Kuinka autatte vähävaraisia ystäviänne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Alkuperäinen kirjoittaja KÖYHIÄ JA KIPEITÄ:
AP ON OIKEASSA TOISIN KUN TAAS MONI NYRPPIS ESIM TOI HEVIÄ...MUTTA JOS MAAILMANKUVA ON PIENI, EI NÄÄ ITSEÄÄN KAUEMMAKS!

Sulla taitaa olla luetun ymmärtämisessä jotain vikaa.En ole missään vaiheessa sanonut että ap on väärässä. Kyrpiinnyin vaan siitä kun mun kanssa tingataan itsestäänselvistä asioista. Lue koko ketju ennenku tuut mulle soitteleen!

SÄ VOISIT KANS LÄHTEE SOITTELEE!

AP ON OIKEASSA TOISIN KUN TAAS MONI NYRPPIS ESIM TOI HEVIÄ...MUTTA JOS MAAILMANKUVA ON PIENI, EI NÄÄ ITSEÄÄN KAUEMMAKS!

Sulla taitaa olla luetun ymmärtämisessä jotain vikaa.En ole missään vaiheessa sanonut että ap on väärässä. Kyrpiinnyin vaan siitä kun mun kanssa tingataan itsestäänselvistä asioista. Lue koko ketju ennenku tuut mulle soitteleen!

Mua et saa taistelemaan kanssas,oon pikkasen sen yläpuolella :saint: :hug:

No tosihan se on että ap jankkaa samaa asiaa koko ajan.Kyllä se menee vähemmästäkin perille.
Keskustelu on palstalla useimmiten jankkaamista. Varsinkin jos on jokin tähdellisempi aihe kuin mitä lasissa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Taidetaan itte olla niitä vähävarasia. Yksille kavereille vietiin kertakäyttöastioita jouluksi, ettei niiden tarvinnut tiskata.

Apua on kuten jo aikasemminkin on tullut ilmi, vaikka siivota, olla seurana yksinäiselle ja sairaalle, ottaa lapset hoitoon että äiti saa levätä, kuunnella

Mä kans oon muuten huomannut että kuvittelet aina olevas asioiden yläpuolella

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Mun mielestä rahan lainaaminen ei ole auttamista auttamisen oikeassa merkityksessä. Jos joku on oikeesti köyhä, niin se laina tulee maksuun kuitenkin ja sitten on taas kituutukset edessä ja rahaa vähemmän kun yrittää niitä lainoja maksella. Onhan se tilapäinen paikka, muttei auta mitään pidemmän päälle.

Tässä olet kyllä oikeessa. Mutta lainaan mä silti jos joku pyytää. Lainaan niin harvoille että jos joku heistä ei pysty maksamaan niin ei se maailma siihen kaadu. Itsekkään en lainaa muilta ennenkuin on tosissaan pakko koska ne on aina maksettava jostain takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Se on mukavaa että luet juttujani ja että tunnet minut noin hyvin :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja jos nyt pitäydyttäis aiheessa.minä taidan jatkaa vaan lueskelua,jaksa alkaa täällä tappelemaan,ei sovi mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja mammamia:
Alkuperäinen kirjoittaja stella-av:
hoidan heidän lapsiaan/eläimiä (jotta pääsevät joskus tuulettumaan eikä tarvitse palkata kallista lastenvahtia), viemme tulisia (usein pussillisen ruokaa tai jotain itsetehtyjä leipomuksia/ruokaa tms), anamme lasten käytettyjä vaatteita/leluja, joskus vien heitä shoppailemaan mun laskuun/annan lahjakortin jonnekin, autan käymään sossussa (moni mun vähävarainen ystävä/kaveri ei kehtaa mennä sinne yksin), annamme meidän kesämökkiä heidän käyttöönsä, annan rahaa, maksan laskuja, tilaan heillä toisinaan palkatun kotisiivoojan jne.. kaikkea pientä ja suurta :) minusta on ihana auttaa ystävä ja tuttavia, sillä mut on kasvatettu auttamaan ihmisiä hädässä..

saanko kysyä, et mistä sun ja perheesi varallisuus on tullut?

molemmat ollaan saatu perintöjä, asuntokaupoilla, vuokra-asuntojen tuloilla, sijoituksilla, miehen hyvä duunipalkka. pikkasen vaatii töitä, mutta mäkin aloitin yhdestä pikkuruisesta huonokuntoisesta yksiöstä, remppasin sen, vuokrasin jonkun aikaa ja sit möin sen kalliimmalla... sit niitä tuli vaan lisää ja lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja alottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Blissss:
Mulla ei ole vähävaraisia ystäviä :o

Mutta luulenpa että jokaisella jossain vaiheessa tulee olemaan silti apua tarvitsevia lähimmäisiä, jos kriisejä elämässä tms

Sekin auttaa jo paljon jos joku kuuntelee. On kamalan yksinäinen olo jos ei voi kenellekkään edes soittaa :/ Puhuminen auttaa vaikka se ei ongelmia ratkaisekkaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Me tehtiin töitä opiskeluaikana, jotta selvittiin.
Aina tuokaan ei ole mahdollista. Jos päiväkoti on auki 7-17 ja olet koulussa 8-16, niin siinä ei paljon ehdi töissä käydä.

