kuinka moni kestovaippoja lapsillaan käyttävä äiti käyttää myös itsellään menkkojen aikana harsoa, rättiä tai jotain muuta kuin te

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hihhuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Joo mutta kuukuppi EI OLE SAMA asia kuin märät rätit housuissa.
Eli he, jotka käyttävät kuukuppia, ei tarvi vaivautua vastaamaan!!!

Vastaus vain niiltä, jotka käyttävät kestovaippoja ja itsellään rättejä!

MIKSI TÄHÄN EI MUUTEN KUKAAN VIHERPIIPERTÄJÄ KESTOILIJA OLE VASTANNUT, JOKA KÄYTTÄÄ NORMI TERVEYSSITEITÄ MENKKOJEN AIKANA? Taisi mennä aika monella luu kurkkuun

Siis mikä sitten on normi terveysside? Mä ainakin vastasin että käytän juurikin noita "rättejä" kuukautisten aikaan ja lapsella kestositeitä. Enkä ikimaailmassa suostuisi enää vaihtamaan kestositeitäni kertakäyttöisiin, kestot kun on ainakin miljoona kertaa mukavammat käyttää kuin kertakäyttöiset. Ja oman kokemukseni kautta uskon että vauvallakin on miljoona kertaa mukavampi olla kestovaipoissa kuin kertiksissä.

käyttääkö sun lapsi siteitä?????????

Vittu koittakaa jo uskoa, etten kaipaa mitään kuukuppisaarnaa. Vaan haluan tietää kuinka moni kestovaippojen käyttäjä käyttää myös kestorättejä!

Niin ja missä on ne kestovaippojen käyttäjät, jotka käyttävät "muovisia" terveyssiteitä? Tiedän useamman, miksette tule nyt esiin!

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Kertis roskiin ja kesto pakettiin+laukkuun. Ei yhtään vaikeaa.

Ei siinä kestositeen kanssa mitään vaikeaa mielestäni olekaan. Mutta kyllä minusta tuntui aikoinani kertiksiä käyttäessäni vähän kiusalliselta jättää lemuava side jonkun kaverin vessan roskikseen. Kun ei niitä roskiksia kodeissa kuitenkaan joka päivä tyhjennetä.

Onneksi ei ole kuukupin jälkeen ollut tuollaisia ongelmia.

Miks ihmeessä tarttee olla jotenkin ihmeellinen ja viherpiipertäjä, että voi käyttää kestoja? Tiedän monia, jotka käyttää vallan taloudellisista syistä kestoja. Tai siksi, että niihin hullaantuu =)
Itse käytän kuukuppia ja kestositeitä. Keskenmenojen jälkeen olen kyllä käyttänyt ihan tavan siteitä. Kuten synnytyksen jälkivuotojen aikaankin.

Vittu koittakaa jo uskoa, etten kaipaa mitään kuukuppisaarnaa. Vaan haluan tietää kuinka moni kestovaippojen käyttäjä käyttää myös kestorättejä!

Niin ja missä on ne kestovaippojen käyttäjät, jotka käyttävät "muovisia" terveyssiteitä? Tiedän useamman, miksette tule nyt esiin!

Höppänä. Eihän noita asioita voi verrata. Käyttöaika ja koko on niin erilaiset.

Minä voin tulla esiin. Käytän satunnaisesti myös ihan tavallisia siteitä, niitä muovisia. Vaippaikä on meillä ollut jo monta vuotta ohi, mutta todellakin käytin lapsella kestovaippoja.
Saa muuten aika monta 20 g painavaa sidettä käyttää siihen 1500 kg vaippajätettä...

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Kertis roskiin ja kesto pakettiin+laukkuun. Ei yhtään vaikeaa.

Ei siinä kestositeen kanssa mitään vaikeaa mielestäni olekaan. Mutta kyllä minusta tuntui aikoinani kertiksiä käyttäessäni vähän kiusalliselta jättää lemuava side jonkun kaverin vessan roskikseen. Kun ei niitä roskiksia kodeissa kuitenkaan joka päivä tyhjennetä.

Onneksi ei ole kuukupin jälkeen ollut tuollaisia ongelmia.

Ei se roskiin jättö oo noloa minusta, mutta se on ette sitä roskita oo ollenkaan vessassa.

Reissussa käytän, mitä asiaa?

MIKSI TÄHÄN EI MUUTEN KUKAAN VIHERPIIPERTÄJÄ KESTOILIJA OLE VASTANNUT, JOKA KÄYTTÄÄ NORMI TERVEYSSITEITÄ MENKKOJEN AIKANA? Taisi mennä aika monella luu kurkkuun

Mä voin olla se viherpiipertäjä joka vastaa; imetin pitkään, ja kuukautiset pysyivät myös pois. En siis käyttänyt samanaikaisesti lapsella kestoja ja itsellä terveyssidettä.
Nyt kun menkat taas ovat joka kuukautinen mukava yllätys, käytän tamponia. Ja kyllä, perheessämme käytetään myös kankaisia nenäliinoja ja talouspaperin sijaan flanellisia "rättejä".

