Kuinka nopeasti sinulle tulee huono olo, jos ruoka viivästyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HopeaToffee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HopeaToffee

Tunnettu jäsen
04.08.2012
21 340
6 402
113
Taas sen testasin eli säntillisen syömisen. Skippasin aamupuuron ja lounas viivästyi yli tunnilla. Päässä sirisee ja jalat on hyytelöä. Lisäksi tulee kauhea kiukku. Pitäisi syödä niin orjallisesti kellon mukaan. Olen aina ollut tälläinen, raivostuttavaa. Vaikka kauppaan lähtiessä täytyy olla joku hätävara mukana, huono olo voi iskeä missä vain. Kerran jouduin soittamaan Ikeasta miehelleni, että tule hakemaan pois.
Kaipa tämä on reagointia alhaiseen verensokeriin. Miten te muut pärjäätte joilla vastaavia oireita?

Minulla on samoja oireita, kädet ja jalat menee veteläksi ja tärisen. Mutta itse en voi tätä ennustaa: saatan kestää ilman aamupalaa viivästyneeseen lounaasen asti ilman oireita, mutta sitten taas tavallisen aamupalan, tavallisen lounaan jälkeen jos en syö vaikka neljään tuntiin, alkaa täristää. Näin käy noin kerran kahdessa viikossa.

En ole puhunut asiasta kenenkään ammattilaisen kanssa. Ylipainoa on vähän, mutta ongelma on ollut läsnä aina.

Oho, mä olen tyystin erilainen :O Äärimmäisen epäsäännöllinen syöjä.. Nyt kun oon töissä niin syön aamulla leivän, töissä lounaaksi samanlaisen käntyn ja sit neljän jälkeen kunnon safkan kotona. Talvella en senkään vertaa ja viikon vesipaasto ei tuota minkäänlaista ongelmaa.. Mistähän tuo johtuu?

Tuttu tunne. Tosin mulla on diabetes. Huonoon oloon kuljetan mukanani pillimehuja. Myös tikkari on helppo kesällä (ei sula laukkuun). Talvella laukusta löytyy yleensä suklaata ja mehua. Siripirithän on käteviä, mutta itse inhoan niitten makua niin paljon, että mieluummin otan mukaan vaikka palasokeria jos muuta ei löydy.

Ei nopeasti. Voin olla todella pitkiä aikoja syömättä. Saattaa vähän vatsassa sitten poltella jos on kahvia juonut välissä.
Mutta! Sillä on hyvin paljon tekemistä sen kanssa mitä olen viimeksi syönyt, esim iso salaatti, lihaa/raejuustoa tms kasvispitoista ja ruokaisaa pitää nälkää todella kauan.
Joku pari leipää tai puuro niin parin tunnin päästä on kamala nälkä ja sitten tulee huono olo.

• Tykkää
Reactions: HopeaToffee
Miten aapee syöt? Syötkö paljon kerrallaan ja sitten pitkä väli?
Kun syö usein ja vähän kerrallaan, pysyy sokerit tasaisempina. Jos taas syö paljon kerrallaan ja seuraavan kerran joskus pitkän ajan päästä, voi sokerit laskea tosi alas.

Itelläni oli joskus sitä, että saattoi huonon syömisen takia olla jo 2h syömisestä 3,5 sokeriarvot.

Mulla ei ole ollut kertaakaan sellaista heikotusoloa, kun olen syönyt säännöllisesti ja vähän kerrallaan.
Ennen ei ruokaa välttämättä pystynyt edes laittamaan kun oli jo niin heikko happi :( Oli pakko syödä jotain, ennen ruoanlaittoa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voin elää kepeästi monta päivää, syömättä mitään kunnollista ateriaa. Juon ja napsin jotain leivänkannikkaa välissä...

Oon surkea syömään, tai ennemminkin laittamaan ruokaa. Siksi varmaan olenkin näin laiha :D

Yleensä aamupala on viiden ja kuuden välillä lasi vettä, puuroa ja kahvia. Leivästä en hirvesti pidä. Lounas 11.30 ja töissä syön tukevasti. Tällöin myös vähän leipää. Lautasmalli käytössä eli aina ensin puoli lautasellista salaattia ja raasteita. Omasta mielestäni syön terveellisesti. Iltapäivällä vaan kahvia ja illalla kotona taas lisää kahvia. Minulle yksi tuttu suositteli vähän aikaa sitten lisäämään syömisiä, mutta elinikäisiä tapoja on vaikea muuttaa. Välipaloja pitäisi lisätä, tiedän.
Lapsen syömiset ja juomiset hoidetaan orjallisesti, mutta oma huolto jää välillä.
Te joilla on sama vaiva, niin onko perheessä muitakin samasta kärsiviä?

