Koulukiusaamisesta.

Luin tänään uusinta Kaksplus-lehteä ja hiukan pisti taas ärsyttämään, että kiusaamista sivusta katsovia oppilaita pidetään "kiusaamisen hiljaisina hyväksyjinä" ja usein olen myös lukenut/kuullut, että nämä "hyväksyjät" lasketaan koulukiusaajiksi, ainakin osasyyllisiksi. Hiljaiset hyväksyjät ovat siis niitä, jotka eivät kiusaa eivätkä ruoki kiusaajaa mm. nauramalla tai muuten kannustamalla, mutta eivät myöskään puolusta kiusaajaa tai kerro kiusaamisesta opettajille.

Minusta sivustakatsojia ei kyllä voida laskea kiusaajiksi eikä voida väittää, että he muka hyväksyisivät kiusaamisen. Kiusatun puolustaminen ei todellakaan ole helppoa: siinä voi käydä niin, että joutuu itse kiusatuksi. Opettajille kertominenkaan ei aina auta, kiusaaminen voi oikeasti jopa pahentua..tiedän myös tilanteita, joissa kiusattu itse on kieltänyt kiusaamisen, vaikka toiset oppilaat olisivat kertoneet kiusaamisesta opettajalle. Kun olin yläasteella, meille jaettiin opon tunnilla laput, joihin piti kirjoittaa niiden oppilaiden nimiä, joita muut oppilaat olivat huomanneet kiusattavan. Koulussamme oli tyttö, jota selkeästi kiusattiin ja hän koki sen myös itse kiusaamisena...kirjoitin hänen nimensä lapulle ja niin teki moni muukin. Silti kyseinen tyttö kielsi asian, luultavasti ei uskaltanut kertoa totuutta.

Mielestäni ei siis voi todellakaan syyttää/syyllistää sivustakatsojia kiusaamisesta, ei voi olettaa että etenkään murrosiässä kaikki uskaltaisivat nousta puolustamaan kiusattua. Se ei tarkoita, että hyväksyisi kiusaamisen tai kiusaisi itse..sisällään voi tuntea vaikka miten pahaa oloa kiusatun puolesta ja kohdella kiusattua hyvin. Kertokaas muutkin mielipiteitänne. :)
 
On tietysti ihailtavaa ja rohkeaa, jos joku uskaltaa kiusattua puolustaa, mutta ei voi mielestäni olettaa, että se onnistuisi kaikilta. Etenkin yläasteiässä monellakaan murrosikäisellä nuorella ei ole niin hyvää itsetuntoa, että uskaltaisi vastustaa kiusaajaa ja tulla mahd. itse kiusaajan silmätikuksi.
 
samaa mieltä...
tuo sun tarina oisi voinut olla juuri mun elämästä ja minä olisin ollut se jonka nimi kirjoitettiin paperiin... kiusattuna joka ei suostunut myöntämään kellekkään että on kiusattu niin voin sanoa että jos se hiljainen osapuoli puuttuu asiaan voi tilanne pahentua kummankin osalta. toki kannattaa mennä puhumaan kiusauksen kohteelle ja tarjota apua sekä ystävyyttä... tilanne saattaa raueta jopa uuden ystävän avulla =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kilikkana:
samaa mieltä...
tuo sun tarina oisi voinut olla juuri mun elämästä ja minä olisin ollut se jonka nimi kirjoitettiin paperiin... kiusattuna joka ei suostunut myöntämään kellekkään että on kiusattu niin voin sanoa että jos se hiljainen osapuoli puuttuu asiaan voi tilanne pahentua kummankin osalta. toki kannattaa mennä puhumaan kiusauksen kohteelle ja tarjota apua sekä ystävyyttä... tilanne saattaa raueta jopa uuden ystävän avulla =)
Minä siis olin ystävällinen kiusatulle, olin usein hänen parinaan ja menin juttelemaan yms. Onneksi en osallistunut kiusaamiseen, ei ainakaan tarvitse kantaa asiasta huonoa omaatuntoa. Juuri pari viikkoa sitten vaihdoin kyseisen kiusatun kanssa kuulumisia netissä, hänellä tuntuu nykyään pyyhkivän ihan hyvin ja on saanut onneksi ystäviäkin :)

 
vähän kaks piipunen juttu. riippuu miten kiusataan...
hakataan tai potkitaan. sivussa toiset oppilaat vaan katselee...musta se tuntuu pahalta.
nykypäivänä alakoululaiset on todella raakoja toisiaan kohtaan...kiusaaminen ei ole enää vaan haukkumista ja pientä tönimistä....
pari vuotta sitten täällä yksi 10 vuotias sai olisko ollu 8 vuotiaan sairaala kuntoon.
 
