kuinka monen porukat päätti mihin kouluun menet peruskoulun jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
missmaisa, mä taas laiskottelin niin paljon ku mahdollista :D tai en mä himaan päässy vaan eka onnelan lastenkotiin ja sit omaan asuntoon :heart:
olitko sä siinä mikä oli junanradan vieressä? mä asuin siellä viikon suomen hiihtodopingskandaalin aikaan! tuli vain ne mieleen jotka oli siekkisten kans hyvissä väleissä :laugh: :kieh:

Sielä mä olin yhen kesän, mutta olin sielä vähä lähempänä pokoa. Ainola oli se perhekoti missä asuin. Mä jouduin sinne ku olin 15 ja pois pääsin 17v ja muutin sitte systerin luo Vaasaan. Asuin sielä vuoden ja sitte omaan kämppään. Kyllä oliki ihanaa päästä sieltä pois. Kyllä mäki laiskotella yritin, mutta ku valkosen hanskan kans tarkistettiin oliko pölyt pyyhitty... Kyllä monta kertaa meni kunnolla hermot :headwall: Sitte tuo perhekodin pitäjä vittuili ja testas mua sen koko kaks vuotta, onneksi jaksoin olla aikalailla kunnolla...

Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Sielä mä olin yhen kesän, mutta olin sielä vähä lähempänä pokoa. Ainola oli se perhekoti missä asuin. Mä jouduin sinne ku olin 15 ja pois pääsin 17v ja muutin sitte systerin luo Vaasaan. Asuin sielä vuoden ja sitte omaan kämppään. Kyllä oliki ihanaa päästä sieltä pois. Kyllä mäki laiskotella yritin, mutta ku valkosen hanskan kans tarkistettiin oliko pölyt pyyhitty... Kyllä monta kertaa meni kunnolla hermot :headwall: Sitte tuo perhekodin pitäjä vittuili ja testas mua sen koko kaks vuotta, onneksi jaksoin olla aikalailla kunnolla...

Sulla taisi nuoruus olla aika kaaosta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sulla taisi nuoruus olla aika kaaosta?

Millälailla kaaosta? Itse aiheutettu oli tuonnekin joutuminen :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Mä olisin kyllä saanu päättää itte, mutta loppujen lopuksi sen päätti sossut ja pohjolakoti :ashamed:

vähän näin se munki mutsi sai tahtonsa läpi :headwall:

Muhoksella tuo koulu tarjonta ei mitään huippua ollut ja en saanu mennä sille linjalle mille halusin :kieh: Ehkä nyt ajatellen oli ihan hyvä, mutta sillon kyllä kiehui |O

minäkin asuin muhoksella.. mut en kyllä hakenu sinne kouluun vaikka äiti-puoli yritti pakottaa

kyllä minä sen ihan itse päätin. enkä varmasti olis suostunut vanhempien päätökseen. ja mun lapset saa kans ihan itse päättää, mitä ja missä opiskelevat. mutta se ehto meillä on että jokaisen on esitettävä joku todistus, jolla on valmistunut johonkin ammattiin.

Mulle sanottiin vaan että johonkin on haettava peruskoulun jälkeen että kotiin et jää.No lukio ei napannu sillon ja hain sit amikseen.Ja kolme vuotta siellä opiskelin ja valmistuin kolmeen ammattiin.Mun vanhempia ei kauheesti kiinnostanut mun kouluttaminen. :(

minä itse halusin lukioon oppikoulun jälkeen ja jopa itse halusin sinne matikkalinjalle. Oma tyttöni meni lukioon ja ainevalintansa teki itse, mutta toki keskusteltiin joidenkin aineiden hyödystä yms (eli vähän ikäänkuin puhuin ympäri ottamaan saksan kuitenkin). Nyt sitten lukion jälkeen teki omat valintansa opiskelun suhteen kuten itsekin aikanaan.
Mutta vanhemmilleni kuten minullekin on selvää että on itse itsensä elätettävä eli joku ammatti hankittava tai lukioon mentävä, sillä harvalla se hyvä ja pitkäkestoinen työpaikka kuitenkaan (tai edes jonkinlainen aavistus siitä ) vielä peruskoulun jälkeen on. Eli enpä sallisi jos oma lapseni jäisi vain lorvimaan peruskoulun (tai edes lukionkaan) jälkeen

Itse sain päättää, ja tuhra olisi ollut yrittää pakotaa minua jonnekin minne en halua opiskelemaan. En näe siinä mitään hyötyä, että pakotetaan joku johonkin kouluun. Millä motivaatiolla opiskelet kun ei yhtään kiinnosta? Sitten on vanhempien mieliksi huonot paperit.

no ei päättäny, mutta toivoivat kovastikki et lukioon olisin menny et saatas meidän lähisukuun ees yks ylioppilas. Itekki olin lukioon menossa. Tosin se koulunkäynti jäikin sit siihen et tol lakilla ei niin konkreettista vaikutusta ollu.

eivät päättäneet minun kohdalla mitään, pikku veljeni kohdalla kylläkin ja pieleen meni se valinta. Tai lukiota äiti ei suositellut kun ei itse ainakaan päässyt siitä läpi, menin silti pieni pelko mielessä että pääsenkö läpi ja onneksi pääsin.

Äitini halusi, että menen lukioon.
Pidin pääni (vaikka kaikki kaverit menivät lukioon) ja
menin kauppaopistoon, isä oli varmaan päätökseeni tyytyväinen, koska oli (ja on) itse yksityisyrittäjä..
En ole katunut valintaani päivääkään. Nyt olen tradenomi.

Yritti tuo pakottaa, ja hainkin sitten "äidin iloksi" lukiopaikkaa kesällä jälkihaussa. Terveydenhuolto-oppilaitos alkoi tiistaina, lukio keskiviikkona. Tiistai aamuna, just ennenkun lähdettiin, soi puhelin ja mulle kerrottiin jotta oot päässy lukioon sisään, alkais huomenna. Sanoin että ei voi minkää, mä menen ihan muualle kouluun. En muista/tiedä tietääkö äiti tuosta puhelusta vieläkään.

En mä kyllä sekuntiakaan ole katunut, vaikka alkuun opiskelut meni pjerssiillee ja keskeytin tokalla, lorvin hetken, menin amikseen Pintakäsittelyyn, olin vuoden, jäin äippälomalle ja jatkoin TEHOssa ja nyt olen sitten valmis hoitsu.. Menihän siinä se 7v :whistle:

Vanhempien mieliksihän tuli ne koulut käytyä. Äiti suositteli kauppista ja isä lukiota, joten ne sitten kävin. (sen jälkeen oon opiskellut muutakin, mutta peruskoulun jälkeen menin tosiaan vanhempien toiveiden mukaan opiskelemaan, mikä ei ehkä ollut niin hyvä juttu, vaikka koulut loppuun kävinkin.)

Yhteistyössä