Koululaisten Wilma

  • Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti
"ville"
[QUOTE="vieras";29138972]:D siis hyvänen aika, kyllähän se nyt on open tehtävä sanoa samantien jos lapsi on tehnyt jotain vastoin sääntöjä, tietää sen itse tai ei. Mihin tää maailma on mennyt.[/QUOTE]

Ehkä teillä wtlässä, ei muualla.
 
[QUOTE="vieras";29139045]Sinisiäpäs. Punaisiahan ei enää oikein saisi käyttää :)[/QUOTE]
Missä se on oikein kielletty?

Punainen merkintä erottuu paremmin oppilaan oman lyijykynätekstin seasta ja tukee oppimista.
 
"vieras"
[QUOTE="ville";29139043]Ehkä teillä wtlässä, ei muualla.[/QUOTE]

Siis saako koulussa saa nykyään myöhästellä tunnilta, häiriköidä opetusta, vaikka mujauttaa turpaan kaveria, heittää lumipallon rehtori huoneen ikkunaan, eikä opet sano mitään näissä tilanteissa? kirjotetaan vaan sinne wilmaan tiedoksi vanhemmille?
 
"ville"
[QUOTE="vieras";29139099]Siis saako koulussa saa nykyään myöhästellä tunnilta, häiriköidä opetusta, vaikka mujauttaa turpaan kaveria, heittää lumipallon rehtori huoneen ikkunaan, eikä opet sano mitään näissä tilanteissa? kirjotetaan vaan sinne wilmaan tiedoksi vanhemmille?[/QUOTE]

Mistä teitä älykääpiöitä sikiää?
 
"vieras"
[QUOTE="ville";29139111]Mistä teitä älykääpiöitä sikiää?[/QUOTE]

Sieltä samasta paikasta olen tullut kuin muutkin.

Mutta kerros nyt, ville hyvä, älykääpiölle, milloin ope sanoo jotain ja milloin ei ja millä perusteella?

Kun mä olin itse koulussa, niin opettajat yleensä huomauttivat em. asioista oppilaalle. Ilmeisesti nykyään käytäntö on toisenlainen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;29138831:
Onko teille muuten tullut Wilmaan "erityisen hyvää työskentelyä" -kommentteja? Nuokin ovat jotenkin automaattisia, ja saattavat joskus tulla pe-iltana klo 21. Tuntunut vaan oudolta, että kuka niitä siihen aikaan lähettelee.
Me opettajat teemme usein töitä, kun omat lapsemme ovat nukkumassa: viestittelemme Wilmassa, suunnittelemme opetusta, korjaamme kokeita. Kiireisinä aikoina jopa perjantai-iltoina. Me emme suinkaan kaikki ole naimisissa sen punakynän kanssa, vaan linkitämme työmme ja perhe-elämämme ja omat harrastuksemme parhaamme mukaan. Mutta näköjään ope ei saa Wilmaan laittaa merkintöjä perjantai-iltaisin.
 
"ville"
[QUOTE="vieras";29139145]Sieltä samasta paikasta olen tullut kuin muutkin.

Mutta kerros nyt, ville hyvä, älykääpiölle, milloin ope sanoo jotain ja milloin ei ja millä perusteella?

Kun mä olin itse koulussa, niin opettajat yleensä huomauttivat em. asioista oppilaalle. Ilmeisesti nykyään käytäntö on toisenlainen?[/QUOTE]

Häiriköinti ja muut mainitut vs. tunnilta myöhästyminen. Edellisistä saa palautteen yleensä rehtorilta, kirjallisena ja fiksuilta vanhemmilta jollain muulla tavalla. Myöhästyminen tunnilta: tarvitsitko sinä erityisesti huomautuksen tajutaksesi, että olisi syytä vähintään pahoitella tai selittää miksi olet myöhässä? Taukkien kanssa on vaikea elää.
 
