kuinka monta sanaa teidän 1-1,5 v

Meillä poika kohta 1v ja 1kk, selviä sanoja tulee noin 10 ja ehkä viis semmosta että äiti ja isi vaan tajuu.. eli yhteensä noin 15! Kova on poika selitään, äitiinsä tullu... :LOL: Eka sana "äiti" tuli jo 8kk ikäisenä.
 
Mulla on dysfasia lapsi myös 4v tyttö ja kuopus 1v5kk puhuu joitain sanoja myös matkii helppoja sanoja mitä sillä vois olla n. 20 sanaa... Mut lähti niin aikasin kävelemään niin neuvola täti sanoi että puhe saattaa viivästyä...
 
sukulainen
Sukulaispoikani täytti äsken 2 vuotta, mutta ei puhu vielä yhtään sanaa. Tuntuu kyllä ymmärtävän puhetta. Luultavasti lapselle ei lueta. Onko tällä vaikutusta. Vanhemmat eivät ole mielestäni asiasta ainakaan kovasti huolissaan. Pitäisikä minun puuttua asiaan ystävällisessä sävyssä?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 16:31 Vieras kirjoitti:
Meillä poika 1v3kk eikä yhtäkään selvää sanaa tule! Lähinnä alkutavuja "ka", "pa" jne. mutta en ole vielä huomannut että tarkoittaisi niillä selvästi jotain tiettyä asiaa tai esinettä. Juttelee omaan kieltänsä. Tärkeintä on kaiketi se, että ymmärtää mitä puhutaan, toimii ohjeiden mukaan, osoittelee esineitä ja yrittää sanoa. Siis että kommunikointi toimii, ei siihen vielä alle 1.5-vuotiaalla sanoja tarvita. Kaikki ajallaan!

Tämä edellä aivan kuten meillä.
Ei yhtään sanaa meidän 1,5v. En ole huolissani. Isosiskokin aloitti pälättämisen 1,5v ja sen jälkeen ei pälätykseltä ole rauhaa saanutkaan.... Kun aloitti puhumisen sanat tulikin sitten kerralla oikein ja oma vauvakieli jäi väliin.
 
Just joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 11:21 sukulainen kirjoitti:
Luultavasti lapselle ei lueta. Onko tällä vaikutusta. Vanhemmat eivät ole mielestäni asiasta ainakaan kovasti huolissaan. Pitäisikä minun puuttua asiaan ystävällisessä sävyssä?
No jo on! Älä -tissä mene puuttumaan! Mistä epäilet ettei lueta? Meillä luetaan paljon! ja osoitellaan kysyttyjä joten hyvin ymmärretään ja tiedetään mutta ei vielä valmis puhumaan. Mitä varten pitää tunkea nokkansa muiden asioihin tietäen muka itse paremmin?
 
Just joo
Lapsen äiti kertoi tänään, että lapsi ei jaksa keskittyä kuuntelemaan lukemista (en kyllä kysynyt enkä puhunut mitään puheen kehityksestä),
ja oli huolissaan jo huolissaan puhumattomuudesta. Hän kysyi, minkä ikäisenä meidän lapset aikoinaan alkoivat puhua. Nyt haluaisin tietää, minkä ikäisenä sinun mahdolliset lapsesi alkoivat puhua.
 
Just joo
Luin viestisi kiireisesti. Sinullahan on lapsi. Minkä ikäinen?
En todellakaan ilkeyttäni halua puuttua toisten asioihin. Lapsen vanhemmat ova kysyneet neuvoja monessa asiassa ennenkin ja olleet tyytyväisia avun saantiin. Nytpä kuitenkin neuvostasi viisastuneena olen puuttumatta puhumattomuuteen, vaikka siitä jo keskustelimmekin äidin kanssa.

