Kouluruoka maksulliseksi.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kcal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Niin, että siitä vain kouluruoka maksulliseksi, antaa osan lapsista nähdä nälkää ja verorahat käytetään johonkin muuhun kuin kouluruokaan. Varsinainen unelma.

Vanhemmille pitäisi antaa mahdollisuus huolehtia lapsistaan. Kouluruoka ei nykyisillä senteillä ole ravitsevaa eikä riittävää. Mielelläni maksaisin vaikka joitakin satoja kuussa siitä, että lapselle tarjoiltaisiin kunnon ruokaa. Joutuuhan alle kouluikäisestäkin maksamaan sen suunnilleen 250.

Huh, teillä taitaa olla tosi paljon rahaa, jos voisit maksaa satoja euroja kuussa kouluruokailusta!!

Ja tuo päiväkotimaksu 250 ? sisältää paljon muutakin kuin ruokailun...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Minusta kouluissa voisi mieluummin tarjota vaikka sitä välipalaa tyyliin euron hintaan. Halukkaat voisi sitten ottaa sitä lisäksi.

Miksi pitää tarjota välipalaa ja naposteltanaa, kun se ongelma on kuitenkin riittämätön kunnon ruoka?

Eikö parempi ratkaisu olisi se, että siihen lounaaseen saisi vaikka sillä eurolla extra kalapuikot?

kyllä siihen ruokaa kuuluu muutkain kuin ne kalapuikot. salaattia, leipääja maitoa.jos syö aamula enne kouluunlähtöä,pärjää kyllä normaalilla kouluruualla, vaikka urheilisi.

ja tähän mielipiteeseen ei saa esittää eriäviä mielipiteitä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Niin, että siitä vain kouluruoka maksulliseksi, antaa osan lapsista nähdä nälkää ja verorahat käytetään johonkin muuhun kuin kouluruokaan. Varsinainen unelma.

Vanhemmille pitäisi antaa mahdollisuus huolehtia lapsistaan. Kouluruoka ei nykyisillä senteillä ole ravitsevaa eikä riittävää. Mielelläni maksaisin vaikka joitakin satoja kuussa siitä, että lapselle tarjoiltaisiin kunnon ruokaa. Joutuuhan alle kouluikäisestäkin maksamaan sen suunnilleen 250.

Huh, teillä taitaa olla tosi paljon rahaa, jos voisit maksaa satoja euroja kuussa kouluruokailusta!!

Ja tuo päiväkotimaksu 250 ? sisältää paljon muutakin kuin ruokailun...

se maksu sisältää mahataudin, influenssan ja vesirokon + muut nuhakuumeet.

 
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seurannut:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Minusta kouluissa voisi mieluummin tarjota vaikka sitä välipalaa tyyliin euron hintaan. Halukkaat voisi sitten ottaa sitä lisäksi.

Miksi pitää tarjota välipalaa ja naposteltanaa, kun se ongelma on kuitenkin riittämätön kunnon ruoka?

Eikö parempi ratkaisu olisi se, että siihen lounaaseen saisi vaikka sillä eurolla extra kalapuikot?

kyllä siihen ruokaa kuuluu muutkain kuin ne kalapuikot. salaattia, leipääja maitoa.jos syö aamula enne kouluunlähtöä,pärjää kyllä normaalilla kouluruualla, vaikka urheilisi.

ja tähän mielipiteeseen ei saa esittää eriäviä mielipiteitä

toki saa, mutta ei saa vittuilla ninkuin on aiemmin vittuiltui muissa ketjuissa, kuten sinä sossuketjussa.

minin lapset pärjäävät, viakka urheilevat, Rovaniemellä onmuuten siinä hyvä tilanne että kouluissa on aian tarjolla näkkärin lisäksi myös ruisleipää.
joisskain kouluissa, joissa ruoka tehdään vielä itse on hyv salaattivalikoima.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
1. On tiedossa, että ylimääräinen napostelu on ongelma.
2. On tiedossa, että riittämätön/huono kouluruoka on ongelma.


Ratkaisuksi tarjotaan lisää napostelua. Miksi kouluruokaa ei voisi korjata? Ehdotetaan välipaloja ja napostelua. Jos välipalarahat laittaa kouluruokaan, niin ongelma poistuisi.

Kahden euron sämpylät voisivat olla lounaan yhteydessä.
Voisihan sen korjata ja se olisikin viisasta. Mutta, kuten on jo sanottu. Kaikki vanhemat ei halua panostaa siihen, syystä tai toisesta. Yksi vaihtoehto olisi se, että vähävaraiset saisivat vapautuksen ruokamaksusta, mutta en usko että maksullinen kouluruoka tulee toteutumaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Ei ne siitä kouluruuasta liho.