mulla oli kans onneksi samanlaisia ystäviä... mutta sitten kävi niin jännästi että kun minä vaihdoin maisemia ysi-luokan jälkeen ja elämä alkoi hymyillä ja ehkä jollain tapaa meni jopa paremmin kuin niillä minun ystävillä... niin yhteydenpito lakkasi.. . joten jäi sellainen olo että he halusivat olla ystäviä silloin kun näyttivät itee "paremmilta"... he jäivät elämään hurjaa ja epämääräistä nuoruutta ja minä aikuistuin, hankin elämän ja onnen :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä äiti joka katsoo sivusta kun isä käyttää seksuaalisesti hyväksi lasta, onko äiti yhtä syyllinen kuin isä, jos ei ilmianna isää poliisille?
aika kauhee vertaus... lapsi ainakin varmaan pitäisi ellei vielä syyllistäisi enemmän koska äiti ei tee mitää estääkseen tapahtumaa???
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä äiti joka katsoo sivusta kun isä käyttää seksuaalisesti hyväksi lasta, onko äiti yhtä syyllinen kuin isä, jos ei ilmianna isää poliisille?
tässä tapauksessa äiti on syyllinne.
minun mielestäni näitä asioita ei voi verrta. eri määrä ihmisiä, eri ikäisiä jne.

toisessa kerrotaan poliisille toisessa yleensä turvaudutaan ensin opettajaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä äiti joka katsoo sivusta kun isä käyttää seksuaalisesti hyväksi lasta, onko äiti yhtä syyllinen kuin isä, jos ei ilmianna isää poliisille?
Kyllä tällaisessa tapauksessa äiti on ehdottomasti osasyyllinen! Eikä tämä ole kyllä mielestäni koulukiusaamiseen verrattava asia. Yleensäkin aikuisella ihmisellä on suurempi velvollisuus puuttua asioihin kuin lapsella/nuorella.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä äiti joka katsoo sivusta kun isä käyttää seksuaalisesti hyväksi lasta, onko äiti yhtä syyllinen kuin isä, jos ei ilmianna isää poliisille?
tässä tapauksessa äiti on syyllinne.
minun mielestäni näitä asioita ei voi verrta. eri määrä ihmisiä, eri ikäisiä jne.

toisessa kerrotaan poliisille toisessa yleensä turvaudutaan ensin opettajaan.
Miten niin eri-ikäisiä tai eri määrä ihmisiä? Ja miten se vaikuttaa kenelle kerrotaan? Syviä traumoja molemmista voi jäädä.

 
v
ap.

en yleensä avaa aloituksiasi ja syy on se että kommentoit itse koko ajan jokaista kirjoitusta ja huikit välistä lisää kommentteja. nostelet jne.

nyt olisi mielenkiintoinen aihe, mutta et anna sen "virrata vapaasti" .

ole hetki hiljaa, sinun mieleipiteesi tuli jo selväksi.

haluaisin lukea muidenkin mielipiteet
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä äiti joka katsoo sivusta kun isä käyttää seksuaalisesti hyväksi lasta, onko äiti yhtä syyllinen kuin isä, jos ei ilmianna isää poliisille?
Kyllä tällaisessa tapauksessa äiti on ehdottomasti osasyyllinen! Eikä tämä ole kyllä mielestäni koulukiusaamiseen verrattava asia. Yleensäkin aikuisella ihmisellä on suurempi velvollisuus puuttua asioihin kuin lapsella/nuorella.
Eikö sitä vastuuta voi opettaa lapselle/nuorelle myös tällä tavalla, jokaisesta pitää pitää huolta.

 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä äiti joka katsoo sivusta kun isä käyttää seksuaalisesti hyväksi lasta, onko äiti yhtä syyllinen kuin isä, jos ei ilmianna isää poliisille?
tässä tapauksessa äiti on syyllinne.
minun mielestäni näitä asioita ei voi verrta. eri määrä ihmisiä, eri ikäisiä jne.

toisessa kerrotaan poliisille toisessa yleensä turvaudutaan ensin opettajaan.
Miten niin eri-ikäisiä tai eri määrä ihmisiä? Ja miten se vaikuttaa kenelle kerrotaan? Syviä traumoja molemmista voi jäädä.
äidillä pitäisi olla jo vastuuntuntoa ja järkeä ilmoittaa poliisille.

kouluikäinen ei vielä välttämättä tiedä miten toimia ja kelle kertoa. myös pelko tulla itse kiusatuksi on paha.

koululainen ei voi erota luokastaan ja koulustaan niin helposti kuin vaimo miehestään

