Koulukiusaaminen, mitä teen?

aikuinen
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En yhtään epäile. Mihinpä ihmisen pedonluonto häviäisi, vaikka sukupolvet vaihtuu. Sitä vaan käytetään noissa kouluasioissa yleisesti perusteluna, että "eihän Suomessa" tai "ennenkin on pärjätty ilman". Minä vain toivoisin, että enää ei tarvitsisi pärjätä ilman järeitä tukitoimia.
Mä luulen, että noin sanotaan juuri siksi, että silloin lasten oli pakko oppia puolustautumaan ja pärjäämään. Olen joskus miettinyt, miten hyvää se on tehnyt tämän päivän lapsille, että aikuiset järkkää kaverit, selvittää riidat ja kiusaamiset jne. En halua puolustella kiusaajia enkä hyväksy kiusaamista, mutta joskus tulee mieleen, että jos aikuiset ei järjestäisi lapsen elämää "kivamukavaksi", lapsikin ehkä oppisi tekemään sen itse. Mene ja tiedä. Meitä saattoi aikoinaan olla 40 eri-ikäistä tenavaa kerrostalon pihassa ja nahinaa syntyi joka ainoa päivä, mutta ei aikuiset siihen puuttuneet ennenkuin joltain tuli verta nenästä. Jos ei siitä muuta oppinut, niin ainakin pitämään puolensa isompiaan vastaan.
Juu. Isä opetti minullekin, että jos tappeluun joudut, niin ei saa sääliä. Toinen täytyy saada mahdollisimman äkkiä toimintakyvyttömäksi, ei haittaa vaikka kuolisi. Ja tappelemaan ruvetaan vasta, kun siihen on aihetta. Opetti jopa muutaman lyönnin, jolla saa toiselta nenäruston aivoihin. Jos olet pienempi, eikä aikuiset auta, niin tuo on ainut tapa toimia.
 
16v koulukiusattu oppilas
Minuakin on kiusattu jo ekaluokasta lähtien vuotta.Olen ollut erityis luokalla jo 4vuotta ja ensi vuodenkin.Minua on hakattu ja heitelty sekä potkittu.5 ja 6 luokalla minua kiusattiin ja opettajat sanoivat että se on minun omaa syytäni. Olen 8 luokalla ja sanoisin että ilmoitatte heti opettajalle, rehtorille ja vanhemmille jos tulee kiusatuksi.Minusta on tullut arka ja agressiivinen kiusaamisen seurauksena. Nykyään aina kun joku haukkuu tai muuten kiusaa minua koulussa, kerron luotettaville aikuisille kuten vanhemille ja opettajille. Jos kiusaaminen jatkuu, lapsi voidaan pitää poissa koulusta kunnes kiusaajia on puhuteltu ja ohjeet annettu.Minun kiusaajani eivät saaneet tulla 10 metriä lähemmäs minua (tapahtui ala asteella) Myönnän vielä että minua on kiusattu ja pahasti ja edelleen kiusataan. Yritän vain auttaa kertomalla omista kokemuksistani. Toivon että oli jotain apua lukee minu kokemukseni koska kaikki on totta.
 
mikey84
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Koulukuraattori jututti poikia ja rehtorin mielestä asia on nyt hoidettu. Ei antanut edes meidän poikien vanhempien kokoontua. Sanoin, että puolestani asia on myös käsitelty MUTTA jos samojen poikien taholta tulee vielä kiusausta ilmi niin minä marssin suoraan poliisilaitokselle sanokoon herra rehtori sitten mitä vaan.

Ja siis rehtori suuttui jo siitä kun otettiin kuraattoriin yhteyttä, kuraattori taas kiitteli ja perheneuvolastakin sanottiin meidän toimineen juuri oikein.
Tuollaiset rehtorit saa sivuuttaa ihan olankohautuksella minun mielestäni. Itsellänikin on kokemusta koulukiusaamisesta, ja täytyy vain ihmetellä näitä jotka vähättelevät asiaa.

 
sarjakuvantekijä
Hei,

olen sarjakuvantekijä, ja teen tällä hetkellä sarjakuvaa koulukiusaamisesta. Tarkoitukseni olisi kohdistaa albumi ala-asteen 5.-6. -luokkalaisille, jotta kiusaamiseen puututtaisiin jo ala-asteen puolella, eikä se pääsisi enää (toiv.) kehittymään yläasteella vielä pahemmaksi.

Jotta albumista tulisi lapsia itseään puhutteleva, haluaisin kuulla kiusattujen omia kokemuksia. Kyselen koulukiusaamisesta ko. ryhmän ikäisiltä lapsilta, mutta vanhemmat kiusatut osaisivat kenties jälkikäteen kuvailla tunteitaan tarkemminkin.

Jos kiusattu lapsenne tai itse kiusattuna ollut haluat kertoa omia kokemuksiasi kiusaamisesta, voit lähettää vastauksesi minulle sähköpostilla: nocturnal79@yahoo.com tai vastata suoraan tähän keskusteluun.