Lihoo. :whistle: [/quote]

Miten kouluruoka voi lihottaa normaalia teini-ikäistä. Katso alotusviesti.

Kouluruoasta on mahdotonta saada energiaa niin paljon, että siitä lihoaisi. Muutenkin on selvää, että kunnon aamupala ja lounas ennemminkin auttavat pysymään hoikkana, kun lihottavat. Suurin osa lihavista koululaisista ei ruokaile normaalisti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Ei ne siitä kouluruuasta liho.

Lihoo. :whistle:

Miten kouluruoka voi lihottaa normaalia teini-ikäistä. Katso alotusviesti.

Kouluruoasta on mahdotonta saada energiaa niin paljon, että siitä lihoaisi. Muutenkin on selvää, että kunnon aamupala ja lounas ennemminkin auttavat pysymään hoikkana, kun lihottavat. Suurin osa lihavista koululaisista ei ruokaile normaalisti.

----------------------

Oli vähän lainaukset hakusessa, noin sen piti mennä
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
kyllä siihen ruokaa kuuluu muutkain kuin ne kalapuikot. salaattia, leipääja maitoa.jos syö aamula enne kouluunlähtöä,pärjää kyllä normaalilla kouluruualla, vaikka urheilisi.

Se, että keski-ikäinen nainen pärjää ei tarkoita sitä, että urheileva nuori pärjäisi. Naisen kulutus on suurimmillaan 15- vuoden ikäisenä. Siihen liikuntatunnit ja jokin urheiluharrastus illaksi, niin tytön kulutus saattaa olla yli kymmenen kertaa sen, mitä äiti syö (ainakin, jos katsoo noita diettiketjujen energiamääriä :) )
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
kyllä siihen ruokaa kuuluu muutkain kuin ne kalapuikot. salaattia, leipääja maitoa.jos syö aamula enne kouluunlähtöä,pärjää kyllä normaalilla kouluruualla, vaikka urheilisi.

Se, että keski-ikäinen nainen pärjää ei tarkoita sitä, että urheileva nuori pärjäisi. Naisen kulutus on suurimmillaan 15- vuoden ikäisenä. Siihen liikuntatunnit ja jokin urheiluharrastus illaksi, niin tytön kulutus saattaa olla yli kymmenen kertaa sen, mitä äiti syö (ainakin, jos katsoo noita diettiketjujen energiamääriä :) )

sii tarkoitin että meidän lapset pärjäävät. meillä tyttökin pyöräilee kouluun joka päivä 3,5 km, harrasta judoa 2 kerta viikossa ja 2-4 kertaa viikossa vielä lenkki. likuntaa tytöllä on 4 tuntia viikossa ( tykkää pääsääsntäisestiliikuunasta, jos ei luistella tia hiidsetä) Tyttö kulkee joka paikkaan pyörällä, myös talvella. Ei ahlua kulkea busiilla. jos hän lähtee neljän pähän kaupunkiin, menee pyörällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kouluun ei saa viedä mikroaaltouunia, eikä sieltä saa jääkaappia lainaan.

Vaitoehdoksi on jäänyt pullat, rusinat sun muut. Näitäkään ei saisi tuoda ruokalaan. Sairasta.
Vanhempainillassa asia esille. Siis tuo mikroaaltouuni. Junnun ollessa yläasteella koulun ruokalaan hankittiin mikroaaltouuni vanhempaintoimikunnan rahoittamana. Ihan sitä varten, että oppilaat voivat halutessaan lämmittää iltapäivisin omia eväitään. Jääkaappia oppilailla ei ollut käytössä, mutta on paljon eväitä, jotka säilyy aamusta sinne iltapäivään huoneenlämmössäkin.

Hieman myöhemmin koulu otti kokeiluun maksullisen välipalan ja kun sillä riitti suosiota, se muuttui pysyväksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ei maksulliseksi. Sitten olisi niitäkin lapsia, jotka eivät söisi mitään koko päivänä.

Maksun voisi toteutttaa samalla periaatteella, kuin joissakin ammatillisissa oppilaituoskissa; suoritetaan lukuvuosittain esim. 50 ?/oppolas ja maksua voisi porrastaa tulojen mukaan!
Niin kai voisi. Mutta silti se ei takaa, että kaikkien lasten vanhemat maksaisivat edes sen pienen summan.

:(

Tarkoitankin, että lasku lähetetään kotiin (summa tulojen mukaan), mutta kaikki oppilaat söisivät silti samaa ruokaa eikä keittäjä jonossa tarkista mistään listasta, että onko maksua suoritettu vai ei.

