Kristinuskosta kysymys ja pari

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kikikii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kikikii

Vieras
Mä en kuulu kirkkoon ja on jäänyt Raamattu kahlaamatta läpi, mutta käydään lapsen kanssa nyt seurakunnan maksullisessa muskarissa ja siellä lauletaan laulua Jumalan kämmenellä, jonka sanat menee suunnilleen "jumalan kämmenellä paikkoja riittää jokaiselle". Mutta riittääkö jumalan kämmenellä uskovaisten mukaan paikkoja mun lapselle, kun häntä ei ole kastettu? Jos mun lapsi kuolisi niin menisikö hän kristinuskon näkemyksen mukaan helvettiin? Aika raadollinen ajatusmaailma, jos näin on, että lapset jotka ei voi itse vaikuttaa asioihin joutuu helvettiin vanhempiensa syntien tähden.

Sitten semmoinen kohta kanssa Raamatusta, että Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen niin eikö se tarkoita silloin sitä, että ihminen on vähän niinkuin jumala? Semmoinen kopio- tai pirattijumala ainakin?

Jeesus on Raamatun mukaan ilmeisesti tulossa takaisin maan päälle niin mistä hänet tunnistaa sitten kun hän on täällä? Voiko Jeesus jo olla täällä? 2000- luvullahan Jeesus oli aika anarkisti, joka kyseenalaisti yleiset tavat ja uskomukset ja siksi joutuikin vainotuksi. MItä jos joku anarkisti, joka kyseenalaistaa nykyihmisten tapoja onkin maan päälle palannut Jeesus? Onko se mahdollista?

Kristinunskon mukaan Jumala on luonut senkin lapsen jota ei ole kastettu, ei ainakaan mun uskoni ole lähettämässä ketään kastamattomuuden vuoksi helvettiin.

Ja se että Jumala on luonut ihmisen ikäänkuin omaksi kuvakseen EI oikeuta ihmistä kuvittelemaan olevansa mikään piraattijumala, johan tämä maailma sen on näyttänyt mihin tuollainen uskomus johtaa:mad:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23116705:
Kristinunskon mukaan Jumala on luonut senkin lapsen jota ei ole kastettu, ei ainakaan mun uskoni ole lähettämässä ketään kastamattomuuden vuoksi helvettiin.

Ja se että Jumala on luonut ihmisen ikäänkuin omaksi kuvakseen EI oikeuta ihmistä kuvittelemaan olevansa mikään piraattijumala, johan tämä maailma sen on näyttänyt mihin tuollainen uskomus johtaa:mad:

Mitä se sitten tarkoittaa, että ihminen on jumalan kuva?

Ei joudu lapsi helvettiin vaan Taivaaseen. Jeesus rakasti lapsia ja sanoi opetuslapsilleen jotka estelivät lapsia tulemasta Jeesuksen luo, että "Antakaa lasten tulla minun luokseni, älkääkä estäkö heitä sillä lastenkaltaisten on Taivasten valtakunta."

Alkuperäinen kirjoittaja kikikii:
Sitten semmoinen kohta kanssa Raamatusta, että Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen niin eikö se tarkoita silloin sitä, että ihminen on vähän niinkuin jumala? Semmoinen kopio- tai pirattijumala ainakin?

Jeesus on Raamatun mukaan ilmeisesti tulossa takaisin maan päälle niin mistä hänet tunnistaa sitten kun hän on täällä? Voiko Jeesus jo olla täällä? 2000- luvullahan Jeesus oli aika anarkisti, joka kyseenalaisti yleiset tavat ja uskomukset ja siksi joutuikin vainotuksi. MItä jos joku anarkisti, joka kyseenalaistaa nykyihmisten tapoja onkin maan päälle palannut Jeesus? Onko se mahdollista?

Nykysuomessa kristityt eivät kai juurikaan ajattele, että kastamaton lapsi joutuisi helvettiin. Yksittäiset mummot ehkäpä. Pirattijumala :D Raamatun mukaan Jeesus tulee niin, että hän ilmestyy pilvissä ja näyttäytyy siten samalla hetkellä koko maailmalle, eikä siis ole jokin elävä ihminen. Itse en tosin usko mutta kuitenkin.

