Kuinka nopeasti kuivaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viblsp

Vieras
Siis kun olette ottaneet vaipan pois ja laittaneet tilalle alkkarit. 3-4 viikkoa kai ollu jo tuo poika vaipatta, voi olla että pitempäänkin. Ja kuiviakin päiviä on, mutta tänään tuli NELJÄ pissavahinkoa! Ja ikää kohta 3v 9kk! Pitääkö toi raahata tutkittavaksi vai mikä hemmetti tuota poikaa riivaa... Tänäänkin ahkerasti muistuteltu että sitten kun tulee pissa- tai kakkahätä, pitää mennä pöntölle.

Hän ei ole valmis vielä kuivaksi opetteluun täysin tai sitten siihen on elimellinen tai psykologinen syy. Virtsanpidätyslihaksisto ei ole tarpeeksi kehittynyttä vielä, jos laskee alleen toistuvasti.

Meillähän kävi niin et poika oli melkein vuoden päiväkuiva ja osittain yötkin. Vahinkoja tietty sattui... Sit päätti kaks-kolme kuukautta siten rueta pissaa housuun :/ Kauhee uhma alkoi silloin ja oletan sen liittyvän siihen. Tekee housuun ja sit lällättää et pissa meni housuun jne. Ilna housuja käy vessassa ja kakan tekee aina vessaan. Olen pitänyt vaippoja mut kotona ollessa pestään sit pyykkiä ;)
Kysyin asiaa lastenlääkäriltä ja sanoi ettei tartte olla huolissaan. Nuori vielä ja uhma tai joku elämän muutos (sisaren synty, muutto tmv) voi laukaista pissaamisen taas...
Keljuttaa kyllä kun oli jo kuiva ja kohta mulla täällä vilistää varmaan 3 vaippapyllyä :laugh:
Jaa et olikos tästä nyt jotain apua :whistle:

Mun molemmat tytöt on oppineet kerrasta siellä kaks ja puol vuotiaana, eli ne alkoi itse puhumaan potasta, ja sitten kun vaippa jätettiin pois, ei tullut enää muuta kuin muutamia vahinkoja , jos oli liian mielenkiintoinen leikki kesken.
poika oli hitaampi, eli varmaan jotain 3 ja puol vuotta, kun ei kans millään tajunnut / halunnut tajuta, että vessaankin voi mennä , oppi se sitten joskus, en edes muista milloin (poika siis esikoinen ja nyt 10 v )
mutta saattaa se muuten nykyäänkin juosta vehjettä puristaen vessaan, kun jättää käynnin niin viimetippaan, että on jo paniikki...

Taitaa olla uusi juttu vain pojalle. Selvästi on siihen valmis, koska kuiviakin päiviä on. :)

Mun vinkkini on, että vaippa vaan rohkeasti pois, ei lainkaan enää jalkaan (paitsi yöksi, jos tarvetta), koska se saattaa olla vaikeaa tiedostaa, milloin saapi liritellä vaippaan ja milloin sitten ei housuun. Alkuun vaan tiheään sitä pöntötystä, vaikka vähän jo ennen kuin pitäis edes olla hätä.

Kyllä se siitä! :hug:

hmm.. ootko aikaisemmin kokeillut jättää häneltä vaippaa pois? miksi näin myöhään? se herkkyysikä kun on kahden vuoden iässä. silloin parhaiten oppii. juuri opeteltiin tuon meidän 2v1kk kanssa potalle ja oppi kahdessa viikossa täysin kuivaksi.

Meillä tyttö oppi samalla menetelmällä n. 2 viikosa. ikää oli 2v7kk. Mutta auta armias jos olit koko ajan muistuttamassa...ei uhastakaan menny potalle. paras oli kun potta oli vessassa ja antoi neidin itse rauhassa asioida kun aika oli, minkäänlainen kysely/patistus jne. ei auttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
hmm.. ootko aikaisemmin kokeillut jättää häneltä vaippaa pois? miksi näin myöhään? se herkkyysikä kun on kahden vuoden iässä. silloin parhaiten oppii. juuri opeteltiin tuon meidän 2v1kk kanssa potalle ja oppi kahdessa viikossa täysin kuivaksi.

Meillä on opittu päivässä, kun on kuunneltu lasta milloin hän ollut valmis moiseen :) Se ikä kun on ihan yksilöllinen.

Meillä neiti 2v 9kk ja vaipatta ollut ainakin kuukauden. Joskus, harvoin tosin, tulee vahinkoja. Eilen ajettiin autolla nelisen sataa kilometriä yhdellä pysähdyksellä ja kuivana pysyi. Niin ja perillä käytiin pissalla ja taas kotimatka yhdellä pysähdyksellä. Mutta sänky kastuu harva se yö...

