Kuinka moni tupakoi raskaana? Mitä ongelmia lapsella on?

• Viestiketjun aloittaja onneksi savuton
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Alkuperäinen kirjoittaja miten voitte polttaa:
Ettekö ajattele miltä siitä lapsesta tuntuu sillä hetkellä kun myrkyt kulkeutuu kehittyvään elimistöön? Kuinka pahalta ja ahdistavalta, kuinka lapsi kouristelee eikä saa happea ja kuinka hän ei pääse pakoon äitiään, jonka pitäisi suojella pahalta.
Miksi osa väittää että sikiö kouristelee ja kiemurtelee kohdussa kun äiti polttaa ja osa taas väittää että sikiö pysähtyy kokonaan tupakanpolton ajaksi?
http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Hyvinvointi/Jos-tupakoit-sikiokin-tupakoi/

Ensin vääntelehtii, sitten liikkeet vähenee/loppuu joksikin aikaa.

kaveri poltti ja katuu loppuelämänsä
lapsi syntyi kuurona ja on pienikokoinen sekä kärsii muistakin terveysongelmista. toisen kaverin vauva kuoli kätkytkuoleman ja toinen lapsi on ylivilkas, astmaatikko ja puheen kehityksessä pahaa viivettä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Ei sun ap, kannata edes kuvitella, että kukaan kehtaisi täällä myöntää yhtään mitään. Kaikkien tupakoitsijoiden lapset on täällä paljon terveempiä kuin tupakoimattomien, sehän nyt on selvä. Eikä tupakasta ole mitään haittaa ollut vaan ne korvatulehdukset sun muut johtuu aivan jostain muusta, kuin tupakasta. Kohta varmaan väitetään, että tupakasta on hyötyä raskaana olevalle (osahan niin väittääkin että tupakointi on parempi kuin stressi)...
Mutta kun meidän lapsella EI OLE ollut yhden yhtä korvatulehdusta,allergiaa,iho-ongelmia tai kehityksen viivästymistä. Tupakoin raskausaikana n. puoli askia päivässä. Näissä järjissäni jos olisin ollut niin olisin lopettanut. Nyt kakkosta odottaessa oli itsestäänselvyys että tumppaan pysyvästi heti kun testi näytti plussaa ja hyvin on päätös pysynyt. MUTTA täytyykö mun ihan keksimällä keksiä joku sairaus esikoiselle mikä voisi olla tupakoinnin aiheuttamaa kun niitä ei muutoin ole? Hmm..kolme kertaan on ollut flunssassa,ikää viisi vuotta. Mutta niiltäkin olisi vältytty jos en olisi tupakoinut,eikös vaan? Sitä en voi kieltää etteikö tupakoinnin vaikutus voisi näkyä myöhemmin lapseni ollessa jo aikuinen. Mutta sitäkään en voi kieltää että täysin varmaa mahdollisten tulevien sairauksien johtuminen tupakoinnista ei ole.

Vaikea kysymys sillä lasta ei saa kasvatettua niin että olisi tupakoinut ensin ja sitten ilman.
Onhan siitä tutkittua tietoa että tupakka on haitallista ja tajuaahan nyt jo maalaisjärjelläkin.
Eli väkisinkin lapsi on saanut jotain haittavaikutuksia, pitkällä tähtäimellä vasta voi nähdä mitä.

