Koulukypsyystestit eivät ole pakollisia. Niitä voidaan suositella jos epäillään ettei lapsi olisi vielä kypsä kouluun tai testissä voidaan käydä "muuten vaan" jotta saadaan suuntaa antavaa tietoa. Ainakin meilläpäin. Itse en laittanut lastani koulukypsyystestiin, koska lapseni on ujohko ja tuollaisessa tenttitilanteessa menisi varmasti lukkoon eikä todellista arviota varmasti syntyisi. Olen muutenkin sitä mieltä, että ellei oikeasti ja vakavasti lapsella epäillä olevan vajavaisia taitoja yms, niin tuo testi ei ole mitenkään välttämätön. Minun kouluaikanani ei ollut minkäänlaisia koulukypsyystestejä ja ihan hyvin pärjättiin niillä eväillä mitä oli.
Nykyään jokaista lasta yritetään jo neuvolasta käsin tunkea samaan muottiin, ja kaikilla lapsilla pitäisi olla samat tiedot ja taidot. Vähän suurennellen voisin sanoa, että jos lapsi vaikka pieraisee eskarissa niin heti pitäisi olla lasta viemässä kaikenmaailman psykologeille jne.
Toisekseen olen sitä mieltä, että koulu on sitä varten että siellä opetetaan lapselle tarvittavat asiat. Mihin niitä opettajia muuten enää tarvittaisiin? Enemmän pitäisi huomioida lapsen yksilöllisyyttä. Ei ole lapsen vika, jos luokkakoot ovat nykyään niin suuria että opettajalla ei ole aikaa jokaiselle lapselle tarpeeksi. Meidän aikuisten tulee osata vaatia lapsellemme hyvää opetusta ja olla tukena.
Niin, taisin jo mennä kysymyksesi edelle
, mutta itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ei kannata lähteä mukaan kaikenmaailman hössötyksiin ja uskoa kaikkea mitä sanotaan. Oma äiti ja isä tuntevat lapsensa parhaiten. Jos tuntuu että on aihetta koulukypsyystestiin niin tottakai sinne kannattaa mennä, mutta pakollista se ei ole.