Koululaiset - kun koulu ei kiinnosta?!?!??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NannaIhana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NannaIhana

Aktiivinen jäsen
21.10.2008
10 502
1
36
Meillä on ongelma. Nimittäin koulunkäynti. Ei kiinnosta. Opettajat on sieltä mihin aurinko ei paista, joka aamu mennään kasiin, opettajat huutaa ja raivoo, liikaa läksyjä ja koulu on syvältä. Joka päivä sama narina. Viime vuosi meni vielä hyvin mut nyt ei enää. 5lk kyse. Ja luokkakavereilla (joillain) samaa ongelmaa myös. Miten ihmeessä mä saisin taottua sen päähän että yläasteella kaikki tulee vaan vaikeemmaks jos ei nyt tee "pohjatyötä" kunnolla.

koulun jälkeen tekee läksyt edelleen, mut ne on nopeesti tehty ja sit mennäänki taas. Illalla tulee kotiin 19-20 välillä, yleensä 19.30. mä en voi joka pvä vahtia vieressä et läksyt tehdään kunnolla. Kokeisiin ei malta lukea kunnolla, ei muista mitään mitä sanotaan esim. tunneilla, on kun jossain toisessa maailmassa :D onks tää murrosikää vaan vai mitä hittoo mä teen? unohduslappuja on tullut JO 2 kotiin, yleensä jouluun mennessä on tullut yks jos sitäkään.

AAAAAAAAAAAARGHHH!!! |O|O|O|O

kerro mitä siitä seuraa kun ei käy kouluaan kunnolla, elä vahdi niitä läksyjä tai kokeisiin lukua.. veikkaan että kun kerran kertaa yhden luokan niin oppii

joo kyllä mä tossa yks päivä kyselin, että onko sitte kivaa, kun sä ihan oikeesti jäät luokalles, ja muut menee eri aikaan yläasteelle kun sä, että sun kaikki kaverit on siellä, ei kuulema olis kivaa, muttei keksi mitään ratkasuakaan tähän.

Et ole ainoa. lasteni kertoman mukaan valtaosa yläkoulun oppilaista suhtautuu koulutyöhönsä täysin välinpitämättömästi. Esim. mun ysiluokkalaisen luokalta vain 5 aikoo jatkaa lukioon. Hämmästyttävintä tässä vielä on se että kaikki 5 ovat poikia.

[QUOTE="vieras";22430184]Aika moni ala-asteen luokkakavereista jotka eivät läksyjä jaksaneet tai koulua ovat nyt narkkispiireissä tai raksalla painamassa.[/QUOTE]

en nyt menis yleistäänkään, mut ihan siks oon neuvoja ja vinkkejä hakemassa :)

meillä on palaveri ens viikolla opettajan ja lapsen kanssa.

Suhtautuuko lapsesi kaverit kouluun samalla tavalla? Voisko olla että porukassa tyhmyys tiivistyy, mihin lapsellasi on joka päivä kiire koulun jälkeen, mitä tekevät kaveriporukalla?

5-luokkalaiselle yläasteesta puhuminen ei toimi, se on vielä heille niin kaukainen asia ja ihan sama mitä siellä tapahtuu.
Tehkää koko päivän lukujärjestys (löytyy pohja MLL:n sivuilta ainakin), johon merkitset läksyjen teon ajankohdan myös.
Palkitseminen; eka palkinto riittävän lyhyellä aikavälillä, esim. kuukausi ja sitten pieni palkinto.
Unohduksista rangaistus; känny pois tai tietsikka pois tietyksi ajaksi, mikä se onkaan minkä menettäminen sun lapselle todella kolahtaa
Pidemmän aikavälin palkinto sitten vaikka talvilomaan tai ensi kevääseen, mutta sekin saattaa mennä jo liian pitkälle. Tuon ikäinen elää hetkessä, ei se ajattele että kun nyt tekee jotain niin sitten saa ensi kesänä jotain kivaa.

[QUOTE="vieras";22430298]Suhtautuuko lapsesi kaverit kouluun samalla tavalla? Voisko olla että porukassa tyhmyys tiivistyy, mihin lapsellasi on joka päivä kiire koulun jälkeen, mitä tekevät kaveriporukalla?[/QUOTE]

harrastuksiin liittyvää juttua, pelaa jalkapalloa, frisbeegolffia, pyöräilevät, rossaa pyörillä hiekkamontulla tai kisaa kuka ajaa pisimmälle nostaen nokkaa tms :D , pelaa pleikkaria/wiitä tms (harvemmin), kuuntelee musiikkia yms. ei siis korviin ole ainakaan kuulunut että mitään typeryyksiä tekisivät. ei siis hengaa missään kaupoilla mitä monet tekee, ei vietä aikaansa keskustassa tai muualla, usein koulun kentällä ovat tai tossa lähellä olevalla isolla kentällä.

