Köyhä ja "köyhä"... mikä tässä kuviossa mättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kaverilla on vakityö, miehellään myös. He käyvät koko perheen kera ulkomailla lomailemassa vähintään kerran vuodessa, shoppailee vaatteita viikottain ja juhlimassa useamman kerran kuukaudessa.

Meillä on vain yksi tienaaja, koska itse opiskelen toista ammattia (aiemmin kotona lasten kanssa). Emme ole vuosiin käyneet Tykkimäkeä kauempana, koska ei yksinkertaisesti ole ollut varaa.

Nyt sitten erehdyin iloitsemaan, että saamme veronpalautuksia! Summista en puhunut, mutta kyseessä on meille iso raha. Eikö tullut v-mäisellä äänellä, että antakaa köyhälle kans :o Ei mitään puhetta, että olisi ollut iloinen puolestamme! Ei kun marmattaa, miten kallista kaikki on jne.
Kiehahti ja sanoin, ettei oikeasti köyhä voi elää kuten he, mutta se on kuulema vain siitä kiinni mitä elämältään haluaa. Ei se nyt noin yksinkertaista kuitenkaan ole... minun mielestäni.

Joo, tiedän kyllä, että minun kotivuodet ja nykyinen opiskelu ovat aivan omia valintoja (etten ole entisessä paskassa työssäni tienaamassa palkkaa)... mutta hei, jotain rajaa ja suhteellisuutta!!

(Itse en koskaan ole köyhyyttä valittanut koska oikeasti meillä ei puutetta ole mistään, mutta joskus todennut, ettei ole varaa tuohon ja tuohon.)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaverilla on vakityö, miehellään myös. He käyvät koko perheen kera ulkomailla lomailemassa vähintään kerran vuodessa, shoppailee vaatteita viikottain ja juhlimassa useamman kerran kuukaudessa.

No ei kovin köyhältä kuulosta. Me ei olla köyhiä, mutta ei mekään ihan noin tiheään juhlita, shoppailla tai lomailla ulkomailla.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mä oisin varmaan tokassut, että jätä shoppailu ja juhliminen vähemmälle ni et ois köyhä :laugh:

Tai nostaisi veroprosenttiaan ettei tarttes kateellisena kihistä jos toinen saa veronpalautuksia (kun on pitänyt isomman veroprosentin kun olisi tarve).

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mä oisin varmaan tokassut, että jätä shoppailu ja juhliminen vähemmälle ni et ois köyhä :laugh:

Tai nostaisi veroprosenttiaan ettei tarttes kateellisena kihistä jos toinen saa veronpalautuksia (kun on pitänyt isomman veroprosentin kun olisi tarve).

Niimpä!

No, toisille ei mikään riita ja pitää olla kateellinen jos naapuria/ystävää onni potkaisee edes kerran :/

Eihän se veronpalautus ole mikään onnenpotku. Se kertoo vain siitä että joko tarkoituksella tai vahingossa olette maksaneet liikaa veroja ja nyt saatte osa niistä takaisin.

Sitä en ymmärrä miten joku voi ola kateellinen veronpalautuksista. Voihan sitä halutessaan lasketutta itselleen liian ison prosentin ja lainata siten omia rahojaan valtiolle ilman mitään korkoja.

Kerroin tästä tapahtumasta muutamalle opiskelutoverille (jotka siis samassa taludellisessa tilanteessa). Totesivat tuon "köyhän" olevan vain yksinkertainen tyyppi... materian ihannoija, joka ei salli onnistumisia tai muutakaan kivaa muille.

Alkuperäinen kirjoittaja Omituista:
No, toisille ei mikään riita ja pitää olla kateellinen jos naapuria/ystävää onni potkaisee edes kerran :/

Eihän se veronpalautus ole mikään onnenpotku. Se kertoo vain siitä että joko tarkoituksella tai vahingossa olette maksaneet liikaa veroja ja nyt saatte osa niistä takaisin.

Sitä en ymmärrä miten joku voi ola kateellinen veronpalautuksista. Voihan sitä halutessaan lasketutta itselleen liian ison prosentin ja lainata siten omia rahojaan valtiolle ilman mitään korkoja.

Toki ainahan se on mukavampi saada satku palautuksia kuin maksaa satku mätkyjä.

Mä voisin sanoa, että "anna köyhälle" tossa tilanteessa ja tarkottaa sen juuri kehuna ja onnitteluna, rivien välistä.
Toisin sanoenn "kävipä teillä tuuri, antakaa meillekkin"
Äänen paino tosin kertoo paljon.

Köyhyys on suhteellista Suomessa. Itse pidän meitä ihan ok toimeentulevina, melko köyhinä, ei ainakaan rikkaina ja saamme n. 5000 euroa kuussa käteen.