"vieras"
[QUOTE="ville";29139174]Häiriköinti ja muut mainitut vs. tunnilta myöhästyminen. Edellisistä saa palautteen yleensä rehtorilta, kirjallisena ja fiksuilta vanhemmilta jollain muulla tavalla. Myöhästyminen tunnilta: tarvitsitko sinä erityisesti huomautuksen tajutaksesi, että olisi syytä vähintään pahoitella tai selittää miksi olet myöhässä? Taukkien kanssa on vaikea elää.[/QUOTE]

En minä tarvitse huomautusta, mutta jotkut lapset tarvitsevat. En ymmärrä, että miksi lapselle ei suoraan kerrota asiasta, kerrotaan vain vanhemmille? Järkevää on antaa palaute samantien, olkoon se sitten negatiivinen tai positiivinen, toimii varmasti paremmin kuin jälkeen päin kerrottu.
 
"vieras"
Ne on opettajan omia tuntimerkintöjä samalla, välillä on positiivisia merkintöjäkin. Noista merkinnöistä ei edes tullut aikaisemmin viestiä, nykyään niistäkin tulee viestiä vanhemmille. Lukea niitä on aina voinut, jos on osannut mennä katsomaan ilman ilmoitusta. Osa opettajista on aktiivisa, jotkut eivät käytä juuri lainkaan. Kokemusta on neljän koulun ja kolmen lapsen kohdalta.
 
Me opettajat teemme usein töitä, kun omat lapsemme ovat nukkumassa: viestittelemme Wilmassa, suunnittelemme opetusta, korjaamme kokeita. Kiireisinä aikoina jopa perjantai-iltoina. Me emme suinkaan kaikki ole naimisissa sen punakynän kanssa, vaan linkitämme työmme ja perhe-elämämme ja omat harrastuksemme parhaamme mukaan. Mutta näköjään ope ei saa Wilmaan laittaa merkintöjä perjantai-iltaisin.
No voi hyvänen aika, tottakai saa. Kunhan ihmettelin ajoitusta ja myös sitä, ettei lapsi ollut kyseiselle tunnille edes osallistunut.

Aikaisemmassa viestissäni jo ilmaisin, että opettajana toimisesta on itsellänikin kokemusta. Samoin läheltä olen noita kokeenkorjaus-sessioita sun muita seurannut. Luulen tietäväni, mitä opettajan työ on.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";29139024]Miten kodin tiedottaminen on turhaa hätyyttämistä? Sinähän voit vanhempana itse päättää, mistä viesteistä edes lapsellesi kerrot. Sinä tunnet lapsesi parhaiten, joten osaat varmasti arvioida, mitkä asiat ovat sellaisia, jotka kannattaa ottaa lapsen kanssa puheeksi ja mitkä asiat jätät sinun ja opettajan väliseksi. Opettaja haluaa vain pitää sinut ajan tasalla.[/QUOTE]

Ok, tämähän on selvää. Kunhan avasin sanaisen arkkuni tässä asiassa. Jatkossa ymmärrän ehkä pysyä hiljaa :whistle: . Yllättävän paljon näkyy tämä(kin) aihe herättävän tunteita.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;29139300:
No voi hyvänen aika, tottakai saa. Kunhan ihmettelin ajoitusta ja myös sitä, ettei lapsi ollut kyseiselle tunnille edes osallistunut.
Olisiko kyse siitä, että Wilmassa ei ole tehty luokalle ryhmäjakoa, joten jos opettajalla on jakotunti ja haluaa antaa siitä palautetta, estääkseen viestin näkymisen koko luokalle hänen pitäisi valita erikseen niiden oppilaiden vanhemmat, jotka ovat tunnilla olleet? Tämä vie turhaan aikaa, koska ei varmaan mitään haittaa ole siitäkään, että koko luokan vanhemmat tuon positiivisen palautteen näkevät.
 
  • Tykkää
Reactions: HuutoYössä
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;29139311:
Ok, tämähän on selvää. Kunhan avasin sanaisen arkkuni tässä asiassa. Jatkossa ymmärrän ehkä pysyä hiljaa :whistle: . Yllättävän paljon näkyy tämä(kin) aihe herättävän tunteita.
Älähän nyt. Hyvä, että kirjoitit ajatuksiasi, jos saamasi vastaukset avarsivat ajatteluasi ja ymmärrystäsi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29139145]Sieltä samasta paikasta olen tullut kuin muutkin.

Mutta kerros nyt, ville hyvä, älykääpiölle, milloin ope sanoo jotain ja milloin ei ja millä perusteella?

