kuinka nopeasti rinnat "tyhjenevät" imetyksen lopettamisen jälkeen?

lopetin juuri imetyksen (imetin 10kk) ja minua pohidtuttaa kuinka kauan kestää ennen kuin rinnat ovat tyhjentyneet maidosta ts. maidoneritys loppuu?

Tällä hetkellä (viikko lopetuksesta) rinnat ovat vielä suht pinkeät ja täynnä maitoa. Tuntuu pahalta kun pieni vielä päivittäin repii kaula-aukkoa ja katselee kysyvästi tisuja ja minua...olisi helpompi pysyä lujana lopetuspäätöksessä kun tietäisi, ettei rinnat enää eritä maitoa.. =)

edit: ja lopetuspäätös johtuu pikkukakkoshaaveista. kuitenkin joku sitä kysyy :)
 
minulla ei enää loppu vaiheessa imetystä tullut enää kaikkeen tarpeeseen maitoa, mutta kyllä neiti vielä öisin joi maidot rinnoista. Lopettamisen jälkeen ei tullut pingottunutta oloa (liekkö sitä kun sitä maitoa ei enää tullut muutenkaan kunnolla) mutta edelleen puristettaessa tulee tippoja maitoa vaikka imetyksen lopusta on kulunut jo 2kk.
 
Ket
Mutta eihän imetys (enää tuossa vaiheessa - ekat puoli vuotta vaan kun on täysimetys) estä pikkukakkoshaaveiden toteutumista? Raskaaksi tuloa siis. Ja imettää voi myös raskauden aikana. Ja jopa tandemimetyksenä uuden lapsen synnyttyä.
Yksi vaihtoehto voisi olla, että aluksi vain vähennät imetyskertoja päivässä, niin on lapsellekin helpompaa tottua. Eikö ole harmi lopettaa imetys kokonaan, kun lapsesi ei ole siihen vielä valmis?
 
  • Tykkää
Reactions: Oubou
Mie esikoisen aikana lopettelin pikkuhiljaa - noin 1,5 kuukauden aikana vähensin imetyskertoja pikkuhiljaa, ei jääny sit ollenka mitään pingotuksen tunnetta, se maidon tulo sit vaan väheni ja väheni ja loppui. Ja toisaalta muksullaka ei sit ollu mitään luopumisen tuskaa. Toisen kans ois tarkotus tehä sama juttu - mutta vielä nautiskelen imetyksestä toivottavasti viitisen kuukautta! Tosin imetyskerrat on jo nyt kiinteiden myötä vähentyny paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ket:
Mutta eihän imetys (enää tuossa vaiheessa - ekat puoli vuotta vaan kun on täysimetys) estä pikkukakkoshaaveiden toteutumista? Raskaaksi tuloa siis. Ja imettää voi myös raskauden aikana. Ja jopa tandemimetyksenä uuden lapsen synnyttyä.
Yksi vaihtoehto voisi olla, että aluksi vain vähennät imetyskertoja päivässä, niin on lapsellekin helpompaa tottua. Eikö ole harmi lopettaa imetys kokonaan, kun lapsesi ei ole siihen vielä valmis?
olen siis toki lopettanut pikku hiljaa, vähentäen imetyskertoja vähitellen (lopulta oli vain yksi kerta/vrk).
arvostan toki mielipidettäsi mutta lääkärin ohjetta noudattaen olen tehnyt valintani ja toivon sinun arvostavan myös minun ratkaisuani.

ap. kysymykseni tarkoitus ei siis ollut nyt pohtia kuinka tarpeellista/tarpeetonta imetyksen lopettaminen 10kk jälkeen on vaan että kauanko kestää, ennen kuin maidoneritys loppuu.
=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ket:
Mutta eihän imetys (enää tuossa vaiheessa - ekat puoli vuotta vaan kun on täysimetys) estä pikkukakkoshaaveiden toteutumista? Raskaaksi tuloa siis.
Tääkin on muuten tosi yksilöllistä; oma hormonikiertoni palautui vasta kun imetys loppui kokonaan noin vuoden jälkeen - osittaisenkin imetyksen ehkäisyteho mun tapauksessa oli siis 100% ja pikkukakkosta olis saatu todellakin odottaa vähintäänkin niin pitkään kuin imetys jatkui.