Tunnen porukoita, joissa on vain yksi tienaaja ja jotka säästävät esim ruuassa, jotta pääsevät kerran tai kaksi vuodessa ulkomaille. Joillekin matkustelu on niin tärkeää, että on pakko päästä. Muuten heistä tuntuu, ettei ole mitään elämisen arvoista. Muut asiat ovat toisarvoisia matkustelun rinnalla.

Luulen, että kaveri elämäntyyli on heille liian kallis. Varaa ei olisi, mutta kun on sisäinen pakko, niin on matkustettava ja shoppailtava. Sitten he tuskailevat rahojen riittävyyden kanssa todennäköisesti jopa enemmän kuin ap. Kaverisi lause"se on vain siitä kiinni mitä elämältään haluaa" kertoo kaiken. Niin se menee, vaikka siinä ei järkeä olisikaan.

Veronpalautuksethan on siitä hassu juttu, että ne on omia rahoja, joita on vuoden aikana maksanut liikaa valtiolle. Ihmiset jaksavat hehkuttaa, miten paljon saa palautuksia (tai mätkyjä), vaikka oikeasti on kyse vain siitä, että miten hyvin on osannut tulonsa ja veronsa arvioida. Eli periaatteessa sama kuin oisi vuoden aikana pistänyt tilille säästöön, tietty sillä erotuksella, että tilillä ne oisivat voineet kasvaa korkoa muutaman sentin. heh. Toki onhan se mukava saada palautuksia, että on sitten hieman joulurahnoo.

Tuohon sun asiaas: kateellisia on paljon. Itekin kuulun määritelmään köyhä (tulot alle 1 100 ? kuussa), mutta siltikin shoppailen ja matkustelen. Ja silloin tällöin juhlinkin, se on vaan kiinni siitä, miten rahansa haluaa käyttää (itellä vauva ja koira ruokittavana ja hoidettavana itseni lisäksi). Toivottavasti tulevaisuudessa saa hyvän työpaikan ja on vähän enemmänkin sitä rahaa käytettävänä, siltikin tälläkin hetkellä voin säästöön pistää muutaman roposen. Toki lainaakin on maksettavana. En silti valita tai hehkuta rahallista "auvoani", vaan toivon että tulevaisuus on valoisampi ja saan ne lainatkin maksettua poikkeen ja matkustettua ulkomaillekin joskus. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Fortune:
En silti valita tai hehkuta rahallista "auvoani", vaan toivon että tulevaisuus on valoisampi ja saan ne lainatkin maksettua poikkeen ja matkustettua ulkomaillekin joskus. :D

Näin minäkin toivon. Opiskeluhan on vain väliaikainen vaihe kohti oikeaa palkkatuloa :)

suomalainen perisyntio on kateus, snehän huomaa täällä palstallakin.
Jos joku sano saavansa esim mll:n hyvän joulumielen lahajkortin niin sitäkin ollaan kateellisia.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Mä voisin sanoa, että "anna köyhälle" tossa tilanteessa ja tarkottaa sen juuri kehuna ja onnitteluna, rivien välistä.
Toisin sanoenn "kävipä teillä tuuri, antakaa meillekkin"
Äänen paino tosin kertoo paljon.

Köyhyys on suhteellista Suomessa. Itse pidän meitä ihan ok toimeentulevina, melko köyhinä, ei ainakaan rikkaina ja saamme n. 5000 euroa kuussa käteen.

Suhteellista näyttää olevan. 5000?/kk ei tosiaan ole pienitulo.
Ei edes puolet siitä saava perhe ole köyhä niin miten te voitte olla melko köyhiä? Vai onko teillä joku supersuurperhe?

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Köyhäkin voi matkustella ja shoppailla. Riippuu miten rahaa käyttää.

Ei riipu.
Kun ei voi niin ei voi. Mutta se ei minua haittaa, en erityisemmin edes pidä matkustelusta (joskus nuorena tullut sitä harrastettua), mutta en pidä siitäkään ettei minulla tai perheelläni saisi koskaan mennä "heitä paremmin". Ollaan vuosia elelty tiukemmin kuin he, ja näin sen vissiin pitäisi olla vastakin? :whistle:

No jos ajattelee et on opiskelija tulot eli n. 450?/kk ja ehkä opintolaina. Niin aika tiukasti pitää elää et vois viel matkustella ja shoppailla joka kuukausi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No jos ajattelee et on opiskelija tulot eli n. 450?/kk ja ehkä opintolaina. Niin aika tiukasti pitää elää et vois viel matkustella ja shoppailla joka kuukausi.

Aivan!
Jotkut kun luulee, että kaikkea voi tehdä kun tarpeeksi haluaa... me emme voi. Ja lapsetkin on ihan kiva pystyä elättämään samalla, kun opiskelee itselleen uutta ammattia.

Kyllä meillekin se rahakkaampi aika koittaa, aikansa kutakin ;)