Kuinka monta joululahjaa lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja Mama vaan
  • Ensimmäinen viesti
Mama vaan
Minulla on kaksi tytärtä (4v ja 6v)ja he ovat joka joulu erittäin tarkkoja siitä kuinka monta lahjaa kumpainenkin saa (tai vanhempi lapsi laskee lahjat ääneen ja vertailee pakettien kokoja) Viime jouluna molemmat tytöt saivat yhteensä kymmenen lahjaa ja nyt isompi vannottaa että niitä pitäisi olla tänä jouluna ENEMMÄN. Isosisko on hyvin mustasukkainen pikkusiskostaan ja on kova kiukuttelemaan.

Joulu pelottaa jo etukäteen sillä tänä vuonna lahjoja ei ole luvassa sen enempää... Kuinka monta lahjaa teidän lapsenne saavat / ostatte itse? Annatteko kaikille lapsille lahjoja saman verran? Miten onnistun joululahjojen antamisessa niin, ettei se mene kiukutteluksi tai etteivät lapset pety?

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille.
 
No mun mielestä 5-7 lahjaa per lapsi on riittävä. vaikka nykymammat tuntuu aattelevan, että vhintää 15 pitää olla. ei lasta kannata opettaa siihen, että saa kauhean määrän tavaraa, joista oikesti sit kiinnostaa joku pari kolme, ja loput on paikkojen täytteenä.
 
Minulla on kaksi tytärtä (4v ja 6v)ja he ovat joka joulu erittäin tarkkoja siitä kuinka monta lahjaa kumpainenkin saa (tai vanhempi lapsi laskee lahjat ääneen ja vertailee pakettien kokoja) Viime jouluna molemmat tytöt saivat yhteensä kymmenen lahjaa ja nyt isompi vannottaa että niitä pitäisi olla tänä jouluna ENEMMÄN. Isosisko on hyvin mustasukkainen pikkusiskostaan ja on kova kiukuttelemaan.

Joulu pelottaa jo etukäteen sillä tänä vuonna lahjoja ei ole luvassa sen enempää... Kuinka monta lahjaa teidän lapsenne saavat / ostatte itse? Annatteko kaikille lapsille lahjoja saman verran? Miten onnistun joululahjojen antamisessa niin, ettei se mene kiukutteluksi tai etteivät lapset pety?

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille.
Minä olisin halunnut lapsilleni max. 5 lahjaa per nuppi (tais tulla vähän enemmän, mutta mukana on ihan tarpeellistakin kamaa, kuten vaatteita ja sen semmoista). En pidä lainkaan järkevänä sitä lasten hukuttamista lahjoihin ja tavarapaljouteen. Ei ne raukat edes jaksa innostua enää niistä lahjoista, jos niitä on liikaa.

Enimmäkseen minua kuitenkin hämmästyttää se, että lapsesi voivat sanella sinulle miten paljon lahjoja pitää olla ja että sinua pelottaa isomman lapsen kiukuttelut ym. ? Oletko koskaan miettinyt, että voikohan teidän valtasuhteissa olla jokin vinksallaan, jos sinä pelkäät 6- vuotiaan mielenosoituksia?
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Viime vuonna esikoinen sai ihan liikaa lahjoja (jaksoi avata muutaman, ja kyllästyi), joten päätin että ei osteta kuin 1 molemmille lapsille (8kk ja 3v).
Yhteensä sukulaisilta yms. tulee 5 per lapsi. Kaikki lahjat on kuitenkin toivottuja joten vähempikin riittäisi
 
vierailija
Isompi 7v saa noin 5-6 lahjaa ja pienempi noin 8-10. Ei se määrä vaan hinta. Isomman toiveet oli hurjia rahallisesti verraten pienempään, ja hän sanoi että jos sen yhden tärkeimmän saa, ei muita tarvitse. Perustelu kannattaa jos isompi alkaa hankalaksi.
 
vierailija
Jos lahjojen määrästä kiukutellaan jo etukäteen tai esitetään tuollaisia vaatimuksia, kannattaa lapsia muistuttaa, että on syytä olla kiltisti tai joulupukki ei tuo ollenkaan lahjoja. Lahjoja saadaan juuri sen verran kuin lahjan antaja haluaa niitä antaa. Lahjan saajalla ei ole oikeutta "tilata" lahjoja, eikä ole oikeutta nyrpistää nenää millekään lahjalle.

