Koulusta uhattii ls-ilmoituksella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ei nimimerkkiä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sä ilmeisesti yrität nimimerkilläs kertoa, että oot sairaanhoitaja. Toivon mukaan et oo vaan oot vain typerä provo.

Kyllähän niitä sairaanhoitajiakin on joka lähtöön :D Vale- ja oikeitakin! Ei se sairaanhoitajan koulutus sinänsä anna mitään valmiuksia analysoida lapsen kehtyshäiriöitä. Tuo sh:n lausunto kertoo vaan sen ettei juuri hän tiedä mitään ADHD:sta.

Sä ilmeisesti yrität nimimerkilläs kertoa, että oot sairaanhoitaja. Toivon mukaan et oo vaan oot vain typerä provo.

Pakko sanoa, että mua usein ärsyttää tuo, että nikiksi laitetaan sh. Ihan kun se edes olisi asiantuntemuksen tae. Mietin että pyritäänkö siinä hakemaan lisää vakuutta omille kommenteille. Itse tunnen sairaanhoitajia jotka eivät ole toimineet k.o alalla valmistumisen jälkeen, ja työpaikasta riippuen, asiantuntemus on eri aloilla kovin erlainen.

Minä en syyllistä kotia tai vanhempia, parhaansa varmaan tekevät. Mutta koulun on pakko se ilmoitus tehdä, jos muiden päälle toistuvasti käy ja hyvä niin. Vaikka tarkoitus ei olisi niin paha, se potkiminen yms voi viedä toisen lapsen hengen tai vammauttaa loppuiäksi. Muiden lasten turvallisuus on taattava ja ls ilmoitus voi auttaa avunsaannissa. Joku on kuitenkin vialla ja apua tarvitsee. Se ilmoitus voi nopeuttaa tutkimuksia.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Kyllähän niitä sairaanhoitajiakin on joka lähtöön :D Vale- ja oikeitakin! Ei se sairaanhoitajan koulutus sinänsä anna mitään valmiuksia analysoida lapsen kehtyshäiriöitä. Tuo sh:n lausunto kertoo vaan sen ettei juuri hän tiedä mitään ADHD:sta.

Totta. On kyllä hoitajien ammattikunnan häpääsyä joskus nämä palstan "sh:t" jotka ei tiä mistää mitää.

[QUOTE="hoitsu";29583767]Samaa mieltä (itse työskentelen pienempien kanssa) ja kyllä se kotoa tulee :([/QUOTE]

Minä olen työskennellyt myös pitkään lasten parissa ja olen toista mieltä. Heikkojen/tietämättömien kasvattajien on helppo vedota siihen, että kotoa johtuu. Mutta kun ei vaan aina johdu.

Nimimerkit opettaja ja hoitsu ovat oikeassa, vaikkei sitä saa nykyään sanoa ääneen. Tuollaisissa tapauksissa syy löytyy kyllä poikkeuksetta lapsen kotoa, vaikka vanhemmista hyvin harva sitä tunnustaa. Tosin moni ei osaa nähdä ongelmaa ja he eivät tiedosta sitä.

Jossainhan syy on, se on selvä. Jos ongelmien juuret eivät juonna kotioloista, on lapsella jokin psyykkinen sairaus. Normaali, terve ja normaaleissa olosuhteissa kasvanut lapsi ei käyttäydy noin, piste. Tämän takia on perusteltua tehdä lastensuojeluilmoitus, sillä kotiolot tulee tarkistaa ensimmäisenä. Syy löytyy suurimmassa osassa tapauksia kuitenkin sieltä.

Voi luoja teitä "ammattilaisia". Nyt on vuosi 2014, oletteko koskaan kuulleet ADHD:stä ja autismin kirjon häiriöistä? Vai ovatko nekin huonojen ja kelpaamattomien vanhempien aiheuttamia?

Jos kotona on kaikki ok, miksi koulun käytännön mukainen ls-ilmoitus koetaan uhkauksena? Jos asiat on ok, niin eikö silloin kaikki apu oteta vastaan? LS-ilmoituksen kautta homma saadaan liikeelle - myös siten että uhriksi joutuneiden lastenkin oikeus toteutuu. Eli että aletaan tosissaanpuida ongelmaa ja rattaa pyörii vinhampaa tahti.

