Koululaisen pitkä kesäloma, vanhempi töissä. Miten järjestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksinhuoltaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30812884:
Mites ne lasten kaverit? Tai siis niiden vanhemmat :)?

Sori, mutta ei, ei ja ei. Kuka oikeasti haluaisi käyttää oman kesälomansa vahtimalla vieraiden lapsia? Varsinkaan, kun eivät ole sukulaisia tai lähimpien ystävien muksuja.

[QUOTE="yksinhuoltaja";30812849]Niinhän noita leirejä on mutta ongelma on että ne alkavat niin myöhään aamusta että mun työt on jo alkanut. Ja enimmäkseen ne on juuri mun loman aikaan, joten niistä ei hyötyä olen.[/QUOTE]

Opetat lapsen menemään sinne itse, haet sellaiselle siihen aikaan, kun sinulla ei ole lomaa.

Joku viikko voi mennä jonkun lapsen kaverin luona - maksat jotain ruoasta tai sitten ihan hoidosta. Jollain on varmaan vanhempi kotona nuoremman sisaruksen kanssa. Yksi tuttu palkkasi lapsen kaverin teini-ikäisen sisaruksen katsomaan perään - tämä käytti noita kaveruksia uimassa maa-uimalassa, laittoi syömistä jne.

Nyt vaan pikaisesti hakemaan kursseille, leireille ja kerhoihin, voi tosin olla osin jo liian myöhäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30813471:
Sori, mutta ei, ei ja ei. Kuka oikeasti haluaisi käyttää oman kesälomansa vahtimalla vieraiden lapsia? Varsinkaan, kun eivät ole sukulaisia tai lähimpien ystävien muksuja.

Aina voi kysyä. Jollekin se oikeasti voisikin sopia. Mulla on kesäloma tänä vuonna niin, että ollaan kaikki kolme yhtäaikaa lomalla vain viikon. Sinä viikkona en ketään ottaisi kaitsettavakseni, mutta niinä kolmena muuna viikkona mulle on ihan sama, vaikka tuossa pyörisi yksi ylimääräinen lapsi. Tuon ikäiset on helppoja hoidettavia, ei tarvitse vaippoja vaihdella, päiväunille nukuttaa tai syöttää. Ja lapsilla olis toisistaan seuraa. Mitään suurempaa kesälomaseikkailua ei muutenkaan ole tiedossa, joten jos vaikka uimaan lähtisi, niin siinä se yksi menis mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30813648:
Aina voi kysyä. Jollekin se oikeasti voisikin sopia. Mulla on kesäloma tänä vuonna niin, että ollaan kaikki kolme yhtäaikaa lomalla vain viikon. Sinä viikkona en ketään ottaisi kaitsettavakseni, mutta niinä kolmena muuna viikkona mulle on ihan sama, vaikka tuossa pyörisi yksi ylimääräinen lapsi. Tuon ikäiset on helppoja hoidettavia, ei tarvitse vaippoja vaihdella, päiväunille nukuttaa tai syöttää. Ja lapsilla olis toisistaan seuraa. Mitään suurempaa kesälomaseikkailua ei muutenkaan ole tiedossa, joten jos vaikka uimaan lähtisi, niin siinä se yksi menis mukana.

Samaa mieltä. Minä olen kesän kotona lasten kanssa ja mielelläni ottaisin tytölle kaverin tähän. Varmasti olisi vähemmän "mulla ei ole tekemistä" -toteamuksia kesän aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja 5n äiti;30813659:
Samaa mieltä. Minä olen kesän kotona lasten kanssa ja mielelläni ottaisin tytölle kaverin tähän. Varmasti olisi vähemmän "mulla ei ole tekemistä" -toteamuksia kesän aikana.

Ja jos oikein sun nimimerkistä ymmärsin, sulla on jo itselläsi viisi? Siitäkin huolimatta olisit valmis kaitsemaan vielä yhtä :). Ap, tässä näet, että aina kannattaa kysyä! Siinä ei häviä mitään.

Tuo pph voisi myös olla vaihtoehto.

Entäs lapsen kummit, sun kaverit, lapsen kaverit, naapurit joilla on omia lapsia? Mä voisin aivan hyvin vähän katsoa muidenkin naapuruston lasten perään, kun kuitenkin olen kotona ja lapset yhdessä leikkivät.

No voisiko ajatella että lapsi olisi vaikka viikon, puolitoista siellä isovanhemman luona, ja voisiko kuitenkin olla isänsä luona toisen viikon tai kaksi? Ja toisella isovanhemmalla vaikka viikon sitten? Siinä tulisi jo yhteensä useampi viikko niin isovanhemmat eivät rasittuisi liikaa hoidosta kun ei olisi niin pitkää aikaa yhdellä. Ei jäisi niin pitkää aikaa sitten siihen että pitää yksin olla. Tarviiko se tosiaan olla se koko aika yhdellä hoitajalla vaan eikö voisi jakaa useammalle?