Totta tuokin. Tosin elämä on valintoja. Jos tilanne tuntuu liian tiukalta, pitäisikö opiskelut jättää ja mennä töihin?

Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Jos mennään jonkun tuttavaperheen luo, joka tiedetään vähemmän varakkaaksi, niin viedään kahvipullaa mukana. Jos ollaan yötä, niin mennään kauppakassin kanssa. Ei siis haluta mennä soskuilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Totta tuokin. Tosin elämä on valintoja. Jos tilanne tuntuu liian tiukalta, pitäisikö opiskelut jättää ja mennä töihin?
.
Yllättävän moni jättää opiskelematta, koska se ei ole taloudellisesti kannattavaa. Itse vaihdoin alaa sairaanhoitajasta it-alalle ollessani 38 v. Kyllähän elintaso mun opiskelujeni ajalta laski, mutta toisaalta opiskeluaika oli vain tilapäistä. En ole päivääkään katunut, että ne muutamat vuodet kitkuteltiin pienemmillä tuloilla. Joskus on järkevämpää ajatella tulevaisuutta eikä tätä päivää =)

.
Yllättävän moni jättää opiskelematta, koska se ei ole taloudellisesti kannattavaa. Itse vaihdoin alaa sairaanhoitajasta it-alalle ollessani 38 v. Kyllähän elintaso mun opiskelujeni ajalta laski, mutta toisaalta opiskeluaika oli vain tilapäistä. En ole päivääkään katunut, että ne muutamat vuodet kitkuteltiin pienemmillä tuloilla. Joskus on järkevämpää ajatella tulevaisuutta eikä tätä päivää =)

Joskus on järkevämpää ajatella tulevaisuutta eikä tätä päivää =)

Aivan. Jos siis tuntuu nyt liian tiukalta, niin voi mennä vähäksi aikaa töihin ja rakentaa pesämunaa tiukkaa opiskeluaikaa vartan.

.

Joskus on järkevämpää ajatella tulevaisuutta eikä tätä päivää =)

Aivan. Jos siis tuntuu nyt liian tiukalta, niin voi mennä vähäksi aikaa töihin ja rakentaa pesämunaa tiukkaa opiskeluaikaa vartan.

Noi on valintoja, mihin sä voit vaikuttaa; mutta sairastumiseen, kuolemaan ym sä et pysty; ja sillon se mitataan onko sulla ystäviä jotka haluaa auttaa kaikin tavoin ja tukea

Alkuperäinen kirjoittaja alottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Taidetaan itte olla niitä vähävarasia. Yksille kavereille vietiin kertakäyttöastioita jouluksi, ettei niiden tarvinnut tiskata.

Apua on kuten jo aikasemminkin on tullut ilmi, vaikka siivota, olla seurana yksinäiselle ja sairaalle, ottaa lapset hoitoon että äiti saa levätä, kuunnella

Mikä vika tossa avussa oli? jos niille ei saanut mennä sisälle, niin mitä oisin muka voinut tehdä? Enhän mä tiennyt, avaako ne edes ovea.

Elämä on joskus melkoista sumplimista =) Jos on pienituloinen, niistä tuloista wei ihan heivllä saa pesämunaa opiskelua varten. Koska mitä enemmän tienaat, sitä pienemmät ovat yhteiskunnalta saamasi tuet. Mikä sinällään on ihan oikeinkin. Mutta jos vaikkapa asumistukesi on 400 euroa ja alat tienata 400 euroa enemmän, asumistukesi lakkaa. Sulla ei ole latiakaan enempää laittaa säästöön kuin ennenkään. Vasta sitten, kun palkkasi on niin suuri, ettet mitään tukia saa, lisätyöllä tai palkankorotuksilla alkaa olla jotain konkreettista vaikutusta. On olemassa ihmisiä, joille kaksikaan työpaikkaa ei nosta eurollakaan elintasoa verrattuna siihen, jos olisi vain yksi työpaikka. Tässä on mun mielestäni suuri ristiriita, sillä työnteon pitäisi aina olla kannattavaa. Nykyisessä systeemissä se ei ole.

En nyt tiedä mikä on vähävarainen. Muutamia sukulaisia ja kavereita on joilla taloudellisen tilanne on heikko ja ollaan esim annettu ja lainattu vauvan/lastenvaatteita ja tavaroita. tarjottu joskus joku rentoutumisjuttu (esim. kutsuttu mukaan leffaan tai syömään), hankittu syntymäpäivä- tai joululahjaksi jotain tarpeellista jne. Kustannettu jotain sellaista mistä tietää ihmisen haaveilevan.

Yhteistyössä