Jos nyt välttämättä haluat nostaa lahjojen määrää, pakkaa lapsille pakettiin muutamat uudet sukkahousut, sukat ja alushousut, niin pakettimäärä näyttää isommalta.
 
vierailija
Molemmille lapsille ostettiin lelu per nenä, ja yhteiseksi kasvien siemeniä ja piparitalon osat jotka oli esikoisen (5v) ainoat toiveet. Lisäksi tiedän että suvusta tulee kyllä paketteja, molemmille mm. legoja, kylpytakit, mummon tekemät lapaset, pyjamat, yhteinen lautapeli ja askartelutarvikkeita. Esikoinen saa kummeilta lahjoja (hiuskoristeita ja kasvomaalit annoin pyynnöstä vinkiksi), joten kuopukselle hommattiin tasoittavaksi pussilakanasetti mieleisillä kuvilla ja Ryhmä Hau -boksereita.

8 omaa pakettia kummallekin ja 4 yhteistä veikkaisin, jaettuna kolmessa eri osoitteessa. Enemmän kuin tarpeeksi :)
 
Huh, tämä on joka jouluinen pulma.
Itse olen sitä mieltä, että miksei useampiakin lahjoja, kuhan ei mitään tolkuttoman kallista tai yhden leikkikerran krääsää o_O
Meillä on lapsille yhdet vähän arvokkaammat lahjat ja siihen sitten rinnalle jotain pienempää. Yhteisiä lahjoja joukossa. Kyllä me ollaan pyritty olemaan kohtuu tasapuolisia lahjojen suhteen, joten ollaan itse käyty "salaa" laskemassa lahjat, jotta tietää, että kumpi tarvitsee vielä lisälahjan :X3:
 
vierailija
Minä kehoitin lapsia kirjoittamaan joulupukille top-5 listat, jotta tämä tietää mitkä on tärkeimmät toiveet. Sitten ovat pistäneet jos jonkinlaista toivetta lahjatoivelaatikkoon.
Nuo viisi toivetta olis tarkoitus toteuttaa, ei ollut mitään mahdotonta (legoja, nalle, vaatetta, elokuva, yms.).
Lisäksi tulee pari lahjaa kummeilta. Isovanhemmat osallistuu noihin tärkeimpiin lahjatoiveisiin, niin ei ala kertymään liikaa tavaraa (sitä kun pitää sitten laittaa toisesta päästä pois).
Kehottaisin sua puhumaan vanhemman lapsen kanssa siitä, että lahjojen määrällä ei ole mitään väliä vaan ennemminkin sillä, että saa edes jotain mitä on oikeasti toivonut. Loput on sitten vaan extraa :) ja jos ei muuten, niin voisin sanoa että joulupukin pitää saada mahtumaan matkaan myös muiden lasten lahjat. Ikää on kuitenkin sen verran, että on hyvä oppia jo pienestä pitäen, ettei aina voi saada tahtoa läpi.
Toki se saattaa surettaa lasta, mutta käsittele asia mahdollisimman pian eikö sitten aattona, kun odotukset on korkealla ja tuon ikäinen ei osaa peitellä pettymystään tai ilmaisee sen kiukuttelulla.
 
vierailija
Tämä hyvä systeemi! Meille oli tonttu kirjoittanut "kirjeen" ja kehoittikin lapsia miettimään 3-4 tärkeintä lahjaa jotka varmasti toteutettaisiin. Vanhemmat tietty ohjasivat ettei mitään 200€ lahjoja toivota/saada. Lapset 4-ja 6v.

