Ärsyttääkö sua selittelyt että köyhä ei voi syödä terveellisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
lihavuus joko geeneissä

Tähän mä uskon osittain, mutta siihenkin voi itse vaikuttaa.
Mun sisko on tullut isään, on anorektisen laiha, ei liiku ja syö mitä huvittaa ja miten paljon huvittaa.
Itse olen tullut enemmän äitiin, oon lyhyempi ja pyöreämmän mallinen, ja vaikka liikun, niin lihon helposti, mutta se syömisten kyttääminen onkin elämäntapa ja jos siitä luistaa, niin se näkyy vyötäröllä.

Vaikka lihavuus "olisikin geeneissä" niin ei silti ole pakko olla lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Lantut,kaalit,porkkanat ei oo kalliita ja tekee keittoja,laatikoita, risottoa. näistä riittää pidempäänkin.
Myös aletuotteet kananttaa hyödyntää ja pakastaa.
lohi kokonaisena kirpaisee kerran, mutta siitää saa yvän pohjan kalakeitoon. Esim 3 kilon lohi riitää nelihenkisellä perheellä 3 ruokaan. Tulee siis halvemmaksi kuin silaka.

Jos on leipomo,kanantta käydä sieltä ostamassa leivät, tulee halvemmaksi kuin kaupasta ostettuna.

mie laitan monesti kastikkeeseen sieniä, vihanneksia tai sipuia lisäksi niiin ei tarvitse sitä lihaa syödä niin isoja määriä.
liah on kuitenki hyvä protskun lhde,nien kokonaan en sitä jättäisi ruokavaliosta pois.

Pastaruuat tulee halvaksi myös.

Unohdit mainita punaisen maidon lantraamisen vedellä kevyt maidoksi=)

Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Ja Porvoosta päivää...

Tääkö on susta terveellinen ruokavalio: porkkana, lanttu, kaali, peruna, kaurapuuro, ruisleipä, muikut, silakka, jauheliha, sämpylät, leipä, pulla?

lisäksi meillä käytetään paljon öljyjä, voita leivontaan, luomukananmunia.

Syömme noita ja kyllä, kukaan ei sairasta mitään, ei mitään lääkitystä, nuhaa tai muuta ei ole kenelläkään ollut vuosiin.
tuon lisäksi aika paljon pastaa ja riisiä ja kanaa ja tuoremehujakin menee, maitoa, juustoa rajallisesti.

Uskon että kiire on suurempi syy epäterveelliseen syömiseen kuin raha. Jos on koko ajan kiire niin ei yksinkertaisesti ehdi laittaa ruokaa, kyllähän vähällä rahallakin saa edullista ja terveellistä ruokaa mutta ruuanlaitto kestää. Minä en ainakaan edes ehtisi juosta halpojen hintojen perässä ja väsäillä sämpylöitä ym. itse. eri asia jos on äitiyslomalla

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Vertaa mitä maksaa kilo makaronia tai kilo täysjyväriisiä. Mitä maksaa ranskanleipä tai täysjyväleipä. Mitä maksaa kilo vähärasvaista lihaa tai kilo lenkkimakkaraa. Mitä maksaa tuore kurkku tai pakastekasvikset.

kurkkua voi syödä silloin kun se on halpaa. tällä hetkellä noin 2 euroa/kg.
talvella voi syödä kaalia.
täysjyväpastaa/riisiä ei tarvitse syödä niin paljon kuin tavallista.
mutta kyllä tavallisellakin elää, kun syö kuitua ruisleipänä ja puurossa.

Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
Tääkö on susta terveellinen ruokavalio: porkkana, lanttu, kaali, peruna, kaurapuuro, ruisleipä, muikut, silakka, jauheliha, sämpylät, leipä, pulla?

kerro sinä oma listasi?

Täysjyväleipää ja muita täysjyväviljatuotteita (sis. myös riisit ja mahdolliset pastat), tuoreita vihanneksia ja hedelmiä vaihtelevasti (ei pelkkiä juureksia), vähärasvaisia täyslihatuotteita, hapatettuja maitotuotteita, jne. Kaikki nuo ap:n mainitsemat on ihan hyviä yksinään, mutta ei pelkkä niiden varassa eläminen kyllä terveellistä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja Porvoosta päivää...

Syömme noita ja kyllä, kukaan ei sairasta mitään, ei mitään lääkitystä, nuhaa tai muuta ei ole kenelläkään ollut vuosiin.
tuon lisäksi aika paljon pastaa ja riisiä ja kanaa ja tuoremehujakin menee, maitoa, juustoa rajallisesti.

Noihan on helvetin kalliita aineksia. Luomua, kanaa, tuoremehua, juustoa.. Ei köyhän eväitä alkuunkaan. Et taida tietää mitä se köyhyys oikeesti tarkoittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
"aikuisen on hyvä ollakin hieman nälissään koko ajan."
:laugh: :laugh:

Mutta minä ainakin jos olen nälkäinen olen hyvinkin äkäinen.

Kasvattaa siis myös heikkoa luontoa terveellisyyden lisäksi b =) d

anteeksi mutta mä en ymmärtänyt mitä sä tuolla tarkoitit?Voitko vääntää asian mulle niin että tyhmäkin ymmärtää?

Ja Porvoosta päivää...

