koululais tyttö haluaa enää vain poikien juttuja,pikkuveli ottaa malliia ja valitsee tyttöjen juttuja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten toimin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten toimin

Vieras
mua on jo pitkään ärsyttänyt se että tytöille sallitaan poikamaisemmat tavarat ja vaatteet ilman mitään ihmettelyjä ja kun poika haluaa kokeilla tyttöjen juttuja ja tyyliä niin hänessä on jotain vikaa...

Miten te joilla on tyttöjä ja poikia, ratkaisette sen kun tyttö haluaa poikien vaatteet päälle/ tai poikien lelun lahjaksi ja poika vastaavasti toivoo tyttöjen lelun/ vaatetta päälle? Sallitteko tytölle ja kiellättekö pojalta?

Mitä sellainen tekee lapsien väleille kun poika oppii että tyttö saa käyttää kaikkea ja poika vain poikien juttuja...

Itselle tällä hetkellä polttava aihe kun koululais tyttö ilmoitti ettei halua enää muuta kuin poikien leluja. Ja pikkuveljensä tietysti otti mallia ja toivoo pukilta kaikkea vaaleanpunaista kun näkee että tämä toimii näinkin päin. Miten tässä tilanteessa pitää toimia?

poika kysyy miksi häntä ilkutaan erilaisista valinnoista mutta tyttöä ei....

Ihan konkreettisesti, mitä lapset haluavat?

siis...tyttö kuulema kyllästyi kun vuosi tolkulla oli vaaleanpunaista, hellokittya näitä kaikkea tyttöjen juttuja. nyt sanoi että kelpaa vain batman ja spider man- figuurit, poikien aiheiset/väriset tavarat, autot, pyssyt jne.. vaatteet poikien tyyliin ja väriin.
näki pojalla kaikkea muuta mitä itsellä oli niin kiinnostui sitten niistä.

Pikkuveli on leikkinyt poikien leluilla tähän asti. mutta ottaa näköjään mallia siskostaan kun puhuu toiveistaan. sanoi että hänkin haluaa olla prinsessa kun toinenkin on saanut olla, ja siihen listaan vielä barbit ja mitä nyt tytöillä voi olla. Tietysti rupeaa houkuttelemaan kun näkee että toinenkin voi kokeilla muutakin kun "tyypillisiä juttuja"

Mutta poika myös ihmetteli ääneen miksi kaveri ilkkui kun sanoi tykkäävänsä barbeista mutta tytön kaverit vain kehui kun kuulivat miten hienoa batman lelua tyttö toivoi lahjaksi...

Aloitus huutaa provoa, mutta vastaan silti. Anna molempien haluta mitä haluavat ja omien varojen ja resurssien mukaan toteuta toiveet. Pikkuveljelle voi selittää, että maailma on joskus epäreilu ja yrittää kasvattaa niin vahvaitsetuntoista lasta, että kaverin ilkkumiset eivät liiemmin vaikuta.

Ei ole provo,lupaan! Olin itsekin ihan ihmeissäni kun tyttö yks kaks sanoi että mä en muuten enää tykkää tyttöjen jutuista(siis tavarat ja vaatteet) . Sitten seuraava ihmettelyn aihe todellakin oli se miten pikkuveli huomioi toisen mielenkiintojen muutoksen todella tarkkaan. Siksi mä täällä kyselen kun olin jo aiemmin pojan synnyttyä miettinyt tätä yhteiskunnan epätasaarvoista kohtelua tyttöjen ja poikien välillä.kun toiselle asiat on hyväksyttävämpää. Nyt sitten oikeasti on tilanne se etten raaski oman perheeni sisällä sallia toiselle mitä vaan ja toiselle vain rajoitetusti. Ja edelleen raivostuttaa että poikien kohdalla on niin tarkkaa mistä on oikein tykätä.