[QUOTE="vieras";22430256]Naura vain kun se o vielä mahdollista. itse en tämän takia naureskelisi.[/QUOTE]

voi kiesus. en mä naura, jos mua kauheesti naurattais niin en mä varmaan vinkkejä kyselis.

ja siis selvästi on nyt kokeissaki numerot laskenu, 1-2lk tuli 9-10 aina, 3lk 8-10, 4lk alko tuleen seiskojakin ja nyt tulee pelkkää 6, kokeissa siis.

toivottavasti opettajalla olis hyviä ideoita, mä ite halusin "vanhempainvartin" kun niitä ei kaikille enää pidetä vitosella.

siis eikö kellään ole mitään neuvoja/vinkkejä mulle? : /

5lk pojan "ajatusmaailma" on mulle mysteeri, kuten miesten yleensäkin. Tarhaikästen kans pärjään loistavasti ja onhan mulla sen alan koulutuskin, mutta mutta... mullon vaan ollu aina tyttöjen juttuja ja ite leikin viel barbeilla ton ikäsenä.

Lahjontaa. Jos raha kiinnostaa lasta, niin kokeista voi maksaa numeron perusteella. Toinen tapa lahjoa on harrastustarvikkeet, urheilukamat yms. Sovitte yhdessä, mitä pitää tehdä, jotta saa palkkion. Mielellään pieniä lyhyen tähtäimen tavoitteita kuin jotain puolen vuoden tai pitemmän ajan päästä tapahtuvia juttuja. Esimerkiksi todistusnumeroihin perustuva palkitseminen ei ole kovin kannustavaa, jos koulu menee heikosti. Tavoite on liian kaukana tulevaisuudessa, kun jotain pitäisi tehdä juuri nyt.

Mun vanhin on vasta 4lk mutta muistan, että itselläni oli juuri 5 luokalla joku ihme "murrosikä" koulunkäynnin suhteen. En valitettavasti osaa sanoa mikä siihen vois auttaa :/ Harmittaako sun poikaa, että saa huonompia numeroita?

Meillä on ehdoton sääntö, että koulupäivän jälkeen tullaan suoraan kotiin ja mitään mukavuuksia ei saa tehdä ennen kuin läksyt on tehty. Välipalan saa syödä mutta sen jälkeen pitää tehdä läksyt. Jos ei tee niin sit ei mennä tietokoneelle eikä kavereille. Kokeisiin luetaan yhdessä ja se aloitetaan hyvissä ajoin ennen koetta, ettei tuu kauhea määrä luettavaa lyhyelle ajalle.

[QUOTE="vieras";22433719]Lahjontaa. Jos raha kiinnostaa lasta, niin kokeista voi maksaa numeron perusteella. Toinen tapa lahjoa on harrastustarvikkeet, urheilukamat yms. Sovitte yhdessä, mitä pitää tehdä, jotta saa palkkion. Mielellään pieniä lyhyen tähtäimen tavoitteita kuin jotain puolen vuoden tai pitemmän ajan päästä tapahtuvia juttuja. Esimerkiksi todistusnumeroihin perustuva palkitseminen ei ole kovin kannustavaa, jos koulu menee heikosti. Tavoite on liian kaukana tulevaisuudessa, kun jotain pitäisi tehdä juuri nyt.[/QUOTE]

Tääkin on vähä niin ja näin.. mummut antaa rahaa. sillä on säästössä itsellään ja noihin harrastusjuttuihin meni viimekskin 140e (tilasin englannista ja säästin), mä maksoin siitä 40e ja lapsi maksoi iteltään loput. eli kun mummua auttelee (hakee postin, keittää kahvia yms, niin mummu lykkää rahaa, samoten toinen mummu ja vaari, aina ostelee jotain ja lisäks antaa viel "taskurahaa". et toi ei ainakaan motivoi, enkä mä voi sanella isovanhemmille sääntöjä.

nyt sil ei ihan hurjasti ole säästössä et vois koittaa, oisko huono tämmönen, 10 saa 10e, 9 saa 9e, 8 saa 8e ja 7:sta 2€ :D kutosesta se joutuis sit maksaan ite 2€ mulle :D :D vitsivitsinä ;)

siis eikö kellään ole mitään neuvoja/vinkkejä mulle? : /

5lk pojan "ajatusmaailma" on mulle mysteeri, kuten miesten yleensäkin. Tarhaikästen kans pärjään loistavasti ja onhan mulla sen alan koulutuskin, mutta mutta... mullon vaan ollu aina tyttöjen juttuja ja ite leikin viel barbeilla ton ikäsenä.
Kertoisin, jos olisi. Meilläpojalla meni ensimmäiset 8 luokkaa evvk-asenteella. Sitten meni kesätöihin rakennushommiin ja samana kesänä havahtui siihen, että peruskoulua on enää yksi vuosi jäljellä. Tsemppasi ysiluokan, mutta keskiarvo ei silti riittänyt sinne, minne halusi. Kävi kymppiluokan ja sen jälkeen pääsi haluamaansa lukioon. Kyllähän tuo on välillä sanonut, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, kun joutui tekemään enemmän töitä koulun eteen kuin muut. Mutta nyt sujuu suht hyvin eli ei peli ole menetetty, vaikkei se koulunkäynti peruskoulussa niin mieleistä olisikaan.