No nytpä taas en enää uskokaan, että muutamalla satasella ruokit 4-henkisen perheen noilla kaikilla eväillä. Enkä mä tiedän onko paljon öljyn ja voin käyttäminen nyt se terveellinen, mitä sä mainostat...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja Porvoosta päivää...

Noihan on helvetin kalliita aineksia. Luomua, kanaa, tuoremehua, juustoa.. Ei köyhän eväitä alkuunkaan. Et taida tietää mitä se köyhyys oikeesti tarkoittaa...

jep, kun minä opiskelin niin ei puhettakaan että olisin ikinä ostanut esim. juustoa. Sehän maksaa maltaita :)

Ja Porvoosta päivää...

kun ei syö liikaa, niin kyllä on varaa syödä kerran pari viikossa kanaa ja laittaa leivälle juustoa. appelsiinituoremehu on halvempaa kuin maito.tai saman hintasita.

Alkuperäinen kirjoittaja storm:
Uskon että kiire on suurempi syy epäterveelliseen syömiseen kuin raha. Jos on koko ajan kiire niin ei yksinkertaisesti ehdi laittaa ruokaa, kyllähän vähällä rahallakin saa edullista ja terveellistä ruokaa mutta ruuanlaitto kestää. Minä en ainakaan edes ehtisi juosta halpojen hintojen perässä ja väsäillä sämpylöitä ym. itse. eri asia jos on äitiyslomalla

Aika monia ruokia kerkiää tekemää puolessa tunissa ja jäkin vielä aikaa,organiosintia peliin. Miettii työjärjestystä niin onnistuu.
en minäkään juokse halpojen hitnojen perässä',mutta jos siinä kaupassa missä sillä hetkellä olen on tarjouksia, melko varmasti ostan jos vaan rahatilanne antaa myöden (joskus ei o mukana kuvaan se maitoraha)

sämpylöiden tekemiseen ei mulla ainkaan mee kuin vartti, paistamiseen menee enemmän aikaa.
Ajasta se tuski on kiinni vaanettä ei osaa organisoida organisoida.
Mullakin neljä lasta ja olen silloinkin ehtinyt ruuat tekmäänja leipomaan kun oli lapset pieniä, eikä apua tullut mistää. Mieskin oli 1-2 kk kerrallaan poissa kotoan toisella paikkakunnalla. Miettii van mikä o tärkeintä.
se että ei ole tänään pessyt pyykkiä tai imuroinut ei ole niin tärkää kuin se ruoka.
Aika pienialpsikin pystyy osallistumaan pilkkomiseen, raastamiseen, pöydän kattaukseen jne.

Ja Porvoosta päivää...

kun ei syö liikaa, niin kyllä on varaa syödä kerran pari viikossa kanaa ja laittaa leivälle juustoa. appelsiinituoremehu on halvempaa kuin maito.tai saman hintasita.

Köyhät nyt yleensäkkään ei syö liikaa kun ruoan määrissäkin säästellään. Mut noi sun luettelemat raaka-aineet on liian kalliita köyhdän ruokavalioon, söi vähän tai paljon. Jos ei ole varaa ostaa niin sit ei ole. Se on aika pieni summa mikä on varattu päivittäiseks ruokarahaks, siitä jos alkaa luomua, kanaa ja juustoa ostella niin muuhun ei jääkkään rahaa... Mut toisten mielestä köyhyys on sitä, että ei pääse etelän lomalle kuin kerran vuodessa ja sä taidat kuulua juuri niihin "toisiin".

"aikuisen on hyvä ollakin hieman nälissään koko ajan."
:laugh: :laugh:

Mutta minä ainakin jos olen nälkäinen olen hyvinkin äkäinen.

Kasvattaa siis myös heikkoa luontoa terveellisyyden lisäksi b =) d

anteeksi mutta mä en ymmärtänyt mitä sä tuolla tarkoitit?Voitko vääntää asian mulle niin että tyhmäkin ymmärtää?

Anteeksi :ashamed:
Se oli vähän sellanen sarkastinen kommentti. Siis jo tuo on ihan naurettavaa, että aikuisen ihmisen on hyvä olla nälissään, kuten ap väitti. Mutta jos sille linjalle lähdemme, niin onhan se luonteelleekin toki hyväksi, koska itsehillintä jne. kasvaa :whistle:

En tosiaan sulle tarkoittanut mitään pahasti tai ilkeästi :hug:

Ja Porvoosta päivää...

Köyhät nyt yleensäkkään ei syö liikaa kun ruoan määrissäkin säästellään. Mut noi sun luettelemat raaka-aineet on liian kalliita köyhdän ruokavalioon, söi vähän tai paljon. Jos ei ole varaa ostaa niin sit ei ole. Se on aika pieni summa mikä on varattu päivittäiseks ruokarahaks, siitä jos alkaa luomua, kanaa ja juustoa ostella niin muuhun ei jääkkään rahaa... Mut toisten mielestä köyhyys on sitä, että ei pääse etelän lomalle kuin kerran vuodessa ja sä taidat kuulua juuri niihin "toisiin".

mekin ollaan köyhiä, muttameisän on PAKKO ostaa nautajauhelihaa esim.Miehen terveyden takia. Sika-nauta olis halvempaa.

Yhteistyössä