Kouluruoka maksulliseksi.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kcal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kcal

Vieras
Normaali teini, ikä 15-vuotta.

Aamulla kävellen kouluun, 15 min
Liikuntatunnit koulussa 1,5 tuntia salibandyä.
kotiin kävellen 15 min
Illan harrastukset, snoukkaa läksyjen jälkeen kello 15.30 - 21.00

Kulutus 9162 kcal. Laskettu kalorilaskurilla kyseisen esimerkkipäivän mukaan.

Kouluruoka, päivän tärkein ateria: noin 1000 kcal

3 kalapuikkoa 380 kcal
9 perunaa 375 kcal
kastike 50 kcal
Törkeesti salaattia 80 kcal
Kolme näkkileipää 150 kcal
Maitolasi 33 kcal (vain yksi lasi / oppilas)
Vettä

Onko siis mikään ihme, että pitää olla koulussa mukana paketti rusinoita 800kcal ja mehu 390kcal? Nämä yksinään tekevät enemmän, kuin kouluruoka. Kouluruoasta on tehty niin kevyttä, että lisukkeita ei mahdu mahaan korvaamaan rajoitettujen ruokien määrää.

Kouluruoalle pitäisi saada hinta. Kukaan ei hyväksyisi sitä, että päiväkodista tultaisiin nälkäisenä, koska se maksaa. Vähintäänkin vanhemmille tulisi antaa oikeus osallistua oman lapsensa kustannuksiin.
 
Kyllä se kouluruoka pitäs rahottaa verovaroista niin, et siellä jokainen lapsi saa mahansa täyteen! Pistetään niitä verorahoja turhaankin, niin mikä kumma siinä on et pitää lasten kouluruuasta säästää. Itse en kyllä kannata kouluruokailun maksulliseksi pistätämistä, se vaikeuttaisi entisestään pienituloisia perheitä. Tai sitten pitäis keventää pienitulosten verotusta, jottei ne verorahat heiltä menis turhuuteen, vaan olis tosiaan sit varaa pistää sitä rahaa sinne lapsen kouluruokaan!
 
ei kouluruokaa maksulliseksi. nälkäisiä lapsia olisienemän.

Eihän kouluruoka olekaan tarkoitettu päivän ainoaksi ateriaksi. RUNSAS aamupala auttaa. eikä tarvitse syödä niitä rusinoita jos söisi iltapäivällä koulusta tultuaan.
 
Ehkä toi ei kuitenkaan ole kovin hyvä ajatus. Itse ajattelen sen niin, että siitä voi seurata ylipainoisuutta ym. muita ongelmia koululaisten keskuudessa koska sen vanhempien antaman rahan siihen ruokaan voi helposti kuluttaa esim. kioskille tai lähikauppaan karkkipussiin, jos ruoka ei olekkaan sitä mieluisinta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Eihän kouluruoka olekaan tarkoitettu päivän ainoaksi ateriaksi.

Ei olekaan. Se on yksi viidestä. Olisi hyvä, jos siitä saisi viidenneksen päivän energiasta, mielellään ylikin. Se on kuitenkin se toinen lämmin ateria.
 
Onks kouluruoka päivän tärkein ateria?? Ei kait se niin pitäs olla. Kunnon aamupala, lounas koulussa, välipala koulun jälkeen, päivällinen kotona ja iltapala. Kaikki nää yhdessä on se tärkein ateria. Ei mitään naposteluja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
toisaalta taas suomessa ylipainoisten nuorten määrä kasvaa, joten kouluruoan luulisi olevan syystäkin kevyttä.

Kouluruuan pitäisi olle ravinteikasta, hyvää ja täyttävää. Ei liikaa tärkkelystä: se vain pahentaa nälkäkierrettä ja hinkua lähteä . Melko vähän protskua tulee KASVAVALLE NUORELLE, jos saa kolme kalapuikkoa. Kalan määrä on ihan mitätön peneroinnin alla. :/

Verorahoja pitäisi korvamerkitä kouluruokaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Eihän kouluruoka olekaan tarkoitettu päivän ainoaksi ateriaksi.

Ei olekaan. Se on yksi viidestä. Olisi hyvä, jos siitä saisi viidenneksen päivän energiasta, mielellään ylikin. Se on kuitenkin se toinen lämmin ateria.

Kannattaa myös huomioida kouluruoan antama haaste. Esimerkin kalorit jos aikoo saada, niin se edellyttää noin kilon ahtamista kitusiin.
 
Silloin kun minä olin yläasteella (10 v sitten ) , niin kansliasta sai ostaa välipalalippuja. klo 13 välitunnilla ruokalasta sai lippua vastaan välipalaa. Yks lippu tais maksaa 3 mk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kcal:
Normaali teini, ikä 15-vuotta.

