kuinka monta sanaa teidän 1-1,5 v

sanovat ?

Minulla on pian 6-vuotias dysfasia poika ja tarkkailen tällä hetkellä meidän kuopuksen puhetta.
meillä sanoja 1v3kk ikäisellä tulee 25.

välillä huolestuttaa paljon kuopuksen sanavarasto ja pelkään että hänellekin tulisi olemaan kielellisä vaikeuksia .

poikamme sai dysfasia diagnoosin vatsa 4vuotiaana , mutta sitä ennen pojan puhe oli todella epäselvää ja siihen kiinnitettiin huomiota jo 2v8kk iässä. enimmäkseen lauseiden tuottaminen oli vaikeaa. pojan syömissessä on ollut aina vaikeuksia , joka viittaa myös dysfasiaan ( monella dysfasia lapsella on syömis ongelmaa) kuopus kyllä syö hyvin , mutta siltin pelottaa hirveästi.

kuinka monella 1v6kk ikäisellä tulee jo kaksi sanaisia lauseita?


 
iota harmaana
Meillä on kaikilla kolmella lapsella puhe tullut jälki junassa. Esikoisella on kyllä puheenkehityksen kanssa ongelmia mutta keskimmäisellä ei ja hän oppi kunnolla puhumaan vasta siinä 2-3 ikävuoden välillä nyt on 3ja puoli ja puhe luistaa. Kuopus on nyt 1v 1kk ja sanoja on kaksi äiti ja sitten on toinen tättä ja se on kiitti sekä tässä, tarkoittaa siis molempia. Minä pelkäsin silloin kun keskimmäinen oli pienenpi että hänellä on myös puheen kanssa ongelmia mutta annoin aikaa puheen kehitykselle ja eipä sitten ollut mitään ongelmia. No nyt kun seurailee kuopusta niin hänen jokeltelu on kuin esikoisen joten nyt vaan kovasti puhun lapselle ja näytän kuvia ja tavailen sanoja. Ja sitten kun lapsi on siinä kolmen ikävuoden tiennoilla niin sitten aloitan taas taistelun lääkärin kanssa puheterapiaan pääsystä jos vähänkään siltä näyttää. Eli minun mielipide on että anna vielä lapselle aikaa siihen että on sen kolmen vuoden ja sitten jos puhe ei luista vaadi päästä puheterapeutin arvioon. Ja nyt iso :hug: Tiedän kuinka sterssaavaan on koko ajan miettie että onko nuoremmallakin jotain kehitys häikkää. Ja kovasti voimia sinne!
 
Meillä on 1v 7kk ikäinen tyttö ja sanoja on tullut erittäin aikaisin. 14 kk iässä oli n. 40 sanaa ja 1½vuotiaana tuli jo säännöllisesti kahta sanaa peräkkäin ja kolmea harjoiteltiin muutamilla asioilla. Ystäväni saman ikäisellä lapsella on sanoja vasta muutama. Molemmat lapset ovat kuitenkin ihan ikäisensä tavoin kehittyneitä.
Muistelin vielä kummityttöäni, joka osasi sanoa 2½ vuotiaana suurinpiirtein äiti, isi ja pupu, mutta parissa kuukaudessa hänelle pumpsahtivat niin sanat kuin lauseetkin(ja nyt 7 vuotiasta neitiä ei juuri hiljaiseksi saa). Suosittelen juttelemaan näistä asioista neuvolassa, niin saat helpotusta murheeseen ja tarvittaessa apua.
 
Ei vielä puolitoistavuotiaana tarvitse osata lauseita sanoa! Saa olla jo yli kaksi vuotias, ennen kuin huolestuisin itse.. Meidän puolitoistavuotias osaa jo useita sanoja(ja niitäkään ei vielä tarvitsisi osata!), mutta hyvin harvoin tulee muuta kuin "omaa kieltä" yli kaksisanaisina lauseina (siis oikealla lauserakenteella).. Ymmärrettävästi dysfasialapsen vanhempana tarkkailet kielen kehittymistä jännityksellä, ei kuitenkaan vielä noin pienen tarvitse osata vielä kielellisesti kovinkaan paljoa =)
 
anu
Jaa-a..en ole kyllä laskenut..joskus tuntuu olevan kuin papukaija, toisinaan "omat jutut" on mielekkäämpiä. Tyttö on nyt 1v 1kk.. Kirjat ollut vauhdittajana tässä puheen opettelussa ja tyttöä kiinnostaa enemmän kirjojen katselu ja sieltä asioiden nimeäminen kuin mikään leikki.
 
Miili harmaana
Mulla 1,5 v poika eikä yhtään sanaa. Ennen kävelyn opettelua oli muutama sana mut ne on hävinny kokonaan. Eiköhän toi vielä ehdi puhua tarpeekseen aikuistenkin kieltä.
 
mulla kaksostytöt ikää puolitoistavuotta.. sanoja ainoastaan "äiti" ja "anna" kaikkee muuta solokotusta on.. mikä ei erityisemmin tarkoita mitään.. en ole huolissani.. kaksosilla toi puheen kehitys vähän aina viivästyy... kun juttelevat omalla kielellään..
 
