Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja höh:miksi imetätte tai ootte imettäny noin vanhoja? yli 1veen imettämisestähän ei oo mitään hyötyä, mutta haittoja on vaikka mitä.
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja ap:No kiva, että muitakin löytyy!Onkos teille kommentoitu asiasta?
Mä oon pitäny niin kovaa meteliä mun filosofioista jo etukäteen, ettei kukaan tuttu tai perheenjäsen ole ainakaan kommentoinu mitenkään, ne keskustelut käytiin jo lähes vuos sitten =)
Aion siis imettää lapsentahtisesti, ja antaa lapsen itse vieroittaa itsensä. Että suattapi tuo olla vielä 3-4 vuotiaanakin tissillä. Halusin käydä ne "MITÄ?Hyiiii...." jutut läpi ennen ku lapsi niitä itse ymmärtää, ettei hänelle tule niistä paha mieli.
Joten ku 1v synttäreillä tyttö vaikutti levottomalta ja tarjosin tissiä, niin eipä sitä kukaan ihmetelly =) Neuvola on tulossa kohta ja hammastarkastukin, mitäköhän ne siellä sanoo. Meidän nla täti on kyllä ollu ihan asiallinen, tukenu meidän muitakin valintoja, joten siltä tuskin tulee mitään negatiivista.
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:Mä imetän 17.7 2v täyttävää edelleen niin lapsen tahtisest ku mahdollist. Aion imettää niin kauan ku poika ite haluu.
Alkuperäinen kirjoittaja vir:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja ap:No kiva, että muitakin löytyy!Onkos teille kommentoitu asiasta?
Mä oon pitäny niin kovaa meteliä mun filosofioista jo etukäteen, ettei kukaan tuttu tai perheenjäsen ole ainakaan kommentoinu mitenkään, ne keskustelut käytiin jo lähes vuos sitten =)
Aion siis imettää lapsentahtisesti, ja antaa lapsen itse vieroittaa itsensä. Että suattapi tuo olla vielä 3-4 vuotiaanakin tissillä. Halusin käydä ne "MITÄ?Hyiiii...." jutut läpi ennen ku lapsi niitä itse ymmärtää, ettei hänelle tule niistä paha mieli.
Joten ku 1v synttäreillä tyttö vaikutti levottomalta ja tarjosin tissiä, niin eipä sitä kukaan ihmetelly =) Neuvola on tulossa kohta ja hammastarkastukin, mitäköhän ne siellä sanoo. Meidän nla täti on kyllä ollu ihan asiallinen, tukenu meidän muitakin valintoja, joten siltä tuskin tulee mitään negatiivista.
oletko miettinyt sitä, että ehkä tyttö saa kuulla jälkeenpäin ikäiviä puheita siitä, kuinka pitkään on ollut rinnalla? Minua on imetetty viisivuotiaaksi ja saan kuulla siitä jatkuvastin naljailua. Ja se tuntuu TOSI pahalle. Nyt oman äitiyden myötä olen oppinut sanomaan siihen, että lapsi imee niin kauan kuin hänen annetaan imeä. Että imetyksen lopetus on äidin päätös, eikä lapsen VIKA, mitä olen tämän 30 vuotta luullut ja kuullut.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja vir:Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:Mä imetän 17.7 2v täyttävää edelleen niin lapsen tahtisest ku mahdollist. Aion imettää niin kauan ku poika ite haluu.
joo ei kannata. imetyksen lopetus on ÄIDIN päätös, ei lapsen. se imee vaikka täysikäiseksi asti jos saa itse valita. lue edellinen vastaukseni.
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja vir:Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:Mä imetän 17.7 2v täyttävää edelleen niin lapsen tahtisest ku mahdollist. Aion imettää niin kauan ku poika ite haluu.
joo ei kannata. imetyksen lopetus on ÄIDIN päätös, ei lapsen. se imee vaikka täysikäiseksi asti jos saa itse valita. lue edellinen vastaukseni.
![]()
(tää oli vitsi, eiks?)
Alkuperäinen kirjoittaja vir:Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:Mä imetän 17.7 2v täyttävää edelleen niin lapsen tahtisest ku mahdollist. Aion imettää niin kauan ku poika ite haluu.
Alkuperäinen kirjoittaja vir:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja vir:Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:Mä imetän 17.7 2v täyttävää edelleen niin lapsen tahtisest ku mahdollist. Aion imettää niin kauan ku poika ite haluu.
![]()
(tää oli vitsi, eiks?)
no täysikäisyys ehkä, mutta kyllä lasta jälkeenpäin nolottaa, kun on viisivuotiaana roikkunut tissillä.
Alkuperäinen kirjoittaja vir:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja vir:Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:Mä imetän 17.7 2v täyttävää edelleen niin lapsen tahtisest ku mahdollist. Aion imettää niin kauan ku poika ite haluu.
