Kuinka paljon leikit lapsesi kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joku

Vieras
SIis ihan oikeasti niin, että eläydyt leikkiin pidemmän aikaa?

Mä yritän leikkiä joka päivä edes puoli tuntia, vaikka ei aina jaksais. (Päivät ollaan siis töissä ja pk:ssa).

Lukemista, pelaamista, piirtämistä ym. on tietty enemmän.

mä en vaan jaksa leikkiä, se on tylsää. mieluumin pelaan tai piirrän niiden kaa. tosin hävettää kun ne piirtää paremmin ku mä, mutta voinpa rehelliseti kannustaa kuinka ne on hyviä siinä, ja kaikki ei voi olla kaikessa hyvä, edes äiti. :heart:

Pari tuntia joka ilta yritän jaksaa leikkiä tyttömme kanssa, hän on niin sosiaalinen luonne, ettei osaa vielä oikeastaan yhtään leikkiä itsekseen ! Päivät on pph:lla ja iltaisin on onneksi isikin kotosalla yleensä.

En mä kovin paljon heidän leikeissään ole mukana. Tänään värkkäsin heidän nukkekotiinsa uudet verhot puisista varrastikuista ja käyttämättömästä pesuliinasta. Vaati vain hiukan niittejä ja sinitarraa. Sitten luimme taas sienikirjaa. Muksuilla ihme tiedonjano luonnontieteen alalla; tietokirjat menevät kuvakirjojen ohi kirkkaasti. Ja katsoin mä heidän kanssaan Pikku kakkosta.

Vähän vaihtelee, mutta vielä meillä ei ole monimutkaisia ja pitkiä leikkejä tuon 2v4kk:n kanssa. Pääasia on että ollaan työpäivän jälkeen edes yhdessä-

Helpointa mulle on "puutarhaleikit" äitin pikku apulaisen kanssa. Eilen leikittiin hetki kauppaa. Legot, autoleikit ja palapelit on mulle kanssa helppoja. Minä rakennan autoille esim parkkipaikkoja legoista ja poika ajaa... Hiekkalaatikkokaivuuleikit tulee korvista ulos, pallottelu ja pyöräily on ihan ok. Tanaan maalattiin, mutta mä en ollut ihan 100% siinä mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja MarjaK:
Pari tuntia joka ilta yritän jaksaa leikkiä tyttömme kanssa, hän on niin sosiaalinen luonne, ettei osaa vielä oikeastaan yhtään leikkiä itsekseen ! Päivät on pph:lla ja iltaisin on onneksi isikin kotosalla yleensä.

Ei tuo sosiaalisuudesta ole kiinni, ettei lapsi osa yksin leikkiä, opetettu tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MarjaK:

Ei tuo sosiaalisuudesta ole kiinni, ettei lapsi osa yksin leikkiä, opetettu tapa.

Niin kai se on, kun on meille ainokainen lapsi ja myös kaksille isovanhemmille ainoa lapsenlapsi, niin on saanut sitä huomiota paljon ! Onneksi voi olla tuolla pph:lla, vaikka siellä onkin muut pienempiä lapsia ja nyt muskarissa on melkein samanikäisiä lapsia. Ensi vuonna päiväkotiin, että saisi muitakin leikkikavereita kuin meitä aikuisia ! :wave:

Aitoa läsnäoloa.
Sitä lapsi tarvitsee aikuiselta. Ja se on myös tapa osoittaa rakkautta.
Lapsi tulkitsee rakkaudeksi sen lyhyen, pienen hetken jonka vanhempi hänen kanssaan intensiivisesti viettää vaikkapa leikkimällä tai lukemalla, askartelemalla.
Joten tärkeää on leikkiä lapsen kanssa kahden vaikka muitakin sisaruksia on.

Lisäksi on huomattu että lapsen uhma ja kiukku on vähäisempää jos aikuinen edes 15min. päivässä leikkii lapsen kanssa.

Yhteistyössä