Köyhyys ahdistaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pööpö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pööpö"

Vieras
Mua niin ahdistaa olla köyhä. Vuokran maksun jälkeen rahaa ei riitä kuin ruokaan ja välillä tuntuu, ettei siihenkään. Paljon muilla jää rahaa käyttöön kuukaudessa asumiskulujen jälkeen? Minkä kokoinen perhe ja paljonko rahaa asumisen jälkeen jää? Meillä perheessä 1 aikuinen + 2 lasta ja rahaa jää vuokran maksun jälkeen 700€. Ja tällä 700€ pitäisi saada katettua koko kuukauden ruuat, puhelinlaskut, pesuaineet, bussiliput, tarvittavat vaatteet (talvea kauhulla odottelen...) ja muut tarpeelliset ostokset.

[QUOTE="vieras";27207512]Hanki ilta- tai viikonlopputöitä nykyisten tulojen lisäksi.[/QUOTE]

Mihis se yksinhuoltaja laittaa lapset iltaisin tai viikonloppuisin? Olisi kai eduksi sekin jos äiti/isä näkisi lapsiaan edes jossain välissä, eli mun mielestä melko huono idea jos normaalin työpäivän jälkeen iltatöitä. Ellei ne ole jotain sellaista mitä pystyy tekemään kotoa kun lapset nukkuu.

Tämä siis jos lapset on kovin pieniä. Teinit varmaan pärjäis vähemmälläkin läsnäololla, mutta silti.

Tosi kurjaa :( Tulee ihan oma sinkkuaika mieleen. Tein veemäistä toimistosihteerin/vaihteen hommaa vain maksaakseni seuraavan kuun vuokran ja ruuat (plus autokulut kun oli pakko pitää autoa jotta sinne töihin ylipäätään pääsi). Joten tiedän jotain köyhyydestä. En osaa sanoa oikein muuta kuin että jos et sossusta saa yhtään tukea tuon summan päälle niin kannattaisiko harkita lisäkouluttautumista? Niin että edes jossain vaiheessa pääsisit parempiin hommiin ja tulot kasvaisi sitä myötä?

Tiedän miten ahdistavaa pennin venytys on ja se, ettei koskaan saa mitään kivaa :( Tsemppiä ja kekseliäisyyttä toivotan sulle. Itse selvisin siten, että pääsin parempiin hommiin (edelleen olen sihteeri, mutta nyt vaativammat työt) ja tulot nousi 1100€:lla per kuukausi. Lisäksi löysin miehen ja kaksinhan kaikki on edullisempaa maksella, elämisen kulut ym.

Tee ruokalistat etukäteen ja käytä netin tarjoamia ruokalistoja esim pirkka, hellapoliisi,
http://www.maku.fi/artikkeli/edullinen-ruokaviikko-osa-2-ja-ostoslista#axzz27OPJhZMj

http://www.ruokala.net/ajankohtaista/helposti-halvalla-ylikypsa-possu-kaaraistaan-tortillaletun-sisaan-ja-katkaravut-saavat-juustokuorrutteen/1288476128784

Toimeentulotukihakemusta tekemään, jos noin vähän jää asumismenojen jälkeen kolmelle henkilölle. Onko sinulla omistusasunto vai vuokra-asunto? Molempiin voi saada asumistukea, mutta vaan hakemalla Kelasta. Ihan noin vähään tuloon ei kuitenkaan kannata tyytyä, vaan hakemaan sinulle mahdollisesti kuuluvia etuuksia.

Mulla on sama tilanne, paitsi vuokran jälkeen jää 600 euroa elämiseen. Myös kaksi lasta joista toinen jo melkein teini ja kuluttaa paljon. Olen opiskelija joten sossuun ei ole asiaa ennekuin laina on nostettu täysimääräisenä. Työnteko on mahdotonta, mulla ei ole tukiverkostoja joihin voisin todella luottaa lapsenhoidossa. Päiväkodissakaan ei voi ympärivuorokautisesti pitää. Niin, ja jonkun pitäisi hoitaa opiskelu, tehdä kotityöt ja hoitaa lapset, nukkuakin pitäisi ehtiä. Laskeskelin tässä yksi päivä että jos olisin työtön, jäisi käteen rahaa yli 300 euroa enemmän kuussa. Motivoi ihan vitusti, mietin syksyllä parikin kertaa että ilmoittaudunko ollenkaan läsnäolevaksi yliopistoon vai otanko elämäntehtäväksi sohvan pitämisen selässä. Joo, tilanne on väliaikainen mutta ei se nyt lohduta.