Turha opettaa lapsia ylettömään lahjamäärään, ap:n tapauksessa ohjaisin vanhempia kertomaan lapsille selkeästi mikä on joulun tarkoitus, yhteinen perheen kanssa vietetty aika ja juhlaan rauhoittuminen. Tai mitä se teillä onkaan. Mitään vaatimuksia lahjojen määrästä en edes ottaisi vastaan, huhhuh.

Minä kehoitin lapsia kirjoittamaan joulupukille top-5 listat, jotta tämä tietää mitkä on tärkeimmät toiveet. Sitten ovat pistäneet jos jonkinlaista toivetta lahjatoivelaatikkoon.
Nuo viisi toivetta olis tarkoitus toteuttaa, ei ollut mitään mahdotonta (legoja, nalle, vaatetta, elokuva, yms.).
Lisäksi tulee pari lahjaa kummeilta. Isovanhemmat osallistuu noihin tärkeimpiin lahjatoiveisiin, niin ei ala kertymään liikaa tavaraa (sitä kun pitää sitten laittaa toisesta päästä pois).
Kehottaisin sua puhumaan vanhemman lapsen kanssa siitä, että lahjojen määrällä ei ole mitään väliä vaan ennemminkin sillä, että saa edes jotain mitä on oikeasti toivonut. Loput on sitten vaan extraa :) ja jos ei muuten, niin voisin sanoa että joulupukin pitää saada mahtumaan matkaan myös muiden lasten lahjat. Ikää on kuitenkin sen verran, että on hyvä oppia jo pienestä pitäen, ettei aina voi saada tahtoa läpi.
Toki se saattaa surettaa lasta, mutta käsittele asia mahdollisimman pian eikö sitten aattona, kun odotukset on korkealla ja tuon ikäinen ei osaa peitellä pettymystään tai ilmaisee sen kiukuttelulla.
 
Isompi 7v saa noin 5-6 lahjaa ja pienempi noin 8-10. Ei se määrä vaan hinta. Isomman toiveet oli hurjia rahallisesti verraten pienempään, ja hän sanoi että jos sen yhden tärkeimmän saa, ei muita tarvitse. Perustelu kannattaa jos isompi alkaa hankalaksi.
Omat lapseni eivät juurikaan ajattele tavaroiden rahallista arvoa. Toisinaan se 3 euron pets vie voiton 80 euron legoista. Mikä on minusta jotenkin ihastuttavaa.
Sekin on kyllä hieno ominaisuus ekaluokkalaisessa, että hän ymmärtää ajatella myös tavaroiden rahallista arvoa.
 
Pienemmille lapsille kyllä kannattaa varata suurin piirtein sama määrä lahjoja, koska muuten tuntuisi epäreilulta. Isommat ottavat mielummin yhden kalliin kun viisi villasukkapakettia.

Itse en osta omille yhtään lahjaa, saavat ihan tarpeeksi ja liikaakin sukulaisilta. Mielestäni optimimäärä olisi 5-6 pakettia per nappula.
 
vierailija
Kuinka paljon lahjoja saitte itse lapsena? Minä muistan, että sain monta. Ei ikinä tullut mieleenkään laskea paketteja, mutta kyllä veikkaan, että parhaimpina jouluina sain yli 30 lahjaa.

Tosin lahjoina oli myös vaatetta eikä vain leluja. Mutta esim oma jouluvalosarja oman huoneen ikkunaan oli tosi ihana yllätys! Tallella on edelleen myös ihan pienenä saamani muovinen joulupukki. Ja askartelusetit oli parhaita myös. Joo, muistan kyllä hyvin nukkekodin ja muut isommat lahjat, mutta ne pienetkin ilahduttivat ja jäivät mieleen.

En koe tämän pilanneen minua mitenkään. Muistan vaan lapsuuden joulut sadunhohtosina jännittävine pakettikasoineen. Nyt aikuisena en ole mitenkään erityisen kiinnostunut materiasta. En tarvitse merkkivaatteita tai kalliita kelloja tms, vaikka minulla olisi hyvin varaa niitä ostaa. Pikemminkin tuntuu, että aikuiset, jotka lapsena saivat sen yhden lelun ja pikkarit ovat enemmän materian perään.

