Kuinka kauan vanhempi saa olla mukana päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
2,5 vuotias lapseni aloittaa pian päiväkodin. Ei ole juuri muualla ollut kuin kotona eli muutos saattaa olla aika suuri. Kuinka paljon vanhempi saa olla siinä alussa mukana päiväkodissa? Lapseni innostuu kyllä leikkeihin muiden kanssa jos olen jossain lähettyvillä. Eli onkohan yleensä mahdollista jos äiti on aamupäivän mukana ensimmäisinä päivinä?

Entä saako päiväkodissa yleensä totutella/tutustua jo ennen varsinaisen hoidon alkua? Vai saako sinne mennä vasta kun virallinen hoito alkaa?

Itse vastaisin, että älä nyt kovinkaan monena aamuna ole mukana. Tilannehan ei ole todellinen. Siis että äiti olisi mukana. Tyttäresi saattaa käyttäytyä reippaastikin, kun itse et ole mukana. Hän on jo "iso" tyttö.

Me käytiin useamman kerran tutustumassa päiväkotiin sisällä ja ulkona ennen hoidon aloittamista. En tiedä, onko siinä jotain rajoituksia, minkä verran saa olla mukana, mutta en kyllä usko, että on. Kannattaa kysyä päiväkodista. Hoitosuhteen pitää olla alkanut, jotta lapsen voi jättää hoitoon yksinään esim. pariksi tunniksi. Suosittelen, että aloittaisitte lyhyistä jaksoista itsekseen, vaikka aamupalasta lounaaseen ja sitten pidentäisi päiväuniin jne asti. Kaikille tämä ei tietysti ole mahdollista. Juttele päiväkodin henkilökunnan kanssa mietteistäsi. Et ole ainut vanhempi, joka näitä pohtii.

Itse vastaisin, että älä nyt kovinkaan monena aamuna ole mukana. Tilannehan ei ole todellinen. Siis että äiti olisi mukana. Tyttäresi saattaa käyttäytyä reippaastikin, kun itse et ole mukana. Hän on jo "iso" tyttö.

Totta. Lapsi voi olla todella hämmentynyt siinä vaiheessa, kun äiti ei enää jääkään hoitoon, koska siihen asti hän on luullut, että äiti on aina mukana.

Kiitos vastauksista. Otan kyllä toki lähempänä yhteyttä päiväkotiin ja kysyn asioista, mutta olisi kiva tietää miten yleensä on ollut.

Työni puolesta minulla olisi alkuun mahdollisuus pitää lasta hoidossa lyhyemmän aikaa ja olla itse mukana. Haluan lapselle pehmeän laskun eikä mitään shokkitilannetta. Olen nähnyt hoitoon vietyjä lapsia, jotka itkevät päivät pitkät ja ovat ihan traumatisoituneita.

Meillä olisi suositus ollut, että 2 viikkoa tutustumista ja vanhempi mukana päiväkodissa ainakin osan päivästä. Aluksi koko päivän. Viikko saatiin järjestettyä. Viimesen tutustumispäivän oli jo yksin. Vähitellen pidennettiin siis päiväkodissa yksinoloa ilman vanhempaa ja päivää yleensäkin.

Näin on, että aluksi kannattaakin tosiaan olla siellä jonkun aikaa. Oma lapseni aloitti samanikäisenä ja kerroin hänelle kyllä hyvin selvästi, että äiti menee sitten töihin ja toisen aikuiset hoitavat häntä siellä. Sitten äiti hakee. Lapsi sisäisi tämän hyvin ja tuntui sitten hieman ihmettelevänkin, kun jäin sinne hengailemaan... Ennemmin taisin siellä olla niinä parina aamupäivänä ihan siksi, että itse samalla selkeästi näin sen touhun ja pystyin ikään kuin kuvittelemaan lapseni sinne. Miten ruokaillaan jne. mitä milloinkin tehdään. Mutta lapsen kannalta se sopeutuminen voi olla jopa hitaampaa, jos vanhempi jää sinne liian pitkäksi aikaa.

[QUOTE="vieras";24809262]Meillä olisi suositus ollut, että 2 viikkoa tutustumista ja vanhempi mukana päiväkodissa ainakin osan päivästä. Aluksi koko päivän. Viikko saatiin järjestettyä. Viimesen tutustumispäivän oli jo yksin. Vähitellen pidennettiin siis päiväkodissa yksinoloa ilman vanhempaa ja päivää yleensäkin.[/QUOTE]

No se olisi jo enemmän kuin tarpeeksi :)

Haluaisin kyllä olla mukana jo siksikin, että näen miten lapsi siellä pärjää ja miten osaa solmia sosiaalisia suhteita (on ainoa lapsi) ja että ei heittele muita leluilla tms. Ja samalla näkisi päiväkodin ihmisten toiminnan ja miten ruokailut jne. hoituu. Olen itse aikoinaan ollut 2 päivää päiväkodissa lapsena ja kuulemma niin shokissa, että minut otettiin sieltä pois. Vanhemmat vain tökkäsivät sinne hoitoon ja itkin siis ne 2 päivää aivan hysteerisenä. Olin jotain 3-4 vuotias ja muistan vieläkin :(

No se olisi jo enemmän kuin tarpeeksi :)

Haluaisin kyllä olla mukana jo siksikin, että näen miten lapsi siellä pärjää ja miten osaa solmia sosiaalisia suhteita (on ainoa lapsi) ja että ei heittele muita leluilla tms. Ja samalla näkisi päiväkodin ihmisten toiminnan ja miten ruokailut jne. hoituu. Olen itse aikoinaan ollut 2 päivää päiväkodissa lapsena ja kuulemma niin shokissa, että minut otettiin sieltä pois. Vanhemmat vain tökkäsivät sinne hoitoon ja itkin siis ne 2 päivää aivan hysteerisenä. Olin jotain 3-4 vuotias ja muistan vieläkin :(

Kyllä ne 5-vuotiaatkin vielä voivat toisaan heittää tavaroilla vaikka tietävät että se on kiellettyä :) Ei sinne äitiä sitä varten tarvita, kyllä hoitajat osaavat kieltää...

Mutta minusta lapsen pitää olla hoitosuhteessa silloin, jos ajattelet jättäväsi hänet ekoja kertoja hoitoon vähäksi aikaa yksin. Järkevintä on minusta se, että varaat hoidon riittävän aikaisin alkamaan, jotta voitte ottaa pehmeän alun hoitoon. Itse varasin kylläkin vain 3 päivää, jolloin olin täysin vielä lomalla ja sen jälkeen mulla oli mahdollisuus tehdä lyhyempää päivää.

Omalla kohdalla muksu ei välittänyt äidin läsnäolosta vaan lähti heti muiden mukaan ja suunnitelmani menivät nopeasti uusiksi kun huomasin välittömästi istuvani yksin tyhjässä huoneessa... Joten mä lähdin pariksi tunniksi shoppailemaan ja tutustuminen meni heti putkeen. Eka päivä oli tarkoitus pitää 2h, seuraavana puoli päivää lounaan kanssa ja kolmantena mentiin vielä päiväunillekin hoitoon. Käytännössä oli paikalla vain ekana päivänä - tilanne toki olisi muuttunut jos ongelmia olisi tullut.

Yhteistyössä