Viimeksi muokattu:
Yleensä aamupala on viiden ja kuuden välillä lasi vettä, puuroa ja kahvia. Leivästä en hirvesti pidä. Lounas 11.30 ja töissä syön tukevasti. Tällöin myös vähän leipää. Lautasmalli käytössä eli aina endin puoli lautasellista salaattia ja raasteita. Omasta mielestäni syön terveellisesti. Iltapäivällä vaan kahvia ja illalla kotona taas lisää kahvia. Minulle yksi tuttu suositteli vähän aikaa sitten lisäämään syömisiä, mutta elinikäisiä tapoja on vaikea muuttaa. Välipaloja pitäisi lisätä, tiedän.
Lapsen syömiset ja juomiset hoidetaan orjallisesti, mutta oma huolto jää välillä.
Te joilla on sama vaiva, niin onko perheessä muitakin samasta kärsiviä.

Koitappa vaihtaa aamupuuro vaikkapa maitorahkaan, leseitä, marjoja tms joukkoon, pitäis pitää huomattavasti paremmin nälkää kuin puuro, mikä on pelkkää hiilaria

• Tykkää
No mun mies söi ennen tyyliin kerran/kaksi päivässä ja aivan jäätävän kokoisen annoksen, sit seuraavana päivänä tulikin ihan järkyttävä nälkä. Kun sitä ruokaa pitäis saada jo hetkeä ennen, kuin se ihan kamala nälkä kerkii tulemaan. Nyt se laihduttaa ja syö pienempiä annoksia ja useammin, kertaakaan ei ole valittanut aivan järkyttävää nälkää

No mä herään arkiaamuisin 4.00 töihin, en syö aamupalaa enkä lounasta töissä, haen kotimatkalla kuopuksen tarhasta ja sitten syödään yhdessä pieni välipala (vaikka hedelmä). Ruoka n. klo.16.20 ja iltapala yleensä 19.00 jlk.
Eli syön harvoin ja pieniä määriä, muut perheenjäsenet syövät useammin ja eivät kärsi heikotuksesta.

Se on kai miten on kroppansa totuttanut
Itse olen useimmiten ns. kitudieetillä, eli saatan olla reippaasti 12h syömättä, toki juon jotain esim. vettä tai kahvia. Mutta aina en muista syödä, eikä edes tunnu siltä, että tarviis syödä :/

Rahka on kyllä hyvää. Kiitos vinkistä!

No se kyllä on tosi hyvää :) Itelläni menee vähintään 250g päivässä, joskus parikin purkkia :D

Jotkut sanoo, että siihen kyllästyy. Mä en ainakaan oo vielä kyllästynyt, kun siitä saa niin erimakuista. Ite käytän marjoja, vaniljauutetta, mehutiivistettä, hedelmiä tms
Leseitä laitan, jotta tulee kuitua :)

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja ööh;28777329:
Itse olen useimmiten ns. kitudieetillä, eli saatan olla reippaasti 12h syömättä, toki juon jotain esim. vettä tai kahvia. Mutta aina en muista syödä, eikä edes tunnu siltä, että tarviis syödä :/

Mut syötkö sitten isoja annoksia kun vihdoin syöt?
Mulla oli ennen ihan samanlaista, mut sit tulikin syötyä paljon kun vihdoin söi. Lisäks tuli naposteltua karkkia tms siinä välissä

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;28777329:

Mulla sama, vasta huonosta olosta huomaa, että taas jäänyt syömättä. Ja töissä en voisi syödä mitään, ruokailu väsyttää pienimmissäkin määrin, olen mielestäni näin huomattavasti tehokkaampi ja virkeämpi.

Miten sellaiselle kitudieetille voisi oppia, jos on lapsesta lähtien ollut tällainen? Hyvä kuitenkin, että kaikilla ei ole samaa vaivaa.
Entisenä joogaajana olen tottunut syömään kevyesti. Nykyään syön enemmän ja monipuolisemmin. Silloinkin sain joskus tunnin jälkeen hillittömiä tärinäkohtauksia. Kaipa tämä on ihan oman kropan tapa vaan toimia.

Mulla sama, vasta huonosta olosta huomaa, että taas jäänyt syömättä. Ja töissä en voisi syödä mitään, ruokailu väsyttää pienimmissäkin määrin, olen mielestäni näin huomattavasti tehokkaampi ja virkeämpi.

Se väsyttää sen vuoksi, kun sinulla on verensokeri matalalla ja olet ollut pitkään syömättä, kun vihdoin syöt, se ampaisee ylös ja aiheuttaa väsymystä.

Jos olisit aamulla syönyt ja siitä 3-4h päästä söisit taas, verensokeri olisi pysynyt tasaisena, eikä sitten muuttuisi niin paljon. Tällöin ei ala väsyttämään niin kovin :)

Yhteistyössä