Heips,
Itse asun jenkkilässä ja olen synnyttänyt täällä n. vuosi sitten esikoisemme. Kovinkaan paljon en neuvoja osaa antaa mutta muutamia vinkkejä kuitenkin.
Ensinnäkin vakuutusasiat kannattaa todellakin tutkia ennen mahdollista lähtöä hyvin tarkkaan. Meillä esim. ei olisi vakuutukseen mennyt n.40 000 euron raskauden ja synnytyksen aiheuttamat kulut mikäli olisin raskautunut jo Suomessa asuessa. Elikä vakutuuksessa oli pykälä, jonka mukaan korvaa vain mikäli on raskautunut asuessaan kyseisessä maassa.
Itselläni synnytys oli hyvin, hyvin vaikea ja kaipasin kyllä kovasti vanhemmuuden alkuhetkeillä omia vanhempiani tai muita tukipylväitä ympärille, koska olin hyvin heikossa kunnossa synnytyksen jälkeen. Tämä on kuitenkin vain minun tarinani ja eikä muut täällä synnyttäneet Suomalaiset ystäväni ole joutuneet kokemaan samaa. Terveydenhoito on erinomaista mikäli vakuutukset ovat kunnossa. Esikoisen synnyttäneenä kaipailin kyllä suomalaista neuvolajärjestelmää mitä ei täältä saa.
Suomesta saa äitiysrahaa tai vanhempain rahaa mikäli on lähetetty ulkomaille työskentelemään..siis itse tai puoliso..joksikin tietyksi ajaksi ja saa jo lähtiessä kelalta tiedon, että kuuluu edelleen etuisuuksien piiriin.
Olemme lentäneet ensimmäisen kerran 2kk ikäisen vauvan kanssa Suomeen ja sen jälkeen useita kertoja eri kohteisiin. Lennot menneet vaihtelevasti mutta pääsääntöisesti aika hyvin. Minusta matkustaminen riippuu ihan lapsesta sekä vanhemmista ja heidän asennoitumisesta koko hommaan. Pienikin lapsi aistii niin hyvin äidin olotilan ja pienetkin muutokset päivien rytmeissä. Hengissä olemme kuitenkin selvinneet, vaikkakaan en mitenkään suosittele pitkiä matkoja yksin vauvan kanssa. Itse jouduin kerran myrskyisten sääolosuhteuden vuoksi matkustamaan 7kk vauvan kanssa 36 tuntia putkeen....silloin oli hermot jo aika kireellä
Aikaerosta ollaan kärsitty ja ei olla kärsitty...riippunut ihan siitä miten matka on mennyt tai millä tuulella vauva on sattunut olemaan.
Mutta siitä miten matkustaa vauva masussa ei mielestäni voi antaa mitään neuvoja. Jokainen raskaus on hyvin yksilöllinen joten siinä on omat riskinsä jos raskaudut ennen muuttoa tännepäin.
Mitä ikinä päätättekin tai miten ikinä teille käykin toivotan onnea ja avointa mieltä koska sitä tarvitaan
Ja lopuksi vielä...päivääkään en kadu omia ratkaisujani.