Tietysti tuo on huolestuttavaa, että lapsi kiristää sinua lahjojen määrällä. Mutta se voi kertoa muistakin ongelmista kuin vaan jouluun liittyen. Ehkä?
 
vierailija
Meillä pari vuotta sitten 4,5v tyttö ennen joulua murehti, että saako tarpeeksi lahjoja. Jos vauva-pikkusisko saakin enemmän. Pikkusisko ei varmasti olisi tajunnut määristä tuon taivaallista. Haimme tytön kanssa yhdessä samanikäisen lapsen toivekortin joulupuu-keräyksestä ja ostimme lahjan tälle tuntemattomalle lapselle. Ja pitkät keskustelut, kuinka on paljon lapsia, jotka ovat yhdestä lahjasta onnellisia ja toivoivat esimerkiksi toppahousuja joululahjaksi jne. Ei sitä pieni lapsi ehkä niin kaikkea ymmärrä, mutta sai ajattelun aihetta. Lapset ovat yllättävän fiksuja, kun niille antaa mahdollisuuden. Siinä sivussa tyttö jo pikkuhiljaa ymmärsi, että ei se pukki tuo niitä lahjoja (meni se joulu vielä vähän uskoako vai ei -linjalla) ja seuraavana jouluna tyttö itse halusi hakea kortin, ja ostaa omilla rahoilla lahjan tuntemattomalle lapselle. Ja loppui se lahjojen määrän vinkuminen. Pikkusiskolle osti tänä jouluna omilla säästöillään pienen lahjan. Pikkusisko saa vielä uskoa pukkiin.
 
vierailija
Tänä jouluna niitä on kertynyt aika paljon, noin 5 kpl jokaiselle, minulta siis. En ole laskenut kokoja ja summia. Mummeilta ja kummeilta tulee varmasti jokunen paketti.

Meillä eivät vertaile, koska jokainen on kiinnostunut eri asioista, ja varsinkin isommille on tärkeää että saavat suklaata ja kirjan.
 
vierailija
Muistuttaisin kaikkia pienten, alle kouluikäisten lasten vanhempia yhdestä seikasta.
Se, mihin opetatte itse lapset, tulee eteenne myös sitten kun lapset ovat vanhempia.

Jos jo nyt lapset oppivat siihen, että jouluisin vain lahjat ovat tärkeitä ja niitä pitää olla paljon ja kalliita. Niin miettikää, jos kykenette, kun lapset alkavatkin vaatia aina vaan enemmän, parempia ja kalliimpia lahjoja.
Mitä isommaksi lapset kasvavat, sen isommiksi muuttuvat myös ne pakolliset menot, joita ilman pärjää vielä lasten ollessa pieniä.
Teini, joka on jo alle kouluikäisenä tottunut saamaan kaiken haluamansa on sitten sellainen, ettei hänelle enää mikään riitä, tai sitten mikään ei enää tunnu miltään, koska kaikki on ollut aina niin itsestäänselvää.
 
vierailija
Onneksi ei ole tarvinnut tuollaista miettiä, lahjojen määrä ei ole ollut koskaan lapselle tärkeä. Ihan pienenä ei tietysti osannut edes laskea ja vähän isompana oli jo tietyt toiveet, joita ei ole mitenkään tuhottoman paljon. Muilla ei niin väliä, kunhan edes osa toiveista toteutuu. Pikkusisarus on vasta syntymässä, joten vertailua ei ole ollut ja näin reilulla ikäerolla tuskin tuleekaan.

Ei sillä että lapsemme saisi vähän lahjoja, kyllä hän saa varsin niitä paljon, koska isovanhemmatkin ostaa niitä jokainen useamman tai vähintään pari. Pelkästään oman perheen ulkopuolisilta tulee siis ainakin tuo 10 pakettia. Toivelistalla taisi olla tänä vuonna 7 asiaa, joista kolme me vanhemmat ostimme ja kaksi ilmoitimme isovanhemmille. Kaikkia toivomiaan ei lapsi siis saa, mutta se ei haittaa.

