Kuinka monta sektiota voi tehdä?

Mun äitille on tehty kolme, kun on saanut kolme lastakin. Olis tehty varmasti enemmänkin, jos lapsia olis ehtinyt lisää tulla, koska äiti ei voinut alakautta synnyttää.
Ensimmäisellä kerralla yritti kyllä, lähes lapsen hengen kustannuksella.
 
Kolme sektiota oli minunkin tieto, mutta riippuen kohdun kunnosta ja arpien paranemisista voi kai niitä olla vaikka kuinka monta. Minulle ei suositeltu kuin yksi raskaus enää, ja senkin päätteeksi suunniteltu sektio. Takana siis kaksi sektiota.
 
Minäkin vähän tästä samasta aiheesta sivuten kirjoittelin tuonne vauvakuume puolelle.Kuumeilen neljättä lasta,mutta mietityttää miten neljäs leikkaus menisi :/ .Kohdun kunnon puolesta ei estettä,mutta kiinnikkeitä erittäin paljon,jolloin kuulemma tavallista suuremmat riskit leikkauskomplikaatioihin :ashamed: .Tässä punnitaan nyt sitten,hm,vaikeaa on :| .
 

Äidilläni takana 5 sektiota ja siskollani 4.

Luulen että riippuu tosi paljon leikkaajasta, kuinka hyvin saadaan aina laitettua paikat takaisin kuntoon. Jos kerran epäonnistuu, siis tulee haavan kans komplikaatioita, kerrat vähenee huomattavasti..
 
Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Äidilläni takana 5 sektiota ja siskollani 4.

Luulen että riippuu tosi paljon leikkaajasta, kuinka hyvin saadaan aina laitettua paikat takaisin kuntoon. Jos kerran epäonnistuu, siis tulee haavan kans komplikaatioita, kerrat vähenee huomattavasti..
Ei riipu leikkaajasta vaan äidin itsensä ominaisuuksista, millaisen vetolujuuden arpi saavuttaa eli miten yleensä leikkaushaavat paranevat, tuleeko paranemisvaiheessa tulehduksia, onko taipumusta keloidiin, tuleeko kiinnikkeitä jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala Amalia:
Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Äidilläni takana 5 sektiota ja siskollani 4.

Luulen että riippuu tosi paljon leikkaajasta, kuinka hyvin saadaan aina laitettua paikat takaisin kuntoon. Jos kerran epäonnistuu, siis tulee haavan kans komplikaatioita, kerrat vähenee huomattavasti..
Ei riipu leikkaajasta vaan äidin itsensä ominaisuuksista, millaisen vetolujuuden arpi saavuttaa eli miten yleensä leikkaushaavat paranevat, tuleeko paranemisvaiheessa tulehduksia, onko taipumusta keloidiin, tuleeko kiinnikkeitä jne.
Niin olet varmasti oikeassa! Eli haavasta... en osannut sanoa noin hyvin kuin sinä ;) Samalla äidillä toisessa leikkauksessa voi haava parantua tosi hyväksi, toisessa taas tulla mutkia matkaan...

Minulla haava parani ja onnistui tosi hyvin. Ja kaikki lääkärit, jotka tekivät tarkastuksen haavalleni, sanoivat on taitanut olla "mustonen" asialla. Siis tiesivät että hän tekee hyvää jälkeä. Sen takia sanon, että on leikkaajallakin oma merkityksensä.
 
Tuo kolme sektiota on käsittääkseni joku vanha suositus. Mä odottelen ensi kesälle kolmatta sektiota ja lääkärin mukaan ainakin kahdesta ekasta oon toipunut niin hyvin, ettei nää ongelmaa useammallekaan. Toki tarkemmin ton näkee sitten sektion aikana ja jälkitarkastuksessa.
 
Mun siskolle on tehty 6 sektiota.
Kyllä se taitaa olla ihan yksilöllistä kuinka monta ja kenelle. Varmaankin tärkeintä on haavan paraneminen ja yleensäkin naisen kropasta.

Olen kanssa joskus valovuosia sitten kuullu että suositus olisi kolme. Mutta ei nykypäivänä pidä paikkaansa.
 
Nykyään ei tosiaan enää ole tuo 3 suositus. Ihan sen mukaan miten on edellisestä parantunut jne. Mulle luultavasti tulossa kolmas sektio tämän masuvauvan kans, harkitsevat myös alatiesynnytystä mutta epäilen että sitä ei tulla suosittelemaan.
 
saapa nähä miten itelleni käy. esikoinen leikattiin mahasta ulos kun huomattiin ponnistusvaiheessa avosuinen tarjonta, ja myös epäily lantion epäsuhdasta. Nyt siis toinen tulollaan ja pelkään molempia synnytystapoja aivan hirveästi. voi kun olis vielä joku kolmas vaihtoehto!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sydänkäpynen:
entäs sit ku on yks hätäsektio takana, jos tulee toinen hätäsektio, niin mitäs sit????
No mulla molemmat on ns. suunniteltuja hätäsektioita. Haavat on tehty pystyyn. Pystyyn tekevät tämän kolmannenkin koska ankkuria ei tehdä, oli kiireellinen tai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja Sydänkäpynen:
entäs sit ku on yks hätäsektio takana, jos tulee toinen hätäsektio, niin mitäs sit????
No mulla molemmat on ns. suunniteltuja hätäsektioita. Haavat on tehty pystyyn. Pystyyn tekevät tämän kolmannenkin koska ankkuria ei tehdä, oli kiireellinen tai ei.
Ahaa, välimuoto on sit näköjään olemas... Miksei ankkuria?
Ja onko se toinen pysty haava samas kohtaa ku eka?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sydänkäpynen:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja Sydänkäpynen:
entäs sit ku on yks hätäsektio takana, jos tulee toinen hätäsektio, niin mitäs sit????
No mulla molemmat on ns. suunniteltuja hätäsektioita. Haavat on tehty pystyyn. Pystyyn tekevät tämän kolmannenkin koska ankkuria ei tehdä, oli kiireellinen tai ei.
Ahaa, välimuoto on sit näköjään olemas... Miksei ankkuria?
Ja onko se toinen pysty haava samas kohtaa ku eka?
Eivät vaan tee ankkuria, en tiedä miks ei mutta näin mulle sanoivat. Eivät halua tehdä vissiin haavoja moneen paikkaan ja vaikeuttaisiko se sitten tulevia raskauksia jos on kahdessa kohtaa haava..en tiedä. Samaan kohtaan tehtiin toinen sektio, en tiedä miten tämä kolmas sitten..luulisin että samasta taas mennään.
 
Varsinaista ylärajaa sektioille ei ole mutta riskit tietysti kasvavat mitä useammin kohtua leikellään auki. Olen itse tavannut naisen jolle tehty kuusi seksioita ja läkäri oli sanonut että kuudennen olisi parasta olla viimeinen.
Mikäli kohtua on moneen kertaan leikelty on seuraavassa raskaudessa kohonnut riski esim. kohdun repeämiselle sillä arpikudos ei ole niin kestävää. Sen takia mennään myös mielellään vanhasta sektiohaavasta, näin arpikudosta tulee vain yhteen kohtaa eikä jokapuolelle kohtua.
 

Yhteistyössä