Kun mä olin itse koulussa, niin opettajat yleensä huomauttivat em. asioista oppilaalle. Ilmeisesti nykyään käytäntö on toisenlainen?[/QUOTE]

Kyllä ne opettajat oppilaillekin huomauttavat, monesti keskimmäinen tulee ja sanoo, että wilmassa on tuntimerkintä (etenkin kehuista muistaa kertoa) ennenkuin olen edes sähköposteja lukenut.

Nuo Wilman tuntimerkinnäthän on niitä merkintöjä, joita opettaja teki ennen siihen paperiseen päiväkirjaan, kirjasi ylös poissaolleet, myöhästyneet, varmaan kehut ja unohtamisetkin. Nyt aktiiviset opettajat kirjaavat samat jutut sinne sähköiseen järjestelmään eli wilmaan. Laiskimmat laittavat vain ne ihan pakolliset eli poissaolot.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29139352]Kyllä ne opettajat oppilaillekin huomauttavat, monesti keskimmäinen tulee ja sanoo, että wilmassa on tuntimerkintä (etenkin kehuista muistaa kertoa) ennenkuin olen edes sähköposteja lukenut.

Nuo Wilman tuntimerkinnäthän on niitä merkintöjä, joita opettaja teki ennen siihen paperiseen päiväkirjaan, kirjasi ylös poissaolleet, myöhästyneet, varmaan kehut ja unohtamisetkin. Nyt aktiiviset opettajat kirjaavat samat jutut sinne sähköiseen järjestelmään eli wilmaan. Laiskimmat laittavat vain ne ihan pakolliset eli poissaolot.[/QUOTE]

Laiskimmat...argh. Kyse voi olla puhtaasti erilaisista työtavoista. Väitän olevani koulun ahkerimpia opettajia, mutta Wilmaa käytän varmasti vähemmän kuin monet muut. Kyse on myös asioiden priorisoinnista. Käytän arvokasta "oppilatonta" työaikaani mieluummin tuntien suunnitteluun ja valmistelemiseen kuin ahkeraan Wilman käyttämiseen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29139363]Laiskimmat...argh. Kyse voi olla puhtaasti erilaisista työtavoista. Väitän olevani koulun ahkerimpia opettajia, mutta Wilmaa käytän varmasti vähemmän kuin monet muut. Kyse on myös asioiden priorisoinnista. Käytän arvokasta "oppilatonta" työaikaani mieluummin tuntien suunnitteluun ja valmistelemiseen kuin ahkeraan Wilman käyttämiseen.[/QUOTE]

No kirjaatko jonnekin ne työvälineiden unohtamiset ja tekemättömät läksyt? Wilma on siihen helppo tapa ja menee tieto kotiinkin noista. Ehkä oikea termi olisi tietotekniikkaa karsastavat opettajat, yksikin teki jopa tilastoja paperille luokan merkinnöistä, mutta ei noita wilmassa koskaan ollut oman lapsen kohdalta, jossain vahempainvartissa niitä kuitenkin sitten esitteli meidän lapsen kohdalta. Yksi meidän lapsista on toiminut opettajien epävirallisena atk-tukena koko kouluaikansa ja joku tietotekniikan ammattilainen hänestä tulee "isona".
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29139377]No kirjaatko jonnekin ne työvälineiden unohtamiset ja tekemättömät läksyt? Wilma on siihen helppo tapa ja menee tieto kotiinkin noista. Ehkä oikea termi olisi tietotekniikkaa karsastavat opettajat, yksikin teki jopa tilastoja paperille luokan merkinnöistä, mutta ei noita wilmassa koskaan ollut oman lapsen kohdalta, jossain vahempainvartissa niitä kuitenkin sitten esitteli meidän lapsen kohdalta. Yksi meidän lapsista on toiminut opettajien epävirallisena atk-tukena koko kouluaikansa ja joku tietotekniikan ammattilainen hänestä tulee "isona".[/QUOTE]

Kyllä kirjaan. Kalenteriini. Sen tekee nopeasti tunnin alussa. Kalenteri vain auki ja ei muuta kuin kirjaamaan. Wilmaan kirjaamista varten minun pitäisi ensin kirjautua koneelle, odotella sen ruksuttelut ennen kuin voin jatkaa, avata netti, mennä wilman aloitussivulle, kirjautua sisään ja lisäksi tehdä muutama klikkaus ennen kuin asia on kirjattu. Lisäksi kirjaus on joka tapauksessa tehtävä kalenteriinkin, koska usein tietoa tarvitsee nopeasti, kun ohimennen vaikkapa erityisopettaja kysyy viimeaikaista unohduksien määrää jonkun oppilaan kohdalla esimerkiksi ohimennen käytävällä. Enköhän minä itse tiedä, mikä on kätevintä juuri minulle ja juuri minun työpaikkani olosuhteissa.

