Koulusta uhattii ls-ilmoituksella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ei nimimerkkiä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mun mielestä myös tuo esimerkki naamaan hönkimisestä ja tönäisystä ei kerro paljon muusta kuin poikien, nimenomaan poikien, keskinäisestä nahinasta. Onhan se nyt helkutin ärsyttävää, että joku tulee naamaan hönkimään, eikä kenties lopeta vaikka kuinka nätisti pyytäisi. Kyllä minäkin ihan aikuisena saattaisin tiukassa tilanteessa töisen "siirtää" siitä kauemmaksi. No joo, vaikea sanoa tarkemmin kun ei tilannetta ole nähnyt eikä yksityiskohtia tiedä, mutta kuulosti kyllä ihan normaalilta poikien touhulta.

Siis eihän tuossa pojalla välttämättä ole muuta ongelmaa taustalla, kuin ettei kenties ole saanut riittävästio harjoitusta ryhmässä olemisesta. Eri asia leikkia oman perheen kuin vieraiden muksujen kanssa. Ja jos on suurperhe kyseessä, niin ei siellä aina aikuinen ehdi puuttua kaikkiin lasten nahinoihin ja ohjata toimimaan oikein. Toki pitäisi pystyä, mutta käytännössä ei varmaan pysty. Lapsi tarvitsisi ohjausta erilaisia ristiriitatilanteita varten, miten toimia kun alkaa "kiehuttaa". Esim. tuossa naamaan hönkimisessä ensin suusanallisesti pyytää/käskeä toista lopettamaan tai sitten jos tekee mieli vedellä turpiin, mieluummin lähtee vaikka siitä jonosta hetkeksi pois viilentymään. Tai jotain vaihtoehtoisia toimintatapoja nyrkkien heiluttelun sijaan.

Todellakin tuntuu ikävältä ap:n puolesta nuo typerät kommentit!!
Kyseessä voi tosiaan olla joku neurologinen ongelma tai psyykkinen. Monia neurologisia sairauksiakin saadaan diagnosoitua vasta aikuisiällä. Miksi helvetissä aina pitää syyttää perhettä? Myönnän, että monesti perheolot voivat olla syy, mutta ei todellakaan aina.! Kertokaa nyt vielä, että kehitysvammaisuuskin johtuu perheoloista!

[QUOTE="vierailija";29585136]Luonteen heikkoudella tarkoitan että ei ole henkisesti vahva, ei kestä kritiikkiä, vastoinkäymisiä ja on muiden johdateltavissa.

Kouluissa käytetään paljon henkistä väkivaltaa johon on ehkä vaikea puuttua koska sitä ei havaitse ulkopuolisena. Vaikka omat vanhemmat kuinka tukisivat, kannustaisivat ja kehuisivat lasta, ei auta, jos koulussa jatkuvasti joku porukkaa lyttää ja haukkuu ja jättää leikeistä pois. Kyllä lapsi usein jo kouluikäisenä tietää että vanhemmat ovat lapsen puolella. Mutta ei se riitä lapselle, vaan pitäisi päästä myös kaveriporukan suosioon.

Tuskin on yhtään koulua jossa ei kiusaamista esiintyisi. Kunhan vanhemmat (ja opettajat) olisivat enemmän hereillä myös tuon henkisen väkivallan takia, joka on yhyä vakavaa kuin fyysinenkin.[/QUOTE]

Luonteen heikkous, henkisesti heikko=huono itsetunto, joka rakennetaan sieltä kotoa käsin jo pikkulapsesta. Samaa tuetaan myös päiväkodissa.

Jos kiusaajan vanhemmat ei ymmärrä tilanteen vakavuutta ja puutu kiusaajan käytökseen on se minusta melko vakava osoitus siitä että kotona ei ole kaikki kunnossa.
Minä olen siinä käsityksessä että kiusatussa ei ole mitään osaa kiusatuksi tulemiseen. Kuisaaminen pitää nitistää heti, eikä se lopu sillä että kiusattu vaihtaa luokkaa tai koulua, siihen kiusaajaan on kohdistettava toimenpiteet.

Kylläpä oli ammattitaidottomat; opettaja, lastenhoitaja ja kuraattori!!

Lapseni luokalla on myös "tunneälytön lapsi", hän löi, raapi, potki...
Laitoin tästä viestiä opettajalle kysyen mitä voimme tehdä, ketä pitää saada pöydän ympärille. Rehtori, erityisopettaja, luokanopettaja => saimme yhden avustajan luokkaan joka pitää huolta lasten turvallisuudesta. KOSKEMATTOMUUS on ehdoton edellytys.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsy;29583822:
Täällä päin jo kaksi lasta samalla luokalla on saanut yhdeltä lapselta turpaan eikä opettajat osaa toimia asian kanssa. Ei ls ilmoituksia ei mitään. Toinen tarvitsi sairaala käynnin. Miten tälläisen saa loppumaan ?
Oletko tuollaisen "turpaansa saaneen" äiti/isä? Menet tekemään omasta lapsestasi lastensuojeluilmoituksen tapahtuneen vuoksi ja siitä lyöjästä rikosilmoituksen. Ja otat selvää, mitä koulussa on tehty asian vuoksi, jos ei ole tehty mitään, on siinäkin puuttumista.