[QUOTE="anna-kaisa";27208057]Mulla on sama tilanne, paitsi vuokran jälkeen jää 600 euroa elämiseen. Myös kaksi lasta joista toinen jo melkein teini ja kuluttaa paljon. Olen opiskelija joten sossuun ei ole asiaa ennekuin laina on nostettu täysimääräisenä. Työnteko on mahdotonta, mulla ei ole tukiverkostoja joihin voisin todella luottaa lapsenhoidossa. Päiväkodissakaan ei voi ympärivuorokautisesti pitää. Niin, ja jonkun pitäisi hoitaa opiskelu, tehdä kotityöt ja hoitaa lapset, nukkuakin pitäisi ehtiä. Laskeskelin tässä yksi päivä että jos olisin työtön, jäisi käteen rahaa yli 300 euroa enemmän kuussa. Motivoi ihan vitusti, mietin syksyllä parikin kertaa että ilmoittaudunko ollenkaan läsnäolevaksi yliopistoon vai otanko elämäntehtäväksi sohvan pitämisen selässä. Joo, tilanne on väliaikainen mutta ei se nyt lohduta.[/QUOTE]

Ja mikset nosta lainaa? Sitä vartenhan se on tarkoitettu...

Ja ap:lle. Minä elin 3 vuotta vastaavilla tuloilla kera kahden lapsen. Oli autokin ja hyvin sain silti säästöjä. Mutta mulle piheys on taidetta :D

Meillä 1 aikuinen + 3 lasta, vuokran jälkeen jää käteen noin 900€. Välillä on tiukkaa, varsinkin niinä kuukausina kun tulee isompia laskuja. Elossa ollaan kuitenkin kaikki ja ruokaa riittää joka päivälle. Menot on kyllä yritetty saada minimiin, paljon käytetään kirppareita ja alennusmyyntejä.

Hei,kirjoitan nyt tännekin,vaikka tuntuu että suomalaiset ei halua ottaa apua vastaan....Haluaisin todella auttaa jotain yh-perhettä,jolla on vaikeaa.Rahallista apua en voi tarjota,mutta kenties tavaraa ja vaatteita lapsille?Itsellä on lapset 7-ja 5-v ja kumpaakin sukupuolta ja kasvavat nopeasti,joten paljon vaatteita jää.Tähän mennessä olen lahjoittanut ne ulkomaisiin keräyksiin,mutta mieluummin auttaisin omassa maassa,koska täälläkin luulisin avun tarvitsijoita olevan..?Eli jos joku olisi valmis ottamaan apua vastaan,niin vastatkaa tähän viestiin,vaihdetaan vaikka s-postiosoitteita ja jatketaan juttua privasti.

No mikset mene ap töihin? Ja jos sulla ei ole ammattia, niin mikset kouluttaudu? Ja jos sulla on surkeapalkkainen duuni, niin mikset mene opiskelemana parempipalkkaista alaa? Yhteiskunnanko se pitää sulle syytää rahaa, kun et ole älynnyt hoitaa asioitas kuntoon?

1 aikuinen ja 1 lapsi. Tulot aika tasan 1500 (työmarkkinatuki, asumistuki, lapsilisä + elatusapu). Vuokra 706. Näin on menty jo monta vuotta ja kyllä alkaa ahdistaa. Aiemmin pärjättiin paremmin, mutta nyt kun lapsen menot (menee syksyllä kouluun) on alkaneet kasvaa niin tosi köyhäilyä tämä kyllä on. Välillä saamme ttt (jos isompi lääketieteen tai silmälasit tms). Mutta joka kk ei saada kun eivät hyväksy kokonaisuudessa meidän asumismenot.

Yhteistyössä