kai nyt joku muukin on huomannut miten tuomitseva maailma on poikia kohtaan kun tykätään tyttöjen jutuista? itse haluan suoda kummallekin mistä pitäävät mutta miksi yleisen mielipiteen pitää olla niin rajoittunut...miten selitätte pojallenne sen että häntä saatetaan kiusata mutta tyttöä ei?? vaikka kumpikin kokeilee vastakkaisen sukupuolen asioita..

kai nyt joku muukin on huomannut miten tuomitseva maailma on poikia kohtaan kun tykätään tyttöjen jutuista? itse haluan suoda kummallekin mistä pitäävät mutta miksi yleisen mielipiteen pitää olla niin rajoittunut...miten selitätte pojallenne sen että häntä saatetaan kiusata mutta tyttöä ei?? vaikka kumpikin kokeilee vastakkaisen sukupuolen asioita..

Tää on niin naurettava aloitus kaikella tapaa mutta vastaan nyt silti.

Ei lapselle tarvitse etukäteen sanoa että sua saatetaan kiusata. Ethän sinä sano yleensäkään muutenkaan että sitten kun menet kouluun/kerhoon/muskariin/jalkapalloon niin sua saatetaan siellä kiusata. Jos sen asenteen ottaa jo etukäteen niin kai tiedät että juuri silloin voi niin käydäkin. Ihan normaalisti jatkatte elämää lasten leluista huolimatta, ja sitten jos kiusaamista esiintyy niin siten käsittelette sen asian.

ne lapset voi myös vaihdella tavoiraan kotona?

Meidän pojat tykkäsivät mekoista 3-5 vuoden ikäisinä. Kummallakin oli kotimekot (kirpparilta). Joulupukki toi kivat barbikorkokengät; niitä kuljettivat hoidossakin :) Ei muuten kukaan edes kiusannut. Eskari-iästä lähtien eivät ole halunneet tyttöjen juttuja.

en todellakaan sano etukäteen että saatetaan kiusata, oli muotoiltu väärin. poikaa on jo pilkattu kaverinsa taholta kun kertoi toivovansa barbia joululahjaksi. ja on huomannut ettei tytöiltä tule tytöille mitään pahaa kommenttia. vaatii selityksen että mikä hänen valinnoissaan aiheuttaa kiusaamista, ja siihen minä teiltä kysyn täältä neuvoa. ei se ole hyvä selitys että maailma voi olla epäreilu, hänellä herää kysymys miksi se ei ole tytöille...

No pojat oppii kotoaan tuollaiset asenteet ettei voi käyttää kuin tietyn värisiä ja kiusaavat muita sitten. Tämä on huomattu joillekkin esim oranssi on poikien vaatteissa liikaa. Miksei poikasi saa kokeilla siskonsa leluja ym. ettei tarvitse toivoa erikseen jotain barbeja?

No pojat oppii kotoaan tuollaiset asenteet ettei voi käyttää kuin tietyn värisiä ja kiusaavat muita sitten. Tämä on huomattu joillekkin esim oranssi on poikien vaatteissa liikaa. Miksei poikasi saa kokeilla siskonsa leluja ym. ettei tarvitse toivoa erikseen jotain barbeja?

eli poika saa tyytyä tytön vanhoihin ja tytölle ostan lahjaksi ne batmanit ja poikien vaatteet kun muu ei enää kiinnosta....onko tuo ihan reilua

Jos lapsi ymmärtää, että tyttöä ympäristö kohtelee eri tavalla kuin poikaa, hän myös ymmärtää, että "maailma on epäreilu". Siis:
"Jotkut ihmiset ajattelee niin, että pojille ja tytöille on eri lelut ja eri tavarat. Me ei ajatella niin. Me ajatellaan, että kaikki saavat leikkiä kaikilla leluilla ja toivoa niitä lahjaksi. On tosi ikävää, että kaveri pilkkasi barbista, mutta minusta olisi hienoa, että sinä silti uskallat sitä toivoa. Sinä saat toivoa ja olla mitä vain."