 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
ap.

en yleensä avaa aloituksiasi ja syy on se että kommentoit itse koko ajan jokaista kirjoitusta ja huikit välistä lisää kommentteja. nostelet jne.

nyt olisi mielenkiintoinen aihe, mutta et anna sen "virrata vapaasti" .

ole hetki hiljaa, sinun mieleipiteesi tuli jo selväksi.

haluaisin lukea muidenkin mielipiteet
Kaikilla on täysin yhtä suuri oikeus osallistua keskusteluun, tämä on vapaa keskustelupalsta =)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä äiti joka katsoo sivusta kun isä käyttää seksuaalisesti hyväksi lasta, onko äiti yhtä syyllinen kuin isä, jos ei ilmianna isää poliisille?
tässä tapauksessa äiti on syyllinne.
minun mielestäni näitä asioita ei voi verrta. eri määrä ihmisiä, eri ikäisiä jne.

toisessa kerrotaan poliisille toisessa yleensä turvaudutaan ensin opettajaan.
Miten niin eri-ikäisiä tai eri määrä ihmisiä? Ja miten se vaikuttaa kenelle kerrotaan? Syviä traumoja molemmista voi jäädä.
äidillä pitäisi olla jo vastuuntuntoa ja järkeä ilmoittaa poliisille.

kouluikäinen ei vielä välttämättä tiedä miten toimia ja kelle kertoa. myös pelko tulla itse kiusatuksi on paha.

koululainen ei voi erota luokastaan ja koulustaan niin helposti kuin vaimo miehestään
Pelko sitä vaimoakin tuollaisessa suhteessa pitää, jos oletetaan että äiti siis itse ei ole pedofiili, ei vain uskalla puuttua väkivallan pelossa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä äiti joka katsoo sivusta kun isä käyttää seksuaalisesti hyväksi lasta, onko äiti yhtä syyllinen kuin isä, jos ei ilmianna isää poliisille?
Kyllä tällaisessa tapauksessa äiti on ehdottomasti osasyyllinen! Eikä tämä ole kyllä mielestäni koulukiusaamiseen verrattava asia. Yleensäkin aikuisella ihmisellä on suurempi velvollisuus puuttua asioihin kuin lapsella/nuorella.
Eikö sitä vastuuta voi opettaa lapselle/nuorelle myös tällä tavalla, jokaisesta pitää pitää huolta.
voi opettaa. mutta kuten sanoit, kouluiässä vastuun opetteleminen on vielä oppimisvaiheessa eikä välttämättä pelaa kuten aikuisella (ainakin pitäisi pelata)

juuri siksi koululainen tarvitsee aikuisen neuvoa kun ei osaa erottaa aina oikeaa ja väärää eikä tiedä entuudestaan toimintamalleja.

onko täällä jotenkin typerää porukkaa tänään??
 
Olisi muuten hyvä, jos vanhemmat keskustelisivat lapsen/nuoren kanssa kotona koulukiusaamisesta ja rohkaisisivat lastaan kertomaan, jos häntä itseään tai jotain muuta oppilasta kiusataan. Näin vanhemmat voisivat ilmoittaa kiusaamisesta opettajalle, jos lapsi ei itse uskalla sitä tehdä. Tuo oli mielestäni myös hyvä konsti, että kiusattujen nimet kirjoitettiin paperille, tällöin kukaan oppilas ei leimaudu kiusaajien silmissä kantelupukiksi...vaikka nämä kiusatut kieltäisivätkin asian syystä tai toisesta, voivat opettajat ainakin tarkkailla tilannetta.
 
meil käydään keskusteluja ain jokasen lapsen kanssa yksin...saavat kertoo murheensa ja muutenkin asiansa. opettajiin ollaan yhteyksissä aina kun on tarvetta ja koululla pidetty kriisi palaverejä vanhempien kanssa. on toiminut...välillä rauhallisempaa kunnes taas kuohahtaa.
näin pienel paikka kunnalla kyllä kiusaajat on myös opettajien tiedossa ja osaavat myös välituntisin seurailla tilanteita.
 
Mä olen itse ollut koulukiusattu ja opettajat katsoivat läpi sormien asiaa.Oma rakas viime syksynä kuollut äitini puuttui mun kiusaamiseeni,kun opettajat eivät tehneet mitään.
Mua kiusattiin vaatteiden ja ulkonäköni takia.
Sen verran tiedän,että ne jotka mua kouluaikoina kiusasivat,eivät ole menestyneet elämässään koulun jälkeen ollenkaan.
Musta koulukiusaamiseen on puututtava heti ajoissa ja tehtävä sille jotain.
 

Yhteistyössä