Kuinka moni imettää yli vuoden ikäistä lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä imetin 2 v 1 kk. Viimeiset 4 kk oli vain kerta päivässä, päiväunille. Sitten sekin loppui. En enää tarjonnu päiväunille tissiä, vaan tutin ja se kelpasi. Ei ole kertaakaan pyytäny tissiä sen jälkeen kun lopetin. Luulin sen olevan vaikeampaa, mutta oli näköjään kypsä siihen.

Alussa ekat 3 kk vauvana sai pulloa ja tissiä sekaisin. Ja silti imetys kesti yli 2 vuotiaaks :)

Esikoista imetin 1v7kk ja tätä toista edelleen, täytti 20.6 vuoden. Esikoisen pitkästä imetyksestä sain kuulla jos jonkinlaista kommenttia mutta toisen tyllerön kohdalla on jätetty ne paheksuvat mölyt mahaan. Hyvä niin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Esikoista imetin 1v7kk ja tätä toista edelleen, täytti 20.6 vuoden. Esikoisen pitkästä imetyksestä sain kuulla jos jonkinlaista kommenttia mutta toisen tyllerön kohdalla on jätetty ne paheksuvat mölyt mahaan. Hyvä niin =)

Hyvä synttäri sun vauvalla B)

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
miksi imetätte tai ootte imettäny noin vanhoja? yli 1veen imettämisestähän ei oo mitään hyötyä, mutta haittoja on vaikka mitä.

Löytyiskös sulta tutkittua faktaa siitä, että yli 1-vuotiaan imetyksessä haitat ovat hyötyä suuremmat? :)

Meillä tyttö täyttää marraskuussa kaksi ja on tissillä. Toi lohtuimeminen tulee kotona, mutta ei julkisesti haluaa tulla tissille. Eli syö lähinnä illalla ja aamulla ja nyt kuuman aikaan myös yöllä. Saa jatkaa niin kauan kun haluaa.

Imetin esikoista reilu 1v asti kunnes hän itse lopetti tissittelyn.
En ainakaan muista saaneeni sen kummempiakommentteja, kai kaikki olijo tottuneet siihen että mennään niin kun mennään? Ja jos jotakin kommenttia tuli, niin enempi posotiivista, esim mun mummoni kovasti kehui kunjaksan vielä 1 vuotiasta imettää.

Kuopusta ajattelin imettää ainakin sen vuoden, katsellaan sitten ensi kesänä asiaa uudelleen. Luultavastijos poika tissillä viihtyy edelleen (nyt on ainakin ihan mahoton tissipoika, ei kelpaa mikään muu), niin jatkan imetystä, kesällä neste pikku taaperolle kulkee mukavasti tississä mukana.

Imetin 1v4kk. Olisi pitänyt imettää kauemmin...! Heti kuukauden päästä lopettamisesta alkoi kamala korvakierre, joka helpotti vasta 2,5-vuotiaana kun sai putket. Tuli vain mieleen, että olisinko voinut välttää tuon imetystä jatkamalla. Aloitti kyllä hoidon 2,5kk imetyksen lopettamisen jälkeen. Infektiot vain alkoivat jyllätä jo ENNEN hoidon aloittamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiiteni:
Imetin 1v4kk. Olisi pitänyt imettää kauemmin...! Heti kuukauden päästä lopettamisesta alkoi kamala korvakierre, joka helpotti vasta 2,5-vuotiaana kun sai putket. Tuli vain mieleen, että olisinko voinut välttää tuon imetystä jatkamalla. Aloitti kyllä hoidon 2,5kk imetyksen lopettamisen jälkeen. Infektiot vain alkoivat jyllätä jo ENNEN hoidon aloittamista.

No maalaisihminen täältä veikkaa sellaista että lähinnä maitohappobakteerien pois jäänti aiheutti sitä korvatulehduskierrettä. Maito vaihtui tavalliseen bakteerittomaan niin tulehdukset myös tuli saman tien. Meillä syödään maitohappobakteereita säännöllisesti, ostaisin kyllä luomumaitoa mutta pienessä kylässä ei ole säännöllisesti aina kun tarvitsee että siksi tapletteina.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiiteni:

No maalaisihminen täältä veikkaa sellaista että lähinnä maitohappobakteerien pois jäänti aiheutti sitä korvatulehduskierrettä. Maito vaihtui tavalliseen bakteerittomaan niin tulehdukset myös tuli saman tien. Meillä syödään maitohappobakteereita säännöllisesti, ostaisin kyllä luomumaitoa mutta pienessä kylässä ei ole säännöllisesti aina kun tarvitsee että siksi tapletteina.