Siskon perheessä ls-ilmoitus tehtiin kun lapsi oli saannut vahingossa käsiin burana purkin ja levittänyt sen lattialle. Ei ollut syönnyt yhtään tablettia, mutta siskoni ottai varmuuden vuoksi yhteyttä terveyskeskukseen kun ei 100% varma voinnut olla. Asiasta tehtiin ls-ilmoitus, siskoni ymmärsi täysin asian. Henkilöt kävivät heidän kotona, ei ongelmia kun asiat kunnossa. Eli miksi pelätä jos ei ole aihetta? Ja totta ,siskoni moka kun oli jättänyt purkin liian alas ja kansi ei ollut kunnolla "kierteillä". Mitä omaa virhettä peittelemään. Tärkeintä että mitään ei tapahtunut ja siskoni oppi läksynsä tavaroiden sijoittelusta lapsiperheessä.

• Tykkää
Reactions: Owl
Yhden tutun poika on aivana samanlainen, ja hänellä löydettiin aivoista joku vika. Osa, mikä ei ollut kehittynyt tjn. niin kuin piti. Sai sitten jotain terapiaa(toiminta- tai musiikki tjn. siihen).
Anteeksi, en osaa tarkemmin kertoa, kun on useampi vuosi kun kuulin tämän.

Jos joku tluee hönkimään päin mun naamaa ihan kiusatakseen, niin voisin kanssa vähän huitaista. Kiusaaminen lisääntyy ja väkivalta lisääntyy, onko joku ihme tässä yhteistkunnassa (???)

Kyllä minua sai pieksää koulussa oikein opettajien silmien alla eikä kukaan tehnyt mitään. Vikahan oli minussa -mitä synnyin rumaksi ja läskiksi. Ei niitä erotettu tai tehty minnekään ilmoitusta ja vanhemmilleni vaan sanottiin, että valehtelen ja jos jatkan tätä niin rangaistuksia tulee -minulle.

Nyt äitinä en hyväksy väkivaltaa, mutta valitettavasti ap:n tarina kuulostaa osin omalta lapseltani, mutta käytös oli tuota eskarissa ja pahoinpiteli kaksi kertaa hoitajan. Kun meni kouluun niin käytös muuttui paremmaksi. En tiedä mitä siellä eskarissa on tapahtunut muuta jonka vuoksi teki noin. Ongelmia juuri siirtymissä, mutta enää vähän. Koulun alussa(1lk) auttoi kun vaihtoi luokkaa ja oli tehostetussa tarkkailussa. Ed. luokassa oli jotain naljailua ja samoja joita eskarissa, joten se ongelma voi olla sielläkin osittain sekä ihan omassa luonteessaan.

Ehkä tyhmä, mutta vilpitön kysymys tähän väliin.

Mistä lähtien poikien keskinäiset kahnaukset ja tönimiset ovat olleet neurologinen sairaus tai selkeä merkki huonoista kotioloista?

En tiedä teistä muista, mutta ainakin minun luokillani pojilla oli jatkuvasti jotain kahnauksia, milloin kukakin mukiloinut ketä. Sitä varten oli ihan opettajan keksimä riitamattokin, siihen piti mennä istumaan ja sopimaan asia.

Itselläni ei ole poikia mutta mitä tuolla päiväkodissa/puistoissa poikien menoa katsoo, niin jatkuvastihan siellä joku tönii toista.. Mistä lähtien se on ollut jotenkin kovin epänormaalia? Jos jokainen tönijä pitää ihan neurologisiin tutkimuksiin nykyisin lähettää, ei ihme että siellä on täyttä.

Ja kyllä, tiedän että tytökin voivat käyttäytyä näin, mutta yleisempää se fyysinen nujakointi on pojilla.

Todella ikävä tilanne, tsemppiä ap!

On todella väärin ja ilkeääkin aina syyttää vanhempia lapsien käytöksestä.Usein oongelmat lähtee joo kotoa, mutta ei läheskään aina. Yhtä hyvin kenestä vain voi tulla ongelmatapaus. Tähän voi vaikuttaa mm. luonteen heikkous, huono itsetunto, ja koulukiusaaminen. Uskomatonta, että vielä tänäkin päivänä etsitään aina vanhemmista syyllistä.

Jos joku tluee hönkimään päin mun naamaa ihan kiusatakseen, niin voisin kanssa vähän huitaista. Kiusaaminen lisääntyy ja väkivalta lisääntyy, onko joku ihme tässä yhteistkunnassa (???)

Saattoihan se naamaan hönkijälle tehdä eetvarttia, tosin olisi riittänyt sylkäistä silmään. Opeta kostamaan kivuttomasti ja huomaamattomasti, sosiaalisten taitojen hiomista nääs, muiden kaksinaamaisten tasolle.

[QUOTE="vierailija";29584876]Todella ikävä tilanne, tsemppiä ap!