Alla muutamia kysymyksiä aiheeseen liittyen.


1. Kuinka usein sinua kiusataan koulussa ja/tai koulun ulkopuolella?
a. useita kertoja viikossa
b. kerran viikossa
c. harvemmin
d. ei lainkaan

2. Onko (oliko) sinulla ystäviä koulussa ja/tai koulun ulkopuolella?

3. Miten sinua on kiusattu?

4. Oletko kertonut kiusaamisesta muille? Kenelle?

5. Miten kiusaamiseen on puututtu?

6. Miten haluaisit kiusaamiseen puututtavan?

7. Kenen haluaisit kiusaamiseen puuttuvan?

8. Miltä kiusaaminen sinusta tuntuu?

9. Mitä ajattelet kiusaajistasi?

10. Mitä haluaisit sanoa kiusaajillesi juuri nyt?


Kiitos kaikille mahdollisille vastaajille!
 
vieras
1. Kuinka usein sinua kiusataan koulussa ja/tai koulun ulkopuolella?
a. useita kertoja viikossa x
b. kerran viikossa
c. harvemmin
d. ei lainkaan

2. Onko (oliko) sinulla ystäviä koulussa ja/tai koulun ulkopuolella?
Oli onneksi.
3. Miten sinua on kiusattu? Haukkumalla, nälvimällä, jättämällä ulkopuolelle. Haukuttiin lestaksi koko peruskoulun aika.

4. Oletko kertonut kiusaamisesta muille? Kenelle? Opelle, mutta ope ei osannut puuttua. Kotona, mutta kotona sanottiin, että ei kannata välittää.

5. Miten kiusaamiseen on puututtu? Ei mitenkään.

6. Miten haluaisit kiusaamiseen puututtavan? Heti ja kunnolla. Pitää lopettaa se heti, ennenku se jättää jäljet ja tekee arvet. Keskustella ja pakottaa kiusaajat tajuamaan asian vakavuus. Vois käyttää vaikka kiusattujen tarinoita apuna. tms.

7. Kenen haluaisit kiusaamiseen puuttuvan? Kodin ja koulun.

8. Miltä kiusaaminen sinusta tuntuu? Se jätti ikuiset arvet, ei minusta ehjää tule.

9. Mitä ajattelet kiusaajistasi? Säälin ja vihaan. En osaa sanoa. Eivät he kai ymmärtäneet pilaavansa minun, lestan elämää.

10. Mitä haluaisit sanoa kiusaajillesi. Että te kiusasitte minua siitä, mille en itse voinut yhtään mitään. En halunnut olla lesta, en ole enää lesta, kun sain itse päättää niin. Lapsena se päätettiin puolestani. Te kiusasitte niin, että kurkkua kuristi, joka päivä ahdisti, koulussa itketti, mutta en ikinä näyttänyt sitä teille. Olin vain, niinku en huomaiskaan. Te kiusasitte siitäkin. Kuuromykkälesta. Te lähes tapoitte minut.
 
ex-koulukiusattu
Onko poikasi pienikokoinen vai normaalipituinen? Pieni koko saattaa olla syynä kiusaamiseen
Ei välttämättä tarvitse olla pieni, että joutuu kiusatuksi. Minua kiusattiin omana kouluaikanani, vaikka olin normaalikokoinen ja kiusaajani olivat samankokoisia kanssani. Lisäksi omana kouluaikanani oli myös tapauksia, joissa kiusattu oli huomattavasti kiusaajia isompi.
 
KOULUKIUSATTU
On 6 luokalla ja kiusaaminen alkoi kesä loman lopulla. Muo haukutaan rotaks homoks ja kaikkea oon yrittäny olla välittämättä mut ei toimi. Oli aatellu et vaihtaa kouluu mut en haluis. ;(
 
Kiusattuna oleminen ei tee kenestäkään vahvaa.
Heikkoutta on kiusata muita ja naureskella rivissä.

Rohkeus puuttua kiusaaminen loistaa työpaikoilla ja kouluissa. Kiusaamista ei muka saada kuriin.

Jos joku vielä uskaltaa koskea mun lapseeni( siis joku aikuinen) aion ilmoittaa sen koko maailmalle, henkilö X kiusaa lapsia.
Jos hyväksyy sen että lapset kiusaava toisiaan, hyväksyy kaikki muodot kiusaamisessa, silloin hyväksyy väkivallan, henkisen kiusaamisen, nettiskiusaamisen( MITÄ TÄÄLLÄ AIKUISET IHMISET KEHTAAVAT HARRASTAA), lapsien kuisaamisen, vammaista, vanhusten, eläinten....


Nollatoleranssi. Opettele käytöstavat ja käyttäydy.
 
vierailija
Minä vähemmän koulukiusaajia rangaistaan sitä enemmän niitä hakkaan. Kaikki jotka ovat heidän puolella saavat myös kärsiä. Minä palkitsen epäsuosiosta mutta suosiosta rankaisen.
 

Yhteistyössä