Kuinka monella on/on ollut läheinen ystävä/perheenjäsen/sukulainen, jolla vakava päihdeongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JosSanon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

JosSanon

Aktiivinen jäsen
16.12.2008
4 806
0
36
Eli kysymys tulikin otsikossa.. Minkälaisissa väleissä olette kyseiseen henkilöön? Oletteko auttaneet häntä jotenkin, jos olette niin miten?

Minulla on läheinen, jolla on paha päihdeongelma (huumeet), en halua edes tietää miten kauan ja kuinka paljon hän on vetänyt kamaa. Hän on tuottanut monelle meistä pettymyksiä, valehtelemalla meille monista asioista ja varastanut meiltä mm. rahaa ja koruja.

Monet perheestäni on katkaisseet välit kyseiseen henkilöön ja kehoittaneet muakin olemaan vastaamatta hänen viesteihin, mutta mä en pysty. Ja nää viestit usein sisältää vain "voisitko antaa rahaa...". Usein vastaankin, että mulla ei ole rahaa ja tämä on totta. No nyt maanantaina tää lähetti taas viestin, että voisinko antaa muutaman kympin ja päätin, että tällä kertaa annan, tänään.

Päätin, että vien ne rahat sille henkilökohtaisesti.. ei olisi pitänyt. Se näky oli niin järkyttävä, että rupesin itkemään samantien kun näin hänet ja itken vieläkin. Olen viimeksi nähnyt hänet jouluna ja siitäkin on menty alaspäin ja lujaa. Nyt hänelle on järjestäytymässä hoitopaikka, ainakin oman kertomansa mukaan. Haluaisin niin uskoa ja toivoa, että hän vielä selviytyisi tuosta, muuten näen hänet seuraavan kerran varmaan hänen hautajaisissaan.

Vitsi, että on paska fiilis! :'(

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Isälläni on erittäin vakava alkoholiongelma, en ole missään tekemisissä hänen kanssaan. Enkä ole apua tarjonnut, koska hän on luvannut mm tappaa minut.

En antaisi päihdeongelmaiselle rahaa, vaan yrittäisin tukea ja kannustaa menemään hoitoon. Ja kaikki apu olisi joko käytännön apua tai sitten ruokaa, vaatetta.

Niin mullekin monesti sanotaan, että ala anna rahaa, mutta mutta.. mä haluan uskoa, että se käyttäis ne ruokaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Nepsutin:
Isälläni on erittäin vakava alkoholiongelma, en ole missään tekemisissä hänen kanssaan. Enkä ole apua tarjonnut, koska hän on luvannut mm tappaa minut.

En antaisi päihdeongelmaiselle rahaa, vaan yrittäisin tukea ja kannustaa menemään hoitoon. Ja kaikki apu olisi joko käytännön apua tai sitten ruokaa, vaatetta.

Niin mullekin monesti sanotaan, että ala anna rahaa, mutta mutta.. mä haluan uskoa, että se käyttäis ne ruokaan..

Kyllä sinä varmaan sisälläsi tiedät mihin se raha menee. Ja onhan se todella kamalaa, kun välittää toisesta ihmisestä ja näkee miten luisuu alaspäin, eikä häneen saa mitään otetta. Mutta sanon sen, että parempi niin, että sitten annat sitä rahaa, menee mihin menee kuin että hylkäisit hänet. Jos ja toivotaan, että kuitenkin sieltä pohjalta nousee, niin se on paljon helpompaa jos on joku jonka takia sieltä nousee. Eikä vaan ne huume tai alkokaverit, joilla ne samat jutut pyörii päivästä toiseen.