Itse en ole koskaan polttanut, en ees raskausaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sun ap, kannata edes kuvitella, että kukaan kehtaisi täällä myöntää yhtään mitään. Kaikkien tupakoitsijoiden lapset on täällä paljon terveempiä kuin tupakoimattomien, sehän nyt on selvä. Eikä tupakasta ole mitään haittaa ollut vaan ne korvatulehdukset sun muut johtuu aivan jostain muusta, kuin tupakasta. Kohta varmaan väitetään, että tupakasta on hyötyä raskaana olevalle (osahan niin väittääkin että tupakointi on parempi kuin stressi)...
Mutta kun meidän lapsella EI OLE ollut yhden yhtä korvatulehdusta,allergiaa,iho-ongelmia tai kehityksen viivästymistä. Tupakoin raskausaikana n. puoli askia päivässä. Näissä järjissäni jos olisin ollut niin olisin lopettanut. Nyt kakkosta odottaessa oli itsestäänselvyys että tumppaan pysyvästi heti kun testi näytti plussaa ja hyvin on päätös pysynyt. MUTTA täytyykö mun ihan keksimällä keksiä joku sairaus esikoiselle mikä voisi olla tupakoinnin aiheuttamaa kun niitä ei muutoin ole? Hmm..kolme kertaan on ollut flunssassa,ikää viisi vuotta. Mutta niiltäkin olisi vältytty jos en olisi tupakoinut,eikös vaan? Sitä en voi kieltää etteikö tupakoinnin vaikutus voisi näkyä myöhemmin lapseni ollessa jo aikuinen. Mutta sitäkään en voi kieltää että täysin varmaa mahdollisten tulevien sairauksien johtuminen tupakoinnista ei ole.
Ei sun keksiä tarvii, eiköhän ne iän myötä tule esille.Esim lapsettomuus, tai diabetes...
Luukato tai epilepsia.
Mene ja tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja hehe:
lapinonni on luultavasti lihava, köyhä yh, jonka ilona on viikottaiset kännit ja tupakkaa kuluu.
On se mukavaa kun ei osata väitellä asioista niin yritetään mennä henkilökohtaisuuksiin.
Ei edes tuossa rimpsussa loukkaa mikään muu kuin vastaajan ilmeinen hyvien tapojen puute!
Pakokaasulta voi välttyä siirtymällä vaikka tänne lappiin tai käyttämällä sitä hengitys suojainta!
Eikös olekkin aika vastuuntunnotonta!
Lääkkeet ovat usein lääkärin määräämiä, mutta useita lääkkeitäkin ilman tulee toimeen.
En tosiaan näe yhtään mitään järkeä siinä että joku yrittää loukata toista ihmistä tämän valintojen takia.
Ja kyllä se stressikin vaikuttaa sikiöön, johtui se tupakoinnin lopettamisesta tai muusta syystä!
Yritän tässä nyt saada hiukan tasaisemman kuvan teille kotkille! Lastaan voi vahingoittaa siellä kohdussa vaikka miten, vain YKSI keino niistä on tupakointi!
En todellakaan ketään ala haukkumaan kun asuu helsingin pakokaasujen seassa! Toisin kuin täällä on täydellinen lynkkaus tupakoivaa äitiä kohtaan!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Ei sun keksiä tarvii, eiköhän ne iän myötä tule esille.Esim lapsettomuus, tai diabetes...
Luukato tai epilepsia.
Mene ja tiedä.
Ilmeisesti sitten näin. Eli kaikki lapsettomat,diabeetikot,osteoporoosia sairastavat tai epileptikot ovat tupakoitsijoiden lapsia? Vai olisiko mitenkään mahdollista,että osa näistä sairauksista johtuu ihan muusta? Mene ja tiedä ;)

vieras
Ai että huvittaa aina nämä keskustelut, kun tupakoivat kehuvat lapsiaan: on sellaista ja sellaista taitoa, suorastaan lapsineroutta, aivan kuin tupakointi olisi sen takana! Teillä on vain käynyt tuuri, että olette säästyneet suuremmilta. Tosin tulevaisuutta on mahdoton ennustaa..

Julmaa, itsekästä, on raskaudenaikainen tupakointi. Niitä asioita, joita ei vaan voi ymmärtää :( Mutta jokainen taaplaa tyylillään.

vieras
Ai että huvittaa aina nämä keskustelut, kun tupakoivat kehuvat lapsiaan: on sellaista ja sellaista taitoa, suorastaan lapsineroutta, aivan kuin tupakointi olisi sen takana! Teillä on vain käynyt tuuri, että olette säästyneet suuremmilta. Tosin tulevaisuutta on mahdoton ennustaa..