Joo, mut tuo oli nyt vaan ajatus siitä, miten maksu kannattaisi toteuttaa, jos se tulisi. Itse kannatan verovarojen ohjaamista kouluruokailuun, nostettaisiin budjettia siitä nykyisestä 80 snt/päivä edes 1,50 euroon, sillä saisi jo paljon laadukkaampaa pöperöä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ei maksulliseksi. Sitten olisi niitäkin lapsia, jotka eivät söisi mitään koko päivänä.

Maksun voisi toteutttaa samalla periaatteella, kuin joissakin ammatillisissa oppilaituoskissa; suoritetaan lukuvuosittain esim. 50 ?/oppolas ja maksua voisi porrastaa tulojen mukaan!
Niin kai voisi. Mutta silti se ei takaa, että kaikkien lasten vanhemat maksaisivat edes sen pienen summan.

:(

Tarkoitankin, että lasku lähetetään kotiin (summa tulojen mukaan), mutta kaikki oppilaat söisivät silti samaa ruokaa eikä keittäjä jonossa tarkista mistään listasta, että onko maksua suoritettu vai ei.

Joo, mut tuo oli nyt vaan ajatus siitä, miten maksu kannattaisi toteuttaa, jos se tulisi. Itse kannatan verovarojen ohjaamista kouluruokailuun, nostettaisiin budjettia siitä nykyisestä 80 snt/päivä edes 1,50 euroon, sillä saisi jo paljon laadukkaampaa pöperöä.
Noin se olisikin parempi. Siis jos ajatellaan että kouluruoka joskus tulisi maksulliseksi. Ja myös tuossa mallissa pienituloiset voisivat hakea vapautusta maksusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kouluun ei saa viedä mikroaaltouunia, eikä sieltä saa jääkaappia lainaan.

Vaitoehdoksi on jäänyt pullat, rusinat sun muut. Näitäkään ei saisi tuoda ruokalaan. Sairasta.
Vanhempainillassa asia esille. Siis tuo mikroaaltouuni. Junnun ollessa yläasteella koulun ruokalaan hankittiin mikroaaltouuni vanhempaintoimikunnan rahoittamana. Ihan sitä varten, että oppilaat voivat halutessaan lämmittää iltapäivisin omia eväitään. Jääkaappia oppilailla ei ollut käytössä, mutta on paljon eväitä, jotka säilyy aamusta sinne iltapäivään huoneenlämmössäkin.

Hieman myöhemmin koulu otti kokeiluun maksullisen välipalan ja kun sillä riitti suosiota, se muuttui pysyväksi.

Tässä on ideaa. Vanhemmat yhdessä ottavat vastuuta lasten ruokailuista. Mikro on jo hyvä. Jos on lupa tuoda omia ruokia ruokalaa, niin voi tuoda lisukkeita lounaalle. Jos vanhemmat ovat näin aktiivisia, niin koulun salliessa voi sopia yhdessä siitä, että ostetaan pitopalvelulta lounaaseen lisuketta. Toivottavasti tämänkaltainen "suvaitsevaisuus" lisääntyy. Päästään tilanteeseen, jossa on mahdollista rahottaa lapsen ruokailua.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kouluun ei saa viedä mikroaaltouunia, eikä sieltä saa jääkaappia lainaan.

Vaitoehdoksi on jäänyt pullat, rusinat sun muut. Näitäkään ei saisi tuoda ruokalaan. Sairasta.
Vanhempainillassa asia esille. Siis tuo mikroaaltouuni. Junnun ollessa yläasteella koulun ruokalaan hankittiin mikroaaltouuni vanhempaintoimikunnan rahoittamana. Ihan sitä varten, että oppilaat voivat halutessaan lämmittää iltapäivisin omia eväitään. Jääkaappia oppilailla ei ollut käytössä, mutta on paljon eväitä, jotka säilyy aamusta sinne iltapäivään huoneenlämmössäkin.

Hieman myöhemmin koulu otti kokeiluun maksullisen välipalan ja kun sillä riitti suosiota, se muuttui pysyväksi.

Tässä on ideaa. Vanhemmat yhdessä ottavat vastuuta lasten ruokailuista. Mikro on jo hyvä. Jos on lupa tuoda omia ruokia ruokalaa, niin voi tuoda lisukkeita lounaalle. Jos vanhemmat ovat näin aktiivisia, niin koulun salliessa voi sopia yhdessä siitä, että ostetaan pitopalvelulta lounaaseen lisuketta. Toivottavasti tämänkaltainen "suvaitsevaisuus" lisääntyy. Päästään tilanteeseen, jossa on mahdollista rahottaa lapsen ruokailua.