Jos oot vähemmän korrekti, niin sanot, että on vähän hölmöä ajatella että on tyttöjen ja poikien leluja :D

lapsi on terve kun se leikkii. Jokaisesta kehitysvaiheesta ei tarvitse huolestua ja kysellä muilta mitä tehdä, eiköhän tuo noin radikaali sukupuoliroolien rikkominen mene aikanaan ohi. Ihan kuten ensimmäisten kännien vetämisen tai seksin viehätys sitten aikanaan murrosiässä

Jos lapsi ymmärtää, että tyttöä ympäristö kohtelee eri tavalla kuin poikaa, hän myös ymmärtää, että "maailma on epäreilu". Siis:
"Jotkut ihmiset ajattelee niin, että pojille ja tytöille on eri lelut ja eri tavarat. Me ei ajatella niin. Me ajatellaan, että kaikki saavat leikkiä kaikilla leluilla ja toivoa niitä lahjaksi. On tosi ikävää, että kaveri pilkkasi barbista, mutta minusta olisi hienoa, että sinä silti uskallat sitä toivoa. Sinä saat toivoa ja olla mitä vain."

Jos oot vähemmän korrekti, niin sanot, että on vähän hölmöä ajatella että on tyttöjen ja poikien leluja :D

Saat olla ihan mitä vain. Emme välitä vaikka sinua sen takia kiusataan ja pahoinpidellään koko elämäsi ajan...

Mun pinkkiin hurahtanut tyttö alkoi kouluun mennessä haluta sinisiä vaatteita ja tavaroita. Joten sai sinisen repun jne. Lapsilla on oikeus itse päättää mistä pitävät. Oli sitten kyseessä poika tai tyttö.
Valitettavasti usein siellä päiväkoti tai koulumaailmassa tulee vastaan liuta mukuloita jotka sanelee mikä on sallittua ja mikä ei. Omissa pojissa huomasin tämän kun menivät päiväkotiin. Aikaisemmin pojat eivät kyseenalaistaneet "tyttövärejä" vaatteissa, mutta päiväkodin myötä alkoi punaisen ja pinkin karsastaminen.

Ole ylpeä lapsistasi! Varsinkin kouluiässä on oikeasti aika upea juttu jos on rohkeutta kyseenalaistaa sukupuoliroolit ja niihin liittyvät normit. Hyppisin itse ilosta jos oma lapsi isompana olisi yhtä fiksu! Kannusta lapsia tekemään omia valintojaan ja pitämään niistä kiinni, vaikka kaverit ja muu ympäristö nihkeilevätkin. :D

ikävää jos lapset opetetaan pienestä alkaen siihen, että kaiken täytyy olla ennalta määrättyjen normien mukaista ja ruodusta ei sovi livetä. Jos olet tyttö, sinun täytyy tykätä pinkistä ja Hello Kittystä ja jos olet poika sinun täytyy olla sininen/musta ja taistelusankari. Jos olet tyttö, sinun täytyy harrastaa pianonsoittoa ja balettia, pojan tulee pelata lätkää tai futista ja soittaa kitaraa.

Joo, olen huomannut sen, että jos tyttö ylittää sukupuolirooleja, sitä pidetään rohkeana mutta jos poika tekee samoin, sitä pilkataan. Sama pätee aikuisiin: jos nainen pistää housupuvun päälleen, hän on asiallinen, mutta auta armias jos mies pistää hameen päälleen ja esim. maalaa kyntensä pinkeiksi... Samankaltainen ilmiö.

Yksi syy taustalla voi olla se, että poikien ja miesten juttuja kuitenkin arvostetaan enemmän, kuin tyttöjen/naisten. Ja kun tyttö kiinnostuu "poikien" jutuista, hän ikäänkuin pyrkii vakavammin otettavien juttujen pariin, kun taas poika joka leikkii myös tyttöjen leluilla on "vähemmän poika". Siis on hyvä asia pyrkiä kohti sitä "arvostetumpaa" roolia, kuin jos on jo valmiiksi "vakavammin otettavaa" sukupuolta, mutta omaksuu myös niitä "heikomman sukupuolen" juttuja.

Yhteistyössä