Meillä alku meni tosi hyvin. Poika on nyt 2v4kk ja kesän alussa aloiteltiin olemaan ulkona ilman vaippaa pitempiäkin aikoja. oli aluksi innoissaan puskapissimisestä ja pottailusta jne. sitten muutama viikko sitten alkoi ahdistumaan kamalasti noista pissavahingoista joita tapahtui ja nyt on halunnut vaipan. Huutaa kuin syötävä kun puhuukin pissalle menosta. En tiedä onko uhmaa vai jotain takapakkia. Pikku hiljaa

Meiän kuopus on nyt kolme vuotta ja kaks kuukautta. on ollu jo pitkään kotona ilman vaippoja, mutta vahinkoja saattaa tulla useita päivässä. ei koskaan kaikkia pissaa housuun mut ei vaan hoksaa mennä ajoissa vessaan. mutta mikäpä siinä, pesen sit useammin pyykkiä. eiköhän se joskus opi :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:

Meillä on opittu päivässä, kun on kuunneltu lasta milloin hän ollut valmis moiseen :) Se ikä kun on ihan yksilöllinen.

no minä kun en enää ole kotiäiti niin nämä asiat on hoidettava silloin kun sille on aikaa. en voi vaatia että kun poika lähtee syksyllä taas hoitoon niin tarhassa ovat kyttäämässä joka välissä pissittääkö vaiko eikö pissitä.

EJK, tuota elimellistä syytä iteki mietin, mutta eikö silloin vahinkoja tapahtuis joka päivä?

Bintje, pojalla ollu uhma parivuotiaasta, eli en usko että se syynä. On vain tullut rajummaksi kapinointi. Heh, meillä 4 vaippapyllyä. :kieh:

Pojalla siis vaippa on päällä vain öisin ja ulkona. Ollaan aina ruoan jälkeen kehotettu menemään pöntölle, samoin aamulla ja ennen yöunia. Ja siinä välissä aina muistuteltu.

AnnaManna, ollaan yritetty aiemminkin, mutta silloin pojalla ei ollut hallussa hädän ilmoittaminen, on vasta sen oppinut. Kakat tulee sentään aina pönttöön.

hahhahhahah

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
EJK, tuota elimellistä syytä iteki mietin, mutta eikö silloin vahinkoja tapahtuis joka päivä?

Bintje, pojalla ollu uhma parivuotiaasta, eli en usko että se syynä. On vain tullut rajummaksi kapinointi. Heh, meillä 4 vaippapyllyä. :kieh:

Pojalla siis vaippa on päällä vain öisin ja ulkona. Ollaan aina ruoan jälkeen kehotettu menemään pöntölle, samoin aamulla ja ennen yöunia. Ja siinä välissä aina muistuteltu.

AnnaManna, ollaan yritetty aiemminkin, mutta silloin pojalla ei ollut hallussa hädän ilmoittaminen, on vasta sen oppinut. Kakat tulee sentään aina pönttöön.

entä jos tunget sille vaikka sellaisen harron pöksyyn, jos kokee sen epämukavaksi, niin sitten neuvottelut, että jos alkaa käydä potalla /pytyllä niin
se otetaan pois..

ja muuten (olen siis sama vieras, kuka mainitsi nyt 10 vuotiaasta pojasta )
tuli mieleeni,että poika ei halunnut potalle ollankaan , mutta lkoi käydä pytyllä, kun ostettiin se sellainen pienennin missä on ne rappuset

tai auttaisko joku erikoisen mallinen potta ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

hahhahhahah

Mikäs sinua siinä niin naurattaa =) Minä kun en ala luutu kädessä kulkemaan päivät pitkät luutuamassa pissavahinkoja enkä myöskään kellon mukaan istuta lapsiani pissille. Joten ainut vaihtoehto oli kuunnella ja seurailla lasta, milloin hän kuivaksiopetteluun valmis on. Harmi, että sinulla sitä taitoa ei ole. Suosittelisin ottamaan asioista selvää =)

kysymykseen en osaa vastata kun ei ole vielä kokemusta, tyttö on nyt 2v4kk ja viikon verran on pyytäny itse että potalle kun kakka tulee, ja senkin ilmoittaa et pissi tuli ;) mut en nyt panikoi viel et jäis lähiaikoinakaan vaipat pois, ennen talvea jos ni hyvä mut ei haittaa vaik menis sinne 3v synttäteiden lähelle. Luin pottakirjoja ni niissä korostettiin et lapsi kyllä kertoo itse milloin valmis kuivaks, ja useimmin 3-4v on kuivia nopeammin kuin 1-2v, koska n3v osaa vasta ymmärtää että kun tulee hätä pitää mennä potalle ilman että sitä muistutetaan :whistle: tajuskohan kukaan mitä yritän selittää :ashamed: kannattaa kirjastosta lainata ja lukea ni on oikeata tietoa.... harva kuitenkaan enää yli 4v on vaipoissa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:

entä jos tunget sille vaikka sellaisen harron pöksyyn, jos kokee sen epämukavaksi, niin sitten neuvottelut, että jos alkaa käydä potalla /pytyllä niin
se otetaan pois..