Minusta tuo silti asettaa lapset eriarvoiseen asemaan: köyhien ja/tai alkkisperheiden lapset jäävät nälissään katselemaan vierestä, kun hyvätuloisten lapset saavat syörä enemmän. :(

Siksi mun mielestä tuo mun esittämä malli, jossa lasku lähetetään tulojen mukaan kotiin ja rahat ohjataan kouluruokailun kohentamiseen tai vielä ennemmin verovaroja ohjataan enemmän tähän, on parempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kouluun ei saa viedä mikroaaltouunia, eikä sieltä saa jääkaappia lainaan.

Vaitoehdoksi on jäänyt pullat, rusinat sun muut. Näitäkään ei saisi tuoda ruokalaan. Sairasta.
Vanhempainillassa asia esille. Siis tuo mikroaaltouuni. Junnun ollessa yläasteella koulun ruokalaan hankittiin mikroaaltouuni vanhempaintoimikunnan rahoittamana. Ihan sitä varten, että oppilaat voivat halutessaan lämmittää iltapäivisin omia eväitään. Jääkaappia oppilailla ei ollut käytössä, mutta on paljon eväitä, jotka säilyy aamusta sinne iltapäivään huoneenlämmössäkin.

Hieman myöhemmin koulu otti kokeiluun maksullisen välipalan ja kun sillä riitti suosiota, se muuttui pysyväksi.

Tässä on ideaa. Vanhemmat yhdessä ottavat vastuuta lasten ruokailuista. Mikro on jo hyvä. Jos on lupa tuoda omia ruokia ruokalaa, niin voi tuoda lisukkeita lounaalle. Jos vanhemmat ovat näin aktiivisia, niin koulun salliessa voi sopia yhdessä siitä, että ostetaan pitopalvelulta lounaaseen lisuketta. Toivottavasti tämänkaltainen "suvaitsevaisuus" lisääntyy. Päästään tilanteeseen, jossa on mahdollista rahottaa lapsen ruokailua.


tai lapset ottaa kotoa sen valmiin hampparin ja lämmittää koulussa.
joka ei oleyhtään parempi ruoka kuin se koulun tajoama makakrakastike
 
Alkuperäinen kirjoittaja Räjähtävä Ronttonen:
Nyt pitää tuo lasten ateria saada kasaan 0.80 eurolla per päivä/ oppilas. Ja mitä sillä saa? Siinäpä onkin tekeminen , että ruoka on maukasta, sitä on riittävästi ja että kouluruoka olisi mahdollisimman monipuolista.
Toi on muuten uskomatonta, miten pienellä rahalla oppilaille se lounas pitää järjestää. Meillä työpaikkaruokalassa nousi juuri lounaan hinta 8,5 euroon, joten voi vain kuvitella, että kouluissa saa emännät olla aika fakiireja.

 
Jos koulu suvaitsisi tällaista toimintaa, niin on todettava, että ruokalistat on tiedossa. Esimerkiksi kalapuikkopäivänä voisi ostaa yksityiseltä yrittäjältä kymmenen kalapuikkoa lisää. Jos koulu suostuu siihen, että ruokalaan tuodaan omia, niin kouluruokailun ongelma saadaan ratkaistua. Ratkaisu onnistuu vielä aika helpolla, sillä listat ja ongelmapäivät on tiedossa pitkälle eteenpäin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
tai lapset ottaa kotoa sen valmiin hampparin ja lämmittää koulussa.
joka ei oleyhtään parempi ruoka kuin se koulun tajoama makakrakastike
Se hamppari otetaankin sen makkarakastikkeen lisäksi, jos on nälkäisiä nuoria perheissä =) Sitäpaitsi ei ole mikään pakko ottaa just hampparia vaan voi ottaa jotain terveellisempääkin. Esim vaikka pussillisen kotitekoisia lihapullia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Siksi mun mielestä tuo mun esittämä malli, jossa lasku lähetetään tulojen mukaan kotiin ja rahat ohjataan kouluruokailun kohentamiseen tai vielä ennemmin verovaroja ohjataan enemmän tähän, on parempi.

Se, että joku malli on parempi ei tarkoita sitä, että se tapahtuisi. Suomessa on erittäin hankala saada rahaa ohjattua tärkeisiin kohteisiin. Ongelman ratkaisuun on pakko hakea muita keinoja.