[QUOTE="Leea";29585209]Mutta mikäs vika päässä sillä toisella pojalla on, joka hönkii tahallaan toisen naamaan?? Onko se sitten koululaiselta sallittua ja asiallista käytöstä? Eikös sitten koululaisen pitäisi tietää sekin, että toisen naamaann ei mennä hönkimään? Huono kotikasvatus, huono perhe, huono koti?[/QUOTE]
Pitäisi tietää mainitsemasi asiat, mutta toisen naamaan hönkiminen ei ole rikos. Ärsyttämistä se toki on.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
AP!Pyydä teille perhetyöntekijä käymään(ei siis lastensuojelun vaan ns.enaltaehkäisevä).Meillä oli hyvin samantapainentilanne pari vuotta sitten.Uhattiin lastensuojelulla.Perhetyöntekijä kävi meillä noin kerran kuussa vuoden ajan.Viimeisellä käynnillä hän tuli mukaamme koulun palaveriin ja kertoi siellä ettei syy ole perheessä eikä kotioloissa.Sen jälkeen loppuivat nuo tyhjänpäiväiset palaverit joissa yleensä opettaja haukkui meidät pystyyn.

Pitäisi tietää mainitsemasi asiat, mutta toisen naamaan hönkiminen ei ole rikos. Ärsyttämistä se toki on.

No aivan. Pistää vaan miettimään, että kun ilmeisesti toiset lapset ovat huomanneet ap:n lapsen tavan reagoida ristiriitatilanteisiin ja ärsyttämiseen, niin miksi toiset oikein kaivavat verta nenästä ja menevät ärsyttämään. Minusta olisi ihan paikallaan tutkailla koko luokan ryhmädynamiikkaa, eikä vaan osoitella ja tehdä yhdestä lapsesta syntipukkia. Voihan olla, että voitaisiin jopa huomata, että ap:n lapsi on se, ketä ärsytetään ja kiusataan jatkuvasti, mutta koska ap:n lapsesta on ehtinyt jo tulla syntipukki opettajankin silmissä, opettaja huomaa vain hänen huonon käytöksensä. En siis nyt tarkoita puolustella ap:n lasta tai hänen huonoa käytöstään, mutta mietityttää vain... Minusta tuossa olisi nyt syytä puuttua koko luokan toimintaan; eli siellä olisi toisten opeteltava olemaan ärsyttämättä ja provosoimatta, ja sitten tämän ap:n pojan löydettävä muita tapoja selviytyä riitatilanteista kuinn fyysinen väkivalta.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Olen toiminut luokanopettajana yli 20v ja voin kertoa että tuollaisissa tapauksissa on 100% varmuudella ongelmia kodissa ja perheessä. Pelkkä pojan auttaminen hoitaa oiretta, mutta ei itse tautia. Hakekaa apua perheellenne.

Höpön höpön taas. Se ei vaan mene noin. Lapsella voi olla vaikka synnynnäisiä neurologisia ongelmia, jotka eivät todellakaan oe vanhempien syytä!! Luulet varmaan ADHD:nkin johtuvan kurin puutteesta? Tarvitset kipeästi täydennyskoulutusta.

[QUOTE="Rilla";29585141]No mun mielestä myös tuo esimerkki naamaan hönkimisestä ja tönäisystä ei kerro paljon muusta kuin poikien, nimenomaan poikien, keskinäisestä nahinasta.[/QUOTE]

Joo, pojathan ne vaan tappelee...mukamas.

Alkuperäinen kirjoittaja Höpön;29585394:

No käypä joskus seurailemassa jonkin päiväkodin tai alakoulun ulkoilua/välituntia...mitä ne pojat siellä puuhaavat. Kyllä se melkoisen fyysistä touhua on ja mitä oman koulumme välitunteja olen seurannut, niin kyllä siellä aika usein menee ne fyysiset leikit liian pitkälle ja alkaa nytkit viuhua. Sieltä sitten joku välituntivalvoja huutelee poikia lopettamaan, tuskin siellä mitään lastensuojeluilmoja ovat heti tekemässä.

Sellainen jonossa töniminen ja toisten tökkiminen on ihan normaalitouhua, ainakin niin kauan kun kaikki osapuolet ovat "samalla aaltopituudella" siinä touhussa.