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30813471:

Jos oma lapsi kaipaa kaveria ja ovat keskenään hyviä kavereita, niin kyllä sitä voi hyvin viikon verran katsella ennemmin kuin kuunnella viikon verran natinaa, kun ei ole kavereita (kun ne on jossain leirillä, kerhossa, sukulaisissa). Ei kouluikäisiä niin hirveästi tarvitse hoidella, katsoo vähän perään ja ruokkii.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30813668:
Ja jos oikein sun nimimerkistä ymmärsin, sulla on jo itselläsi viisi? Siitäkin huolimatta olisit valmis kaitsemaan vielä yhtä :). Ap, tässä näet, että aina kannattaa kysyä! Siinä ei häviä mitään.

Tuo pph voisi myös olla vaihtoehto.

Juu, meillä on viisi omaa, joskin heistä jo pari isompaa (teiniä). Usein aamupäivät ollaan pihalla (keinut/hiekkalaatikko/leikkimökki/pihasauna/pyörät) tai kävellään puistoon. Siinä samalla se yksi mukana kulkisi ja olisi leikkikaveria omalle lapselle.

Siis täh? Mä olen luullut, että kaupunki on velvollinen järjestämään ekaluokkalaisille päivähoidon kesän ajaksi. Onhan vielä tokaluokkalaisillekin tarjolla esim. iltapäiväkerhotoimintaa koululla

[QUOTE="yksinhuoltaja";30813200]No, en hirveesti asiaa oo aiemmin stressanut koska määräaikainen työsoppari päättyy ennen kesää. Toisaalta olen sen arvannut jatkuvan ja niinhän se on, ja enkä voi kieltäytyäkään oikeen uudesta sopimuksesta sillä kesäaika on aina niin hankala ja kuitenkin he ovat olettaneet minun jatkavan myös kesänkin.
Olen ajatellut että isovanhempi hoitaa, ja niin varmaan toisaalta mielellään tekeekin. Mutta 6vkoa tollaisen viliskantin kanssa voi olla 70 vuotiaalle aika paljon ja lisäksi laittoi miettimään kun lapsi vasta sanoi että tämä isovanhempi moittii paljon häntä jos on tehnyt jotain väärää (asia kuitenkin käsitelty jo minun toimesta lapsen kanssa), joten voi olla raskasta myös lapselle. Lisäksi me ei nähtäis kuin korkeintaan pari kertaa noiden 6vkon aikana.[/QUOTE]

Miksi sen lapsen pitäisi olla kaikki 6vko siellä isovanhemmalla? Jos olisi vaikka pari viikkoa, sitten viikon yksin kotona, sit joku kerho/leiri, kavereita? Saadaan jo monen monta viikkoa kasaan :) Ja olisiko kokonaan poissuljettu vaihtoehto, että isovanhempi tulisi teille hoitamaan? Jolloin olisi kevyempi hänelle ja sun ei tarvisi olla erossa lapsesta niin pitkään. Oma äitini on useamman kesä ollut meillä hoitamassa lapsia, kun nuorimmainen on ollut liian pieni mummolaan... Nyt kun hänkin on jo kohta 5v, niin menee isoveljien kanssa kahdeksi viikoksi äidilleni. Ja anoppi, kohta 70v hänkin, meina meidän villikolmikkoa (9v, 7v ja 4,5v) katselle kanssa kesällä viikon tai pari...

Lisäksi on toki se lapsen kavereiten perheiltä kesäsuunnitelmien kysymistä, pääsisikö lapsi heille edes jokusen päivän. Kaikille ei käy, mutta aina voi olla,että jollekulle sopii. Ei se kysyminen mitään maksaa. Itse voisin hyvinkin koululaisten kavereita ottaa meille kesäpäiviksi pörrämään, jos ei muita kummempia suunnitelmia olisi. Jo meillä esim. mun veljentyttö on kesäisin aina viikon-pari (samanikäinen mun vanhimmaisen kanssa ja hänellä on paljon pienempi pikkuveli -> ei leikkiseuraa kotona).

Suunnittelua ja sumplimista tämä kesän järjestäminen vaatii, mutta ei se mahdoton ole. Itse olen saanut lasten kesään sumplittu, päikkyläinenkin on kesälomalla kesäkusuta elokuun alkuun :)

Siis täh? Mä olen luullut, että kaupunki on velvollinen järjestämään ekaluokkalaisille päivähoidon kesän ajaksi. Onhan vielä tokaluokkalaisillekin tarjolla esim. iltapäiväkerhotoimintaa koululla
Täällä ainakaan ei ole koululaisille enää mitään päivähoitoa kesällä, eikä saatu myöskään tokaluokkalaiselle iltapäivähoitoa vaikka haettiin, ei koululta eikä seurakunnalta. Seurakunta tarjoaa kesällä mahdollisuuden yhden yön maksulliseen leiriin, sinnekin vienti on keskellä työviikkoa aamupäivästä eikä sinne kulje julkisia. MLL, 4H-kerhot ym. ei toimi täällä. Tasan ei mee nallekarkit...