Suomen evlut kirkon virallisen dogman mukaan, kyllä, kastamaton lapsi joutuu kuollessaan helvettiin. Vain ne ihmiset jotka ottavat kasteessa Jumalan "omakseen" pääsevät taivaaseen. Käsittääkseni tosin edes suuri osa kirkon omista papeista ei ole tästä samaa mieltä, mutta yhtä kaikki, se on se virallinen oppi.

Lapsikaste ei edes ole raamatun mukainen, oikeasti kaste kuuluu niille jotka sitä itse omasta tahdostaan haluavat, on vain luterilaisten tapa "pakkokastaa" kaikki pikkulapsina.

Lapsikaste on vasta myöhäisempää traditiota joten itse luottaisin myös tuohon Raamatunjakeeseen lapsista, johon joku jo viittasikin:
"Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia, mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, eli naisen ja miehen paratiisiin hoitamaan luomakuntaa ja eläimiä. Mutta syntiinlankeemuksen takia kuva "vääristyi" joten emme todellakaan ole edes mitään piraattijumalia. Synti on siis Jumalaa vastaan niskuroimista ja kadotus tarkoittaa ikuista eroa Jumalasta.

Jeesuksen paluun tunnistaa maailmanlopusta :) Eli tämä aika päättyy ja alkaa uusi aika ja perustetaan uusi Jerusalem - se ei varmasti jää keneltäkään huomaamatta. Ilmestyskirjassa lukee mm. näin:

"Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."

Mä näen ton, että ihminen luotiin jumalankuvaksi, silläkin tavalla, että ihminen heijastaa sitä, minkälainen Jumala on. Ollaan tietty kieroon kasvaneita ja sitäraraa, mutta meillä on käytössä sellanen skaala tunteita, joita eläimillä ei ole.

Mitään Jumalia ihmiset ei ole, vaan luotuja. Ketään luotuja ei saisi palvoa.

Nykysuomessa kristityt eivät kai juurikaan ajattele, että kastamaton lapsi joutuisi helvettiin. Yksittäiset mummot ehkäpä. Pirattijumala :D Raamatun mukaan Jeesus tulee niin, että hän ilmestyy pilvissä ja näyttäytyy siten samalla hetkellä koko maailmalle, eikä siis ole jokin elävä ihminen. Itse en tosin usko mutta kuitenkin.

Minkä ikäinen on sitten vastuussa sielustaan? Mä en usko Jumalaan ja olen ei-uskovaisessa seurassa vitsaillut uskonnoista monia kertoja (uskovaiset pitäisivät sitä varmaan jumalanpilkkana). Käytännössähän ateisti myös uskonnottomuudellaan kieltää pyhän hengen, koska ei usko sen olemassaoloon, vaikka ei ääneen mitään siitä sanoisikaan, Muuuten olen hyvä ihminen ja minulla on korkea moraali. Joudunko helvettiin teidän mielestä?

[QUOTE="vieras";23117432]Minkä ikäinen on sitten vastuussa sielustaan? Mä en usko Jumalaan ja olen ei-uskovaisessa seurassa vitsaillut uskonnoista monia kertoja (uskovaiset pitäisivät sitä varmaan jumalanpilkkana). Käytännössähän ateisti myös uskonnottomuudellaan kieltää pyhän hengen, koska ei usko sen olemassaoloon, vaikka ei ääneen mitään siitä sanoisikaan, Muuuten olen hyvä ihminen ja minulla on korkea moraali. Joudunko helvettiin teidän mielestä?[/QUOTE]

Hellareillahan on käsittääkseni sellainen ajatus, että se on yksilöllistä. Ts. siinä vaiheessa kun lapsi/nuori on riittävän kypsä käsittämään asioita, hän tulee myös vastuulliseksi. Vaikken muuten ko. opista olekaan mitenkään innostunut, tuo osa on kyllä looginen.

