Kuinka kauan voi olla 1-2 vuotias lapsi erossa äidistään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä 30v nainen. Koko ikäni olen kärsinyt käsittämättömästä hylkäämisen pelosta. Äiti jätti minut 10kk iässä hoitoon kummitädille, joka asui samassa kiinteistössä mutta omassa asunnossa. Nyt vasta olen itkenyt asiaa kun käsitin kuinka olen siitä traumatisoitunut. Ja kuinka paljon se minua aikanaan elotti/suretti. :(
Ja sullaon muuten ollut stabiili ja rauhallinen elämä? Ihanne koti, turvaisa ja rauhallinen? Että mikään muu ei ole taustalla kuin se ettämsinut kerran jätettiin vieraalle?

Mulla ei ole tuota vaikka vietin elämästäni aika jakson 11kk-1v3kk sairaalassa pääasiallisesti muiden hoidettavana. Vaihtuvien hoitajien. Toki vanhemmat oli läsnä liki joka päivää. Silti eipä tässä mitään hylkäämisen pelkoa ole ollut. Mutta toisaalta mun koti on aina ollut turvallinen, vanhempien välit hyvät jne.

Mä en siis usko että lapsen jättäminen hoitoon vieraalle aiheuttaa traumaa - jos lapsen perusturvallisuus muun elämän osalta on kunnossa.

Onko viikko liian pitkä aika? Jos äiti käy töissä tai opiskelee muualla ja näkee pientä vain viikonloppuna? Entä jos äiti on viikon tai kaksi lomalla?

On!!!!! Koska niin pieni lapsi voi luulla että äiti on jättänyt hänet kokonaan eikä tule hakemaan häntä.ollenkaan varsinkin jos jättää lapsen sellasen ihmisen luo jonka lapsi on tavannut vain muutaman kerran!!! Että EI kannata jättää semmosen ihmisen luokse!!!!!!

Itselläni on se periaate, että niin kauan kun lapseni ei osaa puhua kunnolla, en vie häntä hoitoon yöksi pois kotoa. 1,3vuotias lapseni on ollut muiden hoidettavana max 4 tuntia ja silloinkin omassa kodissa.
Tarkempi pitäisi vanhempien olla kun lastaan hoitoon laittaa. Kun lapsi on niin pieni, ettei pysty edes kertoa, jos jotain ikävää on sattunut. Toinen erityisen tarkka vahtimisen aika on kun lapsi alkaa lähestyä murrosikää, silloin alkaa pervot kiinnostua. Jos ihmisellä ei itsellään ole lapsia, niin en myöskään luota ihan yhtä paljon.

Riippuu lapsesta. Jos lapsi on ollut aiemmin hoidossa ja ei vaan kahestaan äidin kanssa, voi pärjätä hyvin ilman äitiä tutussa ympäristössä, turvallisessa hoidossa viikon. Itelläni reilu vuosikas poika ja olen n 3 pv/ vko poissa tïden vuoksi. Poika päivät hoidossa ja illat kotona isällään ja hyvin pärjäävät. Oli just 5 pv mummolla, kun olin miehen kanssa lomalla. Ei pidä tehä siitä äitiroolista korvaamatonta!!!!!
Ihan sama tekeekö siitä roolista korvaamatonta vai ei, se vain on sitä.

Täältä kun kysyt ni ei ollenkaan =) Mut kyl meillä 2v oli jo viikon mummon kanssa mökillä.Eikä tuo mitään traumoja oo saanut...niin likka on nyt 13v eikä edes muista niitä aikoja :D
No ei sen ikäinen yleensä muista mitään samalla tavoin kuin isommat, mutta ei se sitä tarkoita että ei saisi traumaa. Lihasmuistiin jää kaikki kokemukset, niin hyvät kuin huonotkin ja aiheuttaa traumoja, ihminen ei vain löydä traumoillensa syytä koska ei muista. Ja voin kertoa sulle myös sen, että sä tuskin tiedät teinis pään sisältöä niin että voit väittää ettei traumoja ole.

Selviäväthän ne 1-2-vuotiaat päiväkodissa eli aika monta tuntia viikossa erossa vanhemmista. Toki yleensä aamuisin/iltaisin edes muutaman tunnin näkevät vanhempia. Itse en kyllä millekään viikon lomalle lähtisi ilman lapsia, kun sellaisia on hankittu, mut jos opiskelut tms. vaatii niin on niitä lapsia ennenkin muutkin hoitaneet kuin äiti. Voisiko lapsen ottaa mukaan opiskelupaikkakunnalle jotta eroaika ei olisi niin pitkä? Lapselle toki ei eroa onko viikon ero töiden tai loman takia.

Yhteistyössä