Miksi olisi itseisarvo tehdä kaikki koneella? Jos opettaja haluaa tehdä tilastoja paperille, niin mitä sitten? Tietohan tuli teille kotiin sitäkin kautta. Millä tavalla olisit ollut viisaampi, jos olisit nähnyt saman tiedon koneella? Ihmisillä on erilaisia työtapoja, enkä näe siinä mitään pahaa. Ja tosiaan yhtäläisyysviivoja laiskuuteen et voi vetää sen perusteella, paljonko opettaja käyttää tietokonetta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29139394]Kyllä kirjaan. Kalenteriini. Sen tekee nopeasti tunnin alussa. Kalenteri vain auki ja ei muuta kuin kirjaamaan. Wilmaan kirjaamista varten minun pitäisi ensin kirjautua koneelle, odotella sen ruksuttelut ennen kuin voin jatkaa, avata netti, mennä wilman aloitussivulle, kirjautua sisään ja lisäksi tehdä muutama klikkaus ennen kuin asia on kirjattu. Lisäksi kirjaus on joka tapauksessa tehtävä kalenteriinkin, koska usein tietoa tarvitsee nopeasti, kun ohimennen vaikkapa erityisopettaja kysyy viimeaikaista unohduksien määrää jonkun oppilaan kohdalla esimerkiksi ohimennen käytävällä. Enköhän minä itse tiedä, mikä on kätevintä juuri minulle ja juuri minun työpaikkani olosuhteissa.

Miksi olisi itseisarvo tehdä kaikki koneella? Jos opettaja haluaa tehdä tilastoja paperille, niin mitä sitten? Tietohan tuli teille kotiin sitäkin kautta. Millä tavalla olisit ollut viisaampi, jos olisit nähnyt saman tiedon koneella? Ihmisillä on erilaisia työtapoja, enkä näe siinä mitään pahaa. Ja tosiaan yhtäläisyysviivoja laiskuuteen et voi vetää sen perusteella, paljonko opettaja käyttää tietokonetta.[/QUOTE]

Lisään vielä, että tieto unohduksista ja tekemättömistä läksyistä menee todellakin kotiin ihan riittävän tehokkaasti ilman wilmaakin. Kun oppilaalla on tietty määrä tällaisia merkintöjä tietyssä ajassa, siitä seuraa jälki-istuntoa, josta luonnollisesti menee tieto kotiin. Jos jälki-istuntoja ei ole tullut, on unohdustenkin määrä ollut kohtuullinen. Yksittäisen unohduksen raportoiminen kotiin ei ole mielestäni tarpeellista.
 
Vieras V
Onko se jotenkin vaikee opettajien ymmärtää ettei kaikista tule akateemisia?
:D

No jos ei aio akateemiseksi, niin eikö silloin ole ensiasiallisen tärkeää opetella noudattamaan kellonaikoja täsmällisesti. En tiedä yhtäkään duunariammattia, jossa voisi mennä ja tulla kuten lystää, eikä se akateemisellakaan välttämättä ole niin, mutta kyllä omassa tuttavapiirissäni kaikki, jotka saa vapaasti tehdä hommansa juuri silloin, kun itse tahtovat, ovat hyvinkin pitkälle opiskelleita.
 
Huutelen puskista
Jos tuo "kaikista ei tule akateemisia" -kommentti koski myöhästelyn sallimista, metsään meni. Opetan itse ammattikoululaisia ja ajoissa tulemisen tärkeyttä korostetaan jatkuvasti. Työssäoppimisjaksolta kyllä pistetään "kotiin kasvamaan", jos myöhästelee. Tämä sama viesti, kertokaa opiskelijoille täsmällisyyden merkityksestä, tulee työelämästä meille säännöllisin väliajoin.
 

Yhteistyössä