Pisti silmään pari juttua: se että ap palvelee lapsiaan 24/7 ja että ap:lla on itsellään ollut huonot kotiolot.
Täähän ei nyt välttämättä pojan käytökseen liity mitenkään mutta:

Mulla on itselläni ollu aika paska lapsuus muutaman ekan vuoden, lisäksi aika turvatonta ku oon saanu vapaasti pienestä asti poukkoa missä oon tykänny ja kuinka kauan vaan. Pari vuotiaasta lähtien lesunnu yksin pihalla, jopa parin kilsan pääs kotoa yms.

Mä oon sitte "korvannu" tätä omilleni: pitänyt ne lähellä, turvassa (eli varotellu koko ajan: älä kiipee sinne yms.), "palvellut", tehny niitten puolesta asioita jotka heidän ois pitäny tehdä itse ym.ym. Kesti vuosia tajuta, hyväksyä ja korjata tilanne. Kolmannen ja neljännen lapsen kanssa kasvatus onkin ollut lähempänä normaalia, joskin vieläkin välillä saan itseni kiinni liiasta hyysäämisestä ja suojaamisesta. Vanhimmassa lapsessa on nähtävissä "vikoja" jotka epäilen itse aiheuttaneeni käytökselläni.

Voiskohan ap:llakin olla kasvatuksessa tälläisiä piirteitä?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Tällaisista asioista on todella vaikeaa luoda oikeaa kuvaa ilman, että itse on ollut paikan päällä tilanteita todistamassa.

Totta, että toisen lapsen "hönkiminen" voi olla tahallista ärsyttämistä, mutta aivan yhtä hyvin se voi olla tavallista hengittämistä josta sattuu napsahtamaan lapsi, joka tulkitsee tilanteita väärin tai on muuten kävelevä aikapommi.

Tönimisessä, lyömisessä ja potkimisisessakin on eri asteita. Ap:n mukaan se ei ole kovin rajua, mutta väkivallan kohteeksi joutunut lapsi ja hänen vanhempansa voivat olla jotain ihan muuta mieltä. Aivan pikkupikku tönimisestä ei kuitenkaan ole kyse, koska nyt on ollut puhetta jo lastensuojelun mukaan ottamisesta. Jonkinlaisia kahnauksia sattuu koulussa varmaan päivittäin, mutta jos tämä toisten kimppuun käyvä lapsi on jatkuvasti sama tyyppi, niin onhan se saatava loppumaan.

En myöskään hyväksy mitään "pojat ovat poikia asennetta". Jokaisen on opittava käyttäytymään ja toisten satuttamista ei voi hyväksyä. Itsellänikin on poika, eikä hän kenenkään kimppuun käy, lyö, potki tai satuta sukupuolensa vuoksi.

Toivottavasti ap:n poika saa apua ja koulunkäynti lähtee sujumaan hyvin.

Työskentelen lasten parissa, olen ollut niin lastensuojelussa, varhaiskasvatuksen puolelle kuin erilaisten järjestöjenkin palveluksessa. Suuria perheitä olen tavannut monia. Valitettavasti suuri perhe tuo lapsille mukanaan paitsi sisaria ja leikkikavereita, myös turvattomuuden tunteita. On sanomattakin selvää, että jos lapsia alkaa olemaan enemmän kuin yhdessä kädessä sormia niin kasvatus kärsii ja lapset tuntevat turvattomuutta, huomiotta jäämistä ja kateutta. Tunnen itse henkilökohtaisesti myös suurperheitä ja niissä oireilee kaikissa joku lapsista. Yleensä vanhimmasta päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Höpön;29585394:

Olen valitettavasti samaa mieltä ettei sukupuolella ole mitään merkitystä sillä molemmat voi tapella ja myös toisiaan vastaan. Molemmissa on onneksi sellaisia jotka eivät halua koskaan tapella. Tyttöporukoita kannattaa välttää ihan samalla lailla mitä poikaporukoitakin.

Mun isoveli oli pienestä pitäen aggressiivinen, erityisesti minua kohtaan. Hän isompana löi minua ja riepotteli, nauroi samalla. Aikuisena hänellä todettiin skitsofrenia ja hän on viettänyt monta sairaalajaksoa psykoosissa.

Huh huh, mitä kommentteja! Pelkkää poikien nahistelua? Toinen hönkii naamalle niin poika käy kurkkuun kiinni. Entäs sitten muutaman vuoden päästä, kun ko. poika tulee aseen kanssa kouluun?
Aloittaja on enemmän huolissaan lastensuojeluilmoituksesta, kuin lapsen mielenterveydestä? Oikeasti, asiaan on nyt puututtava, kun lapsi on vielä pieni. Muutaman vuoden päästä on liian myöhäistä. Jos asia ei muuten etene, lastensuojeluilmoitus voi auttaa pääsyä arviointeihin ja analyyseihin. Oli syys sitten kotioloissa tai muussa, mielestäni on hyvä, että opettaja panee rattaat liikkeelle. Selvästi tässä ei enää kotivoimin pärjätä.

