syy varmaan siitä johtuu että mä en saa mieheltä "tukea" asiaan. Se jankkaa jatkuvasti ettei ole varaa ja mä taas olen sitä mieltä että varaa olis jos haluais. Esim säästää pari kuukautta niin pääsee hienosti matkaan.
Mutta kun oon yksin päätösten kanssa niin on jotenkin kakka fiilis miettiä kohteita. Mä olen nyt pari kertaa tosissani miettinyt ihan viikonloppumatkaa meille kahdelle, niin lopahtaa fiilis kun mies ei edes kiinnostu että mihin paikkaan mä meitä haluaisin viedä...

Johtunee osittain menneestä, Mä olen matkustanut ja asunut ulkomailla eikä mulle tarvi olla kaikki valmista vaan tykkään itse etsiä majoitusta ym ym sillä kyllä ulkomaillakin pärjää.

Mä olen sitä mieltä että mitä enemmän matkustaa, se oikeasti avartaa ja tiukkapipoisuus jää unholaan kun näkee miten muualla eletään.

Voi tämä on kuin suoraan minun tekstiäni. Ihan samanlainen mies mullakin :D
Itse olen asunut myös 8 vuotta ulkomailla, reissasin silloin paljon. Miehen mielestä meillä ei olis varaa, mutta itse tiedän että himpun verran tiukemmalla taloudenpidolla matkustaisimme vaikka minne. Ollaan me kerran käyty pitkä viikonloppu Dublinissa yhdessä, ja kotimaassa ollaan vuokrattu asuntoautoa ja menty perheellä (neljä lasta) pitkin Pohjois-Ruotsia ja -Norjaa. Mutta minä kun haaveilen kaukomaista, kaupunkilomista, pikku pyrähdyksistä jos minne. Asumme vielä 400km päässä Helsingistä, että täältä on kyllä kallista mihinkään lähteä. Viimeeksi eilen jätin muistiinpanovihkon tietsikkapöydän viereen missä oli vertailtuna 2vkon Malesian loman hinta omatoimisesti vrt. pakettimatka Thaimaahan. Ehkä tämä tästä.

Matkailu avartaa se on tasan totta. Noiden kotimaan kylpylälomien ja huvipuistolomien hinnalla kyllä tekee jo vkonloppulomia Euroopassa. Vertailkaa niitä hintoja, esim. Köpikseen lentää 25€ suunta ja on mitä ihastuttavin kaupunki lasten kanssa.

Kysymykseen; matkustamme risteilyn pari (ilman miestä) vuodessa, asuntoautolla viikko, pari kesässä koko perhe, itse lähden Istanbuliin syksyllä kolmeksi yöksi ystävättären kanssa ja Amsterdamiin keväällä 2013. Lapset käyneet Turkissa, Kreikassa, Ruotsissa, Norjassa ja Virossa toistaiseksi. Matkustan siskoni tai ystävien ja heidän lapsiensa kanssa.

Yhteistyössä