koulun alku asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti miettii

Vieras
Taitaa aika moni koulun aloittava jo osata lukea sujuvasti. Tähän asti olen ajatellut, että tyttöni, aivan loppuvuodesta syntynyt on edistyksellinen k, kun osaa jotenkuten lukea ts. saa sanoista selvää. Mutta kävi ilmi, että moni kaverinsa osaa jo lukea kirjaa sujuvasti. Ovathan he usein monia kuukausi, lähes vuodenkin vanhempia kuin tyttöni. osaako tiedän ekalle menevä jo lukea ja mitä muuta osaa?

eipä oikein osaa :whistle: oon kyllä huomannut,et viime aikoin on alkanut hirveesti kiinostaa lukeminen(siis yrittää itse lukea :D ),tosi lyhyet sanat osaa kylla lukea jotenkin.Mut luulen,et poika oppii ainakin jonkun verran lukea kesällä,muuten sitten koulussa,nou panik =)

meiän tyttö on syntyny helmikuussa ja ei osaa lukea. joitain sanoja kirjottaa kuten perheenjäsenten nimet ja aku ja susi, mutta mallista oppinut ja ulkoa nyt muistaa :)

nyt on vähän ruvennu hahmottamaan et millä kirjaimella sanat alkaa. Älä huoli, sitä vartenhan kouluun mennään et siellä oppii :D

No ei kyllä osannu meidän ekaluokkalainen lähellekkään lukea kun kouluun meni.. Kirjaimet osas, oman nimen kirjoittaa ja pieniä laskutoimituksia, tyyliin 1 plus kaks jne.. Ihme kyllä puolessa vuodessa oppi lukemaan ym.. vaikka tollane ihku ihana huithapeli onki=) Ei hätää, kyl koulu on kai edelleen oppimista varten olemassa=))

Meidan loppuvuodesta syntynyt poika osaa vahan lukea ( ei tunne kaikkia kirjaimia ). Osaa kirjoittaa vain oman nimensa. Jonkin verran yhteen- ja vahennyslaskuja sormia apuna kayttaen. On sosiaalinen, osaa ottaa toiset huomioon, osaa jonottaa etuilematta. Osaa hyppia tosi kauan yhdella jalalla seka hyppynarua.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
poika on osannut lukea vuoden verran ja oppi lukemaan itse. kaksoiskonsonantitkin sujuu paremmin kuin 10 v siskoltaan. perus plus ja miinus laskun onnistuu myös....

p.s: ja kirjoittaa ihan mitä haluaa.... käyttää meseä jossa tykkää kirjoittaa mamman ja pappan kanssa

Lokakuussa syntynyt poika oppi lukemaan ja kirjoittamaan ennen kuin täytti viisi, ja on tosi lahjakas myös matematiikassa. Sitten taas motorinen puoli ei ole ihan ikäistensä tasolla.

Noin puolet pojan eskariryhmästä osaa lukea. Koulussa se sitten vasta oikeasti opetetaan, ei sitä ennen tarvitse osata. Kaikki kehittyy omassa tahdissaan ja jokaisella on ne omat vahvemmat alueet.