[QUOTE="vieras";22433719]Lahjontaa. Jos raha kiinnostaa lasta, niin kokeista voi maksaa numeron perusteella. Toinen tapa lahjoa on harrastustarvikkeet, urheilukamat yms. Sovitte yhdessä, mitä pitää tehdä, jotta saa palkkion. Mielellään pieniä lyhyen tähtäimen tavoitteita kuin jotain puolen vuoden tai pitemmän ajan päästä tapahtuvia juttuja. Esimerkiksi todistusnumeroihin perustuva palkitseminen ei ole kovin kannustavaa, jos koulu menee heikosti. Tavoite on liian kaukana tulevaisuudessa, kun jotain pitäisi tehdä juuri nyt.[/QUOTE]

Jotkut viisaat on sitä mieltä, ettei koulumenestyksestä pitäisi maksaa koska palkka ahkeruudesta ON se hyvä numero. Tiedä sitten. Mutta se on totta, että tavoitteita ei kannata asettaa liian kauas.

Meillä on juuri sun kuvailemasi lapsi täällä kotona, ap!! Otin jo yhteyttä kouluun ja kysyin että mitä tehdään. Heilläkään ei ole mitään neuvoja antaa, oppimisen ilon pitää lähteä siitä koululaisesta. Meillä kyseessä tyttö jolla ilmeisesti esimurrosikävaihe päällä. Äiti on siis täysin kelvoton tähän maailmaan... Sekään ei helpota miedän tilannetta. Koulussa ovat ottaneet asiaa käsittelyyn ja ohjaavat tyttöä esim. läksypiiriin jos tuntuu että liian mahdottomaksi menee. Kaverit on asia 1!!

[QUOTE="a a a";22433766]Harmittaako sun poikaa, että saa huonompia numeroita?

tuskin, kun ei ole asian eteen valmis tekeen mitään...

Meillä on ehdoton sääntö, että koulupäivän jälkeen tullaan suoraan kotiin ja mitään mukavuuksia ei saa tehdä ennen kuin läksyt on tehty. Välipalan saa syödä mutta sen jälkeen pitää tehdä läksyt. [/QUOTE]

lisäsin kommenttini tonne väliin. ja tohon jälkimmäiseen että koulusta tuleekin suoraan kotiin ja tekee läksyt, hyvin harvoin ne on jääny iltaan ja jos on niin syynä usein ettei oo osannu ja tarvii apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä kans!;22433817:
Meillä on juuri sun kuvailemasi lapsi täällä kotona, ap!! Otin jo yhteyttä kouluun ja kysyin että mitä tehdään. Heilläkään ei ole mitään neuvoja antaa, oppimisen ilon pitää lähteä siitä koululaisesta. Meillä kyseessä tyttö jolla ilmeisesti esimurrosikävaihe päällä. Äiti on siis täysin kelvoton tähän maailmaan... Sekään ei helpota miedän tilannetta. Koulussa ovat ottaneet asiaa käsittelyyn ja ohjaavat tyttöä esim. läksypiiriin jos tuntuu että liian mahdottomaksi menee. Kaverit on asia 1!!

ihanaa, edes joku kohtalotoveri :)

ihana kuulla että joku muukin on kelvoton, mä sain viimeks kuulla pilaavani lapseni elämän säännöillä :D "sä et ymmärrä mitään, sä pilaat mun elämän, kaikki muut saa tehä sitä ja tota, mä en saa ikinä mitääää" :D

oisko huono tämmönen, 10 saa 10e, 9 saa 9e, 8 saa 8e ja 7:sta 2€ :D kutosesta se joutuis sit maksaan ite 2€ mulle :D :D vitsivitsinä ;)
Meillä kympistä 10 euroa ja ysistä 5 euroa. Jos on vaikea koe, niin voi maksaa kympinkin. Jos on joku lapselle vaikea aine, josta on tullut huonoja numeroita, niin silloin voi maksaa kasistakin kympin. Erikoistarjoukset palkkiosta tehdään aina ennen koetta, jotta se motivoi. Pistarikympeistä olen maksanut 2-3 euroa.

Meillä oli myös vaikeaa tuossa 4. ja 5. luokalla. Silloin piti olla lapsen kanssa lukemassa kokeisiin, kun niistä ei olisi tullut muuten mitään. Nyt kasilla koulu menee kivasti eikä ole tarvinnut huolehtia koulunkäynnistä.

Yhteistyössä