Ihminen esimerkiksi rakastaa, vihaa, tuntee mustasukkaisuutta, kaipausta, ajattelee, puhuu, on luova niinkuin Jumalakin. Ihminen on kuitenkin syntinen, Jumala ei.

Mä olen ajatellut, että ihminen on jumalallinen ja että ihminen pyhä, kaikkine pikkuvikoineen. Ei ole tullut ennen ajateltua, että jumala tuntee vihaa ja mustasukkaisuuta ja sit kun jumala on tehnyt ihimisestä oman kuvansa niin siksi ihminenkin tuntee vihaa ja mustasukkaisuuta.

Mä en kuulu kirkkoon ja on jäänyt Raamattu kahlaamatta läpi, mutta käydään lapsen kanssa nyt seurakunnan maksullisessa muskarissa ja siellä lauletaan laulua Jumalan kämmenellä, jonka sanat menee suunnilleen "jumalan kämmenellä paikkoja riittää jokaiselle". Mutta riittääkö jumalan kämmenellä uskovaisten mukaan paikkoja mun lapselle, kun häntä ei ole kastettu? Jos mun lapsi kuolisi niin menisikö hän kristinuskon näkemyksen mukaan helvettiin? Aika raadollinen ajatusmaailma, jos näin on, että lapset jotka ei voi itse vaikuttaa asioihin joutuu helvettiin vanhempiensa syntien tähden.

Jokainen joka uskoo Jeesukseen omana henkilökohtaisena vapahtajanaan, pääsee taivaaseen, oli kastettu tai ei. Pienet lapset pääsee aina taivaaseen koska heiltä ei voi odottaa päätöksiä näin isossa asiassa. Jeesus on tulossa maan päälle ja se kyllä on sellainen tapahtuma ettei kellekään jää asia epäselväksi. Jeesus ei tuu olemaan tänne vaan hakemaan omansa pois, joten Jeesus ei ole kukaan anarkisti joita tämä maa kantaa päällään joka suunnalla.

Jos jumala olis täydellinen niin olisko ihminenkin täydellinen? Jos jumala olis täydellinen niin ei olis syntiäkään, vai?

Jumala loi ihmiselle vapaan tahdon. Eli ihminen saa päättää itse uskooko Jumalaan ja seuraako hänen ohjeitaan vai ei. Jumala ei halunnu ihmisistä häntä sokeasti tottelevia marionettinukkeja ja siksi hän loi tämän vapaan tahdon. Tämän vapaan tahdon mukaisesti sitten Aadam ja Eeva kieltäytyivät tottelemasta Jumalaa ja sen seurauksena kirous tuli maan ja ihmiskunnan päälle. TÄstä kirouksesta johtuu kaikki paha ja kuolema mitä täällä on. Jos Jumala olis luonu ihmisen ilman vapaata tahtoa niin me kaikki uskottais häneen ja toteltais häntä mukisematta. Mutta Jumala ei halunnu sellaista ihmistä vaan sellaisen joka tottelee ja kunnioittaa häntä vaikka olisi muitakin vaihtoehtoja.

Jumala loi ihmiselle vapaan tahdon. Eli ihminen saa päättää itse uskooko Jumalaan ja seuraako hänen ohjeitaan vai ei. Jumala ei halunnu ihmisistä häntä sokeasti tottelevia marionettinukkeja ja siksi hän loi tämän vapaan tahdon. Tämän vapaan tahdon mukaisesti sitten Aadam ja Eeva kieltäytyivät tottelemasta Jumalaa ja sen seurauksena kirous tuli maan ja ihmiskunnan päälle. TÄstä kirouksesta johtuu kaikki paha ja kuolema mitä täällä on. Jos Jumala olis luonu ihmisen ilman vapaata tahtoa niin me kaikki uskottais häneen ja toteltais häntä mukisematta. Mutta Jumala ei halunnu sellaista ihmistä vaan sellaisen joka tottelee ja kunnioittaa häntä vaikka olisi muitakin vaihtoehtoja.

Tän takiako jo pienet lapset joutuu kärsimään esim. pedofiliatapauksissa? Aikuisten ihmisten vapaan tahdon takia?

Uusimmat

Yhteistyössä