Tottakai olisi parempi ratkaisu nostaa ruokailuun käytettävää rahasummaa. Se ei kuitenkaan tapahdu, joten vanhempien tulee ottaa ohjat lastensa hyvinvoinnin turvaamiseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
tai lapset ottaa kotoa sen valmiin hampparin ja lämmittää koulussa.
joka ei oleyhtään parempi ruoka kuin se koulun tajoama makakrakastike
Se hamppari otetaankin sen makkarakastikkeen lisäksi, jos on nälkäisiä nuoria perheissä =) Sitäpaitsi ei ole mikään pakko ottaa just hampparia vaan voi ottaa jotain terveellisempääkin. Esim vaikka pussillisen kotitekoisia lihapullia.

ja miten vahditaan että se opilas syä sen eriarvoista se on kuitenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se, että joku malli on parempi ei tarkoita sitä, että se tapahtuisi. Suomessa on erittäin hankala saada rahaa ohjattua tärkeisiin kohteisiin. Ongelman ratkaisuun on pakko hakea muita keinoja.

Tottakai olisi parempi ratkaisu nostaa ruokailuun käytettävää rahasummaa. Se ei kuitenkaan tapahdu, joten vanhempien tulee ottaa ohjat lastensa hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Koulut joutuvat usein käyttämään kouluruokaan sen rahan, minkä kunta siihen budjetissaan varaa. Mun kuopus on nyt yksityiskoulussa ja vaikka kunnat ostavatkin ostopalveluina peruskoulun yläasteen ja lukion opetusta tältä koululta, koulu saa käyttää rahansa juuri niinkuin haluaa. Junnun koulussa ei ruuasta tingitä ja koulun keittiö onkin saanut palkintoja erinomaisesta kouluruuasta. Mun mielestä koulujen pitäisi voida olla itsenäisempiä siinä, mihin määrärahansa käyttävät.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Siksi mun mielestä tuo mun esittämä malli, jossa lasku lähetetään tulojen mukaan kotiin ja rahat ohjataan kouluruokailun kohentamiseen tai vielä ennemmin verovaroja ohjataan enemmän tähän, on parempi.

Se, että joku malli on parempi ei tarkoita sitä, että se tapahtuisi. Suomessa on erittäin hankala saada rahaa ohjattua tärkeisiin kohteisiin. Ongelman ratkaisuun on pakko hakea muita keinoja.

Tottakai olisi parempi ratkaisu nostaa ruokailuun käytettävää rahasummaa. Se ei kuitenkaan tapahdu, joten vanhempien tulee ottaa ohjat lastensa hyvinvoinnin turvaamiseksi.

No sinä vissiin tiedät, mitä tapahtuu ja mitä ei... ;) Saan kait kuitenkin olla eri mieltä kanssasi? Minusta esittämäsi malli asettaa lapset eriarvoiseen asemaan, sitä et varmaan sinäkään voi kiistää? Kaikilla ei ole niitä satoja euroja laittaa kuukausittain lasten kouluruokailuun....
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
ja miten vahditaan että se opilas syä sen eriarvoista se on kuitenkin.
Ei siinä ole mitään eriarvoista, jos sillä lapsella on siellä koulussa se makkarakastike kuten kaikilla muillakin oppilailla. Jos lapsi ei sitä makkarakastiketat syö, niin se tuskon on koulun, muiden oppilaiden tai muiden oppilaiden vanhempien vika. Idea siis on, että koulu tarjoaa täysin samaa ruokaa kaikille oppilaille, mutta se mikro helpottaa näitä teini-ikäisiä poikia, kun voivat siinä hallutessaan lämmittää kotoaan tuomiaan eväitä. Noh, ei se mikro ihan välttämätön, junnulla oli aikoinaan just lihapullia yms sellaista eväänä ja hyvin ne nälkäiselle maistuivat kylmänäkin.
 
tyttö useinkin ihmettelee luokkakavereitaan. Valitttavat heti kouluun tullessa o että on nälkä ( moinkaanei syö aamuplaa lainkan, kun ei muka ehdi) sit kouluruokaa kun on tajolla otetan van salaattia tai pelkkää näkäriä ja painutaa kauppaan ostama karkkia. Sillä karkilla täytetään maha.
sit on ahden aikaan taas kova nälkä. koulussa on myynissä välipalaa, mutta.... ostava kaupasta miellummn sillä kahdella eurolla karkkia. Siten kotona ihmeteellä etä miski lapsella onnälkä. atyttä kirkkain silmin valehtelee, että söiin koulussa.

kunpääsee kotiin, hampparia ja pizzaa äkkiä mikron kun vanhemat on täissä tai lapset jaksa/ viitsi tehdä itse. pastaruoka tai munakasasta tekee ihan vartissa.

 

Yhteistyössä