No kuka ylipäätään, kestoilija tai käyttää siteitä? En ole ikinä käyttänyt siteitä koska en tiedä mitään vastenmielisempää. Ja kaikki tuntemani naiset käyttävät joko kuukuppia tai tampoonia, siitä huolimatta mitä lapsi käyttää tai onko ylipäätään lapsia. kestositeiden käyttäjiäkin tiedän pari, mutta niitä kamalia muovirättejä ei kyllä kukaan tuttavapiirissäni käytä.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Siis mikä sitten on normi terveysside? Mä ainakin vastasin että käytän juurikin noita "rättejä" kuukautisten aikaan ja lapsella kestositeitä. Enkä ikimaailmassa suostuisi enää vaihtamaan kestositeitäni kertakäyttöisiin, kestot kun on ainakin miljoona kertaa mukavammat käyttää kuin kertakäyttöiset. Ja oman kokemukseni kautta uskon että vauvallakin on miljoona kertaa mukavampi olla kestovaipoissa kuin kertiksissä.

käyttääkö sun lapsi siteitä?????????

Hups :D. Ei näköjään kulkenut ajatus ihan loppuun asti. Ei, lapseni ei käytä kestositeitä :D. Minä käytän kestositeitä ja lapseni kestovaippoja :)

Miksi otsikossa sitten lukee "tai jotain muuta kuin terveyssidettä"?

Mä käytin kohdunulkoisen jälkeen muovisiteitä, kun kuppia ei saanut käyttää enkä mä siihen hätään ehtinyt mistään saada kestositeitä.. Joskus kun mulla on aikaa ja energiaa, saatan aikani kuluksi ommella muutaman kestositeen juuri noita tilanteita varten.

Ymmärräthän kuitenkin että jo yksinään kestovaippojen käyttäminen on melkoinen ekoteko? Sen rinnalla saa olla melkoinen määrä epäekologisia valintoja että pääsee samalle viivalle kuin kertisten käyttäjä.

Jokainen ekoteko on hyvästä ja kuten jo sanottu: vaippoja kertyy "hiven" enemmän kuin kuukautissiteitä. Mutta tietenkin sitäkin parempi jos kestovaippojen lisäksi käyttää kuukuppia tai kestositeitä.

Tässä oli lähinnä kyse siitä, että kuinka moni kestoilijan äiti on ITSE valmis käyttämään märkää rättiä housuissaan menkkojen aikana (kuten tekee päivittäin lapselleen).
Ei mistään kuukupista, tampoonista tai ekoteosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tässä oli lähinnä kyse siitä, että kuinka moni kestoilijan äiti on ITSE valmis käyttämään märkää rättiä housuissaan menkkojen aikana (kuten tekee päivittäin lapselleen).

Minä olen :wave:

Mutta koska kuppi on vielä huomattavasti näppärämpi, ei ole tullut tilaisuutta kokeilla. Ne muovisiteet on ihan hirveen tuntusia, varsinkin kesällä :x

Oletko muuten itse koskaan kokeillut kestosidettä? Ei se ole laisinkaan "märkä rätti", vaan ihana pehmoinen side, joka pysyy paljon paremmin paikoillaan kuin kertakäyttöinen eikä hiosta tai hankaa. Täytyy oikein muistuttaa itseään että sidettä pitää myös vaihtaa, niin paljon mukavampi se on käyttää.

Ja ainakin mulla on ihan oikeesti huomattavasti kuivempi olo kestositeen kuin kertissiteen kanssa :)

Kokeile itse niin huomaat että se kertis on itse asiassa paljon ällöttävämpi kuin kestovaippa.

Meillä lapsi käytti aiemmin kestovaippoja, ei sopineet iholle(useampi materiaali käytiin läpi) kovin hyvin. Itsekin silloin kokeilin kestositeitä ja kyllä ne minusta oli PAAAALJON epämukavampia kuin kertakäyttöiset siteet.
Jonkun aikaa meni niin et käytin itse kertakäyttösiteitä ja lapsi kestovaippoja mutta koska nuo kestovaipat ei ollu meidän kokemuksella erityisen hyviä verrattuna kertakäyttösiin (ja osin tuo oma kestositeiden epämukavuuskokemus vaikutti myös) niin nykyään lapsi on kertiksissä, ja seuraavakin tulee olemaan.
Ollaan ekologisia sitten muissa asioissa!=)

No en ole viherpiipertäjä, käytän lapsellani kestoja, harvemmin kertsejä. Itse käytän osittain kestositeitä ja osittain kertakäyttö siteitä.

Ei mun lapsen kestovaipat ainakaan ole mitään märkiä rättejä. Niissä on kuivaliinakangas joka estää kosteuden palaamisen pintaan ja ovat todella kuivan tuntoisia pinnasta. Kuivemman kuin se sinun kertakäyttösiteen pinta. Ja ei en käytä siteitä, enkä ole koskaan käyttänyt. En kestoja enkä kertiksiä. Ne vasta onkin yök

ja mitenköhän perillä sinä oot kestovaipoista kun puhut niistä märkinä rätteinä? Jos vaipassa on kuivaliinamateriaalia ihoa vasten niin se ei kuule ole yhtään sen märempi kuin kertakäyttövaippakaan. Eli ei kannata aukoa päätään asiasta josta et mitään tiedä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kokeile itse niin huomaat että se kertis on itse asiassa paljon ällöttävämpi kuin kestovaippa.

Huomaa, ettet tiedä kestoista juuri mitään. Hyvä kestovaippa ei juurikaan tunnu märältä. Meillä ainakin fleece-pintaiset on hyvinkin pintakuivia.
Miksi muuten tämä asia on ap:lle niin iso juttu? Eikös se ole vain hyvä, että edes jotkut käyttää kestoja? Jos on valinnut kertikset, niin käyttää tyytyväisenä vain. Vai onko taustalla jotain syyllistymistä?