ja muuten (olen siis sama vieras, kuka mainitsi nyt 10 vuotiaasta pojasta )
tuli mieleeni,että poika ei halunnut potalle ollankaan , mutta lkoi käydä pytyllä, kun ostettiin se sellainen pienennin missä on ne rappuset

tai auttaisko joku erikoisen mallinen potta ?

Meillä on 3 pottaa, mutta pöntöllä poika käy. On ollut kestovaipan imuosa alkkareissa, ei ole häirinnyt. Eikä aiemmin häirinnyt kakka vaipassa edes.

Jahas, täällä tuo pienempi poika (3kk) alkaa hermostua, eli pois koneelta. :)

Kiitos vastauksista. :flower:

Meillä poika 2v7kk oppi juuri äskettäin kuivaksi. Ja on muuten sellanen homma, että jos pistää alushousut, niin pissii niihin, ilmeisesti ne ajattelee vaipaksi. Ilman alushousuja ei pissi housuun. (toisinaan siis käy vahinko, mutta nämä on sellasia innostus juttuja, ettei halua lähteä hauskasta leikistä pissalle)

Alkuperäinen kirjoittaja Loreliina:
Luin pottakirjoja ni niissä korostettiin et lapsi kyllä kertoo itse milloin valmis kuivaks, ja useimmin 3-4v on kuivia nopeammin kuin 1-2v, koska n3v osaa vasta ymmärtää että kun tulee hätä pitää mennä potalle ilman että sitä muistutetaan :whistle: tajuskohan kukaan mitä yritän selittää :ashamed: kannattaa kirjastosta lainata ja lukea ni on oikeata tietoa.... harva kuitenkaan enää yli 4v on vaipoissa ;)

Tajusin minä, koska juuri niin se meilläkin on toimittu ja sen vuoksi on heti lapsi ollut kuiva kun on ymmärtänyt mennä pissalle sinne minne kuuluukin, ilman että äiti tai isä kyttää ja kehottaa tai kellon mukaan pissalle istuttaa. Sitä vain jonkun on vaikea käsittää =) Tosin, lapset ovat ollee alle kolmevuotiaita, mutta se on niin yksilöllistä, että tosiaan joku voi olla ylikin kolme ennen kuin hiffaa homman jujun ja elimistö on valmis.

Apua, mä en edes muista kauanko siinä meni. Poika tosin jätti samalla rysäyksellä yövaipankin pois, ikää oli vissiin 2v6kk.
Mä olin myös sanomassa että kerta laakista vaipat pois mutta jos siihen liittyy jotakin muutakin niin ehkä se ei sitten ole hyvä idea.
Muistanko väärin vai onko teillä jo pidemmän aikaa mietitty tätä kuivaksi opettelua? Ihan vaan ettei hermot mene niin kannattaa varmaankin käydä neuvolassa/lääkärillä asian tiimoilta. :)

Miksi pitää niin kovasti opettaa lasta kuivaksi? Kun se lapsi oppii sen kuitenkin!! Meillä lapsi halusi itse mennä potalle ja itse jättää myös vaipan pois. Ja silloin otettiin, ei yhtään aiemmin. Samoin yökuivaksi oppi niin että monena yönä vaippa oli kuiva, lapsi sanoi itse ettei enää halua vaippaa. Sen jälkeen pissavahinkoja on tullut korkeintaan yhden käden sormien verran ja silloinkin siksi kun nukkuu niin sikeästi. Ja lapsi oli siis neljän kun oppi kokonaan kuivaksi.

hahhahhahah

Mikäs sinua siinä niin naurattaa =) Minä kun en ala luutu kädessä kulkemaan päivät pitkät luutuamassa pissavahinkoja enkä myöskään kellon mukaan istuta lapsiani pissille. Joten ainut vaihtoehto oli kuunnella ja seurailla lasta, milloin hän kuivaksiopetteluun valmis on. Harmi, että sinulla sitä taitoa ei ole. Suosittelisin ottamaan asioista selvää =)

hohhoijaa älä jaksa valehdella.

hahhahhahah

hohhoijaa älä jaksa valehdella.

Oletpa lapsellinen! Luuletko tosiaan, että saan jotain kiksejä valehtelusta??