On todella väärin ja ilkeääkin aina syyttää vanhempia lapsien käytöksestä.Usein oongelmat lähtee joo kotoa, mutta ei läheskään aina. Yhtä hyvin kenestä vain voi tulla ongelmatapaus. Tähän voi vaikuttaa mm. luonteen heikkous, huono itsetunto, ja koulukiusaaminen. Uskomatonta, että vielä tänäkin päivänä etsitään aina vanhemmista syyllistä.[/QUOTE]

No voi juma :D
Mikä se sellainen luonteen heikkous oikein on?!
Ja kyllä se itsetuno nimenomaan rakennetaan siellä kotona, vanhemmat on siinä ehdottomasti avainasemassa. Jos vanhemmat eivät puutu koulukiusaamiseen, oli sitten kyseessä kiusattu tai varsinkin kiusaaja, niin kyllä sillonkin on vanhemmissa jotakin vikaa.

Jos syynä taas on jokin neurologinen vaiva/ongelma kuten ADD tai ADHD niin sekin olisi pitänyt havaita jo hyvissä ajoin ennen kouluikää. Jos sentyyppiset oireet lakaistaan maton alle ja pidetään lapsi kotona eikä viedä päiväkotiin isoon lapsiryhmään, voikin elää eräänlaisessa kuplassa pitkään. Ongelmat tulee kyllä sitten koulussa viimeistään vastaan ja silloin on myöhäistä olla ajoissa oireiden hoitamisessa.

Olen toiminut luokanopettajana yli 20v ja voin kertoa että tuollaisissa tapauksissa on 100% varmuudella ongelmia kodissa ja perheessä. Pelkkä pojan auttaminen hoitaa oiretta, mutta ei itse tautia. Hakekaa apua perheellenne.

No olipa mielenkiintoinen kommentti. Mun poikani on vasta 5v mutta saattaa kans kimpaantua ja paiskoa vaikka ovia. Tai lyödä toista lasta tuossa tilanteessa. Mutta ei meillä muut paisko ovia tai lyö toisiaan.

Kaikki lasten käytöshäiriöt eivät johdu huonoista kotioloista.

• Tykkää
Reactions: chrissy
Ehkä tyhmä, mutta vilpitön kysymys tähän väliin.

Mistä lähtien poikien keskinäiset kahnaukset ja tönimiset ovat olleet neurologinen sairaus tai selkeä merkki huonoista kotioloista?

En tiedä teistä muista, mutta ainakin minun luokillani pojilla oli jatkuvasti jotain kahnauksia, milloin kukakin mukiloinut ketä. Sitä varten oli ihan opettajan keksimä riitamattokin, siihen piti mennä istumaan ja sopimaan asia.

Itselläni ei ole poikia mutta mitä tuolla päiväkodissa/puistoissa poikien menoa katsoo, niin jatkuvastihan siellä joku tönii toista.. Mistä lähtien se on ollut jotenkin kovin epänormaalia? Jos jokainen tönijä pitää ihan neurologisiin tutkimuksiin nykyisin lähettää, ei ihme että siellä on täyttä.

Ja kyllä, tiedän että tytökin voivat käyttäytyä näin, mutta yleisempää se fyysinen nujakointi on pojilla.

Siitä lähtien kun tää lässynlää sukupolvi on alkanut opettajiksi....

Alkuperäinen kirjoittaja ärsy;29583822:
Täällä päin jo kaksi lasta samalla luokalla on saanut yhdeltä lapselta turpaan eikä opettajat osaa toimia asian kanssa. Ei ls ilmoituksia ei mitään. Toinen tarvitsi sairaala käynnin. Miten tälläisen saa loppumaan ?

No jos vaikka itse toimisit: ota yhteys poliisiin. Toisekseen opettajat eivät voi antaa raporttia, miten ovat toimineet asian suhteen. Väkivaltaisenkaan lapsen asiat eivät kuulu muille perheille.

Luonteen heikkoudella tarkoitan että ei ole henkisesti vahva, ei kestä kritiikkiä, vastoinkäymisiä ja on muiden johdateltavissa.

Kouluissa käytetään paljon henkistä väkivaltaa johon on ehkä vaikea puuttua koska sitä ei havaitse ulkopuolisena. Vaikka omat vanhemmat kuinka tukisivat, kannustaisivat ja kehuisivat lasta, ei auta, jos koulussa jatkuvasti joku porukkaa lyttää ja haukkuu ja jättää leikeistä pois. Kyllä lapsi usein jo kouluikäisenä tietää että vanhemmat ovat lapsen puolella. Mutta ei se riitä lapselle, vaan pitäisi päästä myös kaveriporukan suosioon.

Tuskin on yhtään koulua jossa ei kiusaamista esiintyisi. Kunhan vanhemmat (ja opettajat) olisivat enemmän hereillä myös tuon henkisen väkivallan takia, joka on yhyä vakavaa kuin fyysinenkin.

Uusimmat

Yhteistyössä