Julmaa, itsekästä, on raskaudenaikainen tupakointi. Niitä asioita, joita ei vaan voi ymmärtää :( Mutta jokainen taaplaa tyylillään.
Esimerkkinä Hattara-Auroora viesti heti ekalla sivulla..

jeps
Mä olen oikeesti luullut että naisille on itsestään selvää olla tupakoimatta raskausaikana kun jopa MIEHETKIN tietävät, ettei raskaana oleva nainen saa polttaa. Vaikka nämä miehet olisi kuinka nuoria ja lapsettomia. Jossain mättää.

Totta...

Myös joidenkin tupakoivien äitien sokeus ihmetyttää: "Ei meidän lapsille ollut mitään haittaa siitä, että poltin raskausaikoina". Hei haloo, etkö näe että esikoisellasi on oppimisvaikeuksia ja astma, ja että ikäisekseen todella pienikokoinen kuopuksesi on pahasti allerginen ja keskittymiskyvytön ja joutui keskoskaappiin vaikkei syntynyt keskosena kun ei henki kulkenut? Voihan tuollaista muutenkin tulla, mutta moni tupakoiva äiti ei tunnu suovan puolikasta ajatustakaan sille, että ehkä mahdollisesti se röökin vetäminen raskaana ei ollutkaan järin fiksua. Ainakin se on totaalisen turhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonnelle:
Oletko itse tupakoinut raskaana?
:D Tietty, enhän niin hanakasti tässä yrittäisi itteäni muuten puolustaa :D
Ja kyllä se noissa lapsissa oikeasti näkyy :( Vanhimmalla ADHD, AS, uhmakkuushäiriö ja atooppinen iho.
Nuorimmilla: Tytöllä huomattavaa alipainoa.
Pojalla ei vielä näy muuta kuin tuota ylivilkkautta.
Ja kyllä kaduttaa niin maan pirusti! Yleensäkkin koko tupakointi! Lapsia säälittää!
Silloin kun esikoista odotin n.11v sitten niin ei siinä muuta sanottu ku että olis hyvä päästä eroon, siis neuvolassa.
Nuorempia kun odotin niin neuvolatäti sanoi vaan että oot jo niin kauan polttanu, ettei lopettaminen taida enää onnistua?
Kyllä olisin lopettanut jos joku olis sanonut että se vaikuttaa muutenkin kuin korvatulehduksilla ja pienellä syntymäpainolla!
Jälkikkäteen, lasten sairauksien myötä olen etsinyt tietoja ja huomannut niiden liittyvän yhteen.
Ensimmäinen korvatulehdus vasta lääkitään tytöllä (4v. )...

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Alkuperäinen kirjoittaja lapinonnelle:
Oletko itse tupakoinut raskaana?
:D Tietty, enhän niin hanakasti tässä yrittäisi itteäni muuten puolustaa :D
Ja kyllä se noissa lapsissa oikeasti näkyy :( Vanhimmalla ADHD, AS, uhmakkuushäiriö ja atooppinen iho.
Nuorimmilla: Tytöllä huomattavaa alipainoa.
Pojalla ei vielä näy muuta kuin tuota ylivilkkautta.
Ja kyllä kaduttaa niin maan pirusti! Yleensäkkin koko tupakointi! Lapsia säälittää!
Silloin kun esikoista odotin n.11v sitten niin ei siinä muuta sanottu ku että olis hyvä päästä eroon, siis neuvolassa.
Nuorempia kun odotin niin neuvolatäti sanoi vaan että oot jo niin kauan polttanu, ettei lopettaminen taida enää onnistua?
Kyllä olisin lopettanut jos joku olis sanonut että se vaikuttaa muutenkin kuin korvatulehduksilla ja pienellä syntymäpainolla!
Jälkikkäteen, lasten sairauksien myötä olen etsinyt tietoja ja huomannut niiden liittyvän yhteen.
Ensimmäinen korvatulehdus vasta lääkitään tytöllä (4v. )...

