3-luokkalainen viis veisaa koulusta, auttaisko joku ammattiapu???

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hajoava äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hajoava äiti

Vieras
Lapsi on aina ollut "taivaanrannanmaalari". Ajatukset jossain ihan muualla missä pitäisi.

Koulun alkaessa poikaa kiusattiin/syrjittiin. Ongelma poistui ja sitä kautta nyt sit poika ollut taas tunneilla ihan villinä (kahtena päivänä peräsin jälki-istuntoa) ja läksyt jäänyt tekemättä vaikka kuinka monta kertaa. Kysyn joka päivä läksyistä ja tutkin repun, mutta poika ei merkkaa läksyjään niin mitä minä sitten voin, jos toinen sanoo, että läksyjä ei tullut?

Mitä tästä tulee sitten, kun toi on isompi, jos ongelmat on tätä luokkaa jo tässä vaiheessa :( Auttaisiko joku ammattiapu? Koulu meni ihan ok alussa, kun pojalla oli näitä kaveriongelmia. Sit taas kun pääsee "piireihin" alkaa se esiintyminen tunneilla jne. Alan tosiaan olla neuvoton. Tänään tuli tosiaan kotiin ekaa kertaa tietoa näistä ongelmista ja unohduksista. Luulin kaiken jatkuvan edelleen hyvin ja aika pommi taas pamahti :(

Anteeksi sekava kirjoitus. Mä vaan oikeesti hajoan ton lapsen kanssa :(
 
Eikö opettaja voisi esim aluksi laittaa läksyjä sähköpostilla, niin tulisi tietoon mitä on läksyinä, entä avustaja luokkaan valvomaan poikaa, jos kerran on selkeästi häiriöksi muille oppilaille.

Samoin voisi opettaja katsoa, että ne tulee merkatuiksi sinne läksyvihkoon.
 
Luultavasti poikasi tarvitsisi enemmän tukea koulunkäyntiin. Selvitä onko hänellä mahdollisuuksia siirtyä pienryhmään tai olla edes osa tunneista pienryhmässä.
 
[QUOTE="noh";21991238]Oletko varma ettei lapsellasi ole esim. ADD?

Yhteyttä koulun oppilashuoltoryhmään ja sitä kautta huolta eteenpäin.[/QUOTE]

En tosiaan tiedä. Soitan huomenna opettajalle ja keskustelen hänen kanssaan ja sitten varmaan terveydenhoitajalle, josko sitä sais johonkin juttelemaan edes :( Ei tää näin voi jatkua :(
 
[QUOTE="Piika-äiti";21991256]Luultavasti poikasi tarvitsisi enemmän tukea koulunkäyntiin. Selvitä onko hänellä mahdollisuuksia siirtyä pienryhmään tai olla edes osa tunneista pienryhmässä.[/QUOTE]

Luokka on pieni muutenkin. 12 lasta. Ja tosiaan osaa käyttäytyä hyvin silloin, kun on näitä kaveriongelmia. Mut sit tänäänkin kuulemma oli saanut jälki-istuntoa nokkahuilun soittamisesta uskonnon tunnilla, mikä ei ollut hänen vikansa vaan hänen kaverinsa, joka oli sanonut, että soita! Huoh. Pökö mikä pökö :D
 
Luokka on pieni muutenkin. 12 lasta. Ja tosiaan osaa käyttäytyä hyvin silloin, kun on näitä kaveriongelmia. Mut sit tänäänkin kuulemma oli saanut jälki-istuntoa nokkahuilun soittamisesta uskonnon tunnilla, mikä ei ollut hänen vikansa vaan hänen kaverinsa, joka oli sanonut, että soita! Huoh. Pökö mikä pökö :D

Pelkäiskö uudestaan syrjityksi joutumista ja siksi yrittää voittaa jatkuvasti sitten muiden hyväksynnän tempuillaan?
 
Olisko tosiaan ensimmäinen askel se, että opettaja lähettäisi sinulle tiedon läksyistä?

Niin. En sitten tiedä miten iloinen opettaja tästä on. Opettajia on yhteensä neljä eri aineissa ja tämän lisäksi vielä se "pääopettaja" on rehtori eli varmaan on muutakin hommaa :( Voin toki yrittää, koska jotainhan tässä nyt on aikaiseksi saatava.

Ja tosiaan toi temppuilu on just sitä, että pelkää uudestaan sitä syrjityksi tulemista :(
 
mikä ei ollut hänen vikansa vaan hänen kaverinsa, joka oli sanonut, että soita! Huoh. Pökö mikä pökö :D
Eikö tuo ole kiusaamista jos mikä... Ota esimerkiksi ensin selvää onko huono käytös seurausta kiusaamisesta. Pyri tekemään läksyjä yhdessä lapsen kanssa. Yhdessä tekemällä voit myös saada lapsen ymmärtämään mihin koulussa opittavia taitoja oikeasti tarvitaan. Kun lapsi ymmärtää, että oppimista ei tehdä koulun vaan elämän vuoksi, voi opiskelumotivaatiokin kasvaa. Älä pyri ratkaisemaan ongelmaa "rangaistuksen" (esim. ammattiapu) kautta, vaan oman ajan antaminen toimii paremmin.
 
