Kuinka kauan 6-vuotias voi olla yksin kotona/ voiko olla yhtään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nappi

Vieras
Minun 6-vuotias tyttöni ei aina haluasi lähteä kauppaan yms mukaan. Voiko hänet jättää yksin kotiin, esim 30min? Onko liian nuori? Tyttöön kyllä luotan mutta.. miten te muut olette toimineet??

Loppuvuodesta syntynyt kuopus oli koulun aloittaessaan 6 v ja oli aamulla ja iltapäivällä muutaman tunnin yksin kotona. Alettiin harjoitella yksin oloa vuotta aikaisemmin. Mun mielestä voit ihan hyvin jättää lapsen puoleksi tunniksi kotiin.

Meidän ekaluokkalainen käy iltapäiväisin kerhossa ja tulee sieltä kotiin vasta samaan aikaan kuin minäkin. Mutta kun koulu alkaa yhtenä päivänä vasta klo 10 ja kahtena päivänä klo 9 ja itse on lähdettävä töihin klo 8 niin kyllä eskarilaisen kanssa viimeistään kannattaa alkaa harjoittelemaan sitä yksinoloa. Meillä oli syksy yhtä h---vettiä kun tyttö ei olisi uskaltanut jäädä kotiin yksin.

Tyttö tosiaan täyttää tänä vuonna 7v. Eli voin jättää hänet hetkeksi kotiin, kiva juttu :) Niin ei tarvitse tyttöä väkisin raahata lähikauppaan mukaan. Kuinka monella on jo oma puhelin? Vai onko teillä kotipuhelin jolla tyttö tavoittaa vanhemmat?

15min meillä, pihatöiden tai vauvan nukutuksen ajaksi voi jättää pidemmäksi aikaa (kun oon itse lähellä). On aika järkevä kaveri, mutta menee täysin lukkoon yllättävissä tilanteissa. En kyllä voisi kuvitella että jäisi kauppareissun ajaksi

Minä en ymmärrä tätä ylihysterisointi "no enpä kyllä jättäis vielä 6 vuotiasta" yms. Miten ihmeessä ennen vanhaan pärjättiin? Sillon monesti sillä 6-vuotiaalla oli vielä pienempi / pienempiä sisaruksia siinä hoidettavana eikä ollu kännyköitä!

Alkuperäinen kirjoittaja voi jessus:
Minä en ymmärrä tätä ylihysterisointi "no enpä kyllä jättäis vielä 6 vuotiasta" yms. Miten ihmeessä ennen vanhaan pärjättiin? Sillon monesti sillä 6-vuotiaalla oli vielä pienempi / pienempiä sisaruksia siinä hoidettavana eikä ollu kännyköitä!

Onko se sitten tavoiteltavaa että lapset heitteillä? Ei 6v osaa olla vastuussa vielä pikkusisaruksistaan, vasta opettelee hiljalleen vastuun ottoa itsestään! Hyvin sitä selvittiin ennen joo, lapset itkivät sängyissään kun vanhemmat oli pelloilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja voi jessus:

Onko se sitten tavoiteltavaa että lapset heitteillä? Ei 6v osaa olla vastuussa vielä pikkusisaruksistaan, vasta opettelee hiljalleen vastuun ottoa itsestään! Hyvin sitä selvittiin ennen joo, lapset itkivät sängyissään kun vanhemmat oli pelloilla.

No jos se sinun mielestä on heitteille jättöä jos 6-v. on yksin tunnin, niin joo, tavoitellaan vaan heitteille jättöä! Minä en näe siinä mitään pahaa jos lapsi kerta itse on valmis ja ennen kaikkea halukas jäämään hetkeksi yksin, ja varsinkin jos osaa käyttää puhelinta.

Kyllä 6 vuotiaan jo tunniksi-pariksi voi itsestään jättää...etenkin jos sitä on harjoiteltu...mut en tekis niinkuin exäni joka jättää muksun koko päiväksi kotiin itsestään (8-15) ja välillä jopa viel ilman puhelinta...

Meillä poika täyttää helmikuussa 7v ja nyt ollaan parin kuukauden ajan harjoiteltu tuota yksin oloa lähinnä siten että lähden kävelylle koiran kanssa max. 30 minuutiksi.. hyvin on sujunut enkä pelkää että toheloisi täällä, rauhallinen lapsi.

Yhteistyössä