Kristinuskosta kysymys ja pari

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kikikii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tän takiako jo pienet lapset joutuu kärsimään esim. pedofiliatapauksissa? Aikuisten ihmisten vapaan tahdon takia?

Kyllä. Pitäisikö Jumalan joka kerta tulla väliin kun joku aikuinen aikoo tehdä jotain pahaa? Missä pitäisi mennä raja? Pedofiliatapauksissa? Silloin kun joku yrittää tappaa toisen? Silloin kun joku aikoo lyödä toista? Silloin kun joku puhuu pahaa toisesta? No, silloin ihmisillä ei olisi sitä vapaata tahtoa tehdä mitä haluaa.

Saatana on langennut enkeli. Asustelee vielä taivaassa, mutta aikanaan Jumala heittää hänet tulimereen maan alle. Se on saatanan rangaistus siitä, että nousi Jumalaa vastaan.

[QUOTE="vieras";23118458]Kyllä. Pitäisikö Jumalan joka kerta tulla väliin kun joku aikuinen aikoo tehdä jotain pahaa? Missä pitäisi mennä raja? Pedofiliatapauksissa? Silloin kun joku yrittää tappaa toisen? Silloin kun joku aikoo lyödä toista? Silloin kun joku puhuu pahaa toisesta? No, silloin ihmisillä ei olisi sitä vapaata tahtoa tehdä mitä haluaa.[/QUOTE]

Mä yritän nyt tiivistää tätä palstalla oppimaani.

- Lapseni joko joutuu helvettiin tai sitten ei.
- Ihminen on jumalan kuva, mutta on aatamin ja eevan vika, että ihmiskunta joutuu kärsimään, koska ne käytti vapaata tahtoa väärin ja ihmiset on siksi pahoja, nyt ja aina, ellei kaikki saa yhtäkkistä valaistumista
- Jeesuksen paluu on megaluokan juttu ja se tulee kultareunuksisen pilven päältä kertomaan, että mä oon nyt tässä ja kaikki näkee ja kuulee sen kaikkialla maailmassa yhtäaikaa

Jumala loi ihmiselle vapaan tahdon. Eli ihminen saa päättää itse uskooko Jumalaan ja seuraako hänen ohjeitaan vai ei. Jumala ei halunnu ihmisistä häntä sokeasti tottelevia marionettinukkeja ja siksi hän loi tämän vapaan tahdon. Tämän vapaan tahdon mukaisesti sitten Aadam ja Eeva kieltäytyivät tottelemasta Jumalaa ja sen seurauksena kirous tuli maan ja ihmiskunnan päälle. TÄstä kirouksesta johtuu kaikki paha ja kuolema mitä täällä on. Jos Jumala olis luonu ihmisen ilman vapaata tahtoa niin me kaikki uskottais häneen ja toteltais häntä mukisematta. Mutta Jumala ei halunnu sellaista ihmistä vaan sellaisen joka tottelee ja kunnioittaa häntä vaikka olisi muitakin vaihtoehtoja.

Filosofisena näkemyksenä toi on vaan yksi kanta monista ratkaisuyrityksistä pahan ongelmaan. Siinäkin on ongelmansa, niin kuin kaikissa muissakin - jos Jumala on kaikkivoipa, miksi hän ei luonut ihmistä, jolla kyllä olisi vapaa valta, mutta joka aina valitsisi oikein? Miten luonnonkatastrofit liittyvät ihmisten valintoihin? Vaikka tätä "kirousta" ei olisi koskaan tullutkaan, maa järisisi silti... Ne, jotka uskovat Jumalaan kärsivät yhtä lailla kuin ne, jotka eivät usko... Mitä kärsivät vauvat ovat ehtineet tehdä ansaitakseen kivun? Vai onko "kirous" vain heidänkin päällään?

Yhteistyössä