Nostan sulle hattua että uskallat myöntää tupakoinnin vaikuttaneen lapsiisi. Enkä aio saarnata mitään, koska itsekin tajuat tehneesi väärin. Mutta harva uskaltaa myöntää että on vaikuttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Alkuperäinen kirjoittaja Hattara-Auroora:
Minä. Ei mitään ongelmia ehkä kolme antibiootti kuuria elämänsä aikana syönyt. Osaa jo melkein lukea kolmevuotiaana. Käveli 10kk iässä. Ketterä motoriikka.
ettäs kehtaat
Niinpä:(Kun ei niitä vaikutuksia voi tietää vielä tuossa iässä, ei ne heti näy.Vasta kouluiässä voi tulla ongelmia ja lisäksi tupakointi on varmastikin vaikuttanut syntymäpainoon. Vaikka lapsi olisi 4kg syntyessään niin hän voisikin olla 4,3kg jos äiti ei olisi tupaoinut. Jos tajuatte mitä tarkoitan.

oo
Joo, kyllä, lapsella on astma ja laajat allergiat. Todennäköisesti tupakointini aiheutti tai edesautti näitä sairauksia. Mutta mitä te oikein höpisette, että "moni ei myönnä että oma toiminta vaikutti"? Pitäisikö sitä huudella ympäriinsä, jos on jo viisastuttua lopettanut tupakoinnin ? Kaikille pitäisi selittää ja alleviivata, kuinka itse oli idiootti? Kyllä minä olen läksyni oppinut ja kaduttaa maan perkeleesti millainen ääliö silloin 6 vuotta sitten 18-vuotiaana olin. Mutta minä en ymmärrä mitä nautintoa joku saa täällä haukkumalla tai siitä, että pitäisi oikein "tehdä tilit" siitä mitä on aiheuttanut. Haistakaa paska jo oikeasti.

ahdistava aihe
Lopetin esikoisen tullessa, ehkä rv 7. Silloin tiesin odottavani. Poltin tasan kaksi savuketta päivässä siihen asti. Olen toki miettinyt aiheutinko lapselleni jotain. Vielä en mitään siihen voi liittää. Toisaalta, söin vahingossa myös pellavansiemeniä, joissa on sitten kadmiumia ym.

Kuitenkin, tupakointi loppui itsestäänselvästi siihen. Enkä oikeasti voi ymmärtää päänsilittelyä sen suhteen, että äiti vähän yrittää lopettaa.. Ja tiukkaa tukea heille tulisi tarjota. Nimenomaan tiukkaa, mun mielestä on vastuutnta suojella äitiä pahalta mieleltä ja syyllisyydeltä ennemmin kuin lasta mahdollisilta ongelmilta ja vaurioilta.

En kuitenkaan ketään lynkkaa, koska mitä enemmän tutkitaan, sitä enemmän löytyy asioita, jotka MAHDOLLISESTI ja Keskimäärien tasolla vaikuttavat lapseen jotenkin ja mielestäni on arveluttava linja, jos äideiltä aletaan vaatia totaalista ruumiin luovuttamista lapsentekokoneeksi. Esimerkkinä vähän aikaa sitten uutisoitu tutkimus äidin lakritsin syönnin ja lapsen myöhempien päättelyn ongelmien välillä. Mitä vielä? mennäänkö sitten siihen asti, että kaikesta voi jollain perusteella vetää äiti vastuuseen ihmisen ongelmista..Äitini söi liikaa lakritsia, liian vähän omega 3:a, liikaa valkoista sokeria, liian vähän folaattia...ja siksi en ole yhtä fiksu kuin joku toinen. Mutta tupakka lienee vaikutuksiltaan kiistaton ja sillä ei ole mitään tekemistä äidin välttämättömän ravinnonsaannin kanssa. se on vain ja ainoastaan äidin riippuvuus nautintoaineesta.

