koulukypsyys testit

Koulukypsyystestit eivät ole pakollisia. Niitä voidaan suositella jos epäillään ettei lapsi olisi vielä kypsä kouluun tai testissä voidaan käydä "muuten vaan" jotta saadaan suuntaa antavaa tietoa. Ainakin meilläpäin. Itse en laittanut lastani koulukypsyystestiin, koska lapseni on ujohko ja tuollaisessa tenttitilanteessa menisi varmasti lukkoon eikä todellista arviota varmasti syntyisi. Olen muutenkin sitä mieltä, että ellei oikeasti ja vakavasti lapsella epäillä olevan vajavaisia taitoja yms, niin tuo testi ei ole mitenkään välttämätön. Minun kouluaikanani ei ollut minkäänlaisia koulukypsyystestejä ja ihan hyvin pärjättiin niillä eväillä mitä oli.

Nykyään jokaista lasta yritetään jo neuvolasta käsin tunkea samaan muottiin, ja kaikilla lapsilla pitäisi olla samat tiedot ja taidot. Vähän suurennellen voisin sanoa, että jos lapsi vaikka pieraisee eskarissa niin heti pitäisi olla lasta viemässä kaikenmaailman psykologeille jne.
Toisekseen olen sitä mieltä, että koulu on sitä varten että siellä opetetaan lapselle tarvittavat asiat. Mihin niitä opettajia muuten enää tarvittaisiin? Enemmän pitäisi huomioida lapsen yksilöllisyyttä. Ei ole lapsen vika, jos luokkakoot ovat nykyään niin suuria että opettajalla ei ole aikaa jokaiselle lapselle tarpeeksi. Meidän aikuisten tulee osata vaatia lapsellemme hyvää opetusta ja olla tukena.

Niin, taisin jo mennä kysymyksesi edelle ;), mutta itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ei kannata lähteä mukaan kaikenmaailman hössötyksiin ja uskoa kaikkea mitä sanotaan. Oma äiti ja isä tuntevat lapsensa parhaiten. Jos tuntuu että on aihetta koulukypsyystestiin niin tottakai sinne kannattaa mennä, mutta pakollista se ei ole.
 
Meillä yksi pojista on käynyt kuulovammansa takia ja sanoisin, että päässyt käymään, ei joutunut käymään. Ei ole mikään tentti- tai testaustilanne, vaan hyvin mukava puuhasteluhetki. Tietysti riippuu testaajasta.

Meilläkin etukäteen tiedettiin, että kouluun menee ikäluokkansa mukana, mutta haluttiin tarkentavaa tietoa, missä asioissa tarvitsee enemmän tukea ja onko esimerkiksi lukemisen erityisvaikeutta jne. No mitään erityisvaikeutta ei tullut esille ja paras info opettajalle vietäväksi olikin testaajan harras toive, ettei opetus olisi liian helppoa, vaan vaatimustaso täytyisi pitää lapsen tarpeiden mukaisena. Näin estetään lapsen kyllästyminen koulussa istumiseen ja aikaa ei jää toisten häiritsemiseen.

Nykyisin meidän kunnan eskarissa tehdään karkeat kouluvalmius-tehtävät keväällä, näihin pitää tietysti olla vanhempien suostumus. Ennemmin näkisin testaamisen tehtävänä olevan tuettavien asioiden ajoissa löytymisen kuin minkään muun seikan.
 
meillä kanssa poika kävi ja sanottiin että on lilkas niin jaksaako siellä istua ja kuunnella mutta itse tiedämme lapsemme että jos haluaa niin pärjää ihan hyvin. uskon että syksyllä aloitta koulun ja varmasti myös pärjää kotona vain täytyy harjoitella ja tehdä tehtäviä yhdessä.
 
Kysyn vaan
Miksi pitää aloittaa koulu nyt jo? Jos lapsi on vilkas ja meneväinen ja se on huomattu eskarissa, niin mitä pahaa on ylimääräisessä eskarivuodessa? Pahimmassa tapauksessa seuraavasta vuodesta tulee pojan elämän pahin, kun koulussa vaaditaan keskittymään ja sitten vielä kotonakin tehdään yhdessä tehtäviä ja valvotaan tehtävien tekemistä (mikä on todella hienoa ja vastuuntuntoista!). Mutta jos poika ei yksinkertaisesti ole vielä valmis siihen, niin MIKSI?

Yksi lisävuosi ennen koulun aloittamista ei ole läheskään niin paha paikka lapselle, kuin luokalleenjäänti myöhemmässä vaiheessa.
 
Mun poika (nyt 12v), kävi testit, istu nätisti, oli hiljaa ja kuunteli annetut ohjeet, mutta ei ymmärtänyt yksinkertaisintakaan ohjetta, hänellä on todettu visuomotorinen vaikeus, ja me jatkoimme eskaria vielä vuoden ja se oli hyvä ratkaisu, ei ollu koulussa suurempia ongelmia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2006 klo 20:39 Kysyn vaan kirjoitti:
Miksi pitää aloittaa koulu nyt jo? Jos lapsi on vilkas ja meneväinen ja se on huomattu eskarissa, niin mitä pahaa on ylimääräisessä eskarivuodessa? Pahimmassa tapauksessa seuraavasta vuodesta tulee pojan elämän pahin, kun koulussa vaaditaan keskittymään ja sitten vielä kotonakin tehdään yhdessä tehtäviä ja valvotaan tehtävien tekemistä (mikä on todella hienoa ja vastuuntuntoista!). Mutta jos poika ei yksinkertaisesti ole vielä valmis siihen, niin MIKSI?

Yksi lisävuosi ennen koulun aloittamista ei ole läheskään niin paha paikka lapselle, kuin luokalleenjäänti myöhemmässä vaiheessa.
ja minusta eskarissa EI VOI EIKÄ SAA jättää lastaluokalleen. Muitakin vaihtoehtoja on kuin tuo eskarin tuplaus.

Pojan eskarissa oli yksi poika toista vuotta ja koki itse itsensä todella epäonnistuneeksi kuin oli eskarissa niiden kanssa jotka edellisen vuoden olivat pk:n puolella.

Nollis tai vastaava olisi parempi.
 
Kysyn vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2006 klo 13:08 TINTARA kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2006 klo 20:39 Kysyn vaan kirjoitti:
Miksi pitää aloittaa koulu nyt jo? Jos lapsi on vilkas ja meneväinen ja se on huomattu eskarissa, niin mitä pahaa on ylimääräisessä eskarivuodessa? Pahimmassa tapauksessa seuraavasta vuodesta tulee pojan elämän pahin, kun koulussa vaaditaan keskittymään ja sitten vielä kotonakin tehdään yhdessä tehtäviä ja valvotaan tehtävien tekemistä (mikä on todella hienoa ja vastuuntuntoista!). Mutta jos poika ei yksinkertaisesti ole vielä valmis siihen, niin MIKSI?

Yksi lisävuosi ennen koulun aloittamista ei ole läheskään niin paha paikka lapselle, kuin luokalleenjäänti myöhemmässä vaiheessa.
ja minusta eskarissa EI VOI EIKÄ SAA jättää lastaluokalleen. Muitakin vaihtoehtoja on kuin tuo eskarin tuplaus.

Pojan eskarissa oli yksi poika toista vuotta ja koki itse itsensä todella epäonnistuneeksi kuin oli eskarissa niiden kanssa jotka edellisen vuoden olivat pk:n puolella.

Nollis tai vastaava olisi parempi.




Hyvä pointti! Ei tullut mieleeni, ikävä kyllä noita startti-luokkia ei oo vielä läheskään joka paikassa.
 

Yhteistyössä