Millainen lapsuus sinulla sitten on ollut? Mä ihmettelin pitkään, kun mulla on aikuisenakin edelleen tarve pitää piilossa oma ileipiteeni ja miellyttää muita, joka on minusta myös hylkäämisen pelon ilmenemismuoto.
Kotiolojani olen pitänyt erittäin vakaina ja rakastavina, mutta olen joutunut toteamaan, että hyväksyntä oli kiinni siitä, mitä sanoin ja tein. Jossakin vaiheessa tein yhden tulevaisuuttani ja ammatinvalintaani koskevan päätöksen salaa, tietämättä itsekään, miksi halusin salata asian. Tilanne meni siihen, että välit kotiin viilenivät silmänräpäyksessä, kun siellä selvisi, että olen "itsekkäästi ja omaa etuani ajaen" mennyt vaihtamaan opiskelualaa.
Kun minulle syntyi lapsi, olemme jonkin verran olleet yhteyksissä ja kuunnellessani, mitä mummo juttelee lapselle ja miten, oivalsin, millä tavalla minunkin on annettu hienovaraisesti ymmärtää, että toimimalla oletetulla tavalla olen hyvä ja rakas - ja mitä siitä seuraa, jos toimin toisin. Hienovarainen vihjailu oli aina niin arkipäivää, etten lapsena sitä edes huomannut ja koska kotona oli aina mukavaa ja rauhallista (osasin pelata annetuilla säännöillä) olin aivan sokea aivopesulle.
Nykyään inun on vaikea sanoa mielipidettäni ääneen edelleenkään ja etenkin parisuhteessa on vaikea pyytää tai varsinkaan vaatia toiselta pieniäkään asioita, kun jotenkin pelkää, että "oman edun tavoittelu" meneekin liian pitkälle ja mies lähtee.
Onneksi mulla on mies, joka ihan luontojaan kuitenkin antaa mulle tilaa olla mahdollisimman oma itseni, joten ei ole suuremmin valittamista. Näin yli 10 yhteisen vuoden jälkeen luottamus parisuhteeseen on minullakin korkealla