Kuinka olette selvittäneet mitä ammattia lähteä opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiihop
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiihop

Vieras
Ammatinvalinta psykologilla olen käynyt ja ihan rehellisesti sanottuna mun mielestä se oli ihan höpönpöppöä ja se psykologi toisti aina vaan sitä että sun pitää tehdä sitä mitä sä haluat/olet kiinnostunut. Jep tekishän sitä jos vaan tietäis mistä on kiinnostunut ja mitä haluaa. Nyt on ollut pitkään sellainen "tyhjyys" ettei oikein tiedä mitä haluaa eikä oikein ota kiinnostuakseen mistään.

Osaan kyllä aikalailla sanoa jotain aloja minne en halua, osasta mulla on ihan käytännössä työkokemusta ja siksi osaan sanoa etten niihin hommiin sovi.

Sitten vielä kaikenlisäks todella huonot opiskelu mahdollisuudet täällä päin. Täytyis matkustaa tosi kauas että olis vähän laajempi valikoima. Mies ja lapset on ihan totaalisen vastaan muuttoa.

Jos et tieda mita haluat niin voisitko aloittaa miettimalla vahvuuksiasi, mihin ammattiin sinun luontaiset kyvyt sopisi parhaiten? Mita alaa voisit opiskella lahella asuin paikkaanne? Kuinka kauan olet valmis opiskelemaan ja mita odotat tyolta valmistuttuasi? Itse selvitin alan nailla keinoilla ja olen tyytyvainen valintaan jos vain paasen opiskelemaan, kaikilla ei vain ole sita unelma ammattia, mutta pohtimalla avoimesti eri vaihto ehtoja voi loytyakin joku ala mita et ole aikaisemmin ajatellut.

ihan vaan sillee fiilispohjalta päättäny hakee johonki opiskelee ja sit jos se ei ookkaa ollu mun juttu, nii oon vaa lopettanu. ammatinvalintatestejä tehneenä ja ammatinvalintapsykologilla käyneenä voin sanoo et ainakaa mulle niist ei kyl ollu mitää apuu.

Ku mulla ei oikein ole tiedossa mitä vahvuuksia mulla on tai kykyjä. Kuulostaa varmaan hullulta mutta oikeasti mulla ei ole mitään hajua missä olen hyvä. Tiedän vain missä olen huono.

No jos et itse osaa kertoa yhtään mistä tykkäät tai olet hyvä, niin paha sen psykologinkaan on kertoa mikä voisi sinulle sopia.

Aloita vaikka miettimällä missä kouluaineissa olit hyvä tai tykkäsit. Eli matemaattiset aineet, luonnontieteet, kielet vai taideaineet.

Ja sitten mietit ammattiryhmiä. Terveys ja sosiaaliala; ruokaan liittyvät alat; kuljetus; kaikki rakentamiseen liittyvät alat; käsityöalan tai kaupallinen

Kai osaat edes sanoa jotain vastauksia näihin. Siitä sitten vain eteenpäin kehittämään ideaa omasta alasta.

Lähistöllä oikeastaan voi opiskella vaan: lähihoitaja, lapsi ja perhetyön perustutkinto, perhepäivähoitaja, laitoshuoltaja, kirjasto ja tietopalvelu, merkonomi. Sitten on jotain metalli, hitsaus ja sähköalaa mutta ne ei ole mua varten.

sitten naapurikunnassa on ammattikorkea jossa nyt on nää perinteiset sairaanhoitaja, sosionomi, tradenomi, fysioterapeutti, geronomi, insinöörit.

Mainittakoon että merkonomin tutkinto löytyy vuodelta -03. Mutta töitä kun sillä alalla ei vain ole. hoitoalalle minusta tuskin on kun veri saa mut pyörtymään. Lastenhoito alalla olen työskennellyt nyt viimeiset 12kk vaikka mulla ei ole alan koulutusta mutta täällä päin on pulaa perhepäivähoitajista ja lastenhoitajista joten ottavat aika helpolla esim ryhmikseen tai päiväkotiin avustajaksi. Mutta en halua lähteä sille alalle koska työkokemuksen kautta olen huomannut ettei mulla ole sille alalle tarvittavia ominaisuuksia enkä ole kovin lapsi rakas.

No jos et itse osaa kertoa yhtään mistä tykkäät tai olet hyvä, niin paha sen psykologinkaan on kertoa mikä voisi sinulle sopia.

Aloita vaikka miettimällä missä kouluaineissa olit hyvä tai tykkäsit. Eli matemaattiset aineet, luonnontieteet, kielet vai taideaineet.

