Kuinka kauan vauvan vatsavaivat voi kestää???

Meillä on 3 kk:n ikäinen poika, jolla on edelleen vatsavaivoja. Vaivat alkoivat viikon ikäisenä ja olivat pahimmillaan 6 viikon ikään saakka. Kävimme vyöhyketerapiassa, joka kyllä auttoi mutta uskoisin ajan tehneen tehneen tehtävänsä. Relat ja Cuplaton ovat olleet käytössä koko ajan. Kaksi päivää sitten Cuplaton loppui ja ajattelin ettei sitä enää tarvita. Sen jälkeen poika on selkeästi ollut "tuskaisempi", vaikkakin vaivaa on ollut koko ajan muutenkin (ähinöitä, kivikova vatsa tunusteltaessa, kakka hukassa, vetistä kakkaa jne).

Kysymys kuuluukin, voiko nämä vieläkin olla niitä perusvaivoja, joita vauvoilla saattaa olla vai pitäiskö mun alkaa epäillä näiden liittyvän muuhun esim. allergiaan? Pojalla on otsassa ihottumaa, joka lähtee muutamaksi päiväksi pois kortisonilla, sen yhteyttä vatsavaivoihin oon kyllä epäillyt. Jos tuo nyt olis allergiaa niin mikä olis seuraava askel?

Tietääkö kukaan onko haittaa jos ostan jälleen uuden Cuplatonin ja lykkään sitä poikaan vielä yhden putelin ajan? Sais helpotettua pienen oloa edes hiukan :/ .

Huolestunut Iines
 
Jos vain mahdollista, ottaisin yhteyttä joko neuvolalääkäriin tai yksityiseen lääkäriin (yleensä asia nopeutuu yksityisellä puolella) maitoallergian poissulkemiseksi. Ihottuma kielii allergiasta tai atooppisesta ihosta, mutta vääntelehtiminen, varsinkin "selkä kaarelle"- oireet, vihreähkö löysä kakka ovat merkkejä maitoallergiasta. Mä ainakin kävisin samantien näyttämässä ja vaatimassa testejä (jotka tässä iässä ovat aina vähän niin ja näin.. mutta silti), koska pääasiassa haluaisin lapsen oireet helpottamaan kunnolla. Toki Cuplatonkin on hyvä, jos helpottaa.. itse ainakin yrittäisin sinne lääkärille oireiden POISTAMISEKSI.

Koittakaahan jaksella :hug:
 
Meillä tytöllä, 1kk+1pvä, on tuollaista ähinää ja puhinaa ihan muutenkin, en ainakaan ole osannuut epäillä muuta kuin perusvatsavaivoja :/ Rela-tipat käytössä ja tuntuvat toimivan...tai sitten vaan halutaan uskoa niin ;)
Nyt tosin on tyttö viime öinä ollut jotenkin aiempaa tuhisevampi (=vatsavaivaisempi) yms., piti viimekin yönä nostaa pystyyn ja röyhtäyttää, silitellä alaselkää, masua jne. kunnes uni taas tuli silmään ...saas nähdä, mitä tuleman pitää :eek: Onneksi päivisin kaikki on ok :) eikä masu tunnu kummemmin vaivaavan.
 
unnanäiti- 5vk ikäiselle toi on kai ihan normaalia vielä..(?). meillä oli ekat pari kk pelkkää ähkimistä :D Yritä siinä sitten pulautusten väristä, naaman kurttuisuudeta jne. arvioida mikä nyt on vialla.
Sen takia ehdotin maitoallergiaa, koska laps on jo 3kk vanha ja ihottumaa..
 
Neuvolassa oon jutellut noista oireista. Ihottuma on kuulemma hormoninäppyä ja on yleisempää että on vatsavaivoja kuin että ei olisi :/ . Vetinen kakka sai selityksen, että kun on päiviä väliä niin ei ole mitään ulostultavaa, kun lapsi syö rintamaitoa.

Esikoisellamme on atooppinen iho joka alkoi oirehtimaan just otsan ihottumalla. Hänellä ei ole allergioita, ne on testattu. Hänellä vaan ei ollut vatsaoireita, joten oon aikas kokematon tämän kanssa. Välillä tuntuu, että oon ylihuolehtivainen ja kuvittelen oireet pahemmaksi kun ne on...
 
Elppa ...niin olenkin mielessäni miettinyt, ettei syytä suurempaan huoleen ole :) ...hyvä kuulla saman suuntaisia ajatuksia!
Täytyy vaan yrittää luottaa omaan vaistoonsa vauvansa suhteen...silti vaan tulee aina välillä mieleen ajatus, että entäs jos...?
 