 
Kaikki lapset eivät vielä reilu 1-vuotiaina jaksa keskittyä lukemiseen. Meilläkin tyttö laittaa heti kirjan kiinni ja tempoilee pois sylistä omiin touhuihinsa. En voi millään uskoa, että lukemisella ja puheen oppimisella olisi yhteyttä. Voihan lapselle muutenkin puhua mm. selittää esineiden nimiä ja päivän tekemisiä. Meillä tyttö 1 v. 4 kk ja muutamia sanoja käytössä: tätä, vaippa, äittä, kato.
Muutenkin hiukan ärsyttää se, että jos lapsi ei vielä tietyssä iässä puhu, on syy monen mielestä vanhemmissa. Itse olen poikamme (nyt 7v.) kanssa käynyt viivästyneen puheenkehitysprosessin läpi ja tiedän sen olevan rankkaa. Pitkään syyllistin itseäni, mutta nyt olen ymmärtänyt, että lapset ovat yksilöitä kaikessa, myös puheen oppimisessa. Meillä pojalla oli paljon äännevirheitä ja puhe oli todella epäselvää n. 4-vuotiaaksi asti. Nyt omaa todella laajan sanavaraston ja puhuu selvää, kaunista kieltä. Kouluth:kin ihmetteli, että onko pojallamme todellakin ollut viivätynyt puheenkehitys. Joten kaikki ajallaan yksilöllisesti! Toisten syyllistäminen ja puhumattomuuden ihmettely eivät ainakaan paranna tilannetta!
 
Mii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 11:21 sukulainen kirjoitti:
Sukulaispoikani täytti äsken 2 vuotta, mutta ei puhu vielä yhtään sanaa. Tuntuu kyllä ymmärtävän puhetta. Luultavasti lapselle ei lueta. Onko tällä vaikutusta. Vanhemmat eivät ole mielestäni asiasta ainakaan kovasti huolissaan. Pitäisikä minun puuttua asiaan ystävällisessä sävyssä?
ei kai tällä lukemisella tai lukemattomuudella todellakaan ole suoraa syy-yhteyttä puhumattomuuteen. toiset lukee ja luetuttaa vaikka kuinka paljon, mutta oma puheen tuottaminen voi silti kestää pitkään. kypsyminen on yksilöllistä ja toisaalta myös temperamentilla on varmasti osansa pelissä. tunnen yhden ahkeran lukija tytön, joka alkoi itse tuottaa sanoja vasta yli 2 vee. hän ei halua edelleenkään puhua juurikaan vieraiden kanssa ja sellainen "sano mikä tuo on?" leikki ei ole hän kanssaan toiminut koskaan. ei kukko käskien laula vaan sitten kun itse tykkää ja osaa :)

mikäli puuttua haluat, ala sinä lukea hänelle kun tapaatte. se on kai se kaikkein pehmein tapa.
 
Poika 1 vuotta, 5 kuukautta ja sanoja jokunen, ei montaa. Helppoja sanottavia kuten hyppy, vaippa, nappi, hauva ja vauva... Sanoo äiti, mutta ei osaa sanoa isä. Suurin osa on vauvajokellusta. Ymmärtää kyllä lähes 100% kaiken sanottavan. En ole huolissani. =)
 
Poika 1v4kk. Ymmärrettäviä sanoja noin 20, usea niistä kyllä eläinten ääniä. sanoja: mummo, pappa, kiitti, vettä ja kukka sekä muutamia muita. Poika tosin keksi kävelemisen alle vuoden ikäisenä, joten en kamalasti odota sanoja vielä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 21:26 Mii83 kirjoitti:
Poika 1v4kk. Ymmärrettäviä sanoja noin 20, usea niistä kyllä eläinten ääniä...]

Hohhoijaa! Onko eläimen ääni nyt sitten varteenotettava sana!? Itse en ainakaan lue niitä mukaan, sillä meilläkin niitä alettiin matkia jo joskus 8-kuisena. \|O
 
tyttö 1v 2kk ja sanoja tulee paljon..
äiti, iskä, kiitti, lamppu, haukku, kissa, kirja, hyppää, mummi, pappa, aku, eetu, ville, niki, veka, sukkahousut, sukka, tuolla, anna, vettä, mennään, kiinni, haalari, vaippa
 

Yhteistyössä