Äidilläni on/oli alkoholiongelma, on ollut nyt raittiina puolisentoista vuotta. Ollaan läheisiä, koska olemme selvittäneet ongelman juurta jaksain (hän tahollaan ja yhdessä sitten siltä osin mikä on vaikuttanut äiti- tytär suhteeseemme- roolijaot, pelko, luottamattomuus, ahdistus yms)... On vauvalleni mahdottoman ihana ja mahtava mummi, tosin tietää sen että joskus jos repsahtaa, ei tyttöä tarvitse paikalle odotella. Hyvältä kuitenkin näyttää nyt.

minulla molemmat vanhemmat alkoholisteja. Toivottavasti sinun sukulaisesi pääsee sinne hoitoon. Rahaa ei olisi minunkaan mielestä kannattanut antaa vaan ihan vaikka ruokaa tms. mitä hän tarvitsis. Mutta ei mun mielestä selän kääntäminenkään kaikkein paras vaihtoehto ole.

isäni on alkoholisti, ollaan tekemisissä, nähdään joka viikonloppu kun mennään lasten kanssa sinne. eihän se kivaa ole lasten kanssa mennä kun isä on kännissä mut äitiäni meen kattomaan. pienenä olen kattonut kun isä on äitiä hakannut jaolen soittanut aina poliisit hakemaan isän pois ja äiti on seuraavana aamuna hakenut isän takas kotiin. erota äiti ei ole voinut meidän lasten takia. en olis varmaan missään tekemisissä isän kanssa jos äiti ja isä olis eronnu.

Eräällä lähisukulaisellani on päihdeongelma mutta hyvin paljon olemme tekemisissä hänen selvinä päivinään. En ole rahaa lainannut, vain itse ostanut esim lääkkeitä tai tupakkaa hänelle jos tarvis. Hoidoissa on käynyt, mutta aina palannut samaan tilanteeseen. Nykyään on tosin vähän taas pääsemässä jaloilleen.

Mä en pidä kuitenkaan tämän kanssa juurikaan yhteyttä juuri sen takia kun on varastanut multa useita satoja euroja ja muutenkin ollaan erkaannuttu jo vuosia sitten.. Mä ajattelin ensin kanssa, että jos olisin käynyt kaupassa sille, mutta päätin sitten antaa rahana, menköön mihin meneen mutta ainakin voin yrittää ajatella, että hän kävisi edes jotain pientä syötävää ostamassa itselleen.. Ja toinen miksi annoin rahaa, on ihan sekin syy, että saisin hetken olla "rauhassa" hänen viesteiltään, mua rupeaa niin kauheasti aina ahdistamaan kun saan siltä viestin..

Isäni on alkkis ja rahaa en sinänsä sille hirveästi ole antanut,enimmäkseen olen käynyt kaupassa ja ostanut sille ruokaa.
Kuitenkin hän kuukausittain maksaa mulle rahapäivänä niitä takaisin,joten mä "lainaan" sille rahaa ilman korkoa.

Mä en pidä kuitenkaan tämän kanssa juurikaan yhteyttä juuri sen takia kun on varastanut multa useita satoja euroja ja muutenkin ollaan erkaannuttu jo vuosia sitten.. Mä ajattelin ensin kanssa, että jos olisin käynyt kaupassa sille, mutta päätin sitten antaa rahana, menköön mihin meneen mutta ainakin voin yrittää ajatella, että hän kävisi edes jotain pientä syötävää ostamassa itselleen.. Ja toinen miksi annoin rahaa, on ihan sekin syy, että saisin hetken olla "rauhassa" hänen viesteiltään, mua rupeaa niin kauheasti aina ahdistamaan kun saan siltä viestin..

Mutta valitettavasti hän voi ajatella, että jos annat rahaa kun tarpeeksi pommittaa sinua, niin sitä sitten saa samalla konstilla myös lisää. Koeta nyt viheltää peli poikki ja sanot, että voit olla muuten avuksi, mutta rahaa ei tipu enää.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Isäni on alkkis ja rahaa en sinänsä sille hirveästi ole antanut,enimmäkseen olen käynyt kaupassa ja ostanut sille ruokaa.
Kuitenkin hän kuukausittain maksaa mulle rahapäivänä niitä takaisin,joten mä "lainaan" sille rahaa ilman korkoa.

