Kuinka lopettaa imettäminen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja susanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

susanne

Vieras
Ajattelinpa minäkin nyt kysyä, kun täällä ollut imettämisestä muutenkin puhetta... Otsikossahan tuo kysymys onkin..että kuinka lopettaa imettäminen? Vauva on kohta 9kk ja menen takaisin töihin 3kk päästä ja pitäisi saada imetys loppumaan ennen sitä. Sitä vaan oon miettiny, että kun sitä maitoahan tulee koko ajan lisää, jos sitä rinnasta ulos otetaan, niin millä sen saa loppumaan?? Mulla kun ainakin rinnat vaan täyttyy ja täyttyy ihan kivikoviksi, jos tulee pidempää taukoa imettämiseen, niin pakkohan niitä on tyhjätä. vauva on rinnalla aamulla, pari kertaa päivällä ja illalla.

Minä jätin yhden kerran kerrallaan pois. Ja niin menin aina viikko pari ja sitten seuraava kerta. Mutta olen kyllä imettänyt puoli vuotta töihin menon jälkeenkin, alkuun aina aamuisin, töistä tullessa ja iltaisin, sitten jätin päiväimetyksen pois, sitten aamuimetyksen, ja nyt olen jättämässä iltaimetystä pikkuhiljaa.

vähennä imetys kerrallaan pois, näin maidontuotanto vähenee vähitellen.. joskus tietty rinnat voi tuntua kovilta, mut koita kestää, kyllä ne tyhjenee pikkuhiljaa..

Miksi pitää saada imetys loppumaan ennen töihin lähtöä?
Mä olen imettäny keskimmäistä1,5 vuotta ja nuorinta 2 vuotta ja kyllä molemmat oli yökylässäkin imetys aikana. Kun syö hyvin muuta, se imetys on vaan semmoinen lisä (ja tietty äidille äärimmäisen helppo ja aina mukana kuylkeva välipala)
Mä lypsin painamalla peukalolla sitä kohtaa, jossa oli kova kipeä möykky, kunnes möykky tyhjeni, jos olo tuli tukalaksi.

ja tosiaan, voithan sä imettää vaikka aamuin illoin vielä töissä käydessäkin! kyllä rinnat tottuu ja maidontulo tasaantuu niin että rinnat ei työpäivän aikana ole kivikovat maidosta.

Joo no lähinnä tota rintojen täyttymistä oon ajatellu..se kun on vaan niin tukalaa kun ne täyttyy ihan kivikoviksi, eikä sitten töissä ole mahdollista välillä lähteä vessaan niitä tyhjäilemään silloin kun olisi tarvetta.

Vähennät yhden imetyksen kerrallaan. :) Eli jos nyt ois sanotaanko 4x/pv, niin ensin vähennät kolmeen ja sitten niin pitkään, kunnes se tuntuu hyvältä eli maito ei enää pakkaudu, vähennät kahteen ja taas odotat, että maito ei pakkaannu ja sit yhteen ja sit vasta jätät pois.

Pientä pakkautumista täytyy alkuun sietää eikä kannata ihan tyhjäksi tissiä vetää. Mutta tolleen onnistuu.

Tosin itse jouduin lääkekuurin vuoksi tekemään niin, että hoidin koko homman pumpulla. Sekin toimi tosi hyvin. Loppui kahdessa viikossa maidontulo. :) Ekat kolme päivää oli vähän tuskallisia, mut aina kun kävi liian täydeksi, pumppasin koko tissin tyhjäksi. Sit taas pidensin pumppuväliä tunnilla, kahdella, sit menikin jo viistuntia ja lopulta pari päivää, pari viikkoa ja sit ei ole tarvinnu pumpata enää lainkaan.
Eikä tullu tulehduksia.

kyllä ne rinnat tosiaan tottuu siihen, ei tarvi työpäivisin kärsiä! itse vähensin aikanaan heti kerrasta päiväimetykset pois ja jätin aamu+iltaimetyksen vaan. rinnat tottui muutokseen noin viikossa. :)

Yhteistyössä