Ja sitten mietit ammattiryhmiä. Terveys ja sosiaaliala; ruokaan liittyvät alat; kuljetus; kaikki rakentamiseen liittyvät alat; käsityöalan tai kaupallinen

Kai osaat edes sanoa jotain vastauksia näihin. Siitä sitten vain eteenpäin kehittämään ideaa omasta alasta.

Kun minä olen vähän sellainen etten ollenkaan pitänyt koulusta. Olin aika keskivertoa kaikessa. paitsi matematiikka, fysiikka, kemia ja liikunta oli sellaisia missä olin todella huono. biologia oli mielenkiintoista vaikka en ollut hyvä muussa kuin ihmisen biologiassa ja anatomiassa.

Mulla oli koulussa kaksi ainetta, jotka kiinnosti. Lähdin opiskelemaan toista niistä, mutta se ei tuntunutkaan oikealta, joten puolen vuoden jälkeen lopetin. Sitten kävin testaamassa avoimen yliopiston kursseilla sitä toista koulussa kiinnostanutta ainetta ja tykkäsin siitä, joten lähdin opiskelemaan sitä.

Jos sulla ei koulussa mikään aine kiinnostanut tai et ollut missään erityisen hyvä niin entäs vapaa-ajalla? Onko sulla harrastuksia? Luetko jonkun tietyn alan kirjallisuutta? Tykkäätkö tehdä käsillä? Onko sulla taiteellista silmää? Seuraatko politiikkaa?

Siihen varmasti osaat ainakin vastata oletko enemmän käytännön vai teorian ihminen. Se on hyvä lähtökohta.

Mulla oli koulussa kaksi ainetta, jotka kiinnosti. Lähdin opiskelemaan toista niistä, mutta se ei tuntunutkaan oikealta, joten puolen vuoden jälkeen lopetin. Sitten kävin testaamassa avoimen yliopiston kursseilla sitä toista koulussa kiinnostanutta ainetta ja tykkäsin siitä, joten lähdin opiskelemaan sitä.

Jos sulla ei koulussa mikään aine kiinnostanut tai et ollut missään erityisen hyvä niin entäs vapaa-ajalla? Onko sulla harrastuksia? Luetko jonkun tietyn alan kirjallisuutta? Tykkäätkö tehdä käsillä? Onko sulla taiteellista silmää? Seuraatko politiikkaa?

Siihen varmasti osaat ainakin vastata oletko enemmän käytännön vai teorian ihminen. Se on hyvä lähtökohta.

Ei mulla ole koskaan ollut mitään säännöllisiä harrastuksia olen tehnyt mitä milloinkin on sattunut innostamaan. Tykkään kyllä lukea, tällä hetkellä luen kirjaa mikrobien elämästä. :D Haluaisin tehdä esim käsitöitä mutta olen todella huono niissä kun en oikein ymmärrä kaavoja ym ohjeita vaikka ne olis kuinka yksinkertaistettuja. En ole taiteellinen eikä politiikka kiinnosta.

ehkä mä olen teorian ihminen kun tykkään itsekseni pohtia asioita ja sunnitella? toisaalta haaveilen liikaa enkä saa paljon mitään aikaan...

Vähän niinkuin ajauduin ensin kokiksi. Sitten myöhemmin alan AMK ja YAMK. Eli esimiestyön kautta asiantuntijatehtäviin. Ehkä viel ennen 50v päiviä valtiotieteelliseen.
Sulla on yksi ammatti. Vaihtoehtona on jatkaa sen alan opintoja AMKssa tai vaihtaa alaa. Jos ei hoitoala eikä miesten alat kiinnosta, niin kokeilemaan vaan jotain. Entäs oppisopimus? Toisaalta jos olet teoreetikko, niin se ei varmaan oo paras. Eli sitten avoin yliopisto kokeiluun ja hakemaan yliopistoon.. Kokeile jotain alaa vaikka työllistävässä harjoittelussa, jos se valaisisi.

Jos ei osaa mitään eikä mikään erityisesti kiinnosta niin silloin kannattaa opiskella lähäriksi.

Monet ovat tässä tilanteessa tehneet sen virheen, että ovat ruvenneet merkonomeiksi. Tosiasia on kuitenkin se, että pyllynpyyhkijäksi on paljon helpompi työllistyä kuin kaupan kassalle.

Jos kerta biologia, ihmisen anatomia ja mikrobit kiinnostaa niin miten olisi bioanalytiikka?