Itse ajattelen sen niin, että jos tietäisin oman äitini polttaneen minua odottaessaan..en voisi uskoa hänen todella rakastavan minua.

Alkuperäinen kirjoittaja ahdistava aihe:
Itse ajattelen sen niin, että jos tietäisin oman äitini polttaneen minua odottaessaan..en voisi uskoa hänen todella rakastavan minua.
Ohhoh, olipa aika rajusti sanottu...Äitini poltti koko raskausajan, mutta eipä se sen rakkauden määrään ole vaikuttanut..

q
Alkuperäinen kirjoittaja ahdistava aihe:
Lopetin esikoisen tullessa, ehkä rv 7. Silloin tiesin odottavani. Poltin tasan kaksi savuketta päivässä siihen asti. Olen toki miettinyt aiheutinko lapselleni jotain. Vielä en mitään siihen voi liittää. Toisaalta, söin vahingossa myös pellavansiemeniä, joissa on sitten kadmiumia ym.

Kuitenkin, tupakointi loppui itsestäänselvästi siihen. Enkä oikeasti voi ymmärtää päänsilittelyä sen suhteen, että äiti vähän yrittää lopettaa.. Ja tiukkaa tukea heille tulisi tarjota. Nimenomaan tiukkaa, mun mielestä on vastuutnta suojella äitiä pahalta mieleltä ja syyllisyydeltä ennemmin kuin lasta mahdollisilta ongelmilta ja vaurioilta.

En kuitenkaan ketään lynkkaa, koska mitä enemmän tutkitaan, sitä enemmän löytyy asioita, jotka MAHDOLLISESTI ja Keskimäärien tasolla vaikuttavat lapseen jotenkin ja mielestäni on arveluttava linja, jos äideiltä aletaan vaatia totaalista ruumiin luovuttamista lapsentekokoneeksi. Esimerkkinä vähän aikaa sitten uutisoitu tutkimus äidin lakritsin syönnin ja lapsen myöhempien päättelyn ongelmien välillä. Mitä vielä? mennäänkö sitten siihen asti, että kaikesta voi jollain perusteella vetää äiti vastuuseen ihmisen ongelmista..Äitini söi liikaa lakritsia, liian vähän omega 3:a, liikaa valkoista sokeria, liian vähän folaattia...ja siksi en ole yhtä fiksu kuin joku toinen. Mutta tupakka lienee vaikutuksiltaan kiistaton ja sillä ei ole mitään tekemistä äidin välttämättömän ravinnonsaannin kanssa. se on vain ja ainoastaan äidin riippuvuus nautintoaineesta.

Okei, eli sillä n. 18 vuodella minkä olisit ollut kohdun ulkopuolella ei olisi enää merkitystä? Ihan sama minkälainen äiti, ei hän voi rakastaa lainkaan jos on raskausaikana poltellut.. okei

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja luuseri:
oletko nuori, kouluttamaton, huonosta perheestä koisin oleva ja todennäköisesti yksinhuoltaja tai jäämässä sellaiseksi? kunhan vaan teen omaa tutkimustani sosioekonomisesta asemasta ja tupakoinnista.
Mun äiti poltti kanssa raskausaikana. Sai mut kolmekymppisenä, sosioekonominen asema hyvä, vanhemmat edelleen yhdessä.

Mulla ei ole allergioita enkä ole eläissäni syönyt yhtä ainutta antibioottikuuria. Muutenkin olen perusterve. Synnyin täysiaikaisena reilu nelikiloisena.

Itse en kylläkään koskaan ole tupakoinut ja mua vituttaa julkisilla paikoilla sekä kerrostalojen parvekkeilla tupakointi, mutta tunnustan silti sen faktan, että tupakoitsijan lapselle tupakan myrkyt saattavat olla pienempi paha kuin se stressi, minkä kokonaan tupakoinnin lopettaminen aiheuttaisi äidin elimistölle (ja sitä kautta myös lapselle).

Yhteistyössä