Rupesin kyllä heti ekasta antibioottikuurista lähtien syöttämään Rela-tabseja ja niitä nauttii päivittäin terveenäkin ollessa. Ei vain tainnut enää auttaa. Enkä lopussa imettänyt kuin 1-2 kertaa päivässä ja ihan lopussa meni parikin päivää imettämättä. Sai koko ajan 1-v. lähtien aterioilla tavallista maitoa.

miksi imetätte tai ootte imettäny noin vanhoja? yli 1veen imettämisestähän ei oo mitään hyötyä, mutta haittoja on vaikka mitä.

Löytyiskös sulta tutkittua faktaa siitä, että yli 1-vuotiaan imetyksessä haitat ovat hyötyä suuremmat? :)

Asiahan on niin,että yli vuosikkaan imetyksestä ei ole enää mitään hyötyä.. eli se lähtee enemmän siitä että äiti haluaa imettää kun siitä että lapsi saisi siitä jotain hyötyä.

Olikohan 4/09 vauva lehdedessä taisi olla tutkimus että 6kk jälkeen imetyksellä ei ole enää oikeastaan mitään merkitysystä ja siitä voi olla jopa haittaa et jos joku lukee vauva lehtee ni tarkentaisiko tuota kun mä luin sen vaan ohimennen neuvolassa..

Ite imetin 2v2kk. Vierotin, mutta hellävaraisesti, eli lapsi huomioiden, ja kaikki menikin täysin ilman itkuja.
Jonkin verran sain ihmettelyä tuttavilta, mutta lähinnä siitä, että vieläkö sitä maitoa tulee.
Tiedän kyllä, että joillekin on sanottu todella törkeästikin.

Meillä ei lapsi ollut mun mielestä mitenkään ilmeetön ja huono ilmaisemaan itseään imetyksen aikana.
Päinvastoin. Oppi ekat sanat 9kk vanhana, ja 1,5 puhua pölötti ymmärrettävästi kuin papupata. Vieraatkin sanoivat, että on niin ilmeikäs poika. Uskon sen olevan "opittua", koska itse elehdin ja eläydyn puhuessani aikas lailla :)
Eli meillä ei kyllä tuo imetyksen loputus vaikuttanut käytökseen mitenkään.
Lopussa meilläkin vain öisin syötiin, ja tapahan se varmaan oli, mutta so what!

Neuvolassa joudun muuten kyllä kiivastumaan, koska siellä oli vankka mielipide, jotta lapsi vieroitetaan ennen yhden vuoden ikää.

Alkuperäinen kirjoittaja googleheimen:

Asiahan on niin,että yli vuosikkaan imetyksestä ei ole enää mitään hyötyä.. eli se lähtee enemmän siitä että äiti haluaa imettää kun siitä että lapsi saisi siitä jotain hyötyä.

Olikohan 4/09 vauva lehdedessä taisi olla tutkimus että 6kk jälkeen imetyksellä ei ole enää oikeastaan mitään merkitysystä ja siitä voi olla jopa haittaa et jos joku lukee vauva lehtee ni tarkentaisiko tuota kun mä luin sen vaan ohimennen neuvolassa..

Ja kaikessa mitä tekee, pitää olla hyötyä vai?
Onko siitä lapselle sitten hyötyä, että lopettaa imetyksen hyödyttömänä, ja alkaa antaa pullosta maitoa? En oikein ymmärrä logiikkaa?
Kun ei siitä mitään haittaakaan ole, niin miksi pitää takertua siihen, ettei siitä saa hyötyä (jota en kyllä itse allekirjoita )

Alkuperäinen kirjoittaja essi:

Onko siitä lapselle sitten hyötyä, että lopettaa imetyksen hyödyttömänä, ja alkaa antaa pullosta maitoa? En oikein ymmärrä logiikkaa?
Kun ei siitä mitään haittaakaan ole, niin miksi pitää takertua siihen, ettei siitä saa hyötyä (jota en kyllä itse allekirjoita )

6kk ikäinen osaa jo juoda nokkamukista..kun aloitetaan harjoittelemaan syömistä niin maitoa juodaan mukista,ei tissistä..

Mä imetin esikoista jonkun viikon päälle vuoden-sitten tuntui että on kummallekin sopiva aika lopettaa, poika oli silloin jo pari kuukautta ottanut vain iltahuikat tissistä ja tuossa kohtaa ei enää kiinnostanut kuin imaista pari kertaa. Lopetus sujui sopuisasti ilman minkäälaisia itkuja ja paidassa roikkumisia, joten oli varmasti oikea kohta lapsellekin. Kuopusta olisin mielelläni imettänyt myös sinne vuoden huitteille, mutta neiti päätti 11-kuisena itse että kiitti, riitti, eikä enää tissille suostunut. :whistle: Molempien kanssa siirryttiin sitten suoraan tissiltä hetkeksi nokkamukiin ja sitten varsin nopeasti tavalliseen mukiin. =)

Veikkaan että sinäkin olet mitä luultavammin antanut yli vuoden ikäiselle lapsellesi lehmänmaitoa ja erityisesti kalsiuminsaannin turvaamiseksi. Onko lehmänmaito mielestäsi yli vuoden ikäiselle lapselle ihmisenmaitoa terveellisempää vai millä perusteella järkeilet, ettei ihmisenmaidosta ole yli vuoden ikäiselle lapselle minkäänlaista hyötyä? Tiesithän, että tutkimusten mukaan rintamaidon koostumus vastaa aina lapsen iänmukaista tarvetta?

Tuota mainitsemaasi Vauva-lehden numeroa mulla ei juuri nyt ole käsillä mutta tutustun mielenkiinnolla kyseiseen numeroon heti kun sen kotoa löydän..

Poika on muutaman päivän päästä 1v 5kk ja edelleen tissitellään.
Poika oli 1v 3kk kun lakkasin itse tarjoamasta tissiä, nykyään hän yleensä kiipeää itse syliin ja etsii tissin. Tosin se on sitten sellasta raivostuttavaa että ensin imee toista tissiä kymmenen sekuntia ja sitten toista ja sitten toista. Nokkamukia tarjotaan joka väliin, mutta raivokohtaushan siitä tulee jos jätkä on päättänyt että nyt tekee mieli tissiä... tunnustan että itseäni ehkä jo vähän kyllästyttää, mutta en vaan raaski poikaa vielä repiä irti lempparilelustaan ;) Eli meillä se on rehellisesti sanottuna jonkinlainen lohduke vaan.

Julkisesti eli sukulaisten nähden olen viimeksi imettänyt muistaakseni kun poika oli noin 10kk. Ei tullut sanomista, mutta tiedän että jos sen jälkeen olisin vielä poikaa ruokkinut rinnoillani heidän edessään niin katseet olis olleet vähintään järkyttyneitä. Kotona siis harrastamme tätä sairasta toimintaa ainoastaan...
Kyllähän tuo poika yrittää kylässä ja kaupungilla ollessa toisinaan repiä multa paitaa, mutta kiellän. En tiedä sekottaako tuo nyt pojan päätä jotenkin, mutta en vaan haluais itse lopettaa tätä pojan harrastusta, kun se on sille niin rakas...

Ainiin, mutta taaperoimetyshän jatkuukin vaan sen takia kun ÄITI ei halua päästää "vauvastaan" irti =) ;)

Alkuperäinen kirjoittaja essi:

6kk ikäinen osaa jo juoda nokkamukista..kun aloitetaan harjoittelemaan syömistä niin maitoa juodaan mukista,ei tissistä..

Edelleenkin, jos lapsi tarvitsee maitoa / juomaa, niin miksei sitä voi antaa tissistä, vaikkei siitä mitään "hyötyä" olekaan? Miksi olisi suurempi hyöty antaa se sitten vaikka siitä nokkamukista?