Mutta tästähän nyt ei ollut kysymys, joten sori ot...
 
Juu sorry, ei liity ap:n kysymykseen, mutta eikös imetys raskausaikana lisää supistusriskiä? Mietin vaan, että uskaltaisinkohan imettää raskausaikana, kun mulla oli jo esikoista odottaessa keskenmenoriski ennenaikaisten supistusten vuoksi alkuraskaudessa. Ei varmaan kaikilla lisää tuota riskiä, mutta tietääköhön kukaan, että lisääkö tällaisilla, joilla on ollut supistuksia jo ilman imetystäkin?
 
Ket
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
ap. kysymykseni tarkoitus ei siis ollut nyt pohtia kuinka tarpeellista/tarpeetonta imetyksen lopettaminen 10kk jälkeen on vaan että kauanko kestää, ennen kuin maidoneritys loppuu.
=)
Se maidonerityksen loppuminen taitaa olla tosi yksilöllistä. Kälylläni ei kuulemma rinnat pingottaneet ollenkaan, kun imetys lopahti antibioottikuurin myötä, vauvan ollessa 9 kk. Ei kuulemma ollut paljon maitoa enää muutenkaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Juu sorry, ei liity ap:n kysymykseen, mutta eikös imetys raskausaikana lisää supistusriskiä? Mietin vaan, että uskaltaisinkohan imettää raskausaikana, kun mulla oli jo esikoista odottaessa keskenmenoriski ennenaikaisten supistusten vuoksi alkuraskaudessa. Ei varmaan kaikilla lisää tuota riskiä, mutta tietääköhön kukaan, että lisääkö tällaisilla, joilla on ollut supistuksia jo ilman imetystäkin?
Tota kannattaa selvittää täällä:
http://maitolaituri.imetys.fi/
siellä on mm. koulutettuja imetystukihenkilöitä vastailemassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
lopetin juuri imetyksen (imetin 10kk) ja minua pohidtuttaa kuinka kauan kestää ennen kuin rinnat ovat tyhjentyneet maidosta ts. maidoneritys loppuu?
Rintojen "alasajo" eli involuutio kestää keskimäärin 40 päivää viimeisestä rintojen tyhjennyksestä. Sen ajan rinnat siis odottavat, josko niitä vielä tarvittaisiin maidontekopuuhiin ja myös tuona aikana maidon muodostuminen voi olla verrattain helppoa saada uudelleen käyntiin. Mitä pidempään on imettänyt ennen lopettamista, sitä helpommin homman jatkaminen sujuu maitorauhasilta.

Jos rinnat kipeytyvät ja pingottuvat pahasti, niin niitä on silloin hyvä vähän tyhjentää, sillä pingottuminen lisää rintatulehduksen riskiä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Juu sorry, ei liity ap:n kysymykseen, mutta eikös imetys raskausaikana lisää supistusriskiä? /--/ tietääköhön kukaan, että lisääkö tällaisilla, joilla on ollut supistuksia jo ilman imetystäkin?
Imetyksen itsessään ei ole todettu lisäävän keskenmenon riskiä. Mutta kun sinulla on taustalla supisteluherkkyyttä, niin voi ehkä olla parasta jättää kokeilematta, miten uuden raskauden ja imetyksen saisi yhdistettyä niin, että mitään vahinkoa ei tapahtuisi.

Nyrkkisääntö on, että jos raskauden aikana yhdyntä ei ole kiellettyä, ei imetystäkään ole syytä kieltää. Kohtu nimittäin supistelee myös orgasmissa, sillä siinäkin homman saa aikaan oksitosiinihormoni. Imetyksen aikana sama hormoni laukaisee maidon herumisen.

 

Yhteistyössä