Joo, alkuun mullekin nää viestit alkoi "voisitko lainata.." mutta nykyään ne on "voisitko antaa".. ikinä en ole penniäkään saanut takaisin, en ikinä. Ja kyllähän mä sen tiedän, että en niitä tule saamaankaan.

Järkytyin kyllä todella tuosta tapaamisesta, rupesin samantien itkemään ja tämä kyseinen henkilökin alkoi itkemään ja lupaili menevänsä hoitoon.. On tää kyllä ihan perseestä.

Mutta valitettavasti hän voi ajatella, että jos annat rahaa kun tarpeeksi pommittaa sinua, niin sitä sitten saa samalla konstilla myös lisää. Koeta nyt viheltää peli poikki ja sanot, että voit olla muuten avuksi, mutta rahaa ei tipu enää.

Niin ja Nepsutin,jos sä haluat jatkossa sitä auttaa,niin käy kaupassa ja osta sillä ruokaa ennemmin :hug:

Ei siitä enää kuulu pitkään aikaan, näin se aina menee. Tosin äsken laitto viestiä ja kiitteli vielä avusta. Kai mä olen hyväuskoinen hölmö, viime aikoinan olen aina kieltäytynyt antamasta rahaa, mutta nyt sorruin taas.

Isäni on alkoholisti, ei olla oltu tekemisissä 15 vuoteen.

Veljeni on narkomaani. Pidetään yhteyttä ja ollaan ihan läheisissä väleissä. Välillä otan etäisyyttä, sen verran rankkoja asioita että ei meinaa mulla pää kestää toisinaan. Hän ei ole minua tai muitakaan perheenjäseniämme kohtaan ollut väkivaltainen tai vastaavaa, sitten varmaan menisi välit poikki jos sellaista tapahtuisi.

Ihmistä voi rakastaa vaikkei tekojansa hyväksyisikään.

Veljeni on monta kertaa kertonut minulle, kuinka perheemme läheisyys on ainut asia joka on pitänyt hänet vielä toistaiseksi elävien kirjoissa.

Rahaa ei anneta, ruokakasseja olemme äitini kanssa joskus veljelleni vieneet. Vähän kaksipiippuinen juttu; aina löytyy jostain kiven alta rahaa vetää pää sekaisin mutta ei täyttää mahaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:

Joo, alkuun mullekin nää viestit alkoi "voisitko lainata.." mutta nykyään ne on "voisitko antaa".. ikinä en ole penniäkään saanut takaisin, en ikinä. Ja kyllähän mä sen tiedän, että en niitä tule saamaankaan.

Järkytyin kyllä todella tuosta tapaamisesta, rupesin samantien itkemään ja tämä kyseinen henkilökin alkoi itkemään ja lupaili menevänsä hoitoon.. On tää kyllä ihan perseestä.

Onhan se ikävää,mäkin olen vähän yrittänyt päästä siitä tunteesta irti etten huolehtisi sitä asiaa liikaa,toki jatkossakin ostan ruokaa jos on tarvis,mutta en käteistä anna. =)

Alkuperäinen kirjoittaja jenma:
isäni on alkoholisti, ollaan tekemisissä, nähdään joka viikonloppu kun mennään lasten kanssa sinne. eihän se kivaa ole lasten kanssa mennä kun isä on kännissä mut äitiäni meen kattomaan.

Minunkin isäni oli alkoholisti ja lääkeriippuvainen. Ei ole enää, koska teki itsemurhan. Ja minun on pakko myöntää, että se oli helpotus, sillä sellaisen ihmisen lähelle en lapsia olisi halunnutkaan. Isäni kielsi aina ongelmansa, joten ei hän siitä olisi mitenkään voinut parantuakaan. Nyt äitini saa nauttia lapsenlapsistaan eikä hänen tarvitse huolehtia isästäni (joka onneksi ei ollut fyysisesti väkivaltainen, mutta henkistä väkivaltaa harjoitti kyllä).