Poika soitti nokkahuilua, koska kaveri käski. Sehän on merkki siitä, että hakee hyväksyntää väärin keinoin. Puutu asiaan heti huomenna. Kierre poikki nyt heti. Vielä on mahdollista oppia hyviä tapoja saada hyväksyntää ja kavereita.

Opettajaan yhteys rohkeasti. Läksyjen merkkaus pitää muuttaa aivan ensin ja kotona vahdit, että läksyt tehdään.
 
ikävä kyllä nykyään on tosi vaikea saada avustajaa luokkaan ilman diagnosia, mutta liekö se nyt vielä tarpeen. Olisikohan poikasi huomannut että pellenä saa kavereiden ihailua.. Minusta voisitte tavata kolmin, ope, sinä ja poika. Puhua eri rooleista ja kertoa, miksi haluatte muutosta. Läksyissä voisi ope panostaa merkintään ja sinä katsoa perään että tulevat tehtyä. Myöhemmin jos ei nämä auta, niin erityisope mukaan miettimään. Poikahan on vasta kolmosella, ei soitellen sotaan.
Hienoa että olette kiinnostunut lapsenne koulunkäynnistä, osa vanhemmista viis veisaa koulusta..
 
[QUOTE="vieras";21991419]Poika soitti nokkahuilua, koska kaveri käski. Sehän on merkki siitä, että hakee hyväksyntää väärin keinoin. Puutu asiaan heti huomenna. Kierre poikki nyt heti. Vielä on mahdollista oppia hyviä tapoja saada hyväksyntää ja kavereita.

Opettajaan yhteys rohkeasti. Läksyjen merkkaus pitää muuttaa aivan ensin ja kotona vahdit, että läksyt tehdään.[/QUOTE]

Poika kyllä kykenee sanomaan ei. Ei ole mitenkään sillä tavalla "kiusattu". Luokassa on monta tällaista villimmän puoleista poikaa eikä omani ole suinkaan ainoa jälki-istunnoissa istuva eikä suinkaan se kilteimmästä päästä, jota aina vaan vietäisiin mukaan... En todellakaan syytä tässä kohtaa ketään muuta lapseni käytöksestä.
 
[QUOTE="ope";21991468]ikävä kyllä nykyään on tosi vaikea saada avustajaa luokkaan ilman diagnosia, mutta liekö se nyt vielä tarpeen. Olisikohan poikasi huomannut että pellenä saa kavereiden ihailua.. Minusta voisitte tavata kolmin, ope, sinä ja poika. Puhua eri rooleista ja kertoa, miksi haluatte muutosta. Läksyissä voisi ope panostaa merkintään ja sinä katsoa perään että tulevat tehtyä. Myöhemmin jos ei nämä auta, niin erityisope mukaan miettimään. Poikahan on vasta kolmosella, ei soitellen sotaan.
Hienoa että olette kiinnostunut lapsenne koulunkäynnistä, osa vanhemmista viis veisaa koulusta..[/QUOTE]

Niin en tietyllä tasolla usko mihinkään "sairauteen", koska lapsi tosiaan osaa käyttäytyä tarvittaessa. On vaan muutenkin todella esiintymishaluinen...

Soitan opettajalle huomenna, puhun niistä läksyjen merkkauksista. Koitan istua lapsen kanssa joka päivä hetkeksi, että käydään yhdessä kaikki läksyt läpi. Lapsi on kyllä hyvä koulussa, yksi luokkansa parhaimmista. Alussa vaikeuksia tuottikin se, että lapsi tylsistyi...
 
Poika kyllä kykenee sanomaan ei. Ei ole mitenkään sillä tavalla "kiusattu". Luokassa on monta tällaista villimmän puoleista poikaa eikä omani ole suinkaan ainoa jälki-istunnoissa istuva eikä suinkaan se kilteimmästä päästä, jota aina vaan vietäisiin mukaan... En todellakaan syytä tässä kohtaa ketään muuta lapseni käytöksestä.

En tarkoittanut sitä. Siis että syytät muita. Tarkoitin, että lapsesi koki, että hänen on pakko soittaa, koska hän on rohkea ja hyvä tyyppi. Maine säilyy ja kaverit viihtyy.
 
Neuvottele opettajan kanssa. Ja poika puhutteluun ja tiukkaan kontrolliin. Läksyjä voi tarkistaa kavereiltakin.
Meillä päädyttiin psykologin testeihin lopulta. Ja syytäkin löyty pojan käytökseen. Oli tosin paljon muitakin kuin käytös ongelmia.
Mutta jos siis kaikki sujuu jos vain haluaa niin sillon vain tarpeeksi tiukka kuri että alkaa hommat taas sujumaan.
 
[QUOTE="vieras";21991531]En tarkoittanut sitä. Siis että syytät muita. Tarkoitin, että lapsesi koki, että hänen on pakko soittaa, koska hän on rohkea ja hyvä tyyppi. Maine säilyy ja kaverit viihtyy.[/QUOTE]

No näin varmaan tavallaan just onkin. En vaan tiedä mitä sille asialle voisi tehdä. Nyt sit kielsin kaverit loppuviikoksi :( Tosin liekö sit siitäkään mitään hyötyä, mutta aion kyllä tehdä selväksi, että koulu ensin ja sitten vasta kaikki muut. Ja jollei se koulu toimi kunnolla niin sit ei toimi mikään muukaan!
 

Yhteistyössä