[QUOTE="Leea";29585340]No aivan. Pistää vaan miettimään, että kun ilmeisesti toiset lapset ovat huomanneet ap:n lapsen tavan reagoida ristiriitatilanteisiin ja ärsyttämiseen, niin miksi toiset oikein kaivavat verta nenästä ja menevät ärsyttämään. Minusta olisi ihan paikallaan tutkailla koko luokan ryhmädynamiikkaa, eikä vaan osoitella ja tehdä yhdestä lapsesta syntipukkia. Voihan olla, että voitaisiin jopa huomata, että ap:n lapsi on se, ketä ärsytetään ja kiusataan jatkuvasti, mutta koska ap:n lapsesta on ehtinyt jo tulla syntipukki opettajankin silmissä, opettaja huomaa vain hänen huonon käytöksensä. En siis nyt tarkoita puolustella ap:n lasta tai hänen huonoa käytöstään, mutta mietityttää vain... Minusta tuossa olisi nyt syytä puuttua koko luokan toimintaan; eli siellä olisi toisten opeteltava olemaan ärsyttämättä ja provosoimatta, ja sitten tämän ap:n pojan löydettävä muita tapoja selviytyä riitatilanteista kuinn fyysinen väkivalta.[/QUOTE]

Sen enempää ketjua lukematta, kommentoin nyt tähän. Lasten (erityisesti poikien) välillä on aina valta-asetelmia, härnäystä, provosoimista ja ylilyöntejä. Ap:n kaveri on voinut testata pojan reaktiota huumorimielessä tai muuten vain ärsyttääkseen tai kiusatakseen. Se ei missään tapauksessa ole OK reagoida väkivallalla siihen! On hyvin huolestuttavaa, että tuota väkivaltaista ja epäsosiaalista käytöstä on jatkunut jo kauan. TODELLA hyvä, että lapsi saa apua.

Todellakin tuntuu ikävältä ap:n puolesta nuo typerät kommentit!!
Kyseessä voi tosiaan olla joku neurologinen ongelma tai psyykkinen. Monia neurologisia sairauksiakin saadaan diagnosoitua vasta aikuisiällä. Miksi helvetissä aina pitää syyttää perhettä? Myönnän, että monesti perheolot voivat olla syy, mutta ei todellakaan aina.! Kertokaa nyt vielä, että kehitysvammaisuuskin johtuu perheoloista!

Perheessä vika on kaikista todennäköisimmin, ei siitä nyt tarvi kimpaantua. Ja ainoa (varmasti) ammattilainen ja kolmas osapuoli on opettaja, joka on siis tekemässä ls-ilmoa. Eli hän on tehnyt tulkinnan, että kotona saattaa löytyä ongelman syy. Kaikki muuhan tässä on spekulaatiota onko perheolosuhteet hyvät vai ei, mutta nyt on ainakin yksi ulkopuolinen ammattilainen halunnut sen selvittää että josko kaikki ei olekaan siellä hyvin.

[QUOTE="Tilli";29585767]Huh huh, mitä kommentteja! Pelkkää poikien nahistelua? Toinen hönkii naamalle niin poika käy kurkkuun kiinni. Entäs sitten muutaman vuoden päästä, kun ko. poika tulee aseen kanssa kouluun?
Aloittaja on enemmän huolissaan lastensuojeluilmoituksesta, kuin lapsen mielenterveydestä? Oikeasti, asiaan on nyt puututtava, kun lapsi on vielä pieni. Muutaman vuoden päästä on liian myöhäistä. Jos asia ei muuten etene, lastensuojeluilmoitus voi auttaa pääsyä arviointeihin ja analyyseihin. Oli syys sitten kotioloissa tai muussa, mielestäni on hyvä, että opettaja panee rattaat liikkeelle. Selvästi tässä ei enää kotivoimin pärjätä.[/QUOTE]

PEESI. Näitä vanhempia näkyy lasussa jotka ovat enemmän vihaisia viranomaisille ja keskittävät siihen energiansa kun olisivat huolissaan omasta lapsestaan ja tämän tukemisesta. :/ Palaverit menevät heidän osaltaan riitaa haastaessa ja lapsi on hämillään lojaaliteettiristiriidassaan.

Poika ansaitsee ja tarvitsee apua, luojan kiitos ope laittoi rattaat liikkeelle.

Uusimmat

Yhteistyössä