Meillä 4 kk ikäinen tyttö ja vatsavaivoja on - kovasti ilmavaivoja. Noin kuukauden ikäisestä alkaen aloitettiin Cuplaton, mutta lopetin sen antamisen n. 2 kk iässä, sillä minusta tuntui, että meillä Cuplaton aiheutti kovempia ilmavaivoja (?). Samaan aikaan aloitin Relatipat ja auttoi vähän. Nyt maanantaina neuvolatäti ehdotti, että voisin kokeilla vähän aikaa ilman Relatippoja. Jonkulla oli niistäkin tullut ilmavaivoja, vaikka yleensä tietty on just toiste päin. Vielä en ole huomannut eroa kun kaksi päivää on oltu ilman.

Neuvolatäti sanoi, että vielä ihan normaalia 4 kk iässä, että vatsavaivoja on. Tuntuu, että meidän vauvaa ne vaivaavat lähinnä vain iltaisin. Silloin vetää selkää kaarelle ja itkee, mutta vain hetkittäin. Uskoisin, että sen aikaa mitä ilma kulkee suolistossa. Ulostulo auttaa. Kakkaa joka päivä monta kertaa. Allergialääkärille ei mennä ellei yhtäkkiä ala tosissaan vaivaamaan...

Välillä on ollut ihottumaakin aika paljon kasvoissa, mutta nyt taas parempi - oikeastaan tosi hyvä. Kuiva vähän, mutta siihen auttaa perusvoide. Oma ruokavalioni on pysynyt mielestäni koko ajan samana (vauva täysimetyksellä), joten allergioihin en osaa yhdistää.

Uskon, että kyse on ns. normaalista vauvojen suoliston kehittymättömyydestä, ja menee ajallaan ohi. Toisilla kestää kauemmin kuin toisilla. Jostain olen lukenut, että ihmisen suoliston toiminta ei ole vielä täysin "valmis" alle 3-vuotiailla!!!
 
Chamorphis
Meillä poika lähentelee puolta vuotta ja edelleen silloin tällöin tulee vatsavaivoja. Käytössä on ollu useamman kuukauden jo Relat ja Disflatyl... Nyt oon kuitenkin pystynyt juomaan kahvia kun aiemmin poika huusi pää punasena sit kun olin kahvia juonu.
 

Meillä oli vatsavaivoja yli 7kk ikään asti. Noiden kuukausien aikana allergiat sun muut tutkittiin ja vasta tosi myöhään selvisi, että vatsassa olikin clostridium difficile bakteeri, jonka tyttö oli saanut antibioottikuurista alle viikon ikäisenä. Sai lääkityksen ja nyt ei vaivaa.
 
Meillä kakkosen vatsavaivat ovat helpottaneet asteittain vasta noin 1v 2kk ikäsestä lähtien....vaivat alko 3-viikkosena :/ pojalla oli maha periaatteessa koko ajan ihan sekasin, löysää tavaraa tuli välillä kolmekin kertaa tunnissa, useempi kerta vuorokaudessa ja kiinteitten myötä jos ei ollu löysällä niin sitten kivikovana. Vaivat johtu laajoista ruoka-aineallergioista (tai herkkyyksistä kai tässä vaiheessa) ja refluksista, tuohon 1v 2kk ikäseks asti pojalle ei sopinu ku 8 eri ruoka-ainetta: bataatti, riisi, kana, possu, nauta, persikka, ananas ja aprikoosi. Nyt poika on nippanappa 1v 8kk ja periaatteessa kaikki muu sopii paitsi tavalliset maitotuotteet ja maitoa sisältävät tuotteet, eli homma on helpottanu huomattavasti.

Apua ollaan saatu ihan lastenlääkäriltä, neuvolasta saatiin lähete sinne vihdoin viimein....kannattaa olla tiukkana, jotta saa asiat rullaamaan ja lapselle apua! Parempi mennä turhaan ku miettiä, mitä pitäis tehdä!
 
Meillä mahavaivat kestivät tasan 2 kuukautta (poika nyt 3,5 kk). Cuplatonia annan edelleen, Rela-tippoja kokeilin, ensin tuntui että auttoi (pari päivää) ja sitten tuntui vaivat taas pahenevan reilusti joten neuvolan tädin kehotuksesta jätin Relat pois ja heti helpotti. Jätin tuolloin pois myös karkinsyönnin ja limsanjuonnin, kahvin vähensin yhteen kuppiin päivässä, tällä uskoisin olevan vaikutusta myös.
Mäkin uskon että kyse on vain suoliston kehittymättömyydestä, toisilla helpottaa nopeammin...
Jaksamisia sinne!
 
meillä "normaalit" vatsavaivat ja koliikki (mitään allergioita, refluksia tms. ei ollut) kestivät 4kk ikään asti. Sitten loppui kuin taikaiskusta ja kakankin koostumus muuttui, vaikka koko ajan oli pelkällä imetyksellä.
 

Yhteistyössä