Minä olin lukiossa surkea matematiikassa, kemiassa ja fysiikassa. Pakolliset kurssit kävin ja niistä nipinnapin pääsin läpi. Silti lähdin lukemaan bioanalytiikkaa, kun ala niin kovin kiinnosti. Matematiikkaa meillä oli AMK:ssa se yksi kurssi. Molekyylibiologiaa, biokemiaa, biologiaa ja esim. mikrobiologiaa enemmän. Innostuin näistä aineista paljon ja opiskelu oli helppoa ja kivaa.

Nyt olen enemmän kuin tyytyväinen ammatinvalintaani ja viihtynyt työssäni kohta jo 10v. Bioanalyytikon on mahdollisuus päästä moniin eri labroihin ja jos veri ei innosta, voi mennä esim. mikrobiologialle tai fysiologialle. Niin ja työttömäksi ei joudu, niin suuri pula laboratoriohoitajista on.

Toivottavasti lydät oman alasi :)

[QUOTE="trolli";29524358]Jos ei osaa mitään eikä mikään erityisesti kiinnosta niin silloin kannattaa opiskella lähäriksi.

Monet ovat tässä tilanteessa tehneet sen virheen, että ovat ruvenneet merkonomeiksi. Tosiasia on kuitenkin se, että pyllynpyyhkijäksi on paljon helpompi työllistyä kuin kaupan kassalle.[/QUOTE]

Mun mielestä ne vahukset ansaitsee kuitenkin hyvää hoitoa ja hoitajan joka oikeasti haluaa tehdä sitä työtä. Eikä hoitajaa jota ei oikeasti kiinnosta se pyllyn pyyhkiminen yhtään, sen kun huomaa kyllä jossei hoitaja ole aidosti mukana. Siksi mä en lähde lähihoitajaksi. Enkä jatka lastenhoito työtä koska nykyajan lapset on jotain aivan käsittämättömiä.

Kävin ensin matkailualan, tein töitäkin sillä alalla. Sitten tuntui että haluan opiskella lisää ja vaihtaa alaa. Ihan ensimmäisenä mietin työaikoja! Matkailualalla kun ollaan töissä silloin kun muilla on lomat ja on myös vuorotyö. Itse olen ollut hotellissa joka oli kolmivuorotyötä ja usein viikonloput meni töissä, sitten olin safari yrityksessä jossa työt painottuivat lomiin ja iltoihin. Opiskelin tradenomiksi, olen töissä taas hotellissa mutta myyntipalvelussa, joten töitä ma-pe 7-15 :)

Lisään nyt vielä sen tiedon tähän että aloitin tuossa viime vuonna pph opinnot(jotka olen nyt keskeyttänyt). Nyt olen varma etten halua jatkaa niitä. Mitähän ne nyt sitten minusta ajattelee esim vaikka työvoimatoimistossa tai koulussa kun mä olin aluksi niin innokas ja varma että tää on mun juttu ja nyt sitten yhtäkkiä olen ihan sata varma etten halua enää lapsia hoitaa. Ajatteleekohan ne että mä olen jotenkin epätasapainoinen? Miten sitten kun/jos haen joskus opiskelemaan jotain muuta aikuisopintoja niin voiko ne sitten katsoa että hei tuo onkin tuo joka keskeytti ne pph opinnot ja sitten eivät huolikaan opiskelijaksi johonkin toisiin opintoihin??

Mulle ammatinvalintapsykologi oli todella hyödyllinen, vahvisti hirveästi omaa ajatustani ja suunnitelmaani. Tietenkään psykologi ei voi muuttua sinulle opiskelupaikkakunnassa jos sinun paikkakunnallasi kouluja ei ole :D Sinuna muuttaisin toiseen kaupunkiin.

Opiskele farmaseutiksi?

Tuntuu olevan aina satunnaisesti paikkoja vapaana täälläpäin pitkäänkin, eli hakijoitakaan ei taida olla jonoksi asti kuten esim. tradenomeja.

Työ on aika rauhallista ja verkkaista, joten tuumailuunkin on aikaa. Asiakaspalvelua sopivasti, ei niin hektistä palvelua kuin normikaupoissa, vaan saa keskittyä asiakkaaseen.
Lisäksi työajat paremmat kuin kaupoissa.

Puolivahingossa ajauduin tälle alalle YO-merkonomin papereilla ja olen nyt sitten kouluttautunut enemmän muutaman ammattitutkinnon ja yliopiston verran

On todella yleistä jättää koulutus kesken. Usein kun sen vasta näkee vasta siinä vaiheessa kun on aloittanut koulutuksen, että onko se oma ala. Ihan turha pelätä, että sua sen takia pidettäisiin jotenkin epävakaana. Ja harva sitä asiaa edes tietää, että olet jättänyt koulutuksen kesken, jos et itse kerro asiaa.

Yhteistyössä