Kriisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä_vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä_vaan

Vieras
Mitä seuraavanlaisessa kriisitilanteessa voi tehdä? Olen kuvitellut, että meillä menee ihan hyvin, vaikka aiemmin on ollut ongelmia luottamuksen kanssa - johtuen edellisistä suhteistamme, ei meidän nykyisestä suhteestamme.

Nyt parin kuukauden ajan suhteesta on puuttunut vipinää ja elämä on tuntunut puurtamiselta. Keskustelin asiasta miehen kanssa ja hän sanoi, että on ollut masentunut jo jonkin aikaa. Hän sanoi myös, että mikään elämässä ei tunnu miltään, mukaanlukien minut. Hän haluaa, että me emme eroa, mutta ei voi luvata mitään, koska ylipäänsä ei tiedä, mitä haluaa eikä mikään kiinnosta. Olen todella onneton, olen yrittänyt kehittään suhdettamme, ja olen ollut sen kanssa aivan yksin. En voi tehdä mitään suunnitelmia, koska mies ei pysty mihinkään. Pelottaa, että hän tulee siihen lopputulokseen että jättää minut joskus pitkän ajan kuluttua ja toisaalta haluaisin jäädä ja auttaa häntä. Onko teillä kokemuksia vastaavasta?

Etsi omia harrastuksia, itsenäisty, ihan jo senkin takia etteivät teiltä lopu keskustelunaiheet ja olet mielenkiintoisempi toisen silmissä kun sinulla on omakin elämä. Jos miehen masennus jatkuu ohjaa hänet psykologin juttusille. Parisuhdeterapiastakin saattaisi olla teille apua. Älä ala riipaksi, äläkä salli etä miehesi alkaa riipaksi.

Olen kyllä itsenäinen ja minulla on paljon ystäviä ja harrastuksia. Niistä saa myös voimaa. Tuntuu vain pahalta se, että parisuhde on nyt tässä tilassa ja kotiin ahdistaa mennä. Minua pelottaa kauheasti se, että tilanne jatkuu pitkään. Samalla on paha olla, kun tietää, että en kiinnosta häntä. Entä minun tarpeeni?

Minulla on sellainen käsitys, että oireet täyttäisivät masennuksen määritelmän. Miestä ei huvita mikään, hän tekee töitä rutiininomaisesti ja vasta kun on pakko, harrastukset eivät innosta, seksi ei maistu, parisuhteeseen ei ole voimia, viikonloppu menee tv:tä katsoen yöpuvussa, tunteita ei oikein ole mihinkään suuntaan, mitään tulevaisuuden suunnitelmia ei pysty tekemään, unettomuutta on esiintynyt jne. Mitä mieltä olette?

Näinkin käydä voi, että melkein ilman syytä ihminen väsyy. Sellaisia aikoja tulee aikuiselle, että alkaa epäillä omaa elämäänsä ja sen tarkoitusperiä, saattaa alkaa väsyä työhönsä ja sitä kyseenalaistaa tai muuta. Usein nämä "pysähdykset" ovat terapeuttisia ja tarpeellisia ihmisen henkiselle kehitykselle.

Relax. Anna ajan kulua, äläkä käy päälle nyt. Tarkkaile tilannetta ja jos miehesi mieli järkkyy (tai alkaa ryyppäämään, valvomaan tms. ylenmäärin), voisit ottaa yhteyttä mielenterveystoimistoon. Hyviä keskustelupalstojakin on masennuksesta, niistä saa osviittaa ja vertaistukea.

Kiitos neuvoista! Olen yrittänyt koota itseäni. Tähän liittyy minun puoleltani irrationaalisia tunteita... Tiedän, etten ole tehnyt mitään pahaa ja että tilanne ei johdu minusta, mutta minua loukkasi kamalasti kuulla, etten kiinnosta miestäni (kun mikään muukaan ei kiinnosta). Tuo oman elämän ja sen tarkoitusperien epäily kuulostaa minusta yhtäkkiä kovin tutulta. Mies on alusta asti sanonut, että hän ei oikein tiedä, mikä "elämän tarkoitus" on, ja että on vaikeaa valita kun ei tiedä mitä haluaa. Hänen on myös vaikeaa asettaa tavoitteita tai haaveilla mistään juuri tuosta syystä. Koen, että mies jollain tasolla kyseenalaistaa meidän suhteemme ja se kanssa on kauhean vaikeaa elää.