Mistä ihmeestä noitten yksityisten pph:n yhteystietoja saa? Vuosi sitten olin yhteydessä kaupungille ja yritin kysyä mahdollisuutta viedä lasta aamuisin pph:lle koska joudun lähtemään aikasten töihin ja koulu alkaa vasta monen tunnin päästä. Sain vastaukseksi ettei pph:t ota kouluikäisiä.

Ja tosiaan noi kaupungin ja seurakunnan leirit on juuri lomani aikaan, ei mitään leirejä silloin kun olen jo palannut töihin.
Tuota toki olen miettinyt, että jos isovanhempi tulisi meille...mutta ei tada innostua ajatuksesta koska hänellä eläimiä ja sitten vaatisi sen että eläimille pitäisi löytää huolehtija (ja muutenkaan maalla eläjälle tuskin tää kaupunkielämä kiinnostaa).
Niin hyviä kavereita minulla ei tässä ole joita ammaksi kehtaisin pyytää, ja kavereiden vanhemmistakaan tuskin löytyy ketään.
Täytyy yrittää lapsen isältä vielä kysyä. Viime vuonna ei tosiaan lomansa aikaan ottanut ollenkaan..

[QUOTE="yksinhuoltaja";30814246]Mistä ihmeestä noitten yksityisten pph:n yhteystietoja saa? Vuosi sitten olin yhteydessä kaupungille ja yritin kysyä mahdollisuutta viedä lasta aamuisin pph:lle koska joudun lähtemään aikasten töihin ja koulu alkaa vasta monen tunnin päästä. Sain vastaukseksi ettei pph:t ota kouluikäisiä.
[/QUOTE]

Kunnalliset pph:t ei ota kouluikäisiä mutta yksityisethän päättävät itse, ketä ottavat.

Meillä ainakin yksityisten perhepäivähoitajien yhdyshenkilön yhteystiedot on nähtävillä ihan kaupungin kotisivuilla. Mutta varmasti esim. kaupungin päivähoidon esimieskin osaa kertoa kenelle kannattaa soitella.

Itse laittaisin paikkakunnan fb-ryhmään kysymyksen että olisko ketään samassa tilanteessa ja jos sattuisi lomat menemään sopivasti eri aikaan niin kumpikin perhe saisi ratkaisun tai edes helpotuksen ongelmaan jos kummatkin omalla lomallaan hoitavat myös toisen lapsen.

Maksullinen hoito on sitten toinen vaihtoehto, jos yksityiselle pph:lle ei onnistu niin ilmoitus kaupan seinälle että palkkaat jonkun nuoren lastenhoitajaksi. Kalliiksi tulee kyllä jos miettii että useampi viikko pitäisi hoidosta maksaa.

Omani ollessa ekalla luokalla selvittelin tätä, ja meillä ainakin ekan luokan jälkeisenä kesänä oli mahdollisuus päästä päiväkotiin, jos vain oli tilaa. Meillä sitä ei tarvittu, lapsi pärjäsi hyvin yksikseenkin, ja tykkäsi olla yksin kotona.

Katselin oman kaupungin päiväleirejä ekaluokkalaiselle. Ne on toisessa kaupunginosassa ja alkavat klo 9.00. Mies ja minä mennän töihin kahdeksaksi joka aamu. Lapsen pitäisi sinne mennä bussilla. Pitäisi siis osata mennä keskustaan bussilla, sillä nousta pois ja osata mennä seuraavan bussin pysäkille, muutamassa minuutissa. Sitten ajaa sillä bussilla sinne leiripaikalle ja muistaa nousta oikealla pysäkillä pois. Toki tätä voisi harjoitella, mutta lapseni tuntien meidän pitäisi varmaan kymmenen kertaa käydä matka ajelemassa yhdessä. Lapsi on ujohko ja ei kovin hanakasti kysy apua vierailta. Jos noita leirejä olisi edes keskustan srk-talolla, niin sinne voisi lapsen laittaakin, mutta tuo bussin vaihtaminen ja ihan tuntematon kaupunginosa arveluttavat aika paljon.

Jos leirit tuppaavat alkamaan huonoon aikaan, ts. vanhemmat on jo töissä, niin sitten on vielä taksi. Joo, ei ole välttämättä ihan halpa, jos joutuu kauas viemään, mutta kyyti kuitenkin. Soittaa taksikeskukseen, sanoo osoitteen ja että sieltä tulee pieni lapsi ja menee siihen ja siihen osoitteeseen. Ja lapselle sen verran rahaa mukaan, että riittää.

Yhteistyössä