Aamulla kävellen kouluun, 15 min
Liikuntatunnit koulussa 1,5 tuntia salibandyä.
kotiin kävellen 15 min
Illan harrastukset, snoukkaa läksyjen jälkeen kello 15.30 - 21.00

Kulutus 9162 kcal. Laskettu kalorilaskurilla kyseisen esimerkkipäivän mukaan.

Kouluruoka, päivän tärkein ateria: noin 1000 kcal

3 kalapuikkoa 380 kcal
9 perunaa 375 kcal
kastike 50 kcal
Törkeesti salaattia 80 kcal
Kolme näkkileipää 150 kcal
Maitolasi 33 kcal (vain yksi lasi / oppilas)
Vettä

Onko siis mikään ihme, että pitää olla koulussa mukana paketti rusinoita 800kcal ja mehu 390kcal? Nämä yksinään tekevät enemmän, kuin kouluruoka. Kouluruoasta on tehty niin kevyttä, että lisukkeita ei mahdu mahaan korvaamaan rajoitettujen ruokien määrää.

Kouluruoalle pitäisi saada hinta. Kukaan ei hyväksyisi sitä, että päiväkodista tultaisiin nälkäisenä, koska se maksaa. Vähintäänkin vanhemmille tulisi antaa oikeus osallistua oman lapsensa kustannuksiin.

no ei tuo niin pitkä koulupäivä voi olla että nälkään kulee, jos on jo läksyjen jälkeen puol neljältä snoukkaamassa (mikäli ymmärän oikein et tämä tapahtuu jossain laskettelukeskusksessa? ja snoukkaako se nyt koko ajan aktiivisesti kuluttaen vai istuu syömässä patukkaa, juoden energiajuomaa ja tyttöjä tiiraillen?) ja kävelly vartin kotiinkin. voisko välipala olla jotain parempaa ku rusinat mitkä jää hampaisiin eikä ole mistään muutenkaan kotoisin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
toisaalta taas suomessa ylipainoisten nuorten määrä kasvaa, joten kouluruoan luulisi olevan syystäkin kevyttä.

Kouluruuan pitäisi olle ravinteikasta, hyvää ja täyttävää. Ei liikaa tärkkelystä: se vain pahentaa nälkäkierrettä ja hinkua lähteä . Melko vähän protskua tulee KASVAVALLE NUORELLE, jos saa kolme kalapuikkoa. Kalan määrä on ihan mitätön peneroinnin alla. :/

Verorahoja pitäisi korvamerkitä kouluruokaan.

totta. mut toisaalta mun mielestä illat koneella pelaava nuori ei ole mitenkään verrattavissa illat snoukkaavaan nuoreen. kouluruoan toki pitäis olla ravinteikasta, mutta mun mielestä kaloreita on turha haalia siihen lisää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Eihän kouluruoka olekaan tarkoitettu päivän ainoaksi ateriaksi.

Ei olekaan. Se on yksi viidestä. Olisi hyvä, jos siitä saisi viidenneksen päivän energiasta, mielellään ylikin. Se on kuitenkin se toinen lämmin ateria.

Kannattaa myös huomioida kouluruoan antama haaste. Esimerkin kalorit jos aikoo saada, niin se edellyttää noin kilon ahtamista kitusiin.

Tässä on se suo..tai oravanpyörä...tai joku..eli koulusafkaan panostetaan liian pienellä määrärahalla, joten sillä ostetaan halvinta mahdollista = valkoista riisiä, pastaa jne. vaikka tumma riisi, täysjyvätuotteet sun muut pitäisivät nälän kauemmin loitolla. Mutta nehän sitten maksavat liikaa. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Eihän kouluruoka olekaan tarkoitettu päivän ainoaksi ateriaksi.

Ei olekaan. Se on yksi viidestä. Olisi hyvä, jos siitä saisi viidenneksen päivän energiasta, mielellään ylikin. Se on kuitenkin se toinen lämmin ateria.

Kannattaa myös huomioida kouluruoan antama haaste. Esimerkin kalorit jos aikoo saada, niin se edellyttää noin kilon ahtamista kitusiin.

Tässä on se suo..tai oravanpyörä...tai joku..eli koulusafkaan panostetaan liian pienellä määrärahalla, joten sillä ostetaan halvinta mahdollista = valkoista riisiä, pastaa jne. vaikka tumma riisi, täysjyvätuotteet sun muut pitäisivät nälän kauemmin loitolla. Mutta nehän sitten maksavat liikaa. :|

Aivan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
totta. mut toisaalta mun mielestä illat koneella pelaava nuori ei ole mitenkään verrattavissa illat snoukkaavaan nuoreen. kouluruoan toki pitäis olla ravinteikasta, mutta mun mielestä kaloreita on turha haalia siihen lisää.

Siksi se pitääkin saada maksulliseksi. Rahalla saisi sitä, mitä nuori tarvitsee.
 

Yhteistyössä