Vielä se tuli mieleeni, että samalla kun jätät asian "rauhaan", keksi jotain aivan uutta ja virkistävää teille molemmille. Tehkää jokin reissu tai kahdenkeskeinen mökkiviikonloppu, ulkoilkaa ja yrittäkää olla iloisia pienistäkin asioista.

Kun mieli on maassa, toisen läsnäolo jo itsessään lämmittää ja sellainen pyyteetön kaveeraus. Herkutelkaa, hassutelkaa ilman seksipaineita. Ja kuuntele jos miehesi puhuu. Osallistu keskusteluun mutta älä moiti tai syyttele. Väsynyt ja masis mieli ei jaksa kinaa tai riitelyä.

Kirjoistakin voisi olla apua henkisiin kriiseihin. Itseäni ovat paljon auttaneet.

Hyviä neuvoja! Olen itse ajatellut, että minun on varmasti opittava tukemaan ja rakastamaan, vaikken itse juuri nyt saa mitään takaisin ja vaikka minua pelottaa se ajatus, että mies ei ole innostunut suhteestammekaan. Ehkä minä olen nyt vain se, jolla on koko vetovuoro ja minun täytyy tehdä kaikkeni. Jos se ei riitä, ja mies haluaa erota, niin ainakin olen tehnyt parhaani.

Voisikohan ajatella niin, että minä en saa sekaantua itse kriisiin, vaan minun pitäisi pitää itseni sen ulkopuolella. Jos pystyn pyörittämään arkea ja keksimään yhteistä tekemistä ja rakastamaan, niin ainakin silloin kotona on turvallista.

Stressi, loppuunpalaminen aiheuttaa vastaavia oireita. Liika työ, ehkä vastuullinen työ, jossa mies ei tunne olevansa tilanteen herra. Tämä on nykyisin kovin tavallista.
Joka paikassa täytyy olla tehokas ja energinen, työpaikoilla, opiskelussa, harrastuksissa. Kukaan ei jaksa pidemmänpäälle ja jokainen tarvitsee välillä lepoa, löhöilyä.

Tietysti miehen matalapaine näkyy kotona, se ainoa paikka jossa voi olla heikko.
Jos omat puheesi ei auta, niin passita mies juttelemaan ammattiauttajalle, mene vaikka itse mukaan. Vaikeata se voi olla ja riippuu siitä kuinka jäärä hän on. Miesten perisynti ongelmissa, on todeta altakulmien, ettei häntä mikään vaivaa..

Muista ettet itse väsytä itseäsi liiallisella miehen sparraamisella.

Mies ei halua erota, mutta ei voi luvata mitään, koska ei tiedä mitä haluaa...

Mieti tota. Aina on hyvä olla joku "varalla"; joku joka odottaa jospa sittenki haluais...

Älä anna kenenkään käyttää sua hyväks, oli se sitte masentunut tai ei.

No tuo viimeinen mahdollisuus ei ole kovin todennäköinen, koska mies on pystynyt aiemmin eroamaan ihan omasta tahdostaan silloin kun ei oikealta ole tuntunut. Olemme siinä iässä, että molemmilla on vähän kiire perheen perustamisen ym. suhteen, mistä olemme puhuneet hyvin avoimesti. Kumpikaan ei tässä iässä halua tuhlata aikaansa johonkin, mikä ei toimi. Mies olisi aivan varmasti sanonut haluavansa minun lähtevän silloin kun näistä asioista olemme puhuneet. Meillä on alussa ollut todella hyvä suhde, mutta nyt näitä asioita on kasautunut ja niitä tässä selvitellään.