Se mikä on kumma juttu, on että joillekin aikuisille tuntuu olevan tärkeää lahjojen määrä tai jopa koko! Isälläni on rasittava taipumus ostaa jotain mahdollisimman isoa, vaikka se ei olisi lapsen toive. Siis vaikka parimetrinen muovinosturi, 10-metrinen autorata, muovinen jääkiekkopeli... Ja miehen vanhemmat taas tuntuu arvostavan lukumäärää. Jos lapsi on toivonut jotain tiettyä legopakettia, joka on suht kallis, niin sen sijaan ovat joka vuosi ostaneet useamman pienemmän legosetin. Käyttävät siis enemmän rahaa kuin lapsen toivejuttuun olisi mennyt, mutta ilmeisesti haluavat ostaa monta pakettia eivätkä sitä yhtä toivetta. Oikeastaan ainoastaan äitini on kiinnostunut toteuttamaan jonkun lapsen toiveen, eikä osta sen lisäksi kaikkea ylimääräistä krääsää, vaan jos jotain extraa, niin sitten vaatetta tms. hyödyllistä. Tämän vuoksi meidän vanhempien on "pakko" myös lahjoja ostaa, vaikka oikeastaan muilta tuleva lahjamäärä riittäisi oikein loistavasti, mutta kun ovat suurimmaksi osaksi muuta kuin toivottu. Ehkä olisikin helpompaa, jos lapsi miettisi määrää sisällön sijaan...

Muistutuksena muuten, mitkä asiat ovat oikeasti tärkeimpiä. Eräs lähipiirin lapsi kertoi, että hänen suurin toiveensa on, että vanhemmat eivät riitelisi niin paljon. Ei mikään lelu tai muu tavara. Vastaavia toiveita on monilla muillakin lapsilla, vaikka niitä ei joulupukin kirjeisiin kirjoiteta. Toivottavasti kaikki vanhemmat ensi sijassa pyrkii tarjoamaan lapsilleen turvallisen ja rakastavan kodin, joululahjat ovat siihen verraten pikkujuttu.
 
Muistuttaisin kaikkia pienten, alle kouluikäisten lasten vanhempia yhdestä seikasta.
Se, mihin opetatte itse lapset, tulee eteenne myös sitten kun lapset ovat vanhempia.

Jos jo nyt lapset oppivat siihen, että jouluisin vain lahjat ovat tärkeitä ja niitä pitää olla paljon ja kalliita. Niin miettikää, jos kykenette, kun lapset alkavatkin vaatia aina vaan enemmän, parempia ja kalliimpia lahjoja.
Mitä isommaksi lapset kasvavat, sen isommiksi muuttuvat myös ne pakolliset menot, joita ilman pärjää vielä lasten ollessa pieniä.
Teini, joka on jo alle kouluikäisenä tottunut saamaan kaiken haluamansa on sitten sellainen, ettei hänelle enää mikään riitä, tai sitten mikään ei enää tunnu miltään, koska kaikki on ollut aina niin itsestäänselvää.
Mikä hemmetin saarnaperjantai tänään on?
Ehkä joillekkin joulun merkitys on juurikin ne lahjat. Miksi se sinulta olisi pois.
 
vierailija
No mun mielestä 5-7 lahjaa per lapsi on riittävä. vaikka nykymammat tuntuu aattelevan, että vhintää 15 pitää olla. ei lasta kannata opettaa siihen, että saa kauhean määrän tavaraa, joista oikesti sit kiinnostaa joku pari kolme, ja loput on paikkojen täytteenä.
Kyllä mä sain ainakin 20 lahjaa lapsena ei oo rikkaita vanhempoa ja olen tosi kiitollinen nuori mies kiitän aina ruuasta oon opettanut siskoni myös kiittämään ruuasta.

Mutta en mä oo "spotless" mulla on ollu kova riippuvaisuus alkoholiin ja tupakkaan ny lopettanut polttamisen ja vähentänyt juomisen
 

Yhteistyössä