Lintu
Ei tarvitse olla vielä huolissaan! Vasta 2-vuotiaalta odotetaan parisanaisia lauseita, ei missään nimessä vielä 1,5 vuotiaalta!
Yleensä pojat oppivat myöhemmin puhumaan kuin tytöt ja sellaiset lapset, jotka oppivat aiemmin kävelemään, oppivat yleensä myöhemmin puhumaan. Kävely ja puhumaan oppiminen kehityksessä niin isoja asioita, etteivät tule useimmiten kovin samaan aikaan.
Vasta 2- vuotiaana, jos ei ala olla yhtään sanaa, aletaan miettiä tutkimuksia. Tiedän yhden lapsen, jota tutkittiin, kun ei ollut oppinut puhumaan, mitään ei löytynyt. Poika alkoi puhumaan yhtäkkiä 4- vuotiaana -on aivan "normaali" lapsi siitäkin huolimatta, että alkoi näin myöhään puhumaan. Tämän pojan kohdalla kun ensimmäinen sana tuli, alkoi tulla vauhdilla uusia, myös lauseita.
Ammatti-ihmisenä olen myös pohtinut sellaista, että joissakin tapauksissa jos äiti "ymmärtää liian hyvin" niin ei lapsella ole hoppua alkaakaan itse puhumaan :) .
Mukavaa kevään odotusta! :)
 
Lintu
Pitää vielä korostaa, että jos 2-vuotiaalla ei ole yhtään selvää sanaa, aletaan vasta MIETTIÄ tutkimuksia. Tutkimukset ovat tarpeen, jos pulmaa on muissakin asioissa kuten ymmärtämisessä tms. Joskus tutkimksia aletaan tehdä vasta 3-vuotiaalle.
 
juups
Meillä poika vajaa 1v3kk sanoja tasan 1, kissa?
Eli oikeasti sanoo sssa, sa, ksa, ja jotain sinnepäin.

Tarkoittaa sillä ihan mitä vaan... kukkaa, hevosta, lelua,
nallea, eli ihan kaikkea....
 
Meillä poika 1v3kk eikä yhtäkään selvää sanaa tule! Lähinnä alkutavuja "ka", "pa" jne. mutta en ole vielä huomannut että tarkoittaisi niillä selvästi jotain tiettyä asiaa tai esinettä. Juttelee omaan kieltänsä. Tärkeintä on kaiketi se, että ymmärtää mitä puhutaan, toimii ohjeiden mukaan, osoittelee esineitä ja yrittää sanoa. Siis että kommunikointi toimii, ei siihen vielä alle 1.5-vuotiaalla sanoja tarvita. Kaikki ajallaan!
 
Meilläkään ei varsinaisesti ole oikeita sanoja paitsi äittä, kii (kissa). Omia sanoja pojalta löytyy esim. em = auto ja paljon muita, pä=loppu ja tä=kippis. Selittää paljon ja ymmärrän kyllä mitä hän kertoo, osoittee paljon ja elekieltä käyttää. Kovasti olen yrittänyt lukea hänelle ja kuvakirjoja on katseltu, mutta kun lapsi-kulta ei ole paikallaan pysyvää tyyppiä niin vaikeaa on. Mieluummin tuntuu höpöttävän omiaan, mut eiköhän niitä oikeita sanojakin joskus ala tulla.
 
Meillä tyttö 1v4kk ja tunnistettavia sanoja tulee n. 30, nekin todella vaan silloin kun neiti itse haluaa. Äitin perässä toistelee paljon sanoja muttei oma-aloitteisesti niitä sitten sano. Ja kahta sanaa ei kyllä vahingossakaan sano peräkkäin.
 
Meillä poika puhui ehkä just ja just 10-15 sanaa ollessaan n. 1 v 4 kk mutta sitten yhtäkkisesti alkoi pulputtaa ja pulputtikin puolitoistavuotiaasta lähtien 20 uutta sanaa viikossa, jos ei jopa päivässä... Nyt poika on 2 v 8 kk ja puhuu "täydellisesti" eli sitä meinaa välillä itsekin unohtaa, miten pikkuinen kaveri kuitenkin on, kun tuo puhe on niin aikuismaista (vertailumuotoja, menneitä aikamuotoja yms.).

Mutta pointti: meidän poika on ymmärtääkseni todella ikäistään edellä, ja mielestäni 1 v 3 kk ei tarvi osata vielä puhua yhtään mitään? Ja sitten kun se puhuminen laukeaa, niin se saattaa tosiaan tapahtua ihan yhtäkkiä. Kaverilla on tasan samanikäinen poika kuin meillä (2 v 8 kk), ja tämä puhuu vasta ihan muutamia oikeita sanoja. nyt he ovat pari kertaa käyneet puheterapiassa, mutta vielä se on ihan leikkiä ja tarkkailua, ei sinällään terapiaa. Kuulemma, jos 3-vuotisneuvolassa ei tule enemmän sanoja, niin sitten vasta asiaan tartutaan? Näin ainakin meidän kunnassa.
 
emo
Meilla neiti 1v2kk ja sanoja 1; äiti. Omaa kieltä kyllä piisaa :) En ole ymmärtänyt olla huolissani sanojen vähyydestä. Luetaan paljon ja tavaan sanoja muttei ole vielä tarttunut hänen suukkuun :)
 
rupesi tässä lukiessa miettii ett pitääkö todella osata noin paljon? meillä 1v1kk osaa 20 sanaa, mutt kahta peräkkäin en ole kuullut kun pari kertaa, vahingossa sanonut "kato tätä"
Ymmärtää mielestäni kyllä puheen, tykkää matkia eläimiä, osaa jo sanoa mitä lehmä ja koira sanoo.

En ainekaan vielä ole ollut huolissaan, ajatellut ett kyll se seiltä vielä puhuu.
 
meillä 1v1kk:
äitä=äiti
is=isi
päpä=pupu tai vauva
aippa=vaippa
ukka=sukka
auto

mun mielestä ymmärtää enemmän mitä puhuu ja jotenkin sanat muuttavat muotoaan ajoittain.jotkut sanat unohtuu ja toisia tulee tilalle.en ole yhtään ihmeissäni ettei sanoja ole enempää.ei kai tämän ikäisen oletetakaan osaavan paljoa?
 

Yhteistyössä