![]()
(tää oli vitsi, eiks?)
no täysikäisyys ehkä, mutta kyllä lasta jälkeenpäin nolottaa, kun on viisivuotiaana roikkunut tissillä.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Edellistä imetän 2v4kk ikäiseksi ja lopetin imetyksen raskausviikolla 17. Odotin silloin siis kolmatta lastamme eli tuota taaperoa, jota nyt imetän.Minulla oli suunnitelmissa lopettaa imetys parin kuukauden sisään, mutta sitten huomasin yhtäkkiä, että minulla alkoi tulla ihan keltaista maitoa. Siis sellaista maitoa mitä tulee vastasyntyneelle. /--/ Soitin sitten synnärille ja kyselin kätilöltä, että onko hän kuullut että maito muuttuisi näin kun on raskaana ja imettää edellistä.
/--/
Sitten päätin soittaa toiselle synnärille, jonka tiesin olevan imetysmyönteinen (Vammala). Siellä kätilö ei ollut tyrmistynyt eikä käskenyt minun lopettaa imettämistä. Sanoi vain jotain sellaista, että saattaahan se maito varmaan muuttuakin, kun kroppa valmistautuu siihen seuraavaan vauvaan jne. En enää ihan tarkkaan muista kaikkea mitä sanoi. Tämä kätilö totesi kuitenkin, että hänkän ei kuitenkaan tiedä kovin tarkkaan tuon ikäiselle tulevasta rintamaidosta, mutta siis ei käskenyt lopettaa.
Alkuperäinen kirjoittaja tukiäiti:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Edellistä imetän 2v4kk ikäiseksi ja lopetin imetyksen raskausviikolla 17. Odotin silloin siis kolmatta lastamme eli tuota taaperoa, jota nyt imetän.Minulla oli suunnitelmissa lopettaa imetys parin kuukauden sisään, mutta sitten huomasin yhtäkkiä, että minulla alkoi tulla ihan keltaista maitoa. Siis sellaista maitoa mitä tulee vastasyntyneelle. /--/ Soitin sitten synnärille ja kyselin kätilöltä, että onko hän kuullut että maito muuttuisi näin kun on raskaana ja imettää edellistä.
/--/
Sitten päätin soittaa toiselle synnärille, jonka tiesin olevan imetysmyönteinen (Vammala). Siellä kätilö ei ollut tyrmistynyt eikä käskenyt minun lopettaa imettämistä. Sanoi vain jotain sellaista, että saattaahan se maito varmaan muuttuakin, kun kroppa valmistautuu siihen seuraavaan vauvaan jne. En enää ihan tarkkaan muista kaikkea mitä sanoi. Tämä kätilö totesi kuitenkin, että hänkän ei kuitenkaan tiedä kovin tarkkaan tuon ikäiselle tulevasta rintamaidosta, mutta siis ei käskenyt lopettaa.
Rintojen toiminta on linkittynyt äidin muuhun hormonitoimintaan. Kun äiti on raskaana, rinnat vähentävät kypsän maidon määrää mm. istukkahormonin vaikutuksesta (prolaktiinin vastahormoni). Ei ole ollenkaan tavatonta, että raskausaikana maidonmuodostuminen loppuu kokonaan n. puoliväliin mennessä. Jossain vaiheessa puolivälin jälkeen rinnat sitten valmistautuvat uuteen imeväiseen alkamalla muodostaa kolostrumia. Kolostrumista ei ole mitään haittaa vanhemmalle rinnallakävijälle, vaikka he saattavatkin makua vähän ihmetellä. Lisäksi kolostrum on laksatiivista (sen yhtenä tarkoituksena on poistaa vastasyntyneen suolistosta mekoniumia), joten isomman rinnalla kävijän uloste voi muuttua melkoisen löysäksi sen mukaan, miten usein hän käy rinnalla ja mitä enemmän hän kolostrumia saa.
Pelko siitä, että vanhempi lapsi imisi kaiken kolostrumin ennen kuin uusi vauva syntyy, on turha. Prolaktiini pääsee kunnolla tositoimiin maitoa muodostamaan vasta, kun istukka on poistunut kohdusta. Toisin sanoen kolostrumia tulee niin pitkään, että vauva syntyy ja senkin jälkeen menee keskimäärin 3 viikkoa ennen kuin maito on kokonaan muuttunut kypsäksi maidoksi.
Raskaudenaikaisesta imettämisestä ei siis ole vanhemmalle lapselle mitään haittaa, ellei haitaksi ajatella maitomäärän vähenemistä ja muun maidon määrän arvioimista. Mitä nuorempi vauva on äidin tullessa uudelleen raskaaksi, sitä tärkeämpää on pitää huolta siitä, että vauva saa riittävästi maitoa. Silloin ei enää imetysten tehostaminen riitä, kun maidon määrän väheneminen johtuu hormoneista, ei varsinaisesti rintojen toiminnasta.
Hieman minua mietityttää tuo